Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Οριακά φθηνότερο το πασχαλινό τραπέζι, αλλά πανάκριβο για την Ελλάδα της ανέχειας…

Χωρίς κατηγορία στις 11/04/2017

ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ: Εκτιμήσεις – Πίνακες

|> Μικρή μείωση κατά 2,73% εκτιμάται πως θα καταγράψει φέτος το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού (6-8 ατόμων), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σύμφωνα με μετρήσεις στις οποίες προέβη το ΙΝ.ΕΜ.Υ. της ΕΣΕΕ την περίοδο 6-11 Απριλίου του τρέχοντος έτους. Η εν λόγω μεταβολή προκύπτει ως αποτέλεσμα της γενικότερης πτωτικής πορείας της τιμής των κρεατικών κατά 3,86%, ενώ μικρότερης έκτασης είναι η επίδραση των μειωμένων τιμών των λαχανικών/φρούτων και των προϊόντων Σούπερ Μάρκετ (-0,58% και -0,18% αντίστοιχα). Πιο αναλυτικά και βάσει των δειγματοληπτικών ελέγχων που διενεργήθηκαν στην Κεντρική Αγορά Αθηνών (Βαρβάκειος), η τιμή του αρνιού το φετινό Πάσχα καταγράφει υποχώρηση κατά 6,06% με την αντίστοιχη του κατσικιού να οριοθετείται σε ακόμη μεγαλύτερα επίπεδα (-8,22%). Παράλληλα, αμετάβλητη παραμένει η τιμή του κοτόπουλου, με τη μοναδική αυξητική τάση στην εν λόγω κατηγορία να εντοπίζεται στην τιμή της χοιρινής μπριζόλας (4,44%).

Μικρή πτώση (-0,58%) παρατηρείται στις τιμές των οπωροκηπευτικών σε σχέση με το 2016, με τις πλέον αξιομνημόνευτες πτωτικές επιδόσεις να εντοπίζονται στα κρεμμύδια (-26,19%) και στο κουνουπίδι (-23,08%), ενώ στον αντίποδα οι κυριότερες αυξητικές τάσεις κατεγράφησαν στα αγγούρια (30,00%) και στα κολοκυθάκια (22,11%).

Όσον αφορά στα προϊόντα Σούπερ Μάρκετ, παρατηρείται μία οριακή μείωση των τιμών κατά 0,18%, μία θετική εξέλιξη, αν αναλογιστεί κανείς την αύξηση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ αρκετών προϊόντων Σούπερ Μάρκετ από το 23% στο 24%, κατά τη διάρκεια του περσινού Ιουνίου. Τούτων δοθέντων, το υψηλότερο κόστος του πασχαλινού τσουρεκιού (7,24%), των αναψυκτικών (4,55%) αλλά και της μπύρας (4,41%) ως αποτέλεσμα της προαναφερθείσας εξέλιξης, αντισταθμίζονται από τις μειώσεις που λαμβάνουν χώρα σε λοιπά προϊόντα Σούπερ Μάρκετ.

Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω στοιχεία, το κόστος ενός τυπικού πασχαλινού τραπεζιού 6-8 ατόμων (περιλαμβάνεται μέρος και όχι το σύνολο των προϊόντων του πίνακα 1) υπολείπεται  του αντίστοιχου περυσινού κατά 2,65 ευρώ. Το συνολικό ύψος του φετινού τραπεζιού ανέρχεται στα 94,41 ευρώ, όντας μειωμένο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (97,06 ευρώ) κατά 2,73%, μία εξέλιξη που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υποχώρηση της τιμής των κρεατικών (-6,64%).

(Πίνακας 1 – Μεταβολή της τιμής των προαναφερθέντων προϊόντων και τη συγκριτική μεταβολή αυτών για τα έτη 2017/2016).


Παράλληλα, όμως, με το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού, το ΙΝ.ΕΜ.Υ. διενήργησε έρευνα για το κόστος των νηστίσιμων εδεσμάτων, τα οποία αποτελούν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης κατά την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας. Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει μία ετήσια συγκριτική υποχώρηση σε σχέση με την περυσινή εορταστική περίοδο, της τάξεως του 3,33%. Ειδικότερα, οι τιμές των φρέσκων θαλασσινών (καλαμάρια, χταπόδι) είναι χαμηλότερες σε σχέση με το 2016, ενώ  όσον αφορά στις τιμές των  λοιπών προϊόντων που πλαισιώνουν το τραπέζι της Μεγάλης Εβδομάδας, άνοδο καταγράφουν οι ελιές (7,50%) και τα ντολμαδάκια (2,99%), σε αντίθεση με τις τιμές στο τουρσί (-6,86%).

(Πίνακας 2 – Μεταβολή της τιμής των προαναφερθέντων προϊόντων, για τα έτη 2017 και 2016).

 

Δήλωση προέδρου ΕΣΕΕ, Βασίλη Κορκίδη:

«Το ελάχιστα φθηνότερο φετινό πασχαλινό τραπέζι αποτελεί ομολογουμένως μία ευχάριστη εξέλιξη, αν αναλογιστεί κανείς τις επιβαρύνσεις της πραγματικής οικονομίας τόσο από τη μετάταξη βασικών αγαθών και την αύξηση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ στο 24% όσο και από τη σταθερά ανοδική πορεία του επιπέδου των τιμών, αφού ο πληθωρισμός έχει επιστρέψει από τις αρχές του τρέχοντος έτους και τείνει πλέον να παγιωθεί. Το ελληνικό εμπόριο, παρόλες τις αντίξοες συνθήκες στις οποίες καλείται να λειτουργήσει και εν τέλει να επιβιώσει, καταδεικνύει για ακόμη μία φορά τις εσωτερικές του αντιστάσεις και τη δυναμική που το διακρίνει. Ας προτιμήσουμε και φέτος τα ποιοτικά προϊόντα ελληνικής παραγωγής και ας ελπίσουμε πως αυτή η συγκράτηση και η μικρή μείωση των τιμών, θα δώσει το έναυσμα για τη ψυχολογική τόνωση και ανάταση που τόσο πολύ χρειάζεται η εγχώρια αγορά».

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: