Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Όταν η Καλλιρρόη Παρρέν “συναντήθηκε” με τη Λένα…

Πολιτισμος/Τεχνες στις 16/02/2019

Ένα διαφορετικό φεμινιστικό έργο και μία πρωτότυπη παράσταση που δεν είναι μόνο για γυναίκες… 

|> Ήταν αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν έρχεται στην εφημερίδα «Νίκη» μία κοπέλα, η οποία μου δηλώνει στιχουργός-ποιήτρια και ότι της αρέσει να γράφει θέματα γύρω από την Τέχνη. Ήταν η εποχή που o Τύπος άρχισε να… μοντερνοποιείται και να ασχολείται με παρακαλλιτεχνικά θέματα , δηλαδή όπως… κατάφερε να γίνει σήμερα! Και σκεφτόμασταν με τον διευθυντή μου, τον αξέχαστο Δημήτρη Μαρούδα, να δημιουργήσουμε ένα έγχρωμο δισέλιδο “tutti frutti”, με ειδησούλες, κουτσομπολιό και άλλα «σκηνικά».

|>Παντελής Π. Ξανθίδης

Κόσμο πολύ (δηλ. δημοσιογράφους) δεν είχαμε, οι καλλιτεχνικοί συντάκτες (προς τιμή τους!) «τσίναγαν» στην ιδέα και έτσι η παρουσία τής «νιόμπαρκης» που… «της αρέσει να γράφει θέματα γύρω από την Τέχνη», ήταν μία λύση… Παρά το γεγονός ότι φαινόταν ότι δεν συμφωνούσε με αυτά που της ζητούσαμε να γράφει η νεαρά δούλευε… σαν σκυλί! Συνεπέστατη, εγγράμματη και «γατόνι»! Όμως, το είδος δεν φαίνεται να την ικανοποιούσε και κάποια στιγμή μου λέει ότι κάτι της έτυχε και πρέπει να φύγει για την Αυστραλία!

Διαφήμιση για την υποστήριξη της σελίδας

Ενημερώνω τον «αρχηγό» (έτσι αποκαλούσαμε τον Μαρούδα!) και μου λέει «τι θα κάνουμε τώρα;»… Βέβαια, ουδείς αναντικατάστατος, αλλά αυτό δεν ισχύει όταν μιλάμε για τη Έλενα Παλαιολόγου – τη γνωστή βραβευμένη ποιήτρια, στιχουργό και θεατρική συγγραφέα, η οποία… γλύτωσε και δεν ακολούθησε την ψυχοφθόρο δημοσιογραφία! Την Έλενα Παλαιολόγου – την συγγραφέα του έργου «Εφημερίς των Κυριών τ ‘όνειρο», που τόση επιτυχία γνωρίζει όπου παρουσιάζεται.

Πριν γίνει αναφορά στο έργο, ας πούμε δυό λόγια για τη Λένα Παλαιολόγου…

Λοιπόν, γεννήθηκε στην Αυστραλία και μεγάλωσε στην Ελλάδα, αλλά μοιράζει τις δραστηριότητές της και στις δύο χώρες.  Ποιήματά της έχουν βραβευτεί σε εθνικούς και παγκόσμιους διαγωνισμούς. Έχει εκδώσει την ποιητική συλλογή «Το ξέσπασμα της Νηρηίδας» όπου μέσα βρίσκονται πολλά βραβευμένα της ποιήματα. Εμπνέεται από την ”γυναίκα” ως σύμβολο μέσα στους αιώνες και περιγράφει τις πτυχές της στα ποιήματά της. Έγραψε το πρώτο της θεατρικό έργο «Εφημερίς των Κυριών τ ‘όνειρο», συγκινημένη από δύο μεγάλες προσωπικότητες της ιστορίας μας , την ποιήτρια Σαπφώ και την μεγάλη φεμινίστρια και πρώτη εκδότρια εφημερίδας αποκλειστικά για γυναίκες, την Καλλιρρόη Σιγανού-Παρρέν.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Το έργο

Σχετικά με τον έργο, πρόκειται για μια ιδιαίτερη παράσταση, που παρουσιάστηκε τον Φεβρουάριο 2018, στη Μουσική Βιβλιοθήκη του Συλλόγου οι Φίλοι της Μουσικής, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Σαν σε όνειρο η Καλλιρρόη Σιγανού-Παρρέν συναντιέται με τη λυρική ποιήτρια Σαπφώ και μέσα από τους διαλόγους τους παρουσιάζονται η ζωή, το έργο τους και οι αγώνες τους για τη χειραφέτηση της γυναίκας.

Η Καλλιρρόη Παρρέν, στην Αθήνα στα τέλη του 19ου αιώνα, αποφασίζει να ακολουθήσει το επάγγελμα της δημοσιογραφίας. Έτσι γίνεται η πρώτη Ελληνίδα δημοσιογράφος, εκδότρια και διευθύντρια, όταν το 1887 άρχισε να εκδίδει την εβδομαδιαία εφημερίδα «Εφημερίς των Κυριών» που συντασσόταν αποκλειστικά από γυναίκες και απευθυνόταν σε γυναίκες. Επίσης, το πάθος της για την αναβίωση και τη διατήρηση των ελληνικών εθίμων και παραδόσεων την οδήγησε το 1911 να δημιουργήσει το «Λύκειον των Ελληνίδων».

Η δράση της έπαιξε καταλυτικό ρόλο και στην αναγνώριση των γυναικείων δικαιωμάτων στη νεότερη Ελλάδα. Είναι αυτή που διεκδίκησε πρώτη το δικαίωμα ψήφου για τις γυναίκες, 70 χρόνια πριν γίνει πραγματικότητα! Πρώτη, επίσης, πέτυχε να επιτρέπεται στις γυναίκες να φοιτούν στο Πανεπιστήμιο και στο Πολυτεχνείο και είναι αυτή που διεκδίκησε και κέρδισε καλύτερες συνθήκες για τις εργάτριες, όταν μπήκε μπροστά στη μεγάλη απεργία των κλωστηρίων και των υφαντουργείων του Πειραιά. Το 1918 η Καλλιρρόη Παρρέν εξορίστηκε στην Ύδρα για τα πολιτικά της φρονήματα.

Για τους αγώνες της η Καλλιρρόη Παρρέν συκοφαντήθηκε από την οπισθοδρομική κοινωνία της εποχής και δέχονταν απειλές και για την ίδια της τη ζωή. Σε μια τέτοια δύσκολη στιγμή σκέφτεται να τα παρατήσει απογοητευμένη από τους ανθρώπους… Όμως εκεί παρουσιάζεται σαν σε όραμα η αγαπημένη της ποιήτρια Σαπφώ, της οποίας τα ποιήματα διδάσκονταν μαζί με αυτά του Ομήρου σε όλα τα σχολεία της αρχαίας Ελλάδας.

Μέσα από τους διαλόγους τους η Σαπφώ ξεδιπλώνει την δική της ζωή, την φιλοσοφία της και τους αγώνες της και σιγά σιγά πείθει την Παρρέν ότι έχει καθήκον να συνεχίσει να διεκδικεί τα δικαιώματα των γυναικών.

Συντελεστές παράστασης

Συγγραφέας – ποιήτρια: Έλενα Παλαιολόγου, επιμέλεια κειμένων: Ανδρομάχη Παπαγιαννάκη, σκηνοθεσία: Ισμήνη Σακελλαροπούλου, μουσική σύνθεση: Αρετή Κοκκίνου, χορογραφία-performer: Φένια Μπότση, σκηνικά: Γιώργος Λυντζέρης, κουστούμια: Καλλιόπη Παλεοσακελίτου, φωτισμοί: Αλέξανδρος Πολιτάκης, φωτογραφίες: Χρήστος Δεληκάρης, υπεύθυνη marketing: Λίνα Αλεξανδροπούλου. Παίζουν: Βίκυ Μαραγκάκη ως Καλλιρρόη Παρρέν και Θεοδώρα Σιάρκου ως Σαπφώ. Και Μόρφω Τσαϊρέλι, ερμηνεύτρια μελοποιημένων ποιημάτων Έλενας Παλαιολόγου. Σε video art εμφανίζονται οι χορεύτριες: Πένυ Μακαρίου, Εμμανουέλα Κοκμοτού, Χρύσα Μπράτσα, Μαρία Μαρίνα, Νεφέλη Αργυροπούλου, Μαρία Σφήκα.

Από την περασμένη Δευτέρα 11/2 το έργο παίζεται κάθε Δευτέρα (8 μμ) στο θέατρο «Κνωσσός» (Κνωσσού 11 – Πατησίων 195 πλ. Αμερικής, τηλ.: 210.8677070.

Εισιτήρια: Ταμείο του θεάτρου 12 ευρώ, μέσω viva.gr 12 ευρώ, σύλλογοι 10 ευρώ, άνεργοι – ΑΜΕΑ – φοιτητές 8 ευρώ.

Απάντηση