Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

“Κατ” λένε οι σκηνοθέτες στο ΥπΠο για 2,8 εκατ. ευρώ!

Πολιτισμος/Τεχνες στις 30/07/2020

Ζητούν να κηρυχθεί άκυρος ο διαγωνισμός για την στήριξη πληγέντων σκηνοθετών κ.ά.

|> Κατεπείγουσα ανακοίνωση εξέδωσε το δ.σ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, σχετικά με κάποια 2,8 εκατ. ευρώ που κινδυνεύουν να χαθούν στη διαδρομή υπουργείο Πολιτισμού – Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Και σκηνοθέτες ζητούν να κηρυχθεί άκυρος ο διαγωνισμός που είχε προκηρυχθεί για την στήριξη των δημιουργών της 7ης Τέχνης.

Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του δ.σ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, αναφέρει:

Διαφήμιση για την υποστήριξη της σελίδας

Στις 24 Ιουλίου 2020, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου,   με καθυστέρηση 19 ημερών από την ημερομηνία που προέβλεπε η σχετική προκήρυξη, ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του διαγωνισμού του Υπουργείου Πολιτισμού για την υλοποίηση του ειδικού προγράμματος στήριξης των κινηματογραφικών δημιουργών και συντελεστών που έχουν πληγεί από την πανδημία και τις συνέπειές της.

Στο διαγωνισμό αυτό, προβλέπονταν δύο φάσεις: η 1η φάση περιελάμβανε την αξιολόγηση των προτάσεων που θα υποβάλλονταν, ώστε να επιλεγούν 100 από αυτές που θα είχαν δικαίωμα συμμετοχής στη 2η φάση του διαγωνισμού.

Ωστόσο, για το διαγωνισμό αυτό, το ΥΠΠΟ δεν όρισε, ούτε ανακοίνωσε ποτέ μια αξιόπιστη επιτροπή από ειδικούς για την αξιοκρατική και αδιάβλητη αξιολόγηση των 1200 και πλέον προτάσεων που τελικώς υποβλήθηκαν. Παρ’ όλα αυτά, με κάποιο “μαγικό” τρόπο προέκυψαν τελικώς περισσότερες από 100 προτάσεις που θα είχαν δικαίωμα συμμετοχής στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.

Από την άλλη πλευρά, το ΥΠΠΟ όρισε δύο επιτροπές για την αξιολόγηση των 100 προτάσεων της δεύτερης φάσης… Αλήθεια, γιατί;

Το πρωτόγνωρο αυτό γεγονός προκάλεσε, όπως ήταν φυσικό αναστάτωση, σκεπτικισμό και αμφισβητήσεις για την εγκυρότητα του διαγωνισμού, μέσα στους κόλπους των υποψηφίων.

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών εκφράζοντας την αγωνία και τις επιφυλάξεις των υποψηφίων για τη διαφάνεια των διαδικασιών, με επιστολή της προς το Υπουργείο Πολιτισμού, στις 20 Ιουλίου 2020, έθεσε σοβαρά ερωτήματα στα οποία ποτέ δεν πήρε απάντηση…

Το κρίσιμο ερώτημα τότε, που και σήμερα κυριαρχεί, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της πρώτης φάσης, είναι:

Γιατί κυρία Υπουργέ, ενώ το Υπουργείο σας προκήρυξε και χρηματοδοτεί το διαγωνισμό, ορίσατε επιτροπές αξιολόγησης και επιλογής στη δεύτερη φάση και δεν ορίσατε ανάλογες επιτροπές στην πρώτη, κρίσιμη φάση; Ποιοι επιτέλους αξιολόγησαν τα 1200 και πλέον σενάρια που υποβλήθηκαν;

Γιατί δεν ανακοινώθηκαν ποτέ τα ονόματα των αξιολογητών και οι ιδιότητές τους; Εσείς κυρία Υπουργέ αναθέσατε στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου μόνον την τεχνική διεκπεραίωση των διαδικασιών διεξαγωγής του διαγωνισμού (υποδοχή, πρωτοκόλληση προτάσεων, αποστολή των προτάσεων στα μέλη των επιτροπών, υποδοχή τιμολογίων, πληρωμές κ.λπ.).

Πουθενά η προκήρυξη δεν αναφέρει ότι αναθέσατε στο ΕΚΚ την αξιολόγηση, κρίση και επιλογή των προτάσεων κατά τη διαδικασία της πρώτης φάσης. Ποιοι λοιπόν έκαναν την αξιολόγηση, κρίση και επιλογή της πρώτης φάσης.

Αυτό το νόημα είχε η πρώτη παρέμβασή μας στις 20 Ιουλίου 2020 ενώ το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας μας προσπαθεί ακόμη να κατανοήσει τους λόγους για τους οποίους το Υπουργείο Πολιτισμού όχι μόνον δεν απάντησε αλλά δεν επέδειξε και την απαραίτητη ευαισθησία να παρέμβει και να επανορθώσει αυτή τη σοβαρή παράλειψη, η οποία δημιούργησε αναταραχή στους κόλπους των υποψήφιων και κατέστησε τον διαγωνισμό αντικειμενικά αναξιόπιστο και αδιαφανή.

Βέβαια, το ρόλο αυτό ανέλαβε η διοίκηση του ΕΚΚ που χωρίς να απαντά σε κανένα από τα κρίσιμα ερωτήματα της παρέμβασής μας περιορίστηκε να συμπυκνώσει τις απαντήσεις της στη συκοφαντική και διχαστική διατύπωση ότι η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, τάχα «επιχειρεί εκ προοιμίου να σπιλώσει το πρόγραμμα για να εξυπηρετήσει εκ των υστέρων επιχειρήματα σε περίπτωση μη πρόκρισης των ημετέρων της…».

Αιδώς Αργείοι…

Η φτώχεια και η ανυπαρξία των επιχειρημάτων είναι γνωστό ότι οδηγούν πάντα στη συκοφαντία. Θα απαντήσουμε όμως, μόνο και μόνο γιατί η ουσία του θέματος είναι πολύ σοβαρότερη, τέτοια που η διοίκηση του ΕΚΚ, με τη νοοτροπία που την διακατέχει, αδυνατεί να κατανοήσει…

Επί της ουσίας λοιπόν και προσοχή…

Για αυτά που ακολουθούν και περιγράφουν πραγματικά γεγονότα μιας πρακτικής η οποία καθιστά την αξιολόγηση και επιλογή των προτάσεων κατά την πρώτη φάση διαβλητή και αναξιόπιστη, υπάρχουν συγκεκριμένες περιγραφές: μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και στελεχών του ΕΚΚ, υποψήφιων μελών μιας 18μελούς άτυπης επιτροπής αξιολόγησης που, όμως, ποτέ δεν συστάθηκε, καθώς και αναγνωστών των προτάσεων που ορίστηκαν από τον Πρόεδρο του ΕΚΚ.

Για αυτό ας μην τολμήσει κανείς να τα διαψεύσει…

Αρχικά, λοιπόν, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, μπροστά στον πρωτοφανή μεγάλο αριθμό προτάσεων που υποβλήθηκαν, ανέθεσε σε έγκριτο μέλος του να προτείνει τη σύνθεση μιας 18μελούς επιτροπής ειδικών για να αξιολογήσει τις 1200 και πλέον προτάσεις και να επιλέξει τις κατά τεκμήριο 100 πληρέστερες (50 μικρού μήκους και 50 ντοκιμαντέρ).

Πράγματι, το μέλος εισηγήθηκε στο ΔΣ του ΕΚΚ τη σύνθεση της 18μελούς επιτροπής που απαρτιζόταν από έγκυρους επαγγελματίες διαφόρων ειδικοτήτων του Κινηματογράφου, γνώστες του θέματος οι οποίοι θα μπορούσαν να οδηγήσουν την αξιολόγηση και επιλογή των προτάσεων κατά την πρώτη φάση σε αξιόπιστο και αδιάβλητο αποτέλεσμα.

Φαίνεται όμως ότι ο Πρόεδρος του ΕΚΚ ή το ξανασκέφτηκε ή άλλαξε γνώμη. Έτσι, έβαλε σε εφαρμογή μια πρωτοφανή αντιδημοκρατική και αδιαφανή διαδικασία… Τι έκανε;

Αφού υπονόμευσε τα προταθέντα μέλη της επιτροπής, φτάνοντας στο σημείο να τα ανακρίνει «Ποιος σε πρότεινε εσένα …;» απέρριψε τη σύνθεση της επιτροπής με το ψευδές επιχείρημα ότι δεν υπάρχουν χρήματα για την αποζημίωση των μελών της, λες και αυτά του ζήτησαν αμοιβή…!!!

Βέβαια, μια προσεκτική παρατήρηση δείχνει ότι ενώ το συνολικό κονδύλι του διαγωνισμού είναι 2,8 εκατομμύρια ευρώ, αν κάποιος προσθέσει τα ποσά που τελικώς θα δοθούν στα 119 επιλεγέντα σενάρια, προκύπτει ότι περισσεύουν μερικές χιλιάδες ευρώ… Μήπως τελικώς υπήρχαν χρήματα και για αμοιβή των αξιολογητών, παρά την περί του αντιθέτου άποψη του προέδρου;

Μια μικρή αναδρομή, στο σημείο αυτό…

Έναν χρόνο περίπου προεδρεύει στο ΔΣ του ΕΚΚ ο κ. Πάνος Λουκάκος και τα προσόντα που απόδειξε ότι κατέχει, “ως Πρόεδρος ενός τόσο ευαίσθητου πολιτιστικού Φορέα” είναι ο απόλυτος συγκεντρωτισμός, η παντελής έλλειψη δηλωμένου οράματος για την κινηματογραφία, οι συγκρουσιακές και διχαστικές σχέσεις του με στελέχη του ΕΚΚ, η ασέβεια απέναντι σε δημιουργούς με σοβαρό καλλιτεχνικό έργο και η πλήρης απέχθεια προς τους φορείς της Κινηματογραφίας…

Οι κινήσεις  λοιπόν του κ. Προέδρου του ΕΚΚ, από κει και πέρα, οδήγησαν τη διαδικασία του διαγωνισμού σε έναν οδυνηρό τραγέλαφο αδιαφάνειας για τους υποψήφιους δημιουργούς.

Μοίρασε τις 1200 και πλέον προτάσεις σε υπαλλήλους του ΕΚΚ, σε διάφορα πρόσωπα αγνώστων προσόντων, σε στελέχη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και άλλους που φαίνεται ότι εμπιστευόταν ο ίδιος και τους ζήτησε να τις αξιολογήσουν. Τόση (α)διαφάνεια και τόση δημοκρατία!!! Και κανένα μέλος του ΔΣ του ΕΚΚ δεν είχε την ευαισθησία να αντιδράσει ή να παραιτηθεί; Ή μήπως δεν γνώριζαν τι γινόταν;

Το αλλοπρόσαλλο συνονθύλευμα των κριτών του κ. Προέδρου υπέβαλε στο ΔΣ του ΕΚΚ προτάσεις. Εκεί άρχισαν τις περαιτέρω αξιολογήσεις, έγιναν οι ίδιοι βαθμολογητές… Άλλαξαν κατά την κρίση τους τις πρώτες βαθμολογίες. Γιατί άραγε; Κατόπιν έστειλαν την αναβαθμολογημένη λίστα των πεντακοσίων και πλέον προτάσεων στο Γενικό Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου Πολιτισμού.

Το ΔΣ του ΕΚΚ, μάλιστα, με ανακοίνωσή του στις 20 Ιουλίου πληροφορούσε ότι «Ολοκληρώθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου η διαδικασία επιλογής των σεναρίων που κατατέθηκαν στην πρώτη φάση, κινηματογραφικά έργα μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ…» Στο Υπουργείο Πολιτισμού βρέθηκαν σε δύσκολη θέση, η προθεσμία εξέπνεε κι έπρεπε να ανακοινωθούν αποτελέσματα.

Κάλεσαν λοιπόν σε βοήθεια γνωστούς και αγνώστους, ειδικούς και μη, και κατέληξαν στην τελική λίστα επιλογής όχι 50 αλλά 64 σεναρίων μικρού μήκους και όχι 50 αλλά 55 σεναρίων ταινιών ντοκιμαντέρ, τα οποία εν τέλει ανακοίνωσε όχι το ΥΠΠΟ αλλά το ΕΚΚ στις 24 Ιουλίου 2020.

Από το ΕΚΚ στο ΥΠΠΟ και από το ΥΠΠΟ στο ΕΚΚ: ταξίδι μετ’ επιστροφής για τα όνειρα δημιουργών. Ταξίδι κόστους 2,8 εκατομμυρίων ευρώ.

Για πρώτη φορά στα χρονικά των κινηματογραφικών ηθών γίνεται ένας τόσο κρίσιμος για τους δημιουργούς διαγωνισμός με τέτοια αδιαφάνεια, επιπολαιότητα και κυνισμό της λογικής «O ΧΡΟΝΟΣ ΚΥΛΑ, ΕΙΜΑΣΤΑΝ ΑΝΕΤΟΙΜΟΙ, ΈΤΣΙ ΠΡΑΤΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΑΡΕΣΕΙ»

Η συντριπτική πλειοψηφία των δημιουργών που υπέβαλαν τις εργασίες του πνευματικού μόχθου τους νιώθουν εξαπατημένοι και προσβεβλημένοι απ’ αυτές τις παλινωδίες. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς σκέφτονται ήδη να καταφύγουν σε ασφαλιστικά μέτρα ως έχοντες νόμιμο συμφέρον. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, με απόλυτη συναίσθηση ευθύνης:

  • Καλεί την Υπουργό Πολιτισμού να ακυρώσει αμέσως τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης του διαγωνισμού, ως προϊόν αδιαφανών διαδικασιών, και να ορίσει 6 τριμελείς επιτροπές καταξιωμένων ειδικών που μέσα σε 30 μέρες θα εκδώσουν αξιόπιστα και τεκμηριωμένα αποτελέσματα.
  • Καλεί το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου να κάνει τον ετήσιο απολογισμό του και αμέσως μετά να παραιτηθεί για την πρωτοφανή προχειρότητα και αδιαφάνεια με την οποία χειρίστηκε ένα τόσο σοβαρό και ευαίσθητο θέμα, σε μια κρίσιμη περίοδο για τους κινηματογραφικούς δημιουργούς.
  • Καλεί τους επιτυχόντες συναδέλφους, παρά το οικονομικό και δημιουργικό αδιέξοδο στο οποίο βρίσκονται οι περισσότεροι, να μη νομιμοποιήσουν τις παράνομες μεθοδεύσεις του ΔΣ του ΕΚΚ, για λόγους ηθικής.

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών με επιστολή της θα ενημερώσει το συντομότερο δυνατόν τα ευρωπαϊκά και διεθνή όργανα στα οποία συμμετέχει, όπου και θα καταγγείλει τις αντιδημοκρατικές και αδιαφανείς μεθόδους του διαγωνισμού.

Περιμένουμε τις έμπρακτες κινήσεις τόσο του Υπουργείου όσο και του ΔΣ του ΕΚΚ και δηλώνουμε έτοιμοι για την παροχή νομικής υποστήριξης από την ΕΕΣ στους δημιουργούς, σε όποια διεκδίκηση αυτοί αποφασίσουν να προβούν.

Απάντηση