Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Ανάλυση 10 προτάσεων για επιχειρηματικές συμφωνίες των ΜμΕ με την Κίνα

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ/ΑΓΟΡΑ στις 25/03/2015
Με επιστολή Κορκίδη σε Πρωθυπουργό κμαι κυβέρνηση

Με την ευκαιρία της τριήμερης κυβερνητικής επίσκεψης στο Πεκίνο, που έχει σκοπό να προετοιμάσει σημαντικές επιχειρηματικές συμφωνίες, μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, αλλά και την επικείμενη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Κίνα, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) Βασ. Κορκίδης με επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό και την ελληνική κυβέρνηση, κατέθεσε 10 στοχευμένες προτάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη των διμερών σχέσεων, στους τομείς της Βιομηχανίας, των Υπηρεσιών της Ναυτιλίας, της Ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας και του Εμπορίου.

Oι βασικοί άξονες των προτάσεων σχετικά με την καταγραφή των δυσχερειών, αλλά και την αποτύπωση απόψεων για περαιτέρω ανάπτυξη της συνεργασίας των επιχειρήσεων της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, με ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, έχουν ως εξής:

1. ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ
ΓΙΑ ΝΕΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
Προτείνουμε την ενδυνάμωση και την τήρηση των συμφωνιών, στο πλαίσιο των εξαιρετικά σημαντικών συνεργασιών, μεταξύ των  ΤΡΑΙΝΟΣΕ με HUAWEI- SONY –HP- CISCO,  COSCO με SONY, Ο.Λ.Π. με Σ.Ε.Π. Α.Ε., COSCO με ΤΡΑΙΝΟΣΕ, COSCO με HEWLETT PACKARD, ΕλληνικήςΚυβέρνησης με  COSCO- ZTE, COSCO με HUAWEI και COSCO με ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ενδεικτικά, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι, η σύμβαση Ο.Λ.Π. με Σ.Ε.Π. αναμένεται να αυξήσει τη δυναμικότητα των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ σε 6,2 εκατ. κιβώτια ( από 3, 7 εκατ. ευρώ), μέσω επένδυσης 230 εκατ. ευρώ, όπως επίσης συμβαίνει και με τις υπόλοιπες συμφωνίες, καθώς έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις επιμέρους ναυτιλιακές και εμπορικές δραστηριότητες, αλλά και εν γένει για την ανάπτυξη της πόλης μας, η οποία προσπαθεί να επουλώσει τώρα τα σημάδια της εξαετούς, βαθειάς ύφεσης. Βασικός κρίκος στη συνεργασία Ελλάδας – Κίνας παραμένει το σχέδιο της COSCO στον Πειραιά για αύξηση της ετήσιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ θα πρέπει να αναθεωρηθεί και αντί για πώληση μετοχών, η κυβέρνηση να επιλέξει το μοντέλο της παραχώρησης, όπως συνέβη με τις εγκαταστάσεις της COSCO στο Ικόνιο. Το σοβαρό πρόβλημα που φυσικά θα πρέπει να επιλυθεί μεταξύ ειδικών είναι κατά πόσο είναι νομικά εφικτό να αλλάξουν οι όροι ενός υπό εξέλιξη διαγωνισμού. Η πρόταση μας είναι το 51% των μετοχών του ΟΛΠ να παραμείνει στο Ελληνικό Δημόσιο, και μέρος αυτού του ποσοστού, να πωληθεί στον Δήμο Πειραιά και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, όπως ακριβώς λειτουργεί με επιτυχία στα λιμάνια της Βαρκελώνης και της Μασαλίας.
2. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΑΥΠΗΓΕΙΩΝ
ΚΑΙ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΗΣ ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΗΣ
Η Διοίκηση της COSCO PACIFIC κάνει σκέψεις για τη δημιουργία επισκευαστικής βάσης, ενώ στη συνάντηση που είχαμε πρόσφατα με ανώτατα στελέχη τους κατα τη διάρκεια της επίσκεψης τους στην Αθήνα μας διαβεβαίωσαν ότι ενδιαφέρονται για τη ναυπηγοεπισκευή λόγω του αυξανόμενου αριθμού κατάπλου πλοίων της COSCO στον Πειραιά. Κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο να το επιδιώξουμε, αφού θα δώσει δουλειές στα ελληνικά ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, της Ελευσίνας και του Ζώνη του Περάματος. Παρότι η COSCO έχει υπό την ομπρέλα της μια από τις μεγαλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες στην Κίνα, εντούτοις δεν διαθέτει στην Ευρώπη επισκευαστική βάση σε αντίθεση με πολλά ναυπηγεία, ιδίως από την ανταγωνίστριά της στον συγκεκριμένο τομέα, Κορέα. Η δημιουργία μιας τέτοιας βάσης στον Πειραιά θα έδινε άλλη δυναμική στη ναυπηγική μας βιομηχανία, καθώς δεν θα χρειάζεται να ταξιδεύοντας τα πλοία στην Ασία για επισκευές και δεξαμενισμό. Η αγορά τριών πλωτών δεξαμενών, AFROMAX, PANAMAX και HANDY SIZE, θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στα αντισταθμιστικά οφέλη μιας επωφελούς συμφωνίας. Ανάλογο ενδιαφέρον προκύπτει και από τη συνεχή αύξηση της κρουαζιέρας και των προσεγγίσεων πολλών και μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στις ελληνικές θάλασσες, που επίσης χρειάζονται έκτακτες και προγραμματισμένες επισκευές. Σημειώνεται οτι στο ένδοξο παρελθόν, η ναυπηγοεπισκευαστική μας δραστηρίοτητα δημιουργούσε προστιθέμενη αξία στο ΑΕΠ της χώρας ύψους έως και 18 δις δολαρίων.
3. ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟΥ
ΚΕΝΤΡΟΥ ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΣΤΟ ΘΡΙΑΣΙΟ ΠΕΔΙΟ
Κομβικός στόχος αποτελεί η συμβολή στην ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών στο Θριάσιο Πεδίο, καθώς η στρατηγική του χωροθέτηση κοντά στο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας, οι άψογες οδικές συνδέσεις στους κυρίως οδικούς άξονες, και κυρίως η διασύνδεση του με τον λιμένα του Ν. Ικονίου και το σιδηροδρομικό δίκτυο, αναμένεται να συμβάλει δυναμικά στον εκσυγχρονισμό και στην ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών στη χώρα μας. Γι’ αυτό και έχουμε επεξεργαστεί και αποστείλει στους αρμόδιους προτάσεις για τη βελτίωση της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και την αναμόρφωση της Τελωνειακής Νομοθεσίας. Σε ευθεία συνάρτηση του σχεδίου να καταστεί η Ελλάδα πύλη εισαγωγής ασιατικών προϊόντων στην Ευρώπη βρίσκεται η ανάληψη από κινεζικές εταιρείες του έργου κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου logistics στο Θριάσιο. Μπορεί ο διαγωνισμός που διενεργεί η ΓΑΙΟΣΕ να έχει καθυστερήσει πολύ, όμως η κυβέρνηση πρέπει να βρεί τρόπο να προχωρήσει στην ολοκλήρωση του. Το θέμα έχει ήδη τεθεί και ως γνωστό  αυτό που ενδιαφέρει τους Κινέζους είναι στη συνολική έκταση δυνατότητας δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων, να δημιουργήσουν σε χώρο που θα παραχωρηθεί επιφάνειας 2.038 στρεμμάτων, “Κέντρα Μεταποίησης” με γραμμές συναρμολόγησης ηλεκτρονικών προϊόντων.
4. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ
ΤΗΣ ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
Στο θέμα ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι Κινέζοι παραμένουν σταθεροί στο ενδιαφέρον τους για πρόσβαση στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Το καινούργιο στοιχείο είναι ότι το ενδιαφέρον τους δεν περιορίζεται πλέον μόνο στην ανάληψη των έργων συντήρησης των σιδηροδρομικών υποδομών, όπως έκαναν στη Σερβία, αλλά επεκτείνεται και στην απευθείας μετοχική είσοδό τους στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η ελληνική Κυβέρνηση γνωρίζει το αίτημα της κινεζικής και θα πρέπει να δηλώσει κατα την άποψη μας θετική σε μία συνεργασία μέσω “joint venture” και να πεί όχι στη πρόταση πώλησης των μετοχών. Σε κάθε περίπτωση, για να αναβαθμιστεί το δίκτυο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να υπάρξει διαχωρισμός του επιβατικού από το εμπορικό κομμάτι. Η δημιουργία Επιχειρηματικών Πάρκων κατά μήκος του άξονα της σιδηροδρομικής επέκτασης θα πρέπει να αποτελέσει ένα  ανταποδοτικό σημείο.
5. ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΕΞΑΓΩΓΩΝ
ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ
Ειδικότερα, στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλουμε για την ενδυνάμωση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων-μελών του και κατ’ επέκταση, την τόνωση της Εθνικής μας Οικονομίας,προσδοκά την υπογραφή συμφωνίας ενίσχυσης των εξαγωγών ναυτιλιακών υλικών, που κατασκευάζονται στην Ελλάδα προς τα κινεζικά ναυπηγεία, αντίστοιχη της συμφωνίας με τη Ν. Κορέα. Γι’ αυτό και ζήτησε με σχετική επιστολή προς τον Κινέζο Πρέσβη, κ. Zou Xiaoli, την εμβάθυνση και προώθηση της συνεργασίας, αποστέλλοντάς του  δυο λίστες με τα στοιχεία επικοινωνίας των 285 επιχειρήσεων-μελών του ΕΒΕΠ, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυτιλίας, ναυπηγικής βιομηχανίας και μεταποίησης και εκ των οποίων οι 209 είναι εφοδιαστές “ship suppliers” και οι 76 είναι κατασκευαστές “makers”. Eπίσης, το Ε.Β.Ε.Π. επιθυμεί τη συνεργασία με τον Κινεζικό Νηογνώμονα, με σκοπό την έκδοση σχετικών πιστοποιητικών για προϊόντα και υπηρεσίες, που εισάγονται και εξάγονται από και προς την Κίνα. Μάλιστα, δεδομένου ότι, το Επιμελητήριο είναι Ν.Π.Δ.Δ. φέρει αρμοδιότητες δημόσιας αρχής και μπορεί να επικυρώνει τα πιστοποιητικά, τα οποία θα εκδίδει ο Κινεζικός Νηογνώμονας. Τα τρόφιμα και τα ποτά είναι άλλος ένας τομέας στον οποίο η Ελλάδα θα πρέπει να διεύρηνει τη διμερή συνεργασία. Οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Κίνα μειώθηκαν 34% το 2014, ενώ περιορίζονται κυρίως σε εξαγωγές παρθένου ελαιολάδου (6,3 εκατ. ευρώ ετησίως) και κρασιού (1,6 εκατ. ευρώ ετησίως), ενώ προ μηνών εκδηλώθηκε ενδιαφέρον και για προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας και ιχθυηρών, για πρόσθετα και για πρώτες ύλες βιομηχανίας τροφίμων. Το ζητούμενο είναι η σύναψη μαζικών παραγγελιών με ετήσιο ορίζοντα και αποδέκτες τη ραγδαία αναπτυσσόμενη μεσαία τάξη της Κίνας των 300 εκ. που δίνει όλο και μεγαλύτερο βάρος στην ποιότητα, στην ασφάλεια και στη διατροφική αξία των εισαγόμενων προϊόντων. Η ανταλλαγή τεχνογνωσίας και συνεργασίας στο τομέα διαχείρισης ποιότητας τροφίμων (quality management).
6. ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ
ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Οι ιδιαίτερες συνθήκες έλλειψης ρευστότητας που αντιμετωπίζει η χώρα μας, θα πρέπει να προβληματίσει την ελληνική αντιπροσωπεία ώστε να διατυπώσει προσεκτικές προτάσεις  για προσέλκυση κινεζικών κεφαλαίων μέσω funds στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, μια πρόταση αγοράς Συνεταιριστικών Τραπεζών ή ακόμη εισόδου κινεζικών τραπεζικών ιδρυμάτων για τη δημιουργία μιας Αναπτυξιακής Τράπεζας Μικρομεσαίων, “SMEs MICROBANK”. Το ενδεχόμενο να επενδύσουν κινεζικοί όμιλοι στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι επίσης κάτι που θα πρέπει να συζητήσει η κυβέρνηση. Στην κυβέρνηση θα πρέπει να συζητηθούν διάφορα μοντέλα, αφού αντί να δοθεί μια τραπεζική άδεια σε κινεζικό όμιλο προκειμένου να δραστηριοποιηθεί στην εγχώρια αγορά είναι προτιμότερο να εισέλθει μετοχικά σε κάποια υφιστάμενη τράπεζα. Το σκεπτικό είναι ότι υπάρχει πλήθος δραστηριοτήτων της ελληνικής οικονομίας, από τα λιμάνια και τη ναυτιλία μέχρι την τουριστική βιομηχανία, που θα μπορούσε να χρηματοδοτηθούν από κινεζικές τράπεζες. Εκτός από το αμιγώς τραπεζικό κομμάτι, υπάρχει και αυτό των ασφαλιστικών εταιρειών.
7. ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ ΤΗ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Η λειτουργία γραμμής για απευθείας σύνδεση Αθήνας – Πεκίνου, ήταν επιθυμία όλων των προηγούμενων ελληνικών κυβερνήσεων, προκειμένου να διευκολυνθεί η αύξηση του αριθμού των κινέζων τουριστών και πιστεύουμε οτι πρέπει να τεθεί ξανά στο τραπέζι των συζητήσεων από την ελληνική πλευρά. Επίσης για να αυξηθεί ο αριθμός των περίπου 100.000 κινέζων τουριστών που επισκέπτονται κάθε χρόνο την Ελλάδα θα πρέπει να απλουστευθεί και η διαδικασία χορήγησης βίζας. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί από τους μελλόνυμφους που έρχονται στη Σαντορίνη καταφθάνουν μέσω άλλης χώρας, με κρουαζιερόπλοια, που σημαίνει ότι οι εκδόσεις βίζας είναι σημαντικό πρόβλημα. Πέραν της βίζας, θα πρέπει να δημιουργηθούν με τα μεγάλα ταξιωτικά πρακτορεία, ελκυστικά πακέτα για τα τρία εορταστικά δεκαήμερα διακοπών για τους Κινέζους τουρίστες, την Πρωτομαγιά, την Πρωτοχρονιά (Φεβρουάριο) και τον Οκτώβριο στην εθνική τους εορτή, που στην Ελλάδα αποτελούν τουριστικές περιόδους χαμηλής επισκεψιμότητας. Στο κλάδο του τουρισμού από τα 83 εκ. τουρίστες το 2012, τα ταξίδια από τη Κίνα το 2015 θα ξεπεράσουν τα 130 εκ. και το 2020 εκτιμάται να φτάσουν τα 200 εκ. Έντονο παραμένει το ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος από την εταιρεία Friedmann Pacific Asset Management (FPAM) η οποία μάλιστα ζήτησε να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία αποκρατικοποίησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Αντίστοιχο ενδιαφέρον της FPAM, από κοινού με τη Shenzen Airport Group, για τον ΔΑΑ εκδηλώθηκε και από τον κινεζικό κολοσσό China State Construction Engineering Corporation (CSCEC) που συνεχίζει να ενδιαφέρεται για την κατασκευή του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλλι. Επίσης προτείνουμε στα ανταποδοτικά οφέλη να δημιουργηθούν σύγχρονα ελικοδρόμια σε λιμάνια, μαρίνες, νοσοκομεία και άλλα απαραίτητα σημεία.
8. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ-ΚΙΝΕΖΙΚΟΥ 
ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΜΕ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ ΤΩΝ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ
Τα Επιμελητήρια της Χώρας, ως επίσημοι φορείς εκπροσώπησης της ελληνικής επιχειρηματικότητας και στο πλαίσιο του νέου, διευρυμένου ρόλου των ανταποδοτικών υπηρεσιών, που προσφέρουν στα μέλη τους, να έχουν τη δυνατότητα ,να τους προφυλάσσουν από οποιαδήποτε απάτη μέσα από μια σειρά ενεργειών, όπως:  ο προέλεγχος της εταιρείας, η έγγραφη σύμβαση, η ρητή πρόβλεψη του τρόπου πληρωμής, η επιστασία της παραγγελίας, η αναζήτηση αξιόπιστων προμηθευτών, ο έλεγχος των ιστότοπων. Τα Επιμελητήρια μπορούν να αναλάβουν τη διεξαγωγή σεμιναρίων, ώστε να διασφαλίζεται η καλύτερη δυνατή ενημέρωση αμφότερων των πλευρών, σε θέματα που αφορούν στις συναλλακτικές πρακτικές των δύο χωρών.
 Χρειάζεται επομένως,μια μόνιμη συνεργασία, μεταξύ του ελληνικού και του κινεζικού δημόσιου τομέα, με στόχο να  ξεπεραστούν τα διάφορα προβλήματα, ενώ τα αρμόδια Υπουργεία πρέπει να αναπτύξουν τις ελληνοκινεζικές σχέσεις, στον τομέα της Βιομηχανίας της Ναυπηγικής και των μεταφορών. Η απλοποίηση των τελωνειακών υπηρεσιών κατά τη διαδικασία των συνδυασμένων θαλάσσιων και σιδηροδρομικών μεταφορών είναι απαραίτητη.
9. ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΝΕΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΙΝΕΖΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Όσον αφορά στην σκοπιμότητα επέκτασης του Μνημονίου Κατανόησης για τη συνεργασία ελληνικών και κινεζικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων, το οποίο έχει υπογραφεί από το 2006, με ισχύ 5+5 ετών, πιστεύουμε  ότι, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη επέκτασής του, πέραν του 2016, αλλά και επικαιροποίησης του συμπεριλαμβάνοντας όλες τις ανωτέρω προτάσεις με στόχο την συμβολή στην ανασυγκρότηση του νέου παραγωγικού προτύπου της Χώρας. Οι παραγωγικές τάξεις τίθεται στη διάθεση σας, όπου θεωρήσετε απαραίτητη τη συμβολή και συμμετοχή μας, για την επικαιροποίηση του κειμένου συμφωνίας και την υπογραφή τόσο εκ μέρους του Επιμελητηρίου, όσο και των επιχειρησεων μελών απο τον χώρο της Ναυπηγοεπισκεύης, της Βιομηχανίας, του Εμπορίου και των ναυτιλιακών υπηρεσιών.
10. ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΩΝ ΔΥΣΧΕΡΙΩΝ
ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΤΙΣ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ
Σε μια προσπάθεια αποτύπωσης των βασικών δυσχερειών-προβλημάτων, που αντιμετωπίζουν στις εμπορικές συναλλαγές τους με κινεζικές εταιρείες, οι επιχειρήσεις με μεγάλη επιχειρηματική εμβέλεια και δραστηριότητα στο διεθνές εμπόριο το ΕΒΕΠ έχει καταγράψει τα εξής:
α) Πολλοί οίκοι στην Κίνα, αλλά και εν γένει  του εξωτερικού, αποφάσισαν  να ξαναδιακόψουν την πίστωση προς τις ελληνικές εισαγωγικές  επιχειρήσεις και να επανέλθουν σε απαιτήσεις προπληρωμών και πλήρους κάλυψης με έκδοση τραπεζικών εγγυήσεων. Οι επιχειρήσεις του εξωτερικού προσπαθούν να δικαιολογήσουν την απόφασή τους, στη μεγάλη αβεβαιότητα, που προκαλεί η έλλειψη ρευστότητας στην ελληνική αγορά, καθώς και στην επιστροφή της αμφισβήτησης για τη παραμονή της χώρας μας στην Ευρωζώνη, ενώ υπόσχονται να επανεξετάσουν τη θέση τους, μόλις η κατάσταση βελτιωθεί μετά την οριστική επίτευξη συμφωνίας με τους Ευρωπαίους εταίρους μας. Με την καθημερινή κλιμάκωση της απαίτησης προπληρωμής των ελληνικών παραγγελιών, οι εισαγωγές πρώτων υλών, μηχανημάτων και γενικότερα των εμπορευμάτων καθίστανται εξαιρετικά δυσχερείς, αφού οι εισαγωγείς θα πρέπει να προεξοφλούν εις ολόκληρο και μάλιστα τοις μετρητοίς, τις παραγγελίες τους. Μάλιστα, αρκετές κινεζικές επιχειρήσεις-προμηθευτές ζητούν από τις ελληνικές εισαγωγικές να προπληρώνουν τις αγορές τους σε δολάριο, αντί ευρώ με κλειδωμένη ισοτιμία €/$ στο 1,05. Το τελευταίο διάστημα επίσης έχει περιοριστεί η χορήγηση εγγυητικών επιστολών από τις ελληνικές τράπεζες, ενώ πολλές φορές οι προμηθευτές του εξωτερικού λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης, απαιτούν εγγυητικές ξένων τραπεζών. Η εξέλιξη αυτή για το εμπόριο, αλλά και για την εγχώρια βιομηχανία και μεταποίηση  είναι εξαιρετικά ανησυχητική.
β) Έχει παρατηρηθεί ότι, το Διαδίκτυο αποτελεί ένα πολύ διαδεδομένο μέσο εξαπάτησης ξένων επιχειρήσεων ή ιδιωτών στην Κίνα. Ως εξαπάτηση, μέσω Διαδικτύου (on-line fraud) θεωρείται κάθε τύπος απάτης, που χρησιμοποιεί μία ή περισσότερες υπηρεσίες του διαδικτύου για να διενεργήσει απατηλές συναλλαγές πώλησης ή αγοράς, να παραπλανήσει υποψήφια θύματα προσφέροντας ψευδείς πληροφορίες και ανύπαρκτες υπηρεσίες ή να αποσπάσει πληροφορίες για να χρησιμοποιηθούν προς όφελος τρίτων.  Οι χώροι όπου διαπράττεται η εξαπάτηση μέσω διαδικτύου είναι, e-mails, message boards, auctions online  ή ιστοσελίδες. Οι πιο συχνές κατηγορίες εξαπάτησης μέσω διαδικτύου είναι  οι απατηλές συναλλαγές αγοράς ή πώλησης, η παροχή ψευδών πληροφοριών, οι απατηλές μεταβιβάσεις χρημάτων σε λογαριασμούς μιας ημέρας, η απόσπαση ευαίσθητου περιεχομένου πληροφοριών. Η ικανότατη ελληνική υπηρεσία Δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ, σίγουρα θα μπορούσε να συνεργαστεί με τις κινέζικες αρχές και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά δύσκολες ηλεκτρονικές απάτες.
γ) Στην Κίνα δεν εφαρμόζονται, πάντα και από όλους, υψηλά πρότυπα ασφάλειας και ποιότητας, ενώ παραμένει, σε μεγάλο βαθμό, χώρα φθηνής, μαζικής παραγωγής, μη καινοτόμων προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία. Το γεγονός, επίσης, ότι στην επιχειρηματική κουλτούρα επικρατεί ακόμα η λογική του εύκολου, γρήγορου και με κάθε τίμημα (ακόμη και για την ασφάλεια και την υγεία των καταναλωτών) κέρδους, δημιουργεί επιπρόσθετο βάρος για τους υποψήφιους αγοραστές, οι οποίοι αν δεν διενεργήσουν σοβαρό έλεγχο των υποψηφίων συνεργατών τους διατρέχουν κίνδυνο να εξαπατηθούν ή να μην μείνουν ικανοποιημένοι από την προμήθεια των προϊόντων. Οι τελικές δαπάνες του αγοραστή μπορεί να είναι πολλαπλές από αυτές, που θα διέθετε αν αγόραζε το προϊόν από έναν άλλο προμηθευτή, σε υψηλότερη μεν τιμή, αλλά σε καλύτερη ποιότητα και με μεγαλύτερη φερεγγυότητα και αξιοπιστία. Λαμβάνοντας, επίσης, υπόψη, ότι η δικαστική διεκδίκηση αποζημίωσης ή επιστροφής του τιμήματος στην Κίνα μπορεί να είναι χρονοβόρα, περίπλοκη και με αμφίβολη έκβαση, είναι προτιμότερο ο υποψήφιος αγοραστής να προφυλαχθεί εκ των προτέρων από κινδύνους, που μπορούν να προβλεφθούν και να εκτιμηθούν, βάσει της κοινής λογικής και της εμπορικής πρακτικής και εμπειρίας.

Κάθε νέα συνεργασία της Ελλάδας, που επιτυγχάνεται με οικονομικές υπερδυνάμεις όπως η Κίνα, δείχνουν μια ελπιδοφόρα προοπτική για την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια της Χώρας μας, αφού η Κίνα ξεπερνά τα $ 15,6 τρις ΑΕΠ, διαθέτει πάνω από $ 3,5 τρις συναλλαγματικά αποθέματα, ενώ το 1,4 δις πληθυσμός της καταναλώνει σε προϊόντα και υπηρεσίες ετησίως τουλάχιστον $ 10 τρις. Όλα τα παραπάνω στοιχεία με τη συμμετοχή της στο 20% του παγκόσμιου ΑΕΠ, συνηγορούν οτι ο 21ος αίώνας ανήκει στη Κίνα.

Στην Ελλάδα πραγματοποιείται μια συνάντηση δύο παγκοσμίων παικτών από τη μία των κινέζικων μεταφορικών κολοσσών και από την άλλη η υπερδύναμη της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας. Αξίζει λοιπόν να αξιοποιήσουμε τους δύο αυτούς γίγαντες προς όφελος της Ελληνικής οικονομίας. Το ελληνικό όραμα και ο εθνικός μας στόχος είναι να εξελιχθεί το λιμάνι και η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά στο μεγαλύτερο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, σε Κέντρο Ναυτιλίας, Ναυπηγοεπισκευής, “Logistics”, αλλά και η Ελλάδα σε ένα παγκόσμιο κόμβο θαλάσσιων μεταφορών και σταθμό διαμετακομιστικού εμπορίου.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: