Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Απαγορεύεται η οδήγηση επιβατικών αυτοκινήτων και φορτηγών χωρίς… κράνος!

FLASH στις 07/12/2025

Η αυστηροποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ίσως πρέπει να διαθέτει λογική και όχι να διέπεται από εισπρακτική νοοτροπία

Παντελής Ξανθίδης |> Τα ‘’ποτάμια’’ αίματος στην άσφαλτο και οι ‘’χείμαρροι’’ των (επικίνδυνων) τροχαίων παραβάσεων, υποχρέωσαν την πολιτεία να βάλει στην άκρη την αδιαφορία της και να συνταχθεί ένας νέος αυστηρός και σύγχρονος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Ο νέος ΚΟΚ συντάχθηκε και βρίσκεται εν ισχύ. Πράγματι είναι πιο αυστηρός, χωρίς όμως να δείχνει ακόμη ότι είναι και τόσο σύγχρονος.

Το γεγονός είναι πως όσο τέλειο και αν είναι ένα μέτρο που λαμβάνεται, πάντα θα υπάρχουν οι γκρινιάρηδες, οι αντιρρησίες και οι αδιάφοροι. Εκφράζονται όμως και καλοήθεις απόψεις και εποικοδομητικές κριτικές, όπως π.χ. για τροχαίες παραβάσεις με νόμιμα αλλά… άδικα ‘’γραψίματα’’.

Ήταν 10 το πρωί όταν ο ηλικιωμένος βιοπαλαιστής καβάλησε το μηχανάκι του για να πεταχτεί στην τράπεζα, δυό-τρία στενά από το μαγαζάκι του – εκεί κοντά στην πλατεία Καραϊσκάκη. Τον σταματάει ένα ‘’μπλόκο’’ της Τροχαίας και επειδή δεν φορούσε κράνος του κόβει κλήση, με χρηματική ποινή και κράτηση της άδειας οδήγησης για ένα μήνα! Νόμιμα; Αφού έτσι λέει ο κώδικας, νομιμότατα!

Θα πει κάποιος «μα, τόσοι μηχανόβιοι γκαζάρουν επικίνδυνα, περνούν ανάμεσα από τα αυτοκίνητα, καβαλάνε τα πεζοδρόμια και… και… Και γράψανε αυτόν τον φουκαρά;». Δεν θά ‘χει άδικο, διότι πολλοί διερωτώμεθα: «ποιους διαλέγει να γράφει η Τροχαία; Τα εύκολα ‘’θηράματα’’ που κυκλοφορούν σε αθηναϊκά σοκάκια με το παλιομηχανάκι τους για το μεροκάματο και όχι τους δίτροχους ‘’τσαμπουκάδες’’ των δρόμων και των πεζοδρομίων;». Είναι μία ίσως εύλογη απορία…

Όμως υπάρχει κάτι που καθιστά την κράτηση κάποιων αδειών οδήγησης άδικη. Είναι κάτι, που ως φαίνεται δεν προβλέπεται από τον ΚΟΚ και αυτό είναι κάτι που είναι κάπως αναχρονιστικό. Αυτό προέκυψε και στην περίπτωση του βιοπαλαιστή που προαναφέρεται. Δηλαδή…

Ο άνθρωπος διαθέτει άδεια οδήγησης η οποία είναι για μοτοσυκλέτα (Α), για επιβατικό ΙΧ (Β) και για φορτηγό (C).  Όταν πήγε για κατάθεση του διπλώματος στην Τροχαία, τους είπε ότι «το δίπλωμά μου είναι κοινό για οδήγηση επιβατικού και φορτηγού» και τους ρώτησε «πώς θα μπορώ να οδηγώ χωρίς άδεια στα χέρια μου;». Τότε ο αρμόδιος αστυνομικός υπάλληλος σήκωσε τους ώμους του… Έτσι ο εν λόγω φορολογούμενος πολίτης δεν μπορεί να οδηγεί επί ένα μήνα ούτε ΙΧ μήτε και φορτηγό, επειδή… δεν φορούσε κράνος! Μπορεί να είναι αδιανόητο, αλλά αυτό συμβαίνει και ζητείται λύση.

Προ ημερών, εδώ στον Τ/Π είχε αναρτηθεί άρθρο του εγνωσμένου κύρους δικηγόρου Γιάννη Καζάκου με τίτλο “Κράτος Δικαίου με αναλγησία και αυταρχικότητα; Είναι μακρύς ο δρόμος…” και υπότιτλο “Νομοθετούνται αυστηρές ποινές για τους παραβάτες της οδικής κυκλοφορίας, αλλά εκτός λογικής και πραγματικότητας“. Μεταξύ άλλων ο κ. Καζάκος, γράφει:

«Νομοθετούμε αυστηρές ποινές για τους παραβάτες της οδικής κυκλοφορίας. Επί της αρχής όλοι σύμφωνοι. Αλλά νομοθετούμε εφαρμογές του αυστηρού Νόμου εκτός λογικής και πραγματικότητας. Αυτός που συλλαμβάνεται χωρίς κράνος π.χ. σε μηχανάκι, του παίρνει το δίπλωμα -άδεια κυκλοφορίας και πληρώνει ακριβά. Κατ’ αρχήν σωστά. Dura lex, sed lex! Αλλά ποιό δίπλωμα παίρνει; Όλοι πιστεύουμε ότι παίρνει το δίπλωμα του οχήματος που οδηγεί, π.χ. από το μηχανάκι. Αυτό λέγει η λογική.
Ο νομοθέτης, όμως, είναι εκτός λογικής. Διότι παίρνει ΟΛΑ τα διπλώματα του παραβάτη που ενσωματώνονται στην άδεια κυκλοφορίας ήτοι και τις άδειες ερασιτεχνικής οδήγησης και τις άδειες επαγγελματικής οδήγησης! Δηλαδή καταδικάζει τον επαγγελματία οδηγό για ένα μήνα, που είναι η αφαίρεση της άδειας, να σταματήσει τη δουλειά του! Αφαιρεί το δικαίωμα σε κάθε οικογενειάρχη να χρησιμοποιήσει το Ιδιωτικό αυτοκίνητό του, για τις οικογενειακές του και κοινωνικές του υποχρεώσεις π.χ. να μη μπορεί να πάει τα παιδιά του στο σχολείο, τους γονείς του στους γιατρούς ή σε νοσοκομείο, να μην μπορεί να εκπληρώσει τις κοινωνικές του υποχρεώσεις. Και αυτό γιατί;»

Οπωσδήποτε, το συγκεκριμένο είναι παράλογο και προκύπτει σοβαρό (νομικό) θέμα επειδή θα θεωρείται “δεδικασμένο” η απαγόρευση οδήγησης επιβατικών αυτοκινήτων και φορτηγών χωρίς… κράνος!

Τέλος, δύο απορίες:

  • Στην περίπτωση που – εάν στο διάστημα της προσωρινής αφαίρεση της άδειας οδήγησης (λόγω κράνους – ο εν λόγω βιοπαλαιστής οδηγήσει αυτοκίνητο ή φορτηγό, θα είναι παραβάτης;
  • Ως στερούμενος άδειας οδήγησης για όλα τα τροχοφόρα και στην περίπτωση που επιβάλλεται να διεκπεραιώνει την  εργασία του με επιβατικό αυτοκίνητο ή φορτηγό, πώς θα βγάλει τον μήνα του και τις γιορτές;

Υπάρχουν και άλλες απορίες, που άπτονται ουσιαστικότερων θεμάτων σχετικών με το κυκλοφοριακό και τις παραβάσεις, ιδιαίτερα αυτών που αφορούν ζωές και σωματικέ ακεραιότητες, αλλά…

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: