Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Ημερίδα του υπουργείου Πολιτισμού στην Πινακοθήκη για “Δημιουργική Ευρώπη”

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ στις 28/09/2016

Συνεργασία δήμου και ΕΕΤΑΑ

Ενημερωτική ημερίδα με θέμα: «Δημιουργική Ευρώπη – μια νέα πρό(σ)κληση», διοργανώθηκε χθες από το γραφείο «Δημιουργική Ευρώπη Ελλάδας» του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και τον δήμο Πειραιά, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ), στη Δημοτική Πινακοθήκη.

Στην ημερίδα στην οποία αναλύθηκαν τα μέσα και τα χρηματοδοτικά εργαλεία του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη 2014-2020», παρευρέθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης. Επίσης παρευρέθηκαν και μίλησαν ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, η εντεταλμένη δημοτική σύμβουλος Πολιτισμού του δήμου Πειραιά Ειρήνη Νταϊφά, ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας του δήμου Πειραιά Πέτρος Κόκκαλης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Νίκος Διαμαντής, η διευθύντρια Πολιτισμού του Δήμου Πειραιά Ευαγγελία Μπαφούνη και εκπρόσωποι της διεύθυνσης Διεθνών Σχέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, της ΕΕΤΑΑ, εκπρόσωποι της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, διεθνών Φεστιβάλ, σύμβουλοι Ευρωπαϊκής Ανάπτυξης κ.ά.

Ο δήμαρχος Πειραιά κ. Μώραλης στον χαιρετισμό του, είπε:

«Σας καλωσορίζουμε στον Πειραιά, σε αυτήν την σημαντική για τον πολιτισμό και την τοπική αυτοδιοίκηση ημερίδα, η οποία έχει στόχο να ενημερώσει για τις δυνατότητες χρηματοδότησης οργανισμών του πολιτιστικού και οπτικοακουστικού τομέα, μέσω του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Εμείς, ως δημοτική αρχή Πειραιά έχουμε  εκπονήσει ένα στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη της πόλης μας,  το οποίο βασίζεται ακριβώς σε αυτό,  στην αξιοποίηση πολλών και διαφορετικών χρηματοδοτικών εργαλείων για κάθε τομέα που ενδιαφέρει τον δήμο,  την πόλη και τελικά τους δημότες. Είναι το εργαλείο της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης που σε αυτό περιέχονται διάφορες χρηματοδοτήσεις τομεακές και άλλες.   

Είναι γεγονός πως ειδικά σε περιόδους βαθιάς οικονομικής κρίσης όπως αυτή που βιώνουμε τατελευταία χρόνια στη χώρα μας,  οι εθνικές χρηματοδοτήσεις για τον πολιτισμό  και για άλλους τομείς  συνεχώς μειώνονται. Όμως, ο πολιτισμός σε περίοδο κρίσης δεν είναι πολυτέλεια, όπως πολλοί συχνά ισχυρίζονται, αλλά είναι ένας σημαντικός τομέας ανάπτυξης. Είναι ένας κλάδος της οικονομίας,  που όλα αυτά τα χρόνια της ύφεσης, δείχνει ότι αντέχει και επιπλέον, μπορεί να αποτελέσει πηγή ανάπτυξης και  δημιουργίας θέσεων εργασίας σε έναν τόπο.

Για τον λόγο αυτό και εμείς στον δήμο Πειραιά, στα δύο χρόνια που έχουμε αναλάβει, έχουμε «κυνηγήσει» ευρωπαϊκά προγράμματα που αφορούν στον πολιτισμό. Θέσαμε υποψηφιότητα -όπως όλοι γνωρίζετε- για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και ασχέτως αν δεν τα καταφέραμε θεωρώ ότι δημιουργήσαμε μια σημαντική παρακαταθήκη για τον πολιτισμό του Πειραιά.  Σε αυτό θα αναφερθεί στη συνέχεια ο εντεταλμένος σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας  κ. Πέτρος Κόκκαλης.

Κατορθώσαμε, αξιοποιώντας το ΕΣΠΑ, να ανοίξουμε το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά σε δεκάδες χιλιάδες μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,  οι οποίοι το επισκέφθηκαν με τους καθηγητές τους, ξεναγήθηκαν στο ιστορικό κτίριο, είδαν παραστάσεις  και έμαθαν για την ιστορία  του Δημοτικού Θεάτρου και τη σημασία του,  όχι μόνο για την πόλη του  Πειραιά αλλά για ολόκληρη την χώρα.  Ήταν ένα άκρως επιτυχημένο πρόγραμμα το οποίο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την αξιοποίηση των χρημάτων του  ΕΣΠΑ.

Η διαχείριση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων από τους δήμους, εκτός ότι αποτελεί σημαντικό πόρο για τα αναπτυξιακά τους προγράμματα, συμβάλλει και στη δημιουργία της απαραίτητης εξωστρέφειας για την πόλη  μας και στη διασύνδεσή  μας με το Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.  Κάτι τέτοιο επιχειρούμε να κάνουμε κι εμείς στον Πειραιά. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις, παρακολουθούμε τα ευρωπαϊκά προγράμματα, επισκεπτόμαστε το επίκεντρο που είναι οι Βρυξέλλες των ευρωπαϊκών αυτών προγραμμάτων, συμμετέχουμε σε σεμινάρια, θεωρούμε ότι έχουμε να πάρουμε από εκεί, ειδικά σε έναν Δήμο που βρίσκεται σε τραγική οικονομική κατάσταση. Παράλληλα, ο Δήμος Πειραιά είναι πάντα αρωγός σε τέτοιου είδους πρωτοβουλίες σαν τη σημερινή, για αυτό και με ιδιαίτερη χαρά συνδιοργανώνουμε με το υπουργείο Πολιτισμού και σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης τη σημερινή ημερίδα. Είμαι σίγουρος ότι θα ακουστούν πολύ χρήσιμα πράγματα τα οποία θα βοηθήσουν φορείς που επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα “Δημιουργική Ευρώπη”».

Η εντεταλμένη δημοτική σύμβουλος Πολιτισμού Ειρήνη Νταϊφά, ανέφερε:

daifa-eirini«Θα ήθελα με τη σειρά μου να σας καλωσορίσω στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά  και να σας ευχαριστήσω θερμά για την πρόσκληση να χαιρετίσω κι εγώ στην έναρξη της ημερίδας για το Πρόγραμμα : “Δημιουργική Ευρώπη 2014-2020”. Πρόγραμμα όπως το συγκεκριμένο που παρέχει στήριξη σε πολιτιστικούς και δημιουργικούς τομείς ως προς το πώς να αξιοποιήσουν δυνατότητες της ψηφιακής εποχής  και της παγκοσμιοποίησης.  Είναι σημαντικά και δημιουργούν αυτούς τους τομείς να συμβάλλουν στην επίτευξη του στόχου για αειφόρο ανάπτυξη, απασχόληση και κοινωνική συνοχή δημιουργώντας παράλληλα  νέες διεθνείς ευκαιρίες, αγορές  και ακροατήρια. Το Τμήμα Πολιτισμός του Προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη  προσφέρει στήριξη σε διακρατικά έργα πολιτιστικής συνεργασίας με στόχο την ενίσχυση της ικανότητας του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα της Ευρώπης να λειτουργεί σε διεθνές επίπεδο. Το πρόγραμμα ενισχύει παράλληλα τη διακρατική κινητικότητα των πολιτιστικών και δημιουργικών έργων όπως επίσης και την αντίστοιχη κυκλοφορία των πολιτιστικών και δημιουργικών φορέων, κυρίως δε των καλλιτεχνών. Πιστεύω ότι όλοι συνειδητοποιούν τις δυνατότητες του προγράμματος και τη σπουδαιότητά του. Ας προσπαθήσουμε να ωφεληθούμε όλοι όσο  το δυνατόν περισσότερο και καλύτερα από αυτό».

Ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας Πέτρος Κόκκαλης, είπε:

kokkalis-p«Σήμερα θα σας παρουσιάσω την εμπειρία μας από τη διεκδίκηση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της  Ευρώπης, που παρ’ όλο ότι δεν πετύχαμε, εν τούτοις άφησε μια παρακαταθήκη για το μέλλον. Το πρώτο ζητούμενο στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα ήταν το πώς αυτή η διαδικασία θα συνεισέφερε στην πολιτιστική στρατηγική του Δήμου. Ο δήμος Πειραιά δεν είχε πολιτιστική στρατηγική. Καταλάβαμε αμέσως ότι στη διαδικασία εκπόνησης της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης, ενός πολύ σύγχρονου εργαλείου διαχείρισης της χρηματοδότησης, ο πολιτισμός οφείλει να παίζει έναν κεντρικό ρόλο.

Μια πολύ όμως σημαντική ευρωπαϊκή διοργάνωση που ξεκινήσαμε πριν από δύο χρόνια τις  Ευρωπαϊκές Ημέρες Θάλασσας,  μια υποχρέωση του δήμου Πειραιά – μια ευκαιρία που είχε αναληφθεί από το παρελθόν και αναγκαστήκαμε να τη σχεδιάσουμε εξ αρχής. Αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να χαρτογραφήσουμε το πολιτιστικό απόθεμα της πόλης, να δημιουργήσουμε ανθρώπινα δίκτυα από τις ομάδες, τις ειδικότητες και τους ανθρώπους της πόλης, που έχουν την δυνατότητα και τη διάθεση να παράγουν πολιτιστικά. Ήταν πολύ χρήσιμο και  πάρα πολύ μέσα στο πνεύμα που θα πω και παρακάτω. Δεν μπορούμε εμείς από εδώ που καθόμαστε,  παρόλο που συζητάμε συχνά και με την κα Μπαφούνη και με την κυρία Νταϊφά, παρά να  βλέπουμε τον πολιτισμό σαν μια τεράστια δυναμική για την ανάπτυξη του Πειραιά. Ο δήμαρχος αναφέρθηκε στο όραμαΟ εντοπισμός του τουρισμού σαν μια βασική κινητήρια δύναμη του Πειραιά είναι πολύ κρίσιμος σε σχέση με τον πολιτισμό. Είμαστε πλέον στο 2016 και γι’ αυτό το λόγο ο τουρισμός δεν μπορεί να διαχωριστεί από την πολιτιστική παραγωγή. Τουρισμός σήμερα δεν σημαίνει ότι εκπαιδεύουμε ξενοδοχοϋπαλλήλους. Σημαίνει ότι δημιουργούμε μια συνεκτική, θελκτική και ανταγωνιστική «ιστορία» την αναπαραγάγουμε με τρόπο ανταγωνιστικό σε έναν ωκεανό πληροφορίας και όταν καταφέρουμε και έχουμε κάποιους που θέλουν να έρθουν και να ζήσουν αυτή την εμπειρία, είμαστε ικανοί να τους την παράγουμε. Δεν μπορούμε λοιπόν να φανταστούμε ότι το ρεμπέτικο τραγούδι  δεν είναι ένα μνημείο πολιτισμού, Είναι όμως ένα τεράστιο τουριστικό accent.

Μετά από δυο χρονιές με τις Ευρωπαϊκές Ημέρες Θάλασσας και τις Ημέρες Θάλασσας του Πειραιά που δοκιμάσαμε διάφορα πράγματα νομίζω ότι φέτος θα φτάσουμε πολύ πιο κοντά στην οριστική τους μορφή. Ένα άλλο σημείο που έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από  την εμπειρία της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, ήταν η καθοριστική  απόφαση 445/ 2014 που εστιάζει ακριβώς στην μετάβαση: από τους πολίτες οι οποίοι είναι καταναλωτές πολιτισμού σε πολίτες οι οποίοι είναι παραγωγοί πολιτισμού. Εστιάζει στις δυνατότητες της πόλης να διευκολύνει τη δυνατότητα των πολιτών να παράγουν πολιτισμό. Ένα πολύ καλό παράδειγμα που χρησιμοποιήσαμε κι εμείς  είναι ότι εάν σε παλιότερες εποχές Πολιτιστική Πρωτεύουσα σήμαινε να φέρουμε ένα φεστιβάλ ταινιών και να τις δείξουμε στους πολίτες  να καταναλώσουν δηλαδή ένα πολιτιστικό προϊόν , σήμερα με τα νέα μέσα τεχνολογίας σκοπός είναι να μάθουνε τα νέα παιδιά πως θα χειριστούν τα τηλέφωνα που έχουν στα χέρια τους και θα δημιουργήσουν μέσα από αυτά  πολιτιστικό περιεχόμενο και πως θα το επικοινωνήσουν σε όλο τον κόσμο. Αυτή είναι μια τεράστια διαφοροποίηση.

Στην προσπάθεια να γεννηθούν ιδέες από τη βάση – και όχι από πάνω προς τα κάτω – η δραστηριότητα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας είχε οδηγήσει στο να σχεδιαστεί ένα πρόγραμμα για την ενεργοποίηση και την συμμετοχή στην πολιτιστική διαδικασία των νέων παιδιών. Αυτό είναι ένα μεγάλο  πρόγραμμα περίπου 20 σελίδων που βασίζεται σε 7 άξονες που αφορά τόσο την εκπαίδευση όσο και τη συμμετοχή και νομίζω ότι πάνω σε αυτό βασίζεται η ομάδα που δουλεύει για να ολοκληρώσει την πολιτιστική στρατηγική του Δήμου Πειραιά στη μορφή που είθισται να την έχουμε.

Σε σχέση με την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση θα ήθελα να συμπληρώσω ότι η ανάδειξη του Πειραιά σε διεθνές τουριστικό και πολιτιστικό προορισμό, αφορά κυρίως τη διαχείριση του πολιτισμού και τη δυνατότητά μας να τον παρουσιάσουμε. Ένας δεύτερος άξονας της ΟΧΕ που αφορά στην παραγωγή πολιτισμού είναι ο τρόπος με τον οποίο θα διευκολύνουμε την επιχειρηματικότητα στην πόλη.  Ο σχεδιασμός π.χ. για την ομαλή πεζοδρόμηση του δρόμου που συνδέει το λιμάνι της κρουαζιέρας με  το Πασαλιμάνι, ένας δρόμος στον οποίο στο κέντρο του βρίσκεται   το Αρχαιολογικό Μουσείο του Πειραιά, είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα, του πως πολιτισμός και οικονομική ανάπτυξη δένουν.

Υπάρχουν μια σειρά ζητήματα που αφορούν στη νέα οικονομία. Εδώ στον Πειραιά έχουμε, εδώ και αρκετό καιρό, καταφέρει σίγουρα να αποτελούμε σημείο αιχμής για την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα στον τομέα της γαλάζιας οικονομίας. Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει τον θαλάσσιο τουρισμό και ο θαλάσσιος τουρισμός περιλαμβάνει τον πολιτισμό. Εμείς προσπαθούμε μέσα από τη σχέση με τον  τουρισμό να υλοποιήσουμε αυτά τα προγράμματα.

Η εμπειρία της υποβολής της υποψηφιότητας για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα μας έδωσε την ευκαιρία να μελετήσουμε πολύ καλύτερα τις δυνατότητες του πολιτιστικού αποθέματος του Πειραιά, σε σχέση με την οικονομική ανάπτυξη και μας οδήγησε στην αναγκαιότητα πολύ πιο γρήγορα στο να κατακτήσουμε την πολιτική στρατηγική, η οποία μαζί με όλες τις άλλες επιμέρους στρατηγικές έρχεται και συμπεριλαμβάνεται στο σχέδιο αναβάθμισης του  Πειραιά».

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: