
Πώς λειτουργεί το παράνομο κινέζικο κύκλωμα και ο ρόλος του λιμένος Πειραιά
Μεταφορά των εμπορευμάτων από εταιρείες εγγεγραμμένες στη Βουλγαρία οι οποίες δρουν στην Ελλάδα με ελληνικό ΦΠΑ
|> Στον ιστότοπο της ανεξάρτητης Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (www.eppo.europa.eu) αναφέρεται αναλυτικά όλη η υπόθεση και σχετικά με το πώς λειτουργεί η εν λόγω παράνομη οργάνωση, αναφέρεται:
Το δόλιο σχέδιο ξεκινά με την εισαγωγή των εμπορευμάτων από την Κίνα στην ΕΕ, κυρίως μέσω του λιμένα του Πειραιά, με σημαντική υποτίμηση ή λανθασμένη ταξινόμηση των εμπορευμάτων, με σκοπό την αποφυγή τελωνειακών δασμών – χρησιμοποιώντας πλαστά έγγραφα για την απόκρυψη της πραγματικής αξίας και φύσης των εμπορευμάτων.
Ένα δίκτυο επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στο σημείο εισόδου των τελωνείων, όπως εκτελωνιστές, πάροχοι υπηρεσιών και λογιστικά γραφεία, διευκολύνουν τον αρχικό εκτελωνισμό και την φαινομενική αγορά και μεταφορά των εμπορευμάτων από εταιρείες που είναι κυρίως εγγεγραμμένες στη Βουλγαρία, αλλά δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα με ελληνικό αριθμό ΦΠΑ.
Τα αγαθά πωλούνται στη συνέχεια σε εταιρείες εγκατεστημένες σε άλλα κράτη μέλη, επιτρέποντας έτσι στον πρώτο φαινομενικό αγοραστή να επωφεληθεί από απαλλαγή από τον ΦΠΑ εισαγωγής βάσει της Τελωνειακής Διαδικασίας 42 (CP42). Αυτή η διαδικασία, που δημιουργήθηκε για την απλούστευση του διασυνοριακού εμπορίου, απαλλάσσει τους εισαγωγείς από την καταβολή ΦΠΑ στη χώρα εισαγωγής, εάν τα εισαγόμενα αγαθά μεταφέρονται στη συνέχεια σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ.
Μέσω μιας αλυσίδας εταιρειών-αποκλειστικών εμπορευμάτων και εταιρειών-εικονιδίων, τα εμπορεύματα πωλούνται προφανώς σε εταιρείες σε συγκεκριμένα κράτη μέλη, όπου υποτίθεται ότι θα πωληθούν στην αγορά. Αυτοί οι δόλια δηλωμένοι προορισμοί περιλαμβάνουν τη Βουλγαρία, την Τσεχία, τη Δανία, τη Γερμανία, την Ουγγαρία, την Ιταλία, τη Σλοβακία, τη Σλοβενία και την Ισπανία. Ωστόσο, αυτοί οι ψευδείς τελικοί αγοραστές των εμπορευμάτων δεν λαμβάνουν ποτέ τα εμπορεύματα και λειτουργούν ως αφανείς έμποροι, με αποτέλεσμα να μην πληρώνουν ΦΠΑ. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εγκληματικές οργανώσεις χρησιμοποίησαν έγγραφα ταυτότητας από νόμιμες εταιρείες, κλέβοντας δολίως τους αριθμούς ΦΠΑ τους για να αποκρύψουν τον πραγματικό προορισμό των εμπορευμάτων.
Στην πραγματικότητα, μετά την είσοδο των εμπορευμάτων στην ΕΕ, αποθηκεύονται σε αποθήκες και χώρους που ελέγχονται από τις εγκληματικές οργανώσεις και από εκεί μεταφέρονται, με πλαστά έγγραφα, στη Γαλλία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Πορτογαλία και την Ισπανία (τις πραγματικές χώρες προορισμού).
Αυτά τα κινεζικά κέντρα logistics, όπου αποθηκεύονται όλα τα εμπορεύματα, λειτουργούν ως αυστηρά ελεγχόμενες περιοχές αποθήκευσης, λειτουργώντας σχεδόν σαν αποκλειστικές κοινότητες, στις οποίες έχουν πρόσβαση μόνο μέλη των εγκληματικών ομάδων που τα διαχειρίζονται.
Τα έγγραφα μεταφοράς καταστρέφονται μόλις παραδοθούν τα εμπορεύματα και τα εμπορεύματα πωλούνται στους τελικούς πελάτες κυρίως στη μαύρη αγορά, με μετρητά, στο πλαίσιο μιας άκρως συγκαλυμμένης παράλληλης οικονομίας.
Εγκληματική επιχείρηση μίας στάσης
Οι υπό έρευνα εγκληματικές οργανώσεις είναι υπεύθυνες για την έκδοση πλαστών τιμολογίων και εγγράφων μεταφοράς, με σκοπό την απόκρυψη του πραγματικού προορισμού των εμπορευμάτων, και για την στρατολόγηση ενός μεγάλου δικτύου εικονικών εταιρειών που χρησιμοποιούνται για τις πλαστές πωλήσεις και παραδόσεις, με σκοπό την απόκρυψη ολόκληρης της αλυσίδας απάτης. Αυτό επιτρέπει στις εταιρείες που ελέγχονται από τις εγκληματικές οργανώσεις να πωλούν τα προϊόντα σε πολύ ανταγωνιστική τιμή, καθώς ο ΦΠΑ παραμένει απλήρωτος και οι τελωνειακοί δασμοί και τα τέλη αντιντάμπινγκ αποφεύγονται σε μεγάλο βαθμό.
Τέλος, τα έσοδα του εγκλήματος μεταφέρονται στην Κίνα χρησιμοποιώντας διαφορετικές τεχνικές νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της παροχής υπηρεσιών νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες σε άλλες εγκληματικές οργανώσεις μέσω παράνομων τραπεζικών συστημάτων που βασίζονται στο εμπόριο.
Με αυτόν τον τρόπο, οι οργανωμένες εγκληματικές ομάδες ελέγχουν και αποκρύπτουν ολόκληρη την εγκληματική αλυσίδα, από την αρχική δόλια εισαγωγή έως την απάτη ΦΠΑ και από την πώληση των αγαθών έως το ξέπλυμα των κερδών.
Η συνολική ζημία από τις υπό διερεύνηση εγκληματικές δραστηριότητες εκτιμάται επί του παρόντος σε περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ: πάνω από 250 εκατομμύρια ευρώ προέρχονται από διαφυγόντες τελωνειακούς δασμούς (οι οποίοι επιστρέφουν εξ ολοκλήρου στον προϋπολογισμό της ΕΕ) και σχεδόν 450 εκατομμύρια ευρώ από μη καταβληθέντα ΦΠΑ (ο οποίος ζημιώνει τόσο τον προϋπολογισμό της ΕΕ όσο και τους εθνικούς προϋπολογισμούς των κρατών μελών).
Η ζημία που προκλήθηκε από το υπό διερεύνηση δόλιο σχέδιο είναι πιθανότατα πολύ μεγαλύτερη. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) της Ελλάδας υποστηρίζει επίσης ενεργά την EPPO για την περαιτέρω αξιολόγηση της έκτασης της ζημίας από διαφυγόντες τελωνειακούς δασμούς.