Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Ανακοινώσεις της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα

ΕU στις 04/07/2025

Η ΕΕ επενδύει 2,8 δισ. ευρώ στις μεταφορές – Η πράσινη μετάβαση βασίζεται στον σιδηρόδρομο – Η ΕΕ καταπολεμά τις δασικές πυρκαγιές

|> Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε 94 έργα στον τομέα των μεταφορών που θα λάβουν ενωσιακές επιχορηγήσεις ύψους σχεδόν 2,8 δισ. ευρώ στο πλαίσιο του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ). Με τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων, των εσωτερικών πλωτών οδών και των θαλάσσιων διαδρομών μέσω του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), τα έργα όχι μόνο θα συμβάλουν στην καλύτερη σύνδεση των ευρωπαϊκών περιφερειών και πόλεων (απ’ τον βορρά ως νότο κι απ’ την ανατολή ως τη δύση), αλλά θα καταστήσουν και την εσωτερική αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) πιο ανταγωνιστική και πιο ανθεκτική.

Η πράσινη μετάβαση της Ευρώπης
βασίζεται στις σιδηροδρομικές μεταφορές

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές θα λάβουν το μεγαλύτερο μερίδιο της χρηματοδότησης (77% του συνόλου) με επενδύσεις για σημαντικές αναβαθμίσεις των υποδομών σε ολόκληρο το κεντρικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ και το εκτεταμένο δίκτυο, ιδίως στις χώρες συνοχής. Σ’ αυτές περιλαμβάνεται η κατασκευή του Rail Baltica στην περιοχή της Βαλτικής και στην Πολωνία, καθώς και βελτιώσεις στην Ελλάδα και τη Σλοβακία. Σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας θα αναπτυχθούν επίσης στην Τσεχία και την Πολωνία.

Επιπλέον, 46 έργα σε 11 κράτη μέλη —μεταξύ των οποίων η Αυστρία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ουγγαρία και η Σουηδία— θα θέσουν σε εφαρμογή το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) σε αμαξοστοιχίες και τροχιές, βελτιώνοντας την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων σε διασυνοριακό επίπεδο.

Πιο πράσινοι λιμένες, μεγαλύτερη ανθεκτικότητα

Η ΕΕ επενδύει σε μια σειρά έργων για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τις θαλάσσιες και τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές, όπως η αναβάθμιση των λιμένων στην Ιρλανδία, την Κύπρο, τη Μάλτα, την Κροατία και την Πολωνία, με έργα ηλεκτροδότησης από την ξηρά για τη μείωση των εκπομπών από τα ελλιμενισμένα πλοία. Επίσης, θα δοθεί στήριξη στην κατασκευή και την αναβάθμιση παγοθραυστικών πολλαπλών χρήσεων στην Εσθονία, τη Φινλανδία και τη Σουηδία για την ενίσχυση της ασφάλειας και της ανθεκτικότητας των υποβρύχιων καλωδίων, σύμφωνα με το πρόσφατο σχέδιο δράσης της ΕΕ. Στη Γαλλία και την Ισπανία, θα αναπτυχθούν ψηφιακά συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας για τη βελτίωση της ασφάλειας και της αποδοτικότητας των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων και τη μείωση της συμφόρησης.

Όσον αφορά τις εσωτερικές πλωτές οδούς, στη Γαλλία θα γίνουν αναβαθμίσεις κατά μήκος του Ρήνου, ενώ στο Βέλγιο θα προχωρήσει η ψηφιοποίηση των πλωτών μεταφορών.

Εξυπνότερα και ασφαλέστερα δίκτυα μεταφορών

Στον τομέα των οδικών μεταφορών, θα κατασκευαστούν ή θα αναβαθμιστούν ασφαλείς και προστατευμένοι χώροι στάθμευσης σε 10 κράτη μέλη, όπως στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Ρουμανία. Τα έργα θα στηρίξουν επίσης την ανάπτυξη συνεργατικών ευφυών συστημάτων μεταφορών (C-ITS), βελτιώνοντας την οδική ασφάλεια και τη ροή της κυκλοφορίας, ιδίως στις αστικές περιοχές.

Τα έργα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας θα συνεχίσουν να προάγουν την ανάπτυξη του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, ώστε να δημιουργηθεί ένα ασφαλέστερο, αποδοτικότερο και βιώσιμο σύστημα αερομεταφορών. Έτσι, θα περιοριστεί η συμφόρηση, θα μειωθούν οι εκπομπές και θα βελτιωθεί η συνολική εμπειρία των αεροπορικών μεταφορών.

Επίσης, θα βελτιωθεί και η αστική κινητικότητα, με χρηματοδοτήσεις για την προετοιμασία της κατασκευής ή της αναβάθμισης πολυτροπικών επιβατικών κόμβων σε πόλεις όπως το Leuven (Βέλγιο), το Norrköping (Σουηδία), η Νίκαια και η Μασσαλία (Γαλλία) και το Bolzano (Ιταλία). Οι κόμβοι αυτοί θα προσφέρουν τη δυνατότητα για αδιάλειπτες συνδέσεις μεταξύ των διαφόρων τρόπων μεταφοράς, διευκολύνοντας την κινητικότητα των πολιτών στις πόλεις.

Στρατηγικές επενδύσεις και επενδύσεις αλληλεγγύης

Η ΕΕ αξιοποιεί τις προσπάθειές της για την ενίσχυση των λωρίδων αλληλεγγύης ΕΕ–Ουκρανίας, με έργα για τη βελτίωση της σιδηροδρομικής συνδεσιμότητας και των σημείων διέλευσης των συνόρων μεταξύ Σλοβακίας και Ουκρανίας, καθώς και μεταξύ Ρουμανίας και Μολδαβίας. Η στήριξη της ΕΕ θα βοηθήσει την Ουκρανία να υιοθετήσει το τυποποιημένο ενωσιακό πλάτος τροχιάς, διευκολύνοντας την απρόσκοπτη διασυνοριακή σιδηροδρομική κυκλοφορία και ενισχύοντας το περιφερειακό εμπόριο.

Επιπλέον, η ΕΕ θα στηρίξει ένα έργο για την ενίσχυση της προσβασιμότητας και της ανθεκτικότητας των υποδομών στην περιοχή της Αρκτικής — για την ασφάλεια των οδών εφοδιασμού και την ανάπτυξη υποδομών διπλής χρήσης, ικανών να αντεπεξέλθουν στην κλιματική αλλαγή.

Ο επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος  Τζιτζικώστας, δήλωσε:

«Παρέχοντας ενωσιακή χρηματοδότηση ύψους σχεδόν 2,8 δισ. ευρώ, κάνουμε πράξη την υπόσχεση της Ευρώπης για ένα σύγχρονο, βιώσιμο και ανθεκτικό δίκτυο μεταφορών. Αυτά τα 94 έργα όχι μόνο θα βελτιώσουν τη διασυνοριακή συνδεσιμότητα και αποδοτικότητα, αλλά θα τονώσουν και την ανταγωνιστικότητα σε ολόκληρη την ήπειρο. Από το Rail Baltica στον βορρά στην ηλεκτροδότηση από την ξηρά στους λιμένες του νότου, και από τα ασφαλή οδικά δίκτυα σε έναν εξυπνότερο Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, η επένδυση αυτή αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της Πράσινης Συμφωνίας και της γεωπολιτικής μας ανθεκτικότητας».

Η ΕΕ καταπολεμά τις δασικές πυρκαγιές
καθώς η καλοκαιρινή ζέστη εντείνεται

Καθώς οι δασικές πυρκαγιές αρχίζουν να πλήττουν πολλές χώρες σ’ ολόκληρη την Ευρώπη, οι πυροσβέστες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) έχουν ήδη αρχίσει να συμμετέχουν στις προσπάθειες κατάσβεσης επί τόπου, χάρη στον μηχανισμό πολιτικής προστασίας της ΕΕ. Πυροσβέστες από τη Βουλγαρία συνεργάστηκαν με τους Έλληνες ομολόγους τους στη Χαλκιδική για την κατάσβεση πυρκαγιών αυτή την εβδομάδα. Ρουμάνοι πυροσβέστες που σταθμεύουν στη νότια Γαλλία βοήθησαν επίσης τοπικές γαλλικές ομάδες πυροσβεστών να αντιμετωπίσουν μια πυρκαγιά κοντά στο Perpignan.

Τα παραδείγματα αυτά αναδεικνύουν τη θερινή ετοιμότητα της ΕΕ για την αντιμετώπιση δασικών πυρκαγιών, στο πλαίσιο της οποίας σχεδόν 650 πυροσβέστες από 14 ευρωπαϊκές χώρες έχουν τοποθετηθεί στρατηγικά σε καίριες τοποθεσίες υψηλού κινδύνου στη Γαλλία, την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ισπανία. Έτσι αυξάνεται ο αριθμός των πυροσβεστών σε κάθε χώρα.

Επιπλέον, 22 πυροσβεστικά αεροσκάφη και 4 ελικόπτερα είναι σταθμευμένα σε 10 κράτη μέλη για να παρέμβουν σε περίπτωση ανάγκης. Οι πόροι αυτοί, οι οποίοι συντονίζονται και συγχρηματοδοτούνται μέσω του μηχανισμού πολιτικής προστασίας της ΕΕ, θα συμβάλουν στον περιορισμό των κινδύνων και θα καταστήσουν δυνατή την ταχύτερη και πιο δυναμική αντιμετώπιση των κρίσεων. Οι πόροι αυτοί προστίθενται στις εθνικές ικανότητες.

Το Κέντρο Συντονισμού Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών της ΕΕ παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και, εάν του ζητηθεί, είναι έτοιμο να παράσχει στήριξη μέσω του μηχανισμού πολιτικής προστασίας.

Επένδυση σε καθαρότερα ενεργειακά συστήματα
ύψους 3,66 δισ. ευρώ από τα έσοδα
από την εμπορία εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ανακοίνωσαν χθες ότι έχουν εκταμιευθεί 3,66 δισ. ευρώ από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού τα οποία θα στηρίξουν 34 έργα που σχετίζονται με την ενέργεια σε εννέα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).

Οι επενδύσεις αυτές θα στηρίξουν τον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών συστημάτων στην ΕΕ. Θα μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στους τομείς της ενέργειας, της βιομηχανίας και των μεταφορών, και θα βελτιώσουν την ενεργειακή απόδοση. Τα έργα θα βοηθήσουν τα δικαιούχα κράτη μέλη να επιτύχουν τους κλιματικούς και ενεργειακούς στόχους τους.  Θα ενισχύσουν επίσης τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα της ΕΕ, στηρίζοντας σύγχρονες, αποδοτικές και ανθεκτικές ενεργειακές υποδομές, προωθώντας την καινοτομία και συμβάλλοντας στη μείωση των ενωσιακών εισαγωγών ορυκτών καυσίμων.

Η εκταμίευση αυτή, η οποία χρηματοδοτείται από έσοδα από το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (ΣΕΔΕ της ΕΕ),είναι η μεγαλύτερη που έχει δοθεί από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού μέχρι σήμερα. Από τον Ιανουάριο του 2021, η συνολική χρηματοδότηση που έχει διατεθεί ανέρχεται σε 19,1 δισ. ευρώ. Δικαιούχοι της σημερινής εκταμίευσης είναι η Ελλάδα (113,6 εκατ. ευρώ), η Κροατία (170 εκατ. ευρώ), η Λετονία (40 εκατ. ευρώ), η Λιθουανία (37 εκατ. ευρώ), η Ουγγαρία (181,3 εκατ. ευρώ), η Πολωνία (1,33 δισ. ευρώ), η Ρουμανία (712,3 εκατ. ευρώ), η Σλοβενία (19,7 εκατ. ευρώ) και η Τσεχία (1,05 δισ. ευρώ). Αυτός ο γύρος χρηματοδότησης περιλαμβάνει τις πρώτες επενδύσεις στην Ελλάδα, η οποία έγινε δικαιούχος του Ταμείου Εκσυγχρονισμού τον Ιανουάριο του 2024. Τα 34 υποστηριζόμενα έργα επικεντρώνονται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, στη χρήση και την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών δικτύων και στην ενεργειακή απόδοση.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: