Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Δύο έρευνες με “πικρές” διαπιστώσεις για την αγοραστική συμπεριφορά μας κατά τις γιορτές

Χωρίς κατηγορία στις 02/01/2017

Από ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ και MARLAB

«Απογοητευτικά αρνητική», χαρακτηρίζεται από τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη, η πρώτη αποτίμηση της εμπορικής κίνησης στην εορταστική αγορά του Δεκεμβρίου. Και αυτή η απογοήτευση αποτυπώνεται στην έρευνα που έκανε το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, ενώ παρόμοια αποτελέσματα δίνει και η έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, που μετέδωσε το ΑΜΠΕ.

Συγκεκριμένα, στις δηλώσεις του ο κ. Κορκίδης, αναφέρει:

«Οι υπολογισμοί για συρρίκνωση του κύκλου εργασιών του μηνός Δεκεμβρίου 2016 κατά τουλάχιστον 2,5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο του 2015, επιβεβαιώθηκαν, αφού η γνωστή αλληλουχία γεγονότων της 2ης αξιολόγησης αφ΄ενός και κυρίως η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος λόγω υψηλότερων φόρων αφ΄ετέρου, επέδρασαν αρνητικά στην εγχώρια κατανάλωση.

 Η ελληνική αγορά “μαραζώνει” χρόνο με το χρόνο, ενώ κάθε μνημονιακός χρόνος που φεύγει συνεχίζει να “σβήνει” από τον επιχειρηματικό χάρτη πολλές χιλιάδες ελληνικές επιχειρήσεις. Η πρώτη μάλιστα αποτίμηση της εμπορικής κίνησης της εορταστικής αγοράς του Δεκεμβρίου, για άλλη μια χρονιά, είναι απογοητευτικά αρνητική!

Η εκτίμηση του τζίρου για τον φετινό Δεκέμβριο, σύμφωνα με το ΙΝ.ΕΜ.Υ. φαίνεται τελικά να διαμορφώνεται σε επίπεδα χαμηλότερα των 4 δις €, που ήταν ο φετινός στόχος, έναντι των 4,1 δις € το 2015 και των 6,43 δις € τζίρου το 2009. Η σωρευτική μείωση του τζίρου είναι 38% και οι απώλειες εξαετίας 2,43 δις €, ενώ σε ετήσια βάση η μείωση του Δεκεμβρίου 2016/15, εκτιμάται σε πάνω από 100 εκ. λιγότερα από πέρυσι.

Η φετινή πτωτική πορεία του τζίρου στα καταστήματα λιανικής, οφείλεται εν πολλοίς στη πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων ύψους 4 δις ευρώ που έπρεπε να διευθετηθούν από 6 εκ. φορολογούμενους, μέχρι το τέλος του έτους και κυρίως στη τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος, τη προτελευταία δόση ΕΝΦΙΑ, τη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας 2017, την όποια δόση στο πλαίσιο ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, τη καταβολή παρακρατούμενων φόρων από τις επιχειρήσεις, ΦΠΑ και ΦΜΥ, όλα όσα δηλαδή, συνιστούν παράγοντες περιορισμού της καταναλωτικής δαπάνης και απομύζησης δυνητικών πόρων που θα κατευθύνονταν στην πραγματική οικονομία.

Οι διαρκείς και απρόσμενες απαιτήσεις που εγείρουν σε τακτική βάση οι εκπρόσωποι των δανειστών μας, κρατώντας ανοικτή την 2η αξιολόγηση τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου, πέραν του εκνευρισμού που προκαλούν στην αγορά, συντελούν  ταυτόχρονα στη διαμόρφωση κλίματος αβεβαιότητας, αδυναμίας προγραμματισμού και συνεχούς αναβλητικότητας. Ο διαρκώς μειούμενος εορταστικός τζίρος των τελευταίων ετών αποτυπώνει τις ολοένα και δυσχερέστερες συνθήκες κάτω από τις οποίες καλούνται να επιβιώσουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Η υιοθέτηση προτάσεων που έχουν κατατεθεί από πλευράς παραγωγικών φορέων, οι οποίες διαθέτουν τόσο την απαιτούμενη εμπειρία όσο και την επιστημονική τεκμηρίωση, αποτελεί την πλέον ρεαλιστική λύση για άρση του αδιεξόδου και επιστροφή στη κανονικότητα.

Ευελπιστώ ότι η έλευση του νέου έτους, να φέρει επιτέλους εφαρμογή μέτρων που θα προσιδιάζουν στις ανάγκες της ελληνικής αγοράς, επιλύοντας χρονίζουσες αδυναμίες και παθογένειες της ελληνικής οικονομίας, ώστε να επιφέρουν την αναγκαία αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης και κατά συνέπεια του τζίρου των επιχειρήσεων σε βιώσιμα επίπεδα. Εύχομαι σε όλους τους συναδέλφους μου εμπόρους, καλή χρονιά, με περισσότερες πωλήσεις και λιγότερους φόρους!»

Έρευνα Πανεπιστημιου Μακεδονίας

Όσο για την έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, που έγινε μέσω ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης (27-30/12) για την κίνηση της αγοράς κυρίως σε τρόφιμα και είδη ρουχισμού, το ΑΜΠΕ μεταδίδει:

Σύμφωνα με την έρευνα, τo 85% δήλωσε ότι πραγματοποίησε αγορές για τις ημέρες των Χριστουγέννων, ενώ το 15% δήλωσε ότι δεν αγόρασε προϊόντα.

Οι κυριότεροι λόγοι που δεν αγόρασαν κάποιοι προϊόντα ήταν η έλλειψη χρημάτων (43%), η έλλειψη χρόνου (23%), το ότι δεν υπήρχε ανάγκη (20%) και η πολυκοσμία στα καταστήματα (7%).

To 76% των ερωτηθέντων απάντησε ότι δαπάνησε μέχρι 200 ευρώ, το 20% από 201 έως 500 ευρώ και το υπόλοιπο 4% ξόδεψε περισσότερα από 501 ευρώ εν όψει των Χριστουγέννων.

Για την Πρωτοχρονιά το 73% του δείγματος δήλωσε ότι θα έκανε αγορές προϊόντων, αλλά η συντριπτική πλειονότητα -ποσοστό 92%- δαπανώντας λιγότερα από 200 ευρώ.

Από την ερώτηση σε ποιες κατηγορίες προϊόντων/υπηρεσιών δαπανήθηκαν τα χρήματα βγαίνει το συμπέρασμα ότι αγοράστηκαν κυρίως τρόφιμα και είδη ρουχισμού.

Συγκεκριμένα, για την αγορά τροφίμων το 54% ξόδεψε το 15%-30% των χρημάτων του, ενώ το 37% δαπάνησε το 15% των χρημάτων του για αγορά οικιακών συσκευών.

Το 38% απάντησε ότι διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του για ένα ταξίδι, ενώ το 11% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του γι’ αυτό το σκοπό.

Για την αγορά ειδών ένδυσης και υπόδησης το 25% του δείγματος διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του, ένα το 40% των ερωτηθέντων δαπάνησε το 30%-60% των χρημάτων του γι’ αυτό το σκοπό.

Σε ό,τι αφορά την αγορά προϊόντων τεχνολογίας, το 28% του δείγματος διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του σε τέτοιου είδους προϊόντα, ενώ το 13% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του.

Επιπλέον, το 16% του δείγματος ξόδεψε το 30% των χρημάτων του σε κοσμήματα και αξεσουάρ, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 10% που δαπάνησε για κοσμήματα και αξεσουάρ το 45% των χρημάτων του.

Το 11% αγόρασε παιχνίδια και ξόδεψε το 30% των χρημάτων του, ενώ ποσοστό 33% ξόδεψε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του γι’ αυτό το σκοπό.

Το 3% διέθεσε το 30% των χρημάτων του για την αγορά επίπλων, τo 5% έδωσε το 30% των χρημάτων του για την αγορά βιβλίων και ένα 26% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του για διασκέδαση.

Το 24% του δείγματος πραγματοποίησε ένα ταξίδι κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων. Το 90% από αυτούς ταξίδεψαν εντός Ελλάδας και το 10% στο εξωτερικό. Η μέση διάρκεια των ταξιδιών ήταν 7 ημέρες. Για τη διαμονή τους, από αυτούς που ταξίδεψαν το 54% επέλεξε σπίτι της οικογένειάς του, το 14% προτίμησε τη φιλοξενία των φίλων και το 24% έμεινε σε ξενοδοχείο.

Το αυτοκίνητο ήταν το κύριο μεταφορικό μέσο για το 40% του δείγματος, το 34% ταξίδεψε με αεροπλάνο, το 19% χρησιμοποίησε λεωφορείο και το 3% χρησιμοποίησε τραίνο για τη μετακίνηση στον προορισμό του.

Τα έξοδα του ταξιδιού δεν ξεπέρασαν τα 500 ευρώ για το 87%, ενώ κυμάνθηκαν στα 501 έως 1.000 ευρώ για το 5%, από 2.001 έως 3.000 ευρώ για το 5% και περισσότερα από 5.000 ευρώ για το 3% των ερωτηθέντων.

Στο ερωτηματολόγιο του εργαστηρίου μάρκετινγκ MARLAB, απάντησαν 195 άτομα εκ των οποίων το 27% ήταν άντρες και το 73% γυναίκες. Σε ό,τι αφορά την ηλικία, το 57% του δείγματος ήταν ηλικίας 18-24 ετών, το 26% ήταν μεταξύ 25 και 35 ετών, το 13% ήταν μεταξύ 36 και 50 ετών και το υπόλοιπο 4% ήταν άτομα μεγαλύτερα από 51 ετών.

Το 51% του δείγματος ήταν φοιτητές/τριες, το 11% δήλωσε ανεργία, το 18,4% εργαζόταν στον ιδιωτικό τομέα, το 5% εργαζόταν στο δημόσιο τομέα, το 10,6% ήταν ελεύθεροι επαγγελματίες, το 2% ήταν ιδιοκτήτες επιχείρησης, και το 2% είχε βγει στη σύνταξη.

Σε ό,τι αφορά το οικογενειακό εισόδημα, το 33% των ερωτηθέντων είχε εισόδημα μεταξύ 10.001 και 20.000 ευρώ, το 38% είχε εισόδημα μικρότερο των 10.000 ευρώ, το 14% είχε εισόδημα μεταξύ 20.001 και 30.000 ευρώ, το 11% δήλωσε εισόδημα μεταξύ 30.001 και 40.000 ευρώ, ενώ το υπόλοιπο 4% δήλωσε εισόδημα μεγαλύτερο των 40.001 ευρώ.

Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν άτομα από 33 διαφορετικούς νομούς της χώρας με τους περισσότερους να προέρχονται από το νομό Θεσσαλονίκης (37%), Αττικής (24%), Δωδεκανήσου (6%), Ηρακλείου (3,4%), Βοιωτίας (3,4%), Μεσσηνίας (2,3%) και Πέλλας (2,3).

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: