Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

ΕΒΕΠ: Τα εμπόδια του επιχειρείν και οι τρόποι επίλυσής τους

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ/ΑΓΟΡΑ στις 05/03/2015

Ολόκληρο το Υπόμνημα

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Β. Κορκίδης, με επιστολές του προς τον Πρωθυπουργό,  Αλ. Τσίπρα, τον υπουργό Οικονομικών, Γ. Βαρουφάκη, τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού, Γ. Σταθάκη, τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Π. Λαφαζάνη, τον αναπλ. υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Γ. Κατρούγκαλο, τον αναπλ. υπουργό Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα και τον αναπλ. υπουργό Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του ΥπΕΞ, Ε. Τσακαλώτο επεσήμανε σε σχετικό υπόμνημα, τα εμπόδια, που αντιμετωπίζει καθημερινά ο επιχειρηματικός κόσμος, κατά την συναλλακτική πρακτική του με υπηρεσίες του Δημόσιου Τομέα, αλλά και εν γένει από τα πολλά και πάγια προβλήματα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, προτείνοντας παράλληλα τρόπους αντιμετώπισης και επίλυσής τους.

Ενδεικτικά, τα κυριότερα εμπόδια, πέρα από την έλλειψη ρευστότητας στην ελληνική αγορά, τη δυσκολία πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα για χρηματοδότηση, τις συνεχείς αλλαγές και την έλλειψη σταθερότητας στο φορολογικό καθεστώς και τα υψηλά τιμολόγια ρεύματος και φυσικού αερίου για τις βιομηχανίες, είναι επίσης η χρόνια αδυναμία πάταξης της γραφειοκρατίας, του παραεμπορίου, της παραοικονομίας, της διαφθοράς και της φοροδιαφυγής, αλλά και η πολύπλοκη διαδικασία ένταξης ΜμΕ στα κοινοτικά προγράμματα, ο χαμένος χρόνος και το κόστος στις συναλλαγές, μεταξύ επιχειρήσεων και Δημοσίου, καθώς επίσης και ο κατακερματισμός των υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης και το πλήθος των συναρμοδιοτήτων, οι δυσνόητες νομοθετικές και λοιπές κανονιστικές ρυθμίσεις, οι καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς του Δημοσίου, η έλλειψη ηλεκτρονικής μηχανογράφησης όλων των δημόσιων και δημοτικών υπηρεσιών, καθώς και η απουσία διασύνδεσης μεταξύ τους.

Οι προτάσεις του ΕΒΕΠ επικεντρώνονται κυρίως, στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών, του εφοδιασμού πλοίων, που εκτελούν πλόες εξωτερικού, καθώς και στην αξιοποίηση της κρουαζιέρας, με την απλοποίηση των τελωνειακών-εξαγωγικών διαδικασιών και την αναμόρφωση της ισχύουσας Τελωνειακής Νομοθεσίας, καθώς και στη ρύθμιση θεμάτων της Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Παράλληλα, περιλαμβάνονται συγκεκριμένες προτάσεις για τη βιομηχανική ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη της μεταποίησης, την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων και την αξιοποίηση των μονάδων της Ναυπηγοεπισκευής, με στόχο να αναδειχθεί το λιμάνι του Πειραιά στον μεγαλύτερο εμπορικό κόμβο και ναυτιλιακό κέντρο της Μεσογείου.

Το ΕΒΕΠ επιμένει στη πρόταση για δημιουργία Ενιαίου Κέντρου Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων (ΕΚΕΕπ) με τη σύνδεση των Επιμελητηρίων με τα ΚΕΠ, καθώς επίσης και για τη σύσταση και λειτουργία Γραμματείας Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, ακόμα και σε επίπεδο Γραφείου Πρωθυπουργού.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Β. Κορκίδης, δήλωσε:

korkidis2«Εν όψει της έναρξης της συζήτησης, στην οποία η ελληνική κυβέρνηση αναμένεται να καταθέσει κοστολογημένες μεταρρυθμίσεις, μεταξύ των οποίων φορολογικού και διοικητικού χαρακτήρα και προσπαθώντας να συνδράμουμε στο δύσκολο έργο της, στείλαμε στοχευμένες προτάσεις με απώτερο στόχο τον περιορισμό της σπατάλης, την αύξηση των εσόδων, τη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας και την επιστροφή της επιχειρηματικότητας στην ανάπτυξη και τη κερδοφορία.
Πλέον, έχει γίνει αντιληπτό σε όλους, ότι η κατ’ αρχήν, τετράμηνη συμφωνία, που επιτεύχθηκε, μεταξύ της νέας κυβέρνησης και της Ε.Ε., μπορεί να μας ανακούφισε προσωρινά από τα χειρότερα, ωστόσο δεν μας γλίτωσε από τα συνήθη προβλήματά μας. Η εκκρεμότητα οριστικής συμφωνίας επανέφερε τον περιορισμό ακόμα και τη διακοπή πίστωσης προμηθευτών του εξωτερικού προς τις ελληνικές εισαγωγικές επιχειρήσεις, λόγω της μεγάλης αβεβαιότητας, που προκαλεί η έλλειψη ρευστότητας στη χώρα μας.
Τέλος, οι στρεβλώσεις και οι παθογένειες της Δημόσιας Διοίκησης, οι οποίες χρόνια τώρα, εμποδίζουν την ορθολογική ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, έχουν λάβει δυστυχώς ενδημικό χαρακτήρα και στοιχίζουν χρόνο και χρήμα, ιδιαίτερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πολυτέλεια την οποία πληρώσαμε ακριβά και που αναντίρρητα, δεν την έχουμε στην παρούσα δυσμενή, οικονομική συγκυρία».

evep

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Α. Εμπόδια στην άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας

Η Ελλάδα βρίσκεται στην πιο κρίσιμη καμπή της σύγχρονης ιστορίας της, καθώς η κατ’ αρχήν, τετράμηνη συμφωνία, που επιτεύχθηκε, μεταξύ της νέας κυβέρνησης και της Ε.Ε., μπορεί να μας ανακούφισε προσωρινά, γλιτώνοντάς μας από τα χειρότερα, ωστόσο δεν γλίτωσε τον επιχειρηματικό κόσμο του τόπου από τις παθογένειες της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης και τις  χρόνιες διοικητικές στρεβλώσεις, οι οποίες εμποδίζουν την ορθολογική ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και στοιχίζουν χρόνο και χρήμα, ιδιαίτερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πολυτέλεια, που, αναντίρρητα, δεν την έχουμε στην παρούσα δυσμενή, οικονομική συγκυρία. Το 2015, υπενθυμίζεται ότι το σύνολο της οφειλής της Ελλάδος από δάνεια, τόκους και λήξη εντόκων γραμματίων, είναι από τα υψηλότερα, αφού εκτινάσσεται στα € 29,3 δις, όταν όλο το 2016 είναι € 5,6 δις και το 2017 είναι € 7,4 δις, ενώ για το 2018 έχουμε υποχρεώσεις, μόνο € 3,7 δις. Στους υπόλοιπους 10 μήνες του 2015 καλούμαστε να ανταποκριθούμε σε 27 αποπληρωμές οφειλών, που αντιστοιχούν σχεδόν στο 10% του συνολικού μας χρέους, ενώ στο τετράμηνο διάστημα Μαρτίου-Ιουνίου, ψάχνουμε να βρούμε € 16 δις και το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου, άλλα € 10 δις.

Οι τεράστιες καθυστερήσεις στη διεκπεραίωση των συναλλαγών  κράτους‑ επιχειρήσεων με πολύ σοβαρές επιπτώσεις  και αδικαιολόγητα υψηλό ρυθμιστικό βάρος για τις επιχειρήσεις, το έλλειμμα ρυθμιστικής πολιτικής, θεματικών πολιτικών/στρατηγικών, διοικητικής ικανότητας, η κακή ποιότητα και διαχρονική μεταβλητότητα των ρυθμίσεων, καθώς και η αναποτελεσματική εφαρμογή τους από το κράτος, όπως αναλυτικά έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς σε έρευνες-μελέτες των παραγωγικών φορέων, όσον αφορά στα κυριότερα εμπόδια κατά την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, δυστυχώς  έχουν λάβει ενδημικό χαρακτήρα.

Η ριζική αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης, με την πάταξη της γραφειοκρατίας -το κόστος της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι, ανέρχεται στο 6,8% του Α.Ε.Π. περίπου, 14 δις ευρώ, την ώρα που ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 3,5%, επιβαρύνοντας έτσι κατά πολύ τις ελληνικές επιχειρήσεις- και της διαφθοράς, αποτελεί θεμέλιο λίθο για τη δημιουργία ενός φιλικότερου περιβάλλοντος για την ελληνική επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Πάγια θέση-πρόταση του επιχειρηματικού κόσμου είναι η συγκρότηση ενός νέου, παραγωγικού αναπτυξιακού προτύπου, από καταναλωτικό σε εξωστρεφές και ανταγωνιστικό, το οποίο θα οδηγήσει στην αναθέρμανση της ελληνικής οικονομίας, μεταξύ άλλων, με ενίσχυση της απασχόλησης, ταχεία απορρόφηση πόρων του νέου ΕΣΠΑ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στήριξη του εξαγωγικού εμπορίου και των συνδυασμένων μεταφορών, εκμετάλλευση και ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας.

Ειδικότερα, βασικός στόχος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς αποτελεί η ανάδειξη  της πόλης μας σε ένα σύγχρονο ναυτιλιακό, εμπορικό, επιχειρηματικό και τουριστικό κέντρο. Το όραμά μας για το λιμάνι του Πειραιά είναι να γίνει το σημαντικότερο hub, όπου τα προϊόντα θα καταφθάνουν από την Ανατολή, θα μεταποιούνται και θα προωθούνται στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης και της Ανατολικής Ευρώπης. Σήμερα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο παγκόσμιος κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας υπολογίζεται σε  περίπου 5,4 τρις ευρώ ή 13,8% του παγκόσμιου Α.Ε.Π., ενώ  οι λιμένες της Μεσογείου διαχειρίζονται περίπου το 50% της ευρωπαϊκής αγοράς εμπορευμάτων. Κατ’ επέκταση, η προστιθέμενη αξία και εν γένει τα οφέλη στην οικονομία από τις αναπτυξιακές δυνατότητες του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας μας είναι τεράστια.

Το Ε.Β.Ε.Π., ως θεσμοθετημένος γνωμοδοτικός σύμβουλος της εκάστοτε Κυβέρνησης και ως θεματοφύλακας των συμφερόντων της επιχειρηματικής δραστηριότητας του σημαντικότερου λιμανιού  της χώρας, έχει καταγράψει συνοπτικά τα σημαντικότερα εμπόδια-προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις-μέλη του, στην καθημερινή συναλλακτική πρακτική τους, προτείνοντας παράλληλα και ενδεδειγμένους τρόπους επίλυσής τους.

Ενδεικτικά, αναφέρουμε:

  • Πολλές επιχειρήσεις του εξωτερικού διακόπτουν ξανά την πίστωση προς τις ελληνικές εισαγωγικές επιχειρήσεις και επανέρχονται σε απαιτήσεις προπληρωμών και τραπεζικών εγγυήσεων, λόγω της μεγάλης αβεβαιότητας, που προκαλεί η έλλειψη ρευστότητας στην ελληνική αγορά, καθώς και η επιστροφή της αμφισβήτησης για την παραμονή της χώρας μας στην Ευρωζώνη. Ως εκ τούτου, οι κυβερνητικοί χειρισμοί με τους δανειστές, είναι αυτοί που μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην εμπέδωση κλίματος ασφάλειας και εμπιστοσύνης των ξένων στην ελληνική αγορά, προϋποθέσεις απαραίτητες για την επαναφορά του ελληνικού εμπορίου σε φυσιολογικούς ρυθμούς. 
  • Ο συμψηφισμός Φ.Π.Α. για επιβεβαιωμένες, επισφαλείς απαιτήσεις. Είναι άδικο οι επιχειρηματίες να αποδίδουν Φ.Π.Α. για τιμολόγια, που δεν εισπραχθήκαν ποτέ.
  • Οι λογιστικές διαφορές σε ελέγχους η κατά την αναμόρφωση στο κλείσιμο . Σε καμία χώρα της κοινότητας δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Όταν υπάρχουν παραστατικά, η απόδειξη δαπάνης πρέπει να αρκεί.
  • Επιβράβευση των επιχειρηματιών, που είναι συνεπείς όλα αυτά τα χρόνια στις υποχρεώσεις τους με φορολογικές ελαφρύνσεις.
  • Το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, άρα να μην υπάρχουν περιορισμοί στους σκοπούς των επιχειρήσεων ( κατάργηση των ΚΑΔ).
  • O αποκλεισμός σοβαρών προμηθευτών από δημόσιους διαγωνισμούς για εξαιρετικά τυπικές, επουσιώδεις προϋποθέσεις. Προτείνεται η απλούστευση των διαδικασιών με την προϋποβολή μικρού αριθμού εγγράφων, με την παράλληλη υποχρέωση ο μειοδότης να προσκομίσει τα λοιπά, με την ανάθεση της σχετικής προμήθειας.Ενδεικτικό παράδειγμα των ανωτέρω είναι η Διακήρυξη με αριθμό 31/14, «Ανοικτού Ηλεκτρονικού Μειοδοτικού Διαγωνισμού για την Προμήθεια Σχοινιών για Υπογραφή Σύμβασης Πλαισίου 3 ετών συνολικού Π/Υ 420.000,00€ (140.000,00€ ανά έτος, άνευ ΦΠΑ).
  • Οι συνεχείς αλλαγές και η έλλειψη σταθερότητας στο φορολογικό, εργασιακό και ασφαλιστικό καθεστώς.
  • Η οικονομική αβεβαιότητα δημιουργεί κακή ψυχολογία στην αγορά.
  • Το μεγάλο ύψος των φορολογικών συντελεστών και των άλλων τελών, που διαμορφώνουν το κόστος λειτουργίας μιας επιχείρησης.
  • Η γραφειοκρατία στις συναλλαγές με το Δημόσιο, καθώς και η αδυναμία πάταξης του παραεμπορίου, της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής.
  • Το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών.
  •  Η δυσκολία πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα για χρηματοδότηση, καθώς επίσης και στα κοινοτικά προγράμματα.
  • Η διαφθορά στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και Δημοσίου, καθώς επίσης και ο κατακερματισμός των υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης και το πλήθος των συναρμοδιοτήτων.
  • Έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και διευρυμένου ωραρίου στις υπηρεσίες.
  • Πρόβλημα προσδιορισμού των χρήσεων γης, με αποτέλεσμα τις καθυστερήσεις στις αδειοδοτικές διαδικασίες. Αδυναμία διοικητικού ελέγχου- χρονοβόρα αναμονή ενδιαφερομένων, όσον αφορά στις άδειες εγκατάστασης.
  • Καθυστερήσεις στην επιστροφή του Φ.Π.Α. στις επιχειρήσεις, που πραγματοποιούν εξαγωγές.
  • Καθυστερήσεις πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές, μεταξύ των επιχειρήσεων και του δημοσίου, συμπεριλαμβανομένων των ΟΤΑ.
  • Υψηλά τιμολόγια ρεύματος και φυσικού αερίου για τις βιομηχανίες και τιμολογιακή πολιτική, που δεν προσαρμόζεται στο προφίλ ζήτησης του πελάτη.
  • Βραδεία απορρόφηση κονδυλίων ΕΣΠΑ, με άμεσο κίνδυνο την απώλεια σημαντικών πόρων.
  • Ασαφώς διατυπωμένες και δυσνόητες νομοθετικές και λοιπές κανονιστικές ρυθμίσεις για την κατανόηση και εφαρμογή των οποίων, απαιτείται η έκδοση πολλαπλών ερμηνευτικών εγκυκλίων και λοιπών ερμηνευτικών διατάξεων. Χαμηλή ποιότητα υφιστάμενων και νέων   ρυθμίσεων και διόγκωση του διοικητικού βάρους των επιχειρήσεων, λόγω του τρόπου με τον οποίο η δημόσια διοίκηση τις εφαρμόζει.
  • Ανεπαρκής έλεγχος τελωνείων σε εισαγόμενα προϊόντα.
  • Περαιτέρω βελτίωση της τεχνολογικής υποδομής της Δημόσιας Διοίκησης. H ηλεκτρονική μηχανογράφηση όλων των υπηρεσιών και  η διασύνδεσή τους είναι απαραίτητες, για να μπορεί  ο  μικρομεσαίος επαγγελματίας να λύσει το οποιοδήποτε πρόβλημα, χωρίς τη μεσολάβηση χαρτιών και γραφείωνΒ. Προτάσεις Ε.Β.Ε.Π. για βελτίωση Τελωνειακής Νομοθεσίας και ρύθμισης θεμάτων “LogisticsΗ αύξηση του διασυνοριακού εμπορίου, η εξέλιξη των μεγάλων ελληνικών λιμανιών, ιδιαιτέρως του Πειραιά, σε διαμετακομιστικά κέντρα  διεθνούς εμβέλειας, καθώς επίσης το σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, που δημιουργείται στον Πειραιά και την περιοχή του Θριασίου, με την προσέλκυση των ξένων επενδύσεων και την εξέλιξή του σε διεθνές κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου, αποτελούν προκλήσεις για το Ε.Β.Ε.Π. Γι’ αυτό το σκοπό, έχει επεξεργαστεί και αποστείλει σε όλους τους αρμόδιους, προτάσεις τόσο για την αναμόρφωση της Τελωνειακής Νομοθεσίας, όσο και για τη ρύθμιση θεμάτων “Logistics”.
    1. I) Αναθεώρηση της Τελωνειακής Νομοθεσίας

    Αναμόρφωση του άρθρου 10 του Ν. 438/76, όπως  τροποποιήθηκε μέχρι σήμερα, καθόσον παρουσιάζει νομοθετικά κενά και ασάφειες στην απαλλαγή από Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης των τροφοεφοδίων, που προορίζονται για ορισμένες κατηγορίες πλοίων γραμμών εξωτερικού.

    Για τον εφοδιασμό πλοίων γραμμών εξωτερικού είναι απαραίτητη η απαλλαγή των εφοδίων, από όλες τις δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις. Η επιβολή οποιονδήποτε επιβαρύνσεων αυξάνει το κόστος των εφοδίων και οδηγεί σε άρνηση εφοδιασμού από την Ελλάδα, προτιμώντας άλλους προμηθευτές στη διεθνή αγορά (γειτονικά λιμάνια της Μεσογείου).

    Συνίσταται ανάγκη αναμόρφωσης ή τροποποίησης της σχετικής νομοθεσίας (άρθρου 10 του Ν. 438/76 και άρθρου 27 του Ν. 2859/00 για τον Φ.Π.Α.).

    Τα ως άνω άρθρα θεσπίζουν τις βασικές διατάξεις για την απαλλαγή των εφοδίων από δασμούς, Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (άρθρο 10 Ν. 438/76) και Φ.Π.Α. (άρθρο 27 Ν. 2859/00).

    Πολλές διατάξεις, όπως είναι διατυπωμένες, αφήνουν σειρά περιπτώσεων εφοδιασμών ακάλυπτες, όσον αφορά στην απαλλαγή των εφοδίων, που προορίζονται για πλοία γραμμών εξωτερικού. Ορισμένες από τις περιπτώσεις αυτές αναφέρονται παρακάτω:

    1. Με διαταγές που εκδόθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών απαγορεύεται η απαλλαγή των εφοδίων, που παραδίδονται στα ξένα πολεμικά πλοία και δεν ανήκουν σε χώρες του ΝΑΤΟ (Ρωσία, Ισραήλ, Αίγυπτος κ.λπ.), τα οποία προσεγγίζουν ελληνικά λιμάνια, προκειμένου να εφοδιασθούν με τα απαραίτητα εφόδια. Οι διαταγές αυτές, βασίζονται στο ότι, δεν υπάρχει ρητή διάταξη, που να προβλέπει ρητά την απαλλαγή για τον εφοδιασμό των ως άνω πλοίων.
    2. Με το άρθρο 14, παρ. 4 του Ν. 2386/96, καταργήθηκε ο ατελής εφοδιασμός τουριστικών πλοίων με καύσιμα, λιπαντικά και τροφοεφόδια.
    3. Με το νόμο 3583/07 καταργήθηκε η ατέλεια για τα τροφοεφόδια, που παραδίδονται σε αλιευτικά πλοία.
    4. Με τον ίδιο νόμο εφαρμόζεται καθεστώς εισαγωγής (ειδικός προορισμός) για τα εφόδια, που προορίζονται για πλοία γραμμών εξωτερικού, με αποτέλεσμα να μην παρέχεται δυνατότητα απαλλαγής από δασμούς αντιντάμπινγκ, οι οποίοι επιβάλλονται σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. μόνο για μη κοινοτικά εμπορεύματα, τα οποία τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία.

    Οι ως άνω διατάξεις δημιουργούν στρεβλώσεις ανταγωνισμού σε βάρος των ελληνικών εφοδιαστικών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να ματαιώνονται πωλήσεις σε πλοία γραμμών εξωτερικού, τα οποία τελικά εφοδιάζονται από άλλα λιμάνια της Μεσογείου (Τουρκία, Ισραήλ κ.λπ.), με όλες τις αρνητικές συνέπειες για την εθνική οικονομία.

    • Ζητούμε να δημιουργηθεί μία ομάδα εργασίας στην οποία να μετέχουν εκπρόσωποι του εμπορίου και  ιδιαίτερα των εφοδιαστικών επιχειρήσεων, προκειμένου να εξετασθεί η ως άνω πρόταση και να καταλήξει σε σχετικό πόρισμα, που θα υποβληθεί στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.
    1. II) Υλοποίηση των αλλαγών στις οικονομικές εγγυήσεις

    Υλοποίηση από την Τελωνειακή Διοίκηση της προβλεπόμενης στην αριθ. Φ. 883/99 Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών της εμπράγματης ασφάλειας (υποθήκη), για σκοπούς εγγύησης φορολογικής αποθήκης υποκειμένων σε Ε.Φ.Κ. εμπορευμάτων.

    Για τα υποκείμενα σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) εμπορεύματα (αλκοολούχα ποτά και καπνικά προϊόντα) εφαρμόζεται καθεστώς αναστολής με την αναγνώριση της ιδιότητας του εγκεκριμένου αποθηκευτή, ο οποίος έχει δικαίωμα να κατέχει μέσα σε εγκεκριμένες φορολογικές αποθήκες, χωρίς την καταβολή του αναλογούντος Ε.Φ.Κ.

    Παρόλο, που μεταξύ των εγγυήσεων αναφέρεται και η εμπράγματη ασφάλεια, με τις διατάξεις των επόμενων άρθρων και ιδιαίτερα του άρθρου 6 για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του εφοδιασμού πλοίων, η εγγύηση περιορίζεται μόνο στην αποκαλούμενη οικονομική. Δηλαδή στη χρηματική, την τραπεζική και την ασφαλιστική.

    Έτσι ένα είδος εγγύησης, που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις εφοδιαστικές επιχειρήσεις, όπως είναι η εμπράγματη ασφάλεια δεν εφαρμόζεται, καθόσον δεν θεωρείται ως οικονομική και δεν έχουν δοθεί οι σχετικές οδηγίες για την υλοποίηση αυτής της εγγύησης.

    Αποτέλεσμα αυτής της ρύθμισης είναι η επιβάρυνση των εφοδιαστικών επιχειρήσεων με τις προμήθειες των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιριών και η συνακόλουθη αύξηση του κόστους των εφοδίων, με συνέπεια τη μείωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων. Πρέπει να σημειωθεί ότι, σε άλλα κράτη μέλη ισχύουν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, σχετικά με την εγγύηση (σταδιακή μείωση του ποσού της εγγύησης μέχρι το 0).

    • Ζητούμε λοιπόν, να τροποποιηθεί η ως άνω Απόφαση του Υπουργείου, ώστε να θεωρείται, ως «οικονομική» εγγύηση, και η εμπράγματη ασφάλεια.

    III) Με στόχο τη βελτίωση του ραγδαία αναπτυσσόμενου κλάδου της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, το Ε.Β.Ε.Π. έχει καταθέσει εμπεριστατωμένες προτάσεις, οι οποίες μπορούν να συνοψισθούν ως εξής:

    1) Επανεξέταση των σχετικών άρθρων του Σχεδίου Νόμου περί Επιχειρηματικών Πάρκων Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας, με σκοπό να εξασφαλιστεί η εναρμόνιση της νέας νομοθεσίας περί εφοδιαστικής, με τα προβλεπόμενα στο Ν.3333/2005, 2) Επανεξέταση της σύνθεσης του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, 3) Συσχέτιση μεταξύ Εμπορευματικού Κέντρου και των φιλικών προς το περιβάλλον Συνδυασμένων Μεταφορών, 4) Λειτουργική διασύνδεση από την Αδειοδοτούσα Αρχή των μεταποιητικών μονάδων, της εμπορικής δραστηριότητας με τα Κέντρα Αποθήκευσης και Διανομής (ΚΑΔ) και 5) Ορισμός των Επιμελητηρίων, ως υπευθύνων φορέων για την τήρηση του ειδικού μητρώου εφοδιαστικών επιχειρήσεων, με στόχο την αποσυμφόρηση και εξοικονόμηση πόρων των υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Τα Επιμελητήρια με την ήδη εξελιγμένη υλικοτεχνική υποδομή που διαθέτουν, μέσω της λειτουργίας και συνεχούς αναβάθμισης του Γ.Ε.ΜΗ., μπορούν να τηρούν το συγκεκριμένο μητρώο.

    Γ. Άξονες για μια νέα βιομηχανική ανασυγκρότηση της χώρας

  • Υποστηρικτικές δομές για την αξιοποίηση του ΣΕΣ 2014-2020. Δημιουργία Ενδιάμεσου Φορέα Καινοτομίας και Μεταφοράς Τεχνολογίας μεταξύ των ερευνητικών κέντρων και της παραγωγής, στο πλαίσιο της RIS3 .
  • Συμμετοχή των αντιπροσωπευτικών φορέων, τόσο στα όργανα διαμόρφωσης πολιτικών, όσο και στην εξειδίκευση των Αξόνων Προτεραιότητας και τις σχετικές προσκλήσεις για συμμετοχή σε επενδυτικά προγράμματα. Προτείνεται η λειτουργία ενός τέτοιου οργάνου για κάθε ΠΕΠ.
  • Μείωση των γραφειοκρατικών βαρών. Απόλυτη εφαρμογή των απλοποιήσεων του νόμου 3982/2011. Περαιτέρω εξορθολογισμός της Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας  και ειδικότερα η διεύρυνση  των ορίων της περιβαλλοντικής κατάταξης Β αντί Α2, λαμβάνοντας υπ’ όψιν  τη θέση μιας βιομηχανίας (π.χ. μέσα στον αστικό ιστό ή σε ερημική περιοχή με μεγάλη φέρουσα ικανότητα.
  • Διαμόρφωση κλαδικών βιομηχανικών πολιτικών, καθώς υπάρχουν προβλήματα ιδιαίτερα κατά κλάδο. Ειδική μέριμνα για παραδοσιακούς εξαγωγικούς κλάδους, που σήμερα αντιμετωπίζουν την πλήρη καταστροφή και εξαφάνιση (π.χ. κλάδος δέρματος). Προώθηση clusters επιχειρήσεων με αυστηρά κριτήρια, που να διασφαλίζουν τη συνεργασία των επιχειρήσεων για την παραγωγή ανταγωνιστικού και ολοκληρωμένου προϊόντος.
  • Χωροταξική Οργάνωση των Χρήσεων.  Χωροταξικός σχεδιασμός, ενίσχυση και ενθάρρυνση της δημιουργίας Οργανωμένων Επιχειρηματικών Περιοχών. Άμεση αναθεώρηση και εκσυγχρονισμός παρωχημένων και ανασχετικών της ανάπτυξης Πολεοδομικών Διαταγμάτων, όπως π.χ.  εκείνα του Ελαιώνα, του Όρους Αιγάλεω, του Κηφισού κ.ά.. Στο πλαίσιο της ΕΥΓΕΠ (Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών) του νόμου 3882/2011 να προωθηθεί κατά προτεραιότητα το ΓΣΠ για την άμεση παροχή χρήσεων γης και όρων δόμησης. Το σχετικό έργο της ΓΓΒ να συμπληρωθεί και να διασυνδεθεί με την ΕΥΓΕΠ.
  • Αναδιοργάνωση των Περιφερειακών Αρχών Αδειοδότησης και συντονισμός τους για την ενιαία εφαρμογή της νομοθεσίας. Κατάργηση με νομοθετικές ρυθμίσεις άχρηστων διαδικασιών για τη βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και τη δραστική μείωση των χρόνων εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων.
  • Αναμόρφωση του Πειθαρχικού Δικαίου στο Δημόσιο. Διεύρυνση των μεθόδων και μέσων για την μείωση της διαφθοράς στο Δημόσιο Τομέα. Η κατατρομοκράτηση των υπαλλήλων με τις αυστηρές επαπειλούμενες ποινές, δημιουργεί παρενέργειες, κυρίως λόγω της εξαιρετικά περιοριστικής εφαρμογής των διατάξεων.
  • Μείωση του ενεργειακού κόστους.  Κλιμακωτά τιμολόγια με ειδικές παραμέτρους υπολογισμού, όπως η αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας μιας επιχείρησης, η αύξηση των θέσεων εργασία κ. ά.
  • Ειδική φιλική διαχείριση των δανείων των επιχειρήσεων υφιστάμενων και νέων με την βελτίωση της ρευστότητας και τον επιλεκτικό προσανατολισμό της σε υψηλής παραγωγικότητας  εξαγωγικές  δραστηριότητες
  • Απλοποίηση του σύνθετου εξαγωγικού θεσμικού πλαισίου και απλοποίηση διαδικασιών.
  • Ίδρυση και ενεργοποίηση των ήδη θεσμοθετημένων Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων (Επιλεγμένα ΚΕΠ, άρθρο 24, παρ.1 του νόμου 3982/2011).
  • Δημιουργία Κέντρων Υποδοχής Επενδυτών (ΚΥΕ), ως τμημάτων των Περιφερειακών Διευθύνσεων  Ανάπτυξης, με στόχο τη συμβουλευτική  υποστήριξη των επιχειρήσεων  σε αναπτυξιακά ζητήματα και ζητήματα μεταφοράς τεχνολογίας.

Δ. Προτάσεις Ε.Β.Ε.Π. για την Ανάπτυξη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης

Η απαξίωση της Ναυπηγικής Βιομηχανίας της χώρας έχει οδηγήσει στην καταστροφή πολλών επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται σε αυτή, τόσο των βιομηχανικών, όσο και των εμπορικών. Η ανεργία ξεπερνάει το 80% και δεν υπάρχει μέχρι στιγμής καμία διαβεβαίωση, πως θα υπάρξει βιώσιμη λύση για τη Ναυπηγική Βιομηχανία.

Με κλειστό το εμπορικό τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου να υπολειτουργούν, δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάκαμψη στον κλάδο της Ναυπηγικής Βιομηχανίας.

Οι προτάσεις μας για την αντιμετώπιση της κατάστασης είναι οι ακόλουθες:

  • Να διαχωριστεί το πολεμικό από το εμπορικό τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και να διασφαλιστεί η κανονική λειτουργία του.
  • Επαναλειτουργία του εμπορικού τμήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, το οποίο μπορεί να παραχωρηθεί σε τρίτο ανάδοχο και να εξειδικευτεί, τόσο στην επισκευή πλοίων, όσο και στη ναυπήγηση εξειδικευμένων πλοίων σύνδεσης των ελληνικών νησιών, δυνάμενων να επιδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Το πολεμικό τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά να περιέλθει στο Δημόσιο ή να παραμείνει στο φορέα, που το κατέχει σήμερα.

Ε. Πρόταση Ε.Β.Ε.Π., σχετικά με λειτουργία Ενιαίου Κέντρου Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων (Ε.Κ.Ε.Επ.) από τις υπηρεσίες του για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020

Τίτλος έργου: Ενιαία Κέντρα Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων

Ακρωνύμιο: Ε.Κ.Ε.Επ.

Συνοπτική Περιγραφή:

Η δημιουργία Ενιαίων Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κύρια αποστολή του Ε.Β.Ε.Π., σε σχέση με την ενίσχυση ενός πλαισίου ενιαίας εξυπηρέτησης της επιχειρηματικότητας, με ιδιαίτερη μέριμνα για την επιτάχυνση της ανάπτυξης καινοτόμων ιδεών και στήριξης νέων εταιρικών σχημάτων, που θα εκκινήσουν τη λειτουργία τους, στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.

Η δημιουργία του  θα διασφαλιστεί θεσμικά και καταλυτικά από τη συνεργασία Ε.Β.Ε.Π. και Ανωτάτου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (ΑΤΕΙ) Πειραιά, ενώ είναι εφικτή και η εισδοχή και άλλων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, στην πρωτοβουλία λειτουργίας επιμελητηριακής Κυψέλης Επιχειρηματικότητας, ενισχύοντας ουσιαστικά τη διασύνδεση Επιμελητηρίου, Επιχειρηματικότητας και Ακαδημαϊκής Εφαρμοσμένης Έρευνας και Γνώσης.

Υφιστάμενη Κατάσταση:

Η λειτουργία του, συνδυάζεται άρρηκτα με τις υποδομές και υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας, που προκύπτουν από την εφαρμογή του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ.) και την παροχή της Υπηρεσίας Μιας Στάσης (Υ.Μ.Σ.), ως έχουν θεσμοθετηθεί.

Όπως προκύπτει από την έως σήμερα εμπειρία των νέων διαδικασιών εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων, το Επιμελητήριο είναι ο φυσικός χώρος για την επώαση επιχειρηματικών ιδεών και την αντιμετώπιση επιχειρηματικών προβλημάτων ή δυσχερειών, ιδίως κατά τη σύσταση νέων επιχειρήσεων.

Η συνεισφορά μιας Κυψέλης Επιχειρηματικότητας θα είναι σημαντική στη λογική της καθολικής πύλης υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις, που αποτελεί κεντρική πολιτική βούληση του Ε.Β.Ε.Π., σύμφωνα και με την ισχύουσα Επιμελητηριακή νομοθεσία και το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο, Ευρωπαϊκό και Εθνικό.

Σκοπιμότητα-Αναμενόμενα Οφέλη-Στόχοι:

  • Οι συνεργαζόμενοι και συμπράττοντες φορείς (ΕΒΕΠ, ΑΤΕΙ Πειραιά και άλλα ΑΕΙ ή ΑΤΕΙ), θα χρησιμοποιήσουν υπάρχοντες χώρους /εγκαταστάσεις για τους δυνητικούς επιχειρηματίες και συσταθείσες επιχειρήσεις σε ένα «προστατευμένο» περιβάλλον, παρέχοντάς τους, επιπλέον, μια σειρά από δράσεις, όπως διοικητικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες, γραμματειακή υποστήριξη, υπηρεσίες δικτύωσης και αναζήτηση χρηματοδοτικού σχήματος, εκπαίδευση και γενικά βοηθώντας τους να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν, κατά τα αρχικά τους στάδια, όταν και είναι πιο ευάλωτοι σε εξωγενείς παράγοντες και όπου χρειάζονται περισσότερο εστιασμένη καθοδήγηση.
  • Ενεργοποίηση νέων επιστημόνων με καινοτόμες ιδέες, με σκοπό να ιδρύσουν μία εμπορική ή κοινωνική επιχείρηση, είτε να συνάψουν μία επιχειρηματική συνεργασία για την αξιοποίηση της ιδέας τους, είτε να έρθουν σε επαφή με δυνητικούς συνεργάτες που θα τους υποστηρίξουν στη μελλοντική επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
  • Προώθηση της επιχειρηματικότητας των νέων στην κατεύθυνση ανάπτυξης του επιχειρηματικού πνεύματος, των δεξιοτήτων διαχείρισης διαδικασιών οργάνωσης και διοίκησης μονάδων, και της εξοικείωσης των νέων σε θέματα έρευνας και τεχνολογίας.
  • Η αποτελεσματικότερη σύνδεση των αποφοίτων του εκπαιδευτικού συστήματος όλων των βαθμίδων (δευτεροβάθμια γενική ή επαγγελματική και τριτοβάθμια εκπαίδευση) με την αγορά εργασίας μέσω της ενίσχυσης του επιχειρηματικού πνεύματος μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών, καθώς θα συνεπικουρείται από άλλη αυτόνομη πρόταση και στο πλαίσιο των κατευθύνσεων και στόχων του Ε.Β.Ε.Π., για την ενίσχυση της θεσμικής συνέργειας με το εκπαιδευτικό σύστημα.

Επιπτώσεις:

Αναμένονται θετικές επιπτώσεις ως προς την Απασχόληση και ουδέτερες ως προς την επίδραση στο Περιβάλλον και την Προσβασιμότητα. Ειδικότερα ως προς τη λειτουργία Ε.Κ.Ε.Επ.:

  • Η δημιουργία ικανής δομής στήριξης της επιχειρηματικότητας.
  • Η διασύνδεση και δικτύωση της Κυψέλης Επιχειρηματικότητας με συμπληρωματικές πολιτικές και δράσεις ενίσχυσης του επιχειρείν, σε Περιφερειακό, Εθνικό και Ευρωπαϊκό πλαίσιο.
  • Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων διάχυσης και αξιοποίησης ευκαιριών διασύνδεσης με υφιστάμενες και εδραιωμένες επιχειρήσεις, ιδίως με τη συντονισμένη χρήση της Λέσχης Επιχειρηματικότητας.
  • Η συνέργεια μεταξύ Επιμελητηρίου, Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων και Ερευνητικών Φορέων και μηχανισμών χρηματοδοτικής στήριξης επιχειρήσεων.
  • Η εύρεση χρηματοδοτικών σχημάτων καθώς και η αξιολόγηση και εποπτεία επιλεγμένων επιχειρηματικών προτάσεων και η -υπό προϋποθέσεις- ενίσχυσή τους, παράλληλα με τη στήριξη της Κυψέλης Επιχειρηματικότητας.

Καταγραφή Μελετών-Δεδομένων και άλλων υποστηρικτικών ενεργειών & υπηρεσιών

Σχεδιασμός ειδικού Κανονισμού Λειτουργίας για την Κυψέλη Επιχειρηματικότητας, που θα συνδεθεί με το Ε.Κ.Ε.Επ., καθώς και ανάπτυξη αυτόνομου προγράμματος για την επώαση επιχειρήσεων και την παροχή στήριξης σε εν λειτουργία ή υπό σύσταση επιχειρήσεις.

Επικαιροποίηση υπάρχουσας ή αυτόνομη κανονιστική πράξη για την προσθήκη υπηρεσιών στο εν λόγω πλαίσιο, σε συνάφεια με τη σημερινή λειτουργία της Υπηρεσίας Γ.Ε.ΜΗ. και της Υπηρεσίας Μιας Στάσης.

Θα ληφθεί πρόσθετη μέριμνα για την υποστήριξη επιχειρήσεων, που θα απαιτήσουν απομακρυσμένη στήριξη και πρόσβαση στη δομή του Ε.Κ.Ε.Επ., λόγω εγκατάστασης τους, είτε στις νησιωτικές περιοχές της Επιμελητηριακής Περιφέρειας, είτε λόγω μεγάλης γεωγραφικής απόστασης (π.χ. επιχειρήσεις Λαυρεωτικής).

Τέλος, το Ε.Β.Ε.Π., επισημαίνοντας το σοβαρότατο πρόβλημα της μετανάστευσης υγιών, μικρομεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων, θεωρεί καίρια πρωτοβουλία, τη λειτουργία Γραμματείας Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, ακόμα και σε επίπεδο Γραφείου Πρωθυπουργού, ως διαχειριστική μονάδα πρακτικού σχεδιασμού και εφαρμογής, καθώς και άμεσης επέμβασης σε περιπτώσεις δυσλειτουργιών.

Απάντηση