Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Παρέμβαση Κουβέλη στο Συνέδριο για τη Μεσόγειο

ΝΑΥΤΙΛΙΑ στις 14/04/2019

Η παγκοσμιοποίηση του εμπορίου και η διεύρυνση του Σουέζ αύξησαν τις εμπορικές ροές 

|> Στο Συνέδριο «Μεσόγειος η δική μας θάλασσα, η δική μας πατρίδα» που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης μίλησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης. Το θέμα του Συνεδρίου ήταν «Οπτικοακουστικά μέσα, Τουρισμός, Ναυτιλία». Κατά την ομιλία του ο κ. Κουβέλης είπε μεταξύ άλλων:

«Η Ανατολική Μεσόγειος είχε ανέκαθεν μια ξεχωριστή σημασία στο χώρο των θαλάσσιων μεταφορών ως σταυροδρόμι ανάμεσα σε Ασία Αφρική και Ευρώπη. Η διεύρυνση του Σουέζ ενίσχυσε ακόμα περισσότερο το ρόλο της στις θαλάσσιες μεταφορές, με προφανή οφέλη, αλλά και με συνακόλουθες επιπλοκές.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η παγκοσμιοποίηση του εμπορίου και η διεύρυνση του Σουέζ αύξησαν τις εμπορικές ροές μέσω θαλάσσης. Περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία περνούν πλέον από την Ανατολική Μεσόγειο. Στην αύξηση των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στην περιοχή θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τα νέα ενεργειακά κοιτάσματα που μπαίνουν σταδιακά στο δρόμο της εκμετάλλευσης.

Αναγνωρίζοντας εγκαίρως τις νέες τάσεις, η Ελλάδα, το υπουργείο Ναυτιλίας, θέσπισε ειδική νομοθεσία για τη χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως καυσίμου στη Ναυτιλία, που σημαίνει ότι βάζουμε τις βάσεις για την εγκατάσταση νέων σύγχρονων λιμενικών υποδομών. Ο ρόλος του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης εδώ είναι κομβικός.

Η Ελλάδα, παραδοσιακή και αναμφισβήτητη ναυτιλιακή δύναμη, προσαρμόζεται στις νέες προοπτικές. Εκσυγχρονίζει το θεσμικό της πλαίσιο, μειώνει τη γραφειοκρατία και αντιμετωπίζει γενικώς τις προκλήσεις. Για παράδειγμα με τη νέα νομοθεσία για το Ballast WaterManagement επιχειρεί να προστατεύσει κάποιες από τις επιπτώσεις που έχει η διεύρυνση του Σουέζ στον θαλάσσιο πλούτο.

Η Ελλάδα στην Ανατολική Μεσόγειο είναι σαφώς αναβαθμισμένη, λόγω της ιδιαίτερης θέσης που έχουν τα λιμάνια μας στη διακίνηση πάσης φύσεως αγαθών. Λειτουργεί η ναυτιλιακή θυρίδα, ενώ το ελληνικό ναυτιλιακό πλέγμα είναι έτοιμο για παροχή πάσης φύσεως υπηρεσιών, που έχουν να κάνουν από τη ναυπηγοεπισκευή ως τα Logistics. Καταβάλλεται εργώδης προσπάθεια για την αναζωογόνηση των μεγάλων ελληνικών ναυπηγείων, σε Ελευσίνα, Σκαραμαγκά και Νεώριο. Και είναι γνωστή η ποιότητα των ελληνικών ναυτιλιακών εξαρτημάτων και υλικού ναυτιλιακού εξοπλισμού.

Κομβικό σημείο στη διακίνηση αγαθών και υπηρεσιών αποτελεί ο νέος νόμος για την αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών της χώρας Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Ραφήνας, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Πάτρας.

Το μοντέλο που εφαρμόζουμε για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια είναι τα μοντέλο ανάπτυξης που ισχύει για το 86% των ευρωπαϊκών λιμανιών. Στο εξής θα παραχωρούνται συγκεκριμένες λιμενικές δραστηριότητες ή και εγκαταστάσεις, σε εξειδικευμένους ενδιαφερόμενους επενδυτές, με διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό.

Θέλω να επισημάνω ότι κεντρικά σημεία στην νέα αυτή λιμενική πολιτική είναι η προστιθέμενη αξία στην ανάπτυξη των παραλιμένιων περιοχών, με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με απόλυτο σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα, αλλά και στην προστασία του θαλάσσιου και του ευρύτερου περιβάλλοντος.

Σε αυτή τη βάση, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εργάζεται συστηματικά και προωθεί δράσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη των λιμανιών της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και της Πρέβεζας, γιατί αποτελούν πύλες προς τη Δυτική Ευρώπη.

Κυρίες και κύριοι σύνεδροι,

Η ναυτιλία, -ως η πλέον παγκοσμιοποιημένη βιομηχανία στον τομέα του διεθνούς εμπορίου- βρέθηκε τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις, ιδιαίτερα σε συνάρτηση με τις διακυμάνσεις των τιμών των ναύλων.

Σε τέτοιες περιόδους κρίσης στη ναυτιλιακή αγορά, η επένδυση στην ποιοτική ναυτιλία και σε νέους τύπους πλοίων αποτελεί την καλύτερη δυνατή επιλογή. Την επιλογή αυτή ακολουθεί σταθερά η ναυτιλία των Ελλήνων, η οποία κατόρθωσε να διατηρήσει τη πρωτοκαθεδρία της παγκοσμίως καθιστώντας παράλληλα τη χώρα μας ως ένα από τα σημαντικότερα κέντρα πλοιοδιαχείρισης παγκοσμίως, με προφανή οφέλη για την εθνική οικονομία, την απασχόληση αλλά και τη στήριξη του ευρύτερου ναυτιλιακού πλέγματος.

Χαρακτηριστικό είναι ότι και για το έτος 2018 η ελληνόκτητη ναυτιλία συνέχισε να αντιπροσωπεύει άνω του 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε όρους dwt και πλέον του 51% της ναυτιλίας της Ε.Ε αποτελώντας το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα εξωστρέφειας και υγιούς επιχειρηματικότητας, δραστηριοποιούμενη σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προσβλέπει στην περαιτέρω ανάπτυξη ουσιαστικών σχέσεων τριμερούς συνεργασίας στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών με την Κύπρο και την Αίγυπτο με στόχο τη διασφάλιση ενός δυναμικού, φιλικού και κοινωνικά ανταποδοτικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για όλο το εύρος των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Η θέση μας αυτή δεν έχει μόνον αναπτυξιακό υπόβαθρο, αλλά και αμιγώς γεωστρατηγικό στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, που αποτελεί μία από τις πλέον πολυσύχναστες θαλάσσιες περιοχές στον κόσμο και το φυσικό πέρασμα μεταξύ ανατολής και δύσης, που αναδείχθηκε ιδιαίτερα στο πλαίσιο της κινεζικής πρωτοβουλίας Belt and Road Initiative.

H υπογραφείσα «Κοινή Δήλωση Προθέσεων Τριμερούς Συνεργασίας Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου στον Τομέα των Θαλασσίων Μεταφορών και Κρουαζιέρας Αναψυχής», στο πλαίσιο της 4ης Τριμερούς Συνόδου Κορυφής (11-12.10.2016) αλλά και η συμφωνία για προώθηση των διαδικασιών κατάρτισης σχεδίου του «Υπο-περιφερειακού Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης Αντιμετώπισης Θαλάσσιας Ρύπανσης», στο πλαίσιο της πρόσφατης 6ης Συνόδου Κορυφής (10.10.2018), καταδεικνύει την πολιτική προτεραιότητα που αποδίδεται στη ενίσχυση των εμπορικών σχέσεών μας, τη διαμόρφωση κοινών και βέλτιστων πρακτικών σε τομείς αμοιβαίου ναυτιλιακού ενδιαφέροντος και θα πρέπει να παραμένει στην κορυφή της αναπτυξιακής μας ατζέντας.

Δεν θα πρέπει τέλος να λησμονήσω να αναφερθώ στη σκοπιμότητα προώθησης της τριμερούς ναυτιλιακής συνεργασίας στον ΙΜΟ, τόσο σε πολιτικό επίπεδο ενόψει των επικείμενων εκλογών για την ανάδειξη των μελών του Συμβουλίου του Οργανισμού, όσο και κατά τη συζήτηση κρίσιμων θεμάτων, όπως η Στρατηγική για τη μείωση των αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία και η πιθανότητα πρότασης καθορισμού της Μεσογείου ως περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου (MedSECA).

Θέλω να σημειώσω ότι η ελληνική ναυτιλία στηρίζεται μεταξύ άλλων και στον Έλληνα ναυτικό. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στη ναυτική εκπαίδευση, γιατί μόνον άρτια εκπαιδευμένοι αξιωματικοί Εμπορικού Ναυτικού, μπορούν να εγγυηθούν ασφαλείς πλόες, προστασία της ανθρώπινης ζωής και του θαλάσσιου περιβάλλοντος».

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: