Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Μποϋκοτάζ στα τουρκικά… τουρσιά, όσπρια και σήριαλ!

Αποψη/Θεμα στις 05/03/2020

“Διαδικτυακή” απόπειρα για να γίνει εμπάργκο στα προϊόντα που παράγει η Τουρκία, αλλά…

Παντελής Π. Ξανθίδης |> Μία αυθόρμητη πρόταση για μποϋκοτάζ στα τουρκικά προϊόντα άρχισε να κυκλοφορεί στο διαδίκτυο. Μία πρόταση που δεν δείχνει να είναι “κατευθυνόμενη”, ούτε όμως και μελετημένη, τουλάχιστον όπως δείχνουν τα δύο κείμενα που έχουν αναρτηθεί και τα οποία συγκεντρώνουν αρκετά “κλικ”. Αναφέρουν:

Το ένα: “Το BARCODE των τουρκικών προϊόντων στα τρόφιμα είναι το 869 Και μην ξεχνάμε τους ξηρούς καρπούς στο 90% που υπάρχουν στην αγορά τουρσιά – αλίπαστα – όσπρια και πολλά απλά καθημερινά μέχρι και ψάρια και λαχανικά κρεμμύδια κλπ 2 δις € δίνουν οι Έλληνες εισαγωγής για εισαγωγή τουρκικών προϊόντων στην ελληνική αγορά για να βγάλουν 6 ίσως και παραπάνω Ξυπνήστε επιτέλους στην Ελλάδα“.

Διαφήμιση για την υποστήριξη της σελίδας

Το άλλο: “Το BARCODE των τουρκικών προϊόντων στα καταστήματα είναι το 869 – Ας βάλει ο καθένας το δικό του λιθαράκι σε μια προσπάθεια αποστολής του δικού μας μηνύματος για τα όσα πράττει η Τουρκία. Και μην ξεχνάμε τις βόλτες στην Τουρκία, αλλά και τα τουρκικά σήριαλ. Πολλά μικρά βήματα μπορούν να μας οδηγήσουν σε ένα μεγάλο. Ας το κάνουμε, δεν έχουμε να χάσουμε και τίποτα!“.

Όπως διαφαίνεται η πρόταση είναι προϊόν αυθορμητισμού και δικαιολογημένα, αφού στην χώρα μας, δεν λειτουργούν μαχητικές οργανώσεις καταναλωτών, προκειμένου να κάνουν μία συντονισμένη και μελετημένη δράση. Επί του προκειμένου, να ενημερώσουν τον κόσμο ότι τουρκικά προϊόντα δεν είναι μόνον τα… τουρσιά και τα όσπρια, αλλά πως η ελληνική αγορά είναι γεμάτη προϊόντα με… φερετζέ! Στα “ψιλολόγια” συγκαταλέγονται και πολλά από τα προϊόντα των περιπτέρων, τα οποία παρασκευάζονται σε ειδική βιομηχανική περιοχή έξω από τη Σμύρνη!

Το σημαντικότερο είναι ότι τα περισσότερα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών, εκτός από τις περιώνυμες τουρκικές σόμπες πουλάνε οικιακές συσκευές (κουζίνες, ψυγεία κ.ά.) ευρωπαϊκής μάρκας, αλλά κατασκευασμένες στην Τουρκία. Επίσης και “επώνυμα” αυτοκίνητα που κατασκευάζονται ή συναρμολογούνται σε τουρκικά εργοστάσια, όπου απασχολούνται 400.000 εργαζόμενοι! Μάρκες όπως: Ford, Hyundai, Honda, Renault,  Fiat, Mercedes, Toyota…

Για να γίνει ένα μποϋκοτάζ με αποτέλεσμα, δεν αρκούν τα “ανεβάσματα” μόνον στις πιάτσες της κοινωνικής δικτύωσης, αλλά το “μήνυμα” να βγει παραέξω. Δηλαδή να πιάσει πρωτοσέλιδα και να συζητηθεί σε ραδιόφωνα και τηλεοράσεις!

Θα ήταν κάπως ρομαντικό να περιμένει κάποιος σχετική ανταπόκριση από τα (συστημικά) ραδιοτηλεοπτικά δίκτυα, καθώς ραδιόφωνο και τηλεόραση, χωρίς διαφήμιση δεν επιζούν! Δηλαδή, ποιός θα δώσει διαφήμιση όταν τα ΜΜΕ θα “λένε” να… μην αγοράζουμε τα διαφημιζόμενα προϊόντα; Βέβαια, όλα μπορούν να γίνουν, αλλά…

Επειδή σε κάθε δράση υπάρχει και μία αντίδραση, ίσως θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπ’ όψιν η κάθε πηγή αντίδρασης που μπορεί να υπάρχει. Και αντίδραση δεν αναμένεται να υπάρξει μόνον από τις εμπορικές εταιρείες εισαγωγής και διάθεσης τουρκικών προϊόντων, αλλά και από την ίδια την ιδιοσυγκρασία των Ελλήνων καταναλωτών. Όσο νά ‘ναι, δεν είμαστε συνηθισμένοι και ευαισθητοποιημένοι σε κάτι τέτοιες κινήσεις ή και ακόμη να μαχόμαστε για αναφαίρετα καταναλωτικά δικαιώματα. Για παράδειγμα, ποιός αντιδρά στον συνεχώς αυξανόμενο τιμάριθμο;

Όμως εκτός από την ευαισθητοποίηση και την αντίδραση, υπάρχουν και οι εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών. Σε μία “ανακατεμένη” κοινωνία που ζούμε και σε ένα “θολό” οικονομικό περιβάλλον, πώς να γνωρίζει ο καταναλωτής, τα συμφέροντα που κρύβονται πίσω από κάθε προϊόν; Δεν είναι μόνον τα τουρσιά, τα όσπρια κι οι τηλεοπτικές σειρές…

Απάντηση