Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Θα ρίξει ο Απόλλων φωτιά να μας κάψει!

FLASH στις 01/07/2022

Τα ελληνικά υπουργεία Πολιτισμού και Παιδείας αρνούνται να αναγνωρίσουν την αρχαία ελληνική λύρα, που είναι… διεθνώς αναγνωρισμένη!

Δημήτρης Καπράνος* |> Εσείς γνωρίζετε ότι η αρχαία ελληνική λύρα, δηλαδή το ελληνικό μουσικό όργανο που προϋπήρξε όλων των οργάνων, μαζί ίσως με τον αυλό του Πανός και τον άσκαυλο των τραγοπόδαρων σατύρων δεν θεωρείται “παραδοσιακό ελληνικό όργανο” επειδή “δεν υπάρχει επαρκής τεκμηρίωση”;

Το περασμένο Σάββατο, ο Σύλλογος Αποφοίτων της Ιωνιδείου Προτύπου Σχολής Πειραιώς, οργάνωσε “συναπάντημα”, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιώς.

Η αρχική ήταν μια ημερίδα με θέμα τα Πρότυπα Σχολεία στην Ελλάδα. Οι πολιτικοί που βολιδοσκοπήθηκαν δεν ανταποκρίθηκαν ασμένως και εκδήλωσή απεφασίσθη να έχει μουσικό χαρακτήρα.

Ήλθα σε επαφή με τον εξαίρετο (παγκοσμίου φήμης) κιθαριστή και παιδικό φίλο Στέλιο Γκόλγκαρη, διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Νικαίας -Αγίου Ιωάννου Ρέντη.

Ο δήμαρχος, Γεώργιος Ιωακειμίδης, είναι απόφοιτος της Ιωνιδείου και ο Στέλιος ετοίμασε ένα πρόγραμμα που περιελάμβανε έργα γνωστών συνθετών, κάποια σε ενορχηστρώσεις του επίσης αποφοίτου της Ιωνιδείου, διακεκριμένου δημιουργού Κώστα Γανωσέλλη αλλά και ένα έργο του επίσης αποφοίτου της Σχολής ,σπουδαίου μουσικού Νίκου Ξανθούληγια αρχαία ελληνική λύρα και ορχήστρα”. Ήταν μια εξαιρετική συναυλία, αλλά η λύρα του Απόλλωνος μας καθήλωσε! Υπέροχος ήχος, λες και κελάρυζαν οι ποταμοί των ελληνικών βουνών και στον αέρα πετούσαν νύμφες, σάτυροι και επί κεφαλής ο φτερωτός Έρως!

Ο Δρ Νίκος Ξανθούλης είναι Συνθέτης, Επιστημονικός Συνεργάτης της Ακαδημίας Αθηνών, καλλιτεχνικός σύμβουλος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και Αντεπιστέλλον Μέλος του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου της Αμερικής.

Επί 25 χρόνια ως κορυφαίος τρομπετίστας της Λυρικής και υπεύθυνος των Εκπαιδευτικών της Προγραμμάτων. Ως σολίστ και ως συνθέτης έχει εμφανισθεί σε περισσότερες από 30 χώρες. Διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ , διευθυντής στο Δημοτικό Ωδείο και στο ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Έχει γράψει παιδικές όπερες δύο από τις οποίες έχουν ανέβει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και μια προσφάτως στο Μέγαρο Μουσικής και με την μουσική για το Αρχαίο Θέατρο. Συνεργάσθηκε με την Ασπασία Παπαθανασίου και με την Άννα Συνοδινού.

Το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο ΗΠΑ του έχει απονείμει τη διάκριση Kress Luctureship δύο φορές για την έρευνά του επάνω στην Αρχαία Ελληνική Μουσική. Έχει δώσει διαλέξεις-κοντσέρτα στα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια της Αμερικής (Berklee College, Stanford, Honolulu κ.α.). Το 2016 παρουσίασε τη δουλειά του στην Ιστορική Σχολή του Πανεπιστημίου Λεμονόσοβ της Μόσχας.

Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει αφιερωθεί στη μελέτη της αρχαίας ελληνικής λύρας για την οποία έγραψε το πρώτο έργο έπειτα από 1600 χρόνια σιωπής, «Κοντσέρτο για αρχαία λύρα και συμφωνική ορχήστρα» το οποίο παρουσίασε στην Πολωνία και στο Βερολίνο και ερμήνευσε στην εκδήλωσή μας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα!

Η Αντιγόνη σε μουσική δική του, παίζεται για 6η συνεχή χρονιά στο θέατρο Luna της Μόσχας .Στο Κρατικό Μουσικό Θέατρο της Συμφερούπολης ανέβασε τις Τρωάδες έργο που ανήκει πλέον στο ρεπερτόριο του θεάτρου και κέρδισε το θεατρικό Γκραν Πρι της Μόσχας ως η καλύτερη κλασική παράσταση της Ρωσίας.

Το Μάϊο του 2018 παρουσίασε την πρώτη παγκοσμίως μέθοδο εκμάθησης αρχαίας ελληνικής επτάχορδης λύρας σε δίγλωσση έκδοση (ελληνικά – αγγλικά). Τον Μάιο του 2019 έγραψε την μουσική για τον Οιδίποδα Τύραννο για το Ακαδημαϊκό Θέατρο του Βλαδιβοστόκ.

Το παράπονό του από την Ελλάδα; Η άρνηση των υπουργείων Πολιτισμού και Παιδείας (με ΚΥΑ) να αναγνωρίσουν την αρχαία ελληνική λύρα ως παραδοσιακό όργανο. Την αρχαία ελληνική λύρα! Φωτιά θα ρίξει ο Απόλλων να μας κάψει!

(*)Πηγή: Άρθρο από την εφημερίδα “Εστία”

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: