Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Ο Προϋπολογισμός του 2020 και οι απόψεις του ΕΒΕΠ

Χωρίς κατηγορία στις 22/11/2019

Αναγνωρίζει στις μικρές/μεγάλες, συνεπείς επιχειρήσεις του τόπου, τη σκληρή 10ετή δοκιμασία τους

|> Αναφορικά με τη κατάθεση του προϋπολογισμού του 2020 στη Βουλή, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει πως αποτελεί έμπρακτη απόδειξη της κυβέρνησης και του οικονομικού επιτελείου να ακολουθήσει αναπτυξιακή πολιτική και να στηρίξει, αλλά και να στηριχθεί στην επιχειρηματικότητα. Και τονίζει:

Το περιεχόμενο του φετινού προϋπολογισμού επιτέλους αναγνωρίζει, στις μικρές και μεγάλες, συνεπείς επιχειρήσεις του τόπου, τη σκληρή 10ετή δοκιμασία τους και το γεγονός ότι μπορούν να στηρίξουν, ακόμα και σε αντίξοο περιβάλλον, τα έσοδα της ελληνικής οικονομίας και την απασχόληση. Η απαιτητική πρόβλεψη επιτάχυνσης της ανάπτυξης στο 2,8% το 2020, από το 1,8% φέτος, μπορεί να αποτελεί ένα δύσκολο αλλά εφικτό στόχο, που βασίζεται στις επιχειρηματικές επιδόσεις του ιδιωτικού τομέα.

Ο εφετινός Προϋπολογισμός ουσιαστικά σηματοδοτεί την αλλαγή της οικονομικής πολιτικής του τόπου, αφού δίνει τέλος στην υπερφορολόγηση και την αποεπένδυση και ανοίγει το δρόμο στην ανάπτυξη, τη πρόοδο και την αύξηση των εισοδημάτων νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Στη κατεύθυνση αυτή αποδεικνύεται η συνέπεια της κυβέρνησης στις δεσμεύσεις για πολύ σημαντικές μειώσεις φόρων, ενώ επιταχύνονται όλες οι διαρθρωτικές αλλαγές, με σαφές μήνυμα στους επενδυτές, ότι η Ελλάδα είναι πλέον φιλική για επενδύσεις και επιχειρήσεις.

Ειδικότερα, το προσχέδιο του Προϋπολογισμού προβλέπει μείωση της ανεργίας από το 17,4% στο 15,6% και αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%, καθώς και των επενδύσεων κατά 13,4%. Επίσης περιλαμβάνει μέτρα διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και εξορθολογισμού των δαπανών και των εσόδων της Γενικής Κυβέρνησης. Με τις δράσεις αυτές δημιουργείται επαρκής δημοσιονομικός χώρος για τη μείωση της φορολογίας και καλύπτεται ο μεταμνημονιακός όρος για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% του ΑΕΠ, μέχρι να αναθεωρηθεί με το νέο υπολογισμό της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, που θα λαμβάνει υπόψη του τη μείωση των επιτοκίων δανεισμού της χώρας.

Η επιτάχυνση του ρυθμού της ανάπτυξης διασφαλίζεται κυρίως από τη μεγάλη άνοδο των εγχώριων και ξένων επενδύσεων, που επιτυγχάνεται με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών και τις διαρθρωτικές αλλαγές. Θετική συμβολή αύξησης πραγματικών επενδύσεων, αναμένεται, τόσο από την οικοδομή, όσο και τον λοιπό εξοπλισμό κτιρίων. Η ιδιωτική κατανάλωση, που σήμερα κινείται στο -1,6%, αναμένεται επίσης να καταγράψει οφέλη από τον ρυθμό αύξησης της απασχόλησης και του μέσου μισθού, συνδυαστικά πάντα με τα μέτρα ελάφρυνσης και αναθέρμανσης της Οικονομίας, που μαζί με τις νέες κοινωνικές πρωτοβουλίες φτάνουν τα 1,2 δισ. ευρώ.

Οι προβλέψεις για το 2020 δεν είναι βεβαίως όλες θετικές, αφού αναθεωρούν προς τα κάτω τις εξαγωγές κατά 0,3%. Η αναθεώρηση ως προς τις εξαγωγές αξιολογείται ως συντηρητική, λόγω της μείωσης της ζήτησης στην ευρωζώνη, του “εμπορικού πολέμου”, που καλά κρατεί διεθνώς, και των ανακατάξεων στο τουρισμό. Η επιβράδυνση της αύξησης των εισαγωγών κατά 0,5% είναι λιγότερο πιθανό σενάριο κυρίως λόγω της ανόδου των τιμών του πετρελαίου. Ωστόσο, τόσο οι εισαγωγές, όσο και εξαγωγές εξαρτώνται από τη βελτίωση της θέσης της χώρας στο διεθνή ανταγωνισμό, ενώ δεν πρέπει να υποτιμώνται οι αρνητικές επιπτώσεις από το ενδεχόμενο Brexit και γεωπολιτικούς κινδύνους.

Καθησυχαστικό αποτελεί το γεγονός ότι ο Προϋπολογισμός δεν προβλέπει ότι θα υπάρξει κανένα δημοσιονομικό κενό, με το σκεπτικό ότι, μειώνοντας τους φόρους αυξάνεται η φορολογική συμμόρφωση, άρα τα έσοδα είναι περισσότερα στα ταμεία του κράτους, αντί στα “αζήτητα” των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ένα άλλο στοιχείο που το επιβεβαιώνει είναι ότι, παρά το γεγονός μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 22% το 2019, η χρονιά κλείνει με θετικό δημοσιονομικό πρόσημο. Πρωτογενές πλεόνασμα 5,75 δισ. ευρώ παρουσίασε ο προϋπολογισμός το δεκάμηνο του 2019 σημειώνοντας σημαντική υπέρβαση από τον στόχο των 2,31 δισ. ευρώ για το ίδιο διάστημα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που επιβεβαιώνουν τη θετική εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών.

Η πρόβλεψη για τον δημοσιονομικό χώρο του 2019 είναι τελικά υψηλότερη, με πρωτογενές πλεόνασμα 3,8%, σε σχέση με την αντίστοιχη του προσχεδίου του προϋπολογισμού που ήταν 3,6%. Μέρος του δημοσιονομικού χώρου αναμένεται να διατεθεί για την εξόφληση οφειλών του κράτους προς τη ΔΕΗ για τις Υπηρεσίες Κοινωνικής Ωφέλειας, ενώ προβλέπονται και επιστροφές φόρων προς τις επιχειρήσεις από τη μείωση της προκαταβολής φόρου κατά 5%. Στο 10μηνο τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού παρουσίασαν υπέρβαση 1,67 δισ. ευρώ, οι επιστροφές εσόδων 358 εκατ. ευρώ, οι δαπάνες υστέρηση 2,15 δισ. ευρώ, εκ των οποίων υστέρηση 366 εκατ. από τις μειωμένες δαπάνες τόκων και 811 εκατ. ευρώ από την υποεκτέλεση του ΠΔΕ, ενώ τα έσοδα του ΠΔΕ καταγράφουν υστέρηση 856 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% και του ρυθμού ανάπτυξης 2,8%, αντί της ενδιάμεσης πρόβλεψης για ανάπτυξη 2,4-2,5% της ΤτΕ, είναι εφικτοί, υπό την προϋπόθεση ότι οι τρεις εκτιμήσεις του ΥΠΟΙΚ, για αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ κατά 959 εκατ. ευρώ, των πρόσθετων φορολογικών εσόδων κατά 330 εκατ. ευρώ και των ασφαλιστικών εισφορών κατά 140 εκατ. ευρώ, θα επιτευχθούν.

Ο προϋπολογισμός του 2020 μπορεί να θεωρείται από τους Ευρωπαϊκούς θεσμούς αισιόδοξος, με υψηλούς στόχους, αλλά κρίνεται εφικτός, ενώ οι επιχειρήσεις-μέλη του Ε.Β.Ε.Π. τον χαρακτηρίζουν “νοικοκυρεμένο”.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: