Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Η γυναίκα της Μάνης με το δρεπάνι και το παιδί στην αγκαλιά…

Χωρίς κατηγορία στις 06/10/2021

Αποκαλυπτήρια του αγάλματος «Ηρωίδα Μανιάτισσα» του Πέτρου Γεωργαρίου στο πάρκο Δηλαβέρη, μετά από ενέργειες του Γιάννη Μώραλη και προσπάθειες του Σταύρου Βοϊδονικόλα – Δωρεά του Βαγγέλη Μαρινάκη 

Τ/Π |> Στο πειραϊκό πάρκο Δηλαβέρη βρίσκεται από χθες ορθή, με το δρεπάνι στο ένα χέρι και το παιδί στην αγκαλία, η «Ηρωίδα Μανιάτισσα»! Ένα επιβλητικό άγαλμα για τη Μανιάτισσα μάνα τού αγώνα για την Απελευθέρωση, που περίπου σε ένα χρόνο θα μεταφερθεί για να στηθεί μόνιμα στην είσοδο του νέου σταθμού «Μανιάτικα» του μετρό.

Το άγαλμα ήταν πάγιο αίτημα της κοινότητας Μανιατών του Πειραιά από το 2018. Η δημιουργία του αποφασίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο Πειραιά, χάρη στις ενέργειες του δημάρχου Γιάννη Μώραλη, τις προσπάθειες του συμβούλου της Περιφέρειας Αττικής και μέχρι προ ημερών προέδρου της Ένωσης Απανταχού Μανιατών «Η Μάνη», Σταύρου Βοϊδονικόλα, και τη θέληση του δωρητή Βαγγέλη Μαρινάκη.

Η τελετή των αποκαλυπτηρίων του γλυπτού έγινε χθες Τρίτη 5/10 το βράδυ, στο ξέφωτο του πάρκου Δηλαβέρη. Άρχισε με επιμνημόσυνη δέηση από τον Μητροπολίτη Πειραιώς, κ. Σεραφείμ, στη μνήμη των Μανιατισσών, που έδωσαν τη ζωή τους στον αγώνα της Απελευθέρωσης και συνεχίστηκε με χαιρετισμούς, κατάθεση στεφάνων και με ένα λιτό και κατανυκτικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

> Εμφανίστηκε η μεγάλη ερμηνεύτρια, Βασιλική Καρακώστα, η οποία έκανε μία συναρπαστική «a cappella» ερμηνεία μανιάτικων τραγουδιών, με τη συνοδεία χορού, αποτελούμενου από γυναίκες ντυμένες με παραδοσιακές μανιάτικες φορεσιές. Ήταν μία μοναδική στιγμή για τα πολιτιστικά δρώμενα του Πειραιά.

Στην εκδήλωση μίλησε πρώτος ο Σταύρος Βοϊδονικόλας, ο οποίος αναφέρθηκε στο ιστορικό του αγάλματος της «Ηρωίδας Μανιάτισσας» και την συμβολή τού Βαγγέλη Μαρινάκη, ως μοναδικού χορηγού για την δημιουργία του αγάλματος από τον γλύπτη Πέτρο Γεωργαρίου.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Μεταξύ άλλων είπε: «Η επιλογή της μορφής της Ηρωίδας Μανιάτισσας αποτελεί αναφορά στην ηρωική μάχη του Διρού (22-25 Ιουνίου 1821), όταν οι απλές καθημερινές γυναίκες της Μάνης όχι μόνο δεν δίστασαν μπροστά στα στρατεύματα του Ιμπραήμ, αλλά άρπαξαν όποια πολεμοφόδια βρήκαν μπροστά τους, δηλαδή τα δρεπάνια που χρησιμοποιούσαν για τις γεωργικές εργασίες, και όρμησαν στον εχθρό, αποκρούοντας και ταπεινώνοντάς τον.

Η μορφή του γλυπτού επιλέχθηκε για να αποτυπώνει ακριβώς αυτή τη φύση της μάχης: Η Μανιάτισσα ηρωίδα κρατά στο ένα της χέρι το δρεπάνι, προς τιμήν της μάχης και στο άλλο το παιδί της. Ο διπλός αυτός συμβολισμός ήταν που συγκίνησε τον ευπατρίδη Βαγγέλη Μαρινάκη, που αποφάσισε αμέσως να αναλάβει το κόστος της ανέγερσής του».

Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης στον χαιρετισμό του, τόνισε: «Δεν ξέρω αν ήταν θέλημα Θεού, αλλά η ανέγερση του αγάλματος συνέπεσε με τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση, οπότε η προτροπή να παραμείνει εδώ για ένα χρόνο πριν μεταφερθεί στο μετρό Μανιάτικα ήταν σωστή και έγινε ομόφωνα δεκτή».

Ακολούθως μίλησε ο δωρητής Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων είπε:

«Η Ηρωίδα Μανιάτισσα: η σύζυγος, η μάνα, η γιαγιά, η αρχόντισσα της πόλης, του χωριού, η κυρά του σπιτιού, έδωσε μεγάλες μάχες για την πατρίδα μας και μεγάλωσε πολλές γενιές γενναίων ανθρώπων, επιστημόνων, πολιτικών, αθλητών, καλλιτεχνών, οι οποίοι έχουν βοηθήσει πάρα πολύ τον τόπο μας. Ευχαριστούμε γι’ αυτό! 

Πιστεύω ότι το άγαλμα αυτό ήταν ένα έργο το οποίο έπρεπε να έχει γίνει καιρό πριν, αλλά ακόμα και σήμερα είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που πραγματοποιήσαμε ένα αίτημα πολλών ετών και θεωρούμε ότι ήταν και υποχρέωση μας να το πράξουμε.

Για άλλη μια φορά θέλω να σας ευχαριστήσω και να σας ευχηθώ να έχουμε υγεία πάνω απ’ όλα στις δύσκολες περιόδους που περνάμε με την πανδημία και να είμαστε ενωμένοι να κάνουμε πράγματα για τον Πειραιά μας και να τιμούμε ήρωες και ανθρώπους που έχουν βοηθήσει ιδιαίτερα τον τόπο μας. Σας ευχαριστώ πολύ».

Στη συνέχεια μίλησε η νεοεκλεγείσα πρόεδρος της Ένωσης Απανταχού Μανιατών «Η Μάνη», Δήμητρα Κούβαρη, η οποία τόνισε τη σημασία του θάρρους των Μανιατισσών σε μια εποχή πατριαρχική, όταν ο κόσμος «ήταν πλασμένος από τους άντρες για τους άντρες».

Τελευταίος τον λόγο πήρε ο γλύπτης Πέτρος Γεωργαρίου, που φιλοτέχνησε το έργο, ο οποίος ανέλυσε τους επιμέρους συμβολισμούς των στοιχείων που επιλέχθηκαν για τη δημιουργία του γλυπτού, αναφέροντας πως «το παιδί, πλην της μητρότητας συμβολίζει και τις νέες ιδέες, ενώ το δρεπάνι είναι ένα εργαλείο της καθημερινότητας».

Επίσης, αναφέρθηκε στον ρόλο που διαδραματίζουν «τόσο τα σύμβολα που τρέπονται σε αγάλματα, όσο και οι δημοτικοί άρχοντες που αποφασίζουν αλλά και οι δωρητές, που καθιστούν εφικτή την υλοποίηση των έργων».

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε από κατάθεση στεφάνων, ενός λεπτού σιγή και ανάκρουση του Εθνικού Ύμνου από τη φιλαρμονική του Δήμου Πειραιά.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: