Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Εγκρίθηκε ο Προϋπολογισμός 2018 του δήμου Πειραιά – Ολόκληρη η εισήγηση της αντιδημάρχου

Χωρίς κατηγορία στις 28/11/2017

Κατά πλειοψηφία

|> Εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, το Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης 2018 και ο Προϋπολογισμός  εσόδων – εξόδων οικονομικού έτους 2018 του δήμου Πειραιά, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Ο δήμαρχος Γιάννης Μώραλης, δήλωσε:
«Tα προβλήματα του Δήμου Πειραιά είναι γνωστά, αναφέρθηκαν και στο Τεχνικό Πρόγραμμα.  Γνωρίζουμε  την οικονομική κατάσταση του Δήμου τα τελευταία 20 χρόνια. Είναι μία δύσκολη οικονομική κατάσταση,  η οποία συνδέεται με την οικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και τις περικοπές των πόρων  της Αυτοδιοίκησης όλα αυτά τα χρόνια. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν το πλαίσιο στο οποίο κινούμαστε. Παρόλα αυτά, μειώσαμε τα τελευταία δύο έτη αθροιστικά 6 % τα ανταποδοτικά τέλη. Έχω ξαναπεί ότι δεν πανηγυρίζουμε,  αλλά είναι μία σημειολογική και σημαντική μείωση. Οι πρώτες μειώσεις τα τελευταία 25 χρόνια. Ταυτόχρονα υπάρχουν απαλλαγές για τους καταστηματάρχες στην 5η Δημοτική Κοινότητα και εξετάζουμε την πρόταση που υπέβαλλε ο Εμπορικός Σύλλογος και το Επιμελητήριο, για τους καταστηματάρχες στην Αγίου Κωνσταντίνου και στην Οδησσού. Επίσης, σημαντική είναι η ρύθμιση στο χρέος στο Παρακαταθηκών και Δανείων των 130 εκατομμυρίων περίπου, το οποίο καταφέραμε να ρυθμίσουμε και να εξοικονομήσουμε  στο σύνολο 7 εκατομμύρια,  μέχρι τη λήξη του, αλλά και περίπου 1,5 εκατομμύριο τον χρόνο.

Θέλω να αναφέρω ότι υπάρχει  ένα κενό στον Προϋπολογισμό που αφορά στο ποσό που είναι να λάβουμε οι παραλιμένιοι  δήμοι από τον ΟΛΠ. Το είχα πει και την άλλη φορά: Δυστυχώς, ακόμα περιμένουμε την απάντηση από την κυβέρνηση, δεν ξέρω γιατί, θέλω να πιστεύω ότι θα τελειώσει χωρίς προβλήματα αυτό το θέμα,  ώστε αυτό στο οποίο όλοι συναινέσαμε τότε να υλοποιηθεί.

Υπενθυμίζω ότι το 3,5% του τζίρου του Οργανισμού, πρέπει να πηγαίνει στο ελληνικό δημόσιο.  Το ελληνικό δημόσιο να παρακρατά το 0, 25% που ζήτησε ο κύριος Μπακόπουλος, Πρόεδρος της Δημόσιας Αρχής Λιμένα και το υπόλοιπο 3,25% να αποδίδεται στους παραλιμένιους δήμους. Αυτό είναι ένα σημαντικό κενό λοιπόν στον Προϋπολογισμό, τόσο το έσοδο όσο και το έξοδο για να είναι ισοσκελισμένος. Την επόμενη εβδομάδα, εάν δεν έχουμε κάποια επίσημη απάντηση οι 4 Δήμαρχοι, θα ζητήσουμε ακρόαση σε ανώτερο επίπεδο  από την κυβέρνηση, για να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει, διότι εγώ δεν πιστεύω ότι είναι εμπαιγμός, αλλά γραφειοκρατική καθυστέρηση. Θέλω να πιστεύω ότι θα υλοποιηθεί η σύμβαση ως έχει και θα λάβουμε τα χρήματα, τα οποία δικαιούμαστε τόσο εμείς όσο και οι υπόλοιποι τρεις παραλιμένιοι  δήμοι και είναι  σημαντικό το ποσό.

Επίσης, ξέρετε ότι δεν υπάρχουν στον προϋπολογισμό τα 80 εκατομμύρια της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης, όπως και τα δύο έργα που ανέφεραν πριν, τα μεγάλα έργα εννοώ, του Μικρολίμανου και του Αγίου Διονυσίου 21 εκατομμυρίων και τα δύο, εγκεκριμένων ποσών.

Πιστεύω ότι κάνουμε μία σημαντική προσπάθεια να βάλουμε σε τάξη τα οικονομικά. Είναι μια δύσκολη προσπάθεια, έρχονται διάφορα ζητήματα από το παρελθόν και κάποια στιγμή θα ήθελα να γίνει μια συζήτηση σε επίπεδο  Δημοτικού Συμβουλίου,  γι αυτά που  «σκάνε» τώρα, διότι καλούμαστε να πληρώσουμε μεγάλα ποσά γιατί κάποιοι δεν έκαναν σωστά τη δουλειά τους. Σήμερα καλούμαστε κι αυτά να τα πληρώσουμε  εμείς, μάλιστα σε μια δύσκολη περίοδο.

Δεν έχω να πω κάτι παραπάνω προς το παρόν. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Οικονομική Διεύθυνση για τη δουλειά που κάνει σε ένα δύσκολο περιβάλλον, με ελλιπές προσωπικό, με λίγο κόσμο, με χιλιάδες προβλήματα και καταφέρνουμε τουλάχιστον και κλείνουμε έναν έντιμο και νοικοκυρεμένο Προϋπολογισμό, ώστε να μπορεί ο δήμος να λειτουργεί έστω και με «αναπνευστήρα». Παλεύουμε λοιπόν και θα παλεύουμε μέχρι να αλλάξει αυτή η κατάσταση, να μπορέσουμε να εισπράξουμε οφειλόμενα, να εγγράψουμε έσοδο από το λιμάνι, να γίνουν οι επενδύσεις που φιλοδοξώ εγώ,  ώστε  να αρχίσουμε να έχουμε νέα  έσοδα  και να δημιουργούνται νέες  μικροοικονομίες.

Για παράδειγμα,  έχω ξαναπεί για την αξιοποίηση του Πύργου Πειραιά,  πέρα από το όποιο μίσθωμα, τα τέλη που θα εισπράξουμε είναι ένα σημαντικό ποσό. Θα γίνουν γραφεία, θα έχουμε νέα έσοδα και δημιουργείται μία μικροοικονομία. Εκεί ποντάρω λοιπόν εγώ, ότι ο δήμος μπορεί να αναστρέψει αυτά τα κακά οικονομικά δεδομένα. Πιστεύω είναι σε μία τέτοια πορεία, με μικρά μεν, αλλά σταθερά βήματα. Θα  συνεχίσουμε την προσπάθεια, ώστε να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τα οικονομικά του Δήμου τα επόμενα χρόνια».

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΑΘΗΝΑΣ ΓΛΥΚΑ – ΧΑΡΒΑΛΑΚΟΥ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ 2018

«Κύριε Δήμαρχε, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Εισάγεται προς ψήφιση ο προϋπολογισμός του Δήμου μας για το έτος 2018, κατόπιν λήψης της υπ αριθμ. 655/17 απόφασης Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου μας. Με αφορμή λοιπόν και την κατάθεση στην Βουλή του Κρατικού Προϋπολογισμού, που θα τεθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια στις 22-12-2017, δεν θα χρησιμοποιήσω την φράση «Αυτός είναι ο καλύτερος μέχρι τον επόμενο…», αλλά θα πω ότι είναι ο πιο δουλεμένος μέχρι τον επόμενο.

Ο προϋπολογισμός θα έπρεπε είναι ο σχεδιασμός της Διοίκησης του Δήμου για το επόμενο οικονομικό έτος, όσο μπορεί να υπάρχει σχεδιασμός μέσα σε τέτοιες οικονομικές συνθήκες – υπενθυμίζεται το υφιστάμενο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021- και συνεχείς αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο. Ο τρόπος καταγραφής των μεγεθών του προϋπολογισμού ορίζεται από την Κ.Υ.Α. 25595/26-7-2017, η οποία δίνει ακριβείς οδηγίες για το πώς θα προϋπολογιστούν τα έσοδα και τα έξοδα του Δήμου.

Ο προϋπολογισμός θα έπρεπε να είναι η πολιτική βούληση της Διοίκησης τη συγκεκριμένη στιγμή της ψήφισής του, όμως η καθημερινότητα την αναγκάζει να τον αναμορφώνει συνεχώς και υποχρεωτικά πλέον, αφού οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθούν στενά τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού και να παρεμβαίνουν άμεσα για να μην παρουσιάζονται ελλείμματα. Η εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι μια  δυναμική διαδικασία, καθώς οι συνεχείς αυξομειώσεις στα έσοδα και στα έξοδα του Δήμου, καθιστούν αναγκαστικές αυτές τις συνεχείς τροποποιήσεις.

Ο προϋπολογισμός του 2018, διαμορφώνεται λοιπόν  υπό τις πιο αντίξοες συνθήκες που έχει βιώσει η αυτοδιοίκηση και η χώρα στα τελευταία επτά χρόνια με σημεία αιχμής:

  • τη δυσβάσταχτη μείωση τακτικών πόρων των OTA (πάνω από 60%),
  • τη δραματική μείωση προσωπικού και την δυσχερή κατανομή του εναπομείναντος
  • τη διογκούμενη γραφειοκρατία που ταλανίζει τους OTA
  • την απρόβλεπτη υπερφορολόγηση που μας αφαιρεί και άλλους πόρους (οι δήμοι αντιμετωπίζονται ως επιχειρηματίες με φορολόγηση εσόδων 26%)
  • τη δυσκολία των Δήμων να εισπράξουν από μια κοινωνία που δεν αντέχει άλλο.

Σε όλες τις προαναφερθείσες αρνητικές συγκυρίες προστέθηκε και το ασταθές οικονομικό περιβάλλον του 2017 που δημιούργησε μια ασφυκτική κατάσταση:
Με μεταβλητές τις απρόβλεπτες αυτές εξελίξεις, και σε συνδυασμό με την οικονομική δυσπραγία και την αβεβαιότητα, που γίνεται τροχοπέδη σε κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια, ο  προϋπολογισμός του 2018 είναι ένας προϋπολογισμός που αποτυπώνει πως,  παρά το γενικό δυσμενές αλλά και ασταθές οικονομικό περιβάλλον, ο Δήμος Πειραιά προσπαθεί και καταφέρνει να στέκεται όρθιος.

Και φέτος επιτακτικά ζητήθηκε η μεταφορά των τραπεζικών διαθέσιμων μας και η εφαρμογή των διατάξεων της από 20/4/2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου , όπως αυτή κυρώθηκε με τον ν. 4323/2015 . Στο δε τελευταίο έγγραφο που ήρθε 29-9-2017 μας έγινε υπόμνηση ότι η μη συμμόρφωση στη μεταφορά διαθεσίμων στην Τράπεζα της Ελλάδος επισύρει τις προβλεπόμενες κυρώσεις.

Χωρίς να μας ενδιαφέρει ο εντυπωσιασμός, αλλά η ουσία, ο Δήμος μας   συνεχίζει την προσπάθεια νοικοκυρέματος στα οικονομικά του, να μην έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές, να είναι φερέγγυος σε όσους συναλλάσσονται μαζί του και να χρηματοδοτεί από δικούς του πόρους τα νομικά του πρόσωπα για να συνεχίσουν να επιτελούν το έργο τους και  να χρηματοδοτεί  έργα για τη βελτίωση της καθημερινότητας και τη στήριξη των αδύναμων κοινωνικών ομάδων.

Με βάση λοιπόν την κοινή υπουργική απόφαση  οι προϋπολογισμοί των Δήμων για το 2018 πρέπει να είναι ρεαλιστικοί και ισοσκελισμένοι .

Ο προϋπολογισμός του Δήμου μας για 2018 είναι  ένας  πραγματικός προϋπολογισμός  στον οποίο μάλιστα σύμφωνα με τη γνώμη του παρατηρητηρίου  τηρήθηκαν  όλες οι  οδηγίες που δόθηκαν με την σχετική ΚΥΑ. Είναι ένας προϋπολογισμός ρεαλιστικός και ισοσκελισμένος

Ο προϋπολογισμός του 2018 είναι κατά την αντίληψη μας πραγματικός και  ρεαλιστικός, αντιμετωπίζει την πραγματικότητα και την επιταγή του νόμου, σίγουρα δε δίνει απαντήσεις στο σύνολο των απαιτήσεων της τοπικής κοινωνίας, αλλά επιτυγχάνει την απρόσκοπτη λειτουργία του Δήμου, χωρίς να μειωθούν οι παρεχόμενες κοινωνικές υπηρεσίες στους πολίτες, χωρίς να θιγούν βασικές ανάγκες της καθημερινότητας, μέσα στην τραγική οικονομική κατάσταση της χώρας.

Πάμε τώρα να δούμε πως ισοσκελίζεται, να μιλήσουμε με νούμερα:

Ισοσκελίζεται στα 246.902.074,27 ευρώ στα έσοδα και τα έξοδα και αναλυτικότερα:

0 Τακτικά Έσοδα 68.198.664,36
1(πλην 13) Έκτακτα έσοδα (πλην επιχορηγήσεις για επενδύσεις) 3.657.626,45
2 Έσοδα παρελθόντων ετών 7.468.938,00
31 Εισπράξεις από Δάνεια 0,00
32 Εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη 105.633.038,00
4 Εισπράξεις υπέρ Δημοσίου, Ασφ. Φορέων και Τρίτων 14.499.580,00
5 Χρηματικό υπόλοιπο προηγ. έτους 33.310.025,28
13 Επιχορηγήσεις για επενδύσεις 14.134.202,18
                         Σύνολo 246.902.074,27
   
Κωδικοί αριθμοί Έξοδα Προϋπολογισμός
60 Αμοιβές και έξοδα προσωπικού 38.460.401,00
61,62 Αμοιβές και παροχές τρίτων 11.449.077,00
63,64 Φόροι – τέλη, λοιπά γενικά έξοδα 3.070.235,21
651 Τοκοχρεωλύσια δανείων 8.762.307,00
66 Προμήθειες-Αναλώσεις υλικών 5.130.946,54
67,68 Μεταβιβάσεις σε τρίτους, λοιπά έξοδα 25.470.087,64
81 Πληρωμές για υποχρεώσεις Π.Ο.Ε. 5.301.201,40
83 Επιχορηγούμενες Πληρωμές Υποχρεώσεων Π.Ο.Ε 0,00
82,85 Λοιπές αποδόσεις και προβλέψεις 123.546.610,00
Επενδύσεις
71 Αγορές 10.669.894,00
73 Έργα 14.705.494,12
74 Μελέτες 324.051,00
75 Συμμετοχή σε επιχειρήσεις 5.000,00
652 Τοκοχρεωλύσια δανείων επενδύσεων 0,00
9111 Αποθεματικό 6.769,36
                       Σύνολo εξόδων 246.902.074,27

Το χρηματικό υπόλοιπο προηγούμενης χρήσης ( 51) ανέρχεται στο ποσόν των 33.310.025,28 ευρώ και αναλύεται: 1) σε χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα συνολικού ποσού 30.025.099,28 ευρώ και 2) σε χρηματικό υπόλοιπο από έκτακτα έσοδα ποσού 3.284.926 ευρώ.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

  1. Με την αναχρηματοδότηση των δανείων , που πετύχαμε πλέον τα τοκοχρεωλύσια είναι εμφανώς μειωμένα σε σχέση με την περσινή χρονιά και έχει δοθεί ανάσα ρευστότητας στον Δήμο.
  2. Θα καταβάλουμε για φόρο εισοδήματος 1.040.503 ευρώ και για ΕΝΦΙΑ 562.282 ευρώ
  3. Με την εφαρμογή του 5% παρακράτησης από τους ΚΑΠ μας για την οφειλή προς την ΔΟΥ , που παραλάβαμε , θα επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός μας με 877.000 ευρώ.
  4. Τα ποσοστά χρηματοδότησης επί του Τεχνικού μας Προγράμματος είναι από Περιφέρεια, Πράσινο Ταμείο και ΠΔΕ είναι 59%, το 7,97% από Ανταποδοτικά και το 15% από ΣΑΤΑ.

Η κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει πλείστες οικογένειες της πόλης αποτυπώνεται σε ορισμένα στοιχεία από τις υπηρεσίες του Δήμου μας:

  • 404 αιτήσεις εκκρεμούν για το Κοινωνικό Παντοπωλείο
  • 2.000 άτομα λαμβάνουν διατακτικές κατά τις εορτές Χριστουγέννων και Πάσχα
  • 2.533 αιτούντες για το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης
  • Προνοιακό επίδομα λαμβάνουν 3.422 άτομα

Τα παραπάνω στοιχεία αποκαλύπτουν την κατάσταση που βιώνει η ελληνική οικογένεια.

Οι Δήμοι από τον Σεπτέμβριο του 2018 αναλαμβάνουν το κόστος των σχολικών καθαριστριών, που μέχρι τώρα ήταν στην ευθύνη χρηματοδότησης του Υπουργείου Παιδείας. Για τον Δήμο μας έχει ένα κόστος περί τα 60.000 ευρώ ανά μήνα.

Υπενθυμίζεται πως με την Σύσταση του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης προστέθηκε νέο χαράτσι στις ασφαλιστικές εισφορές για τον Δήμο και τους εργαζόμενους.

Οι διαφοροποιήσεις υπέρ σύνταξης για το 2017 ήταν επιπλέον 635.000 ευρώ και η πρόβλεψη για το 2018 είναι 1.677.000 ευρώ.

Σημειώνεται ότι τέθηκε σε ισχύ ο ν.4479/2017 που αφορά τις οργανικές ανάγκες των δήμων σε κάθε είδους ανταποδοτικές υπηρεσίες σχετικές με την καθαριότητα. Με βάση τα μεγέθη και τις ανάγκες της Υπηρεσίας ομιλούμε για πρόσληψη 230 υπαλλήλων με ιδιαίτερα υψηλό προϋπολογισθέν ποσό συμπεριλαμβανομένων εργοδοτικών εισφορών και υπερωριών).

Με αυτά τα οικονομικά δεδομένα, προσπαθήσαμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε.

-Υπαγάγαμε παλαιές οφειλές του Δήμου, που κληρονομήσαμε, για τις οποίες εξεδόθησαν δικαστικές αποφάσεις που επεδίκαζαν σε βάρος του Δήμου, διόλου ευκαταφρόνητα ποσά στο πρόγραμμα χρηματοδότησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Υπουργείου Εσωτερικών.

-Προσπαθούμε να εκσυγχρονίσουμε το Τμήμα Εισπράξεων με πρόγραμμα ηλεκτρονικών πληρωμών για την εξυπηρέτηση των δημοτών.

-Προβήκαμε σε περαιτέρω μείωση 3% στα ανταποδοτικά τέλη

Με αυτά τα δεδομένα και τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες που αναφέραμε, κάναμε ότι καλύτερο μπορούσαμε για να κλείσουμε και φέτος τον προϋπολογισμό μας και καλώ το σώμα να τον ψηφίσει.
Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω, τα στελέχη του Δήμου μας, τα οποία εργαζόμενα με υπευθυνότητα και μεθοδικότητα, έχουν βοηθήσει το Δήμο μας στην κατάρτιση ρεαλιστικών προϋπολογισμών και να επιδιώκουμε, με την εκτέλεσή τους, την πολιτική βούληση της Διοίκησης».

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: