Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

“Ο Πειραιάς σε σταθερή τροχιά”… με το Τραμ στις ράγες το 2019 και ο σταθμός του Μετρό το 2021

Χωρίς κατηγορία στις 31/05/2018

Εκδήλωση – ενημέρωση

|> Εκδήλωση με τίτλο «Ο Πειραιάς σε σταθερή τροχιά», συνδιοργάνωσαν χθες στην “Ξυλαποθήκη”, στον αρχαιολογικό χώρο των Αστικών Πυλών Πειραιά, η Αττικό Μετρό ΑΕ σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων.

Σκοπός της εκδήλωσης ήταν η ενημέρωση του κοινού και των φορέων της πόλης για την πορεία των κατασκευαστικών εργασιών του Τραμ και Μετρό, τα οποία βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης, καθώς επίσης και για τα αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία έχουν αποκαλυφθεί κατά την διάρκεια των εργασιών κατασκευής του έργου. Με δυό λόγια ο Πειραιάς θα “δει” το Τραμ το 2019, ενώ το Μετρό το 2021…

Σχετικά μίλησαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ καθ. Γιάννης Α. Μυλόπουλος, και η διευθύντρια της εφορείας Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων δρ. Στέλλα Χρυσουλάκη.

Παρόντες ήταν επίσης οι βουλευτές Θεόδωρος Δρίτσας, Ελένη Σταματάκη, Ευαγγελία Καρακώστα, ο αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης και άλλοι εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης.

Σημειώνεται ότι παρά το γεγονός των καθυστερήσεων το έργο του Τραμ και Μετρό, σε πλάτος και βάθος, κατάφερε να ανακτήσει και αναδείξει στο μέλλον μέσω της επιστημονικής τεκμηρίωσης, το σύνολο της ιστορίας του Πειραιά στην μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που έλαβε χώρα μέχρι σήμερα στην πόλη. Η δε αρχαιολογική έρευνα στο σύνολο της χρηματοδοτήθηκε και εξακολουθεί να χρηματοδοτείται από την Αττικό Μετρό ΑΕ.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Στην ομιλία του ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ καθ. Γιάννης Α.  Μυλόπουλος, είπε:

Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα στον Πειραιά, με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών εργασιών στο Τραμ που ανοίξει το δρόμο για την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών μέσα στο καλοκαίρι. Η εκδήλωση αυτή γίνεται σε μια στιγμή που η Αττικό Μετρό ΑΕ έχει θέσει σε σταθερή τροχιά το σύνολο του κατασκευαστικού της έργου. Στην Αθήνα, τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, τόσο για τα έργα μετρό, όσο και για τα έργα τραμ. Με νέες γραμμές, μετά και την πρόσφατη εξέλιξη της δημοπράτησης της Γραμμής 4 στην Αθήνα, με νέες επεκτάσεις στη δυτική Θεσσαλονίκη μετά την επανεκκίνηση των έργων το 2016 και την μεγάλη πρόοδο στην πορεία ολοκλήρωσής το 2020 και με συνδυασμένες μεταφορές στον Πειραιά.

Με σχέδιο, βούληση και υψηλή τεχνογνωσία, έχοντας αντιμετωπίσει αποφασιστικά χρόνια προβλήματα και παθογένειες, που είχαν ως αποτέλεσμα καθυστερήσεις, επιβαρύνσεις και κόστος τόσο για την εθνική οικονομία όσο και για τις τοπικές κοινωνίες. Με μια στρατηγική δυναμική και εξωστρεφή, που μας επιτρέπει να θέσουμε γερά θεμέλια για τη βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη της επόμενης μέρας για την Ελλάδα. Δημιουργώντας και πολλαπλασιάζοντας τις αναπτυξιακές ευκαιρίες, αυξάνοντας την απορροφητικότητα των ευρωπαϊκών κονδυλίων, αλλά και αναδεικνύοντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, μεταξύ των οποίων ο πολιτισμός μας. Και αναφέρομαι στην πλούσια αρχαιολογική μας κληρονομιά, καθώς ολοκληρώνονται και οι αρχαιολογικές ανασκαφές στο τελευταίο τμήμα του Έργου της επέκτασης του Τραμ στον Πειραιά. Κυρίως όμως ολοκληρώνεται ένα πολύπαθο έργο, καθώς η επέκταση του τραμ προς Πειραιά μελετήθηκε το  2008 και δημοπρατήθηκε το Φεβρουάριο του 2009 από την Τραμ ΑΕ. Η διαδικασία, ωστόσο, της δημοπράτησης του έργου ολοκληρώθηκε τελικά το 2012 οπότε και η Αττικό Μετρό ανέλαβε την αρμοδιότητα για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την υλοποίηση του. Μέχρι σήμερα έχει απορροφηθεί ποσό 33.350.000 ευρώ από το συνολικό τίμημα του έργου.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Οι σήραγγες έχουν πλήρως ολοκληρωθεί, καθώς το ποσοστό ολοκλήρωσης του τροχιοδρόμου είναι στο 98%.
  • Απομένουν μόνο τα τελευταία 50 μέτρα περίπου πριν την τερματική στάση στην Ακτή Ποσειδώνος.
  • Οι αρχαιολογικές εργασίες ολοκληρώθηκαν και στις 5 Ιουνίου προβλέπεται να συζητηθούν στη συνεδρίαση του ΚΑΣ με την απόφαση της Υπουργού να αναμένεται περί τα μέσα Ιουνίου.
  • Στη συνέχεια, η κατάχωση των αρχαιολογικών και η κατασκευή του τελευταίου τμήματος του τροχιοδρόμου αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός Ιουλίου και μαζί με αυτήν τελειώνει και η ταλαιπωρία των κατοίκων του Πειραιά από το έργο του Τραμ.
  • Αυτό που απομένει είναι η κατασκευή του υποσταθμού, που είναι ένα έργο πολιτικού μηχανικού που δεν πρόκειται να προκαλέσει όχληση και θα ολοκληρωθεί εντός του Αυγούστου.
  • Απομένουν, τέλος, ο εξοπλισμός με ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις του σταθμού και η δοκιμαστική λειτουργία του τροχιοδρόμου, που θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2018.
  • Σύμφωνα με αυτό το σαφές και συγκεκριμένο πλέον χρονοδιάγραμμα, η εμπορική λειτουργία του Τραμ θα ξεκινήσει αρχές του 2019, οπότε πλέον ο Πειραιάς θα έχει το δικό του Τραμ.

Στο αντικείμενο του Έργου συνοπτικά περιλαμβάνονται:

  • ​Επέκταση του υφιστάμενου τροχιοδρόμου (Τραμ) από τη σημερινή ΣΤΑΣΗ «ΝΕΟ ΦΑΛΗΡΟ» έως τον υφιστάμενο τερματικό σταθμό Σ.Ε.Φ. (Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας) μήκους απλής διαδρομής 5.350 περίπου μέτρων,
  • ανακατασκευή της υπάρχουσας στάσης Σ.Ε.Φ.,
  • κατασκευή 11 νέων ενδιαμέσων στάσεων και κατασκευή τερματικής στάσης στην Ακτή Ποσειδώνος, κατασκευή νέου κτιρίου Υ/Σ (Υποσταθμού) Έλξης,
  • κατασκευές αναδιαμόρφωσης του αστικού τοπίου στο διάδρομο διέλευσης του τροχιοδρόμου,
  • κατασκευή παιδικού κήπου και κτηρίου στη περιοχή της Ριζαρείου στο Παλαιό Φάληρο,
  • αναβάθμιση πεζοδρομίων και αισθητική αναβάθμιση της περιοχής,
  • αναγκαία Τεχνικά Έργα,
  • Κυκλοφοριακές και συγκοινωνιακές διευθετήσεις, εργασίες που αφορούν στα σιδηροδρομικά συστήματα παροχής ισχύος έλξης, ηλεκτροδότησης, σηματοδότησης, ελέγχου και επικοινωνιών,
  • προσαρμογή του νέου εξοπλισμού στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (Κ.Ε.Λ.) του Αμαξοστασίου, καθώς και εγκατάσταση εξοπλισμού συλλογής κομίστρου,​ μετατοπίσεις και διευθετήσεις δικτύων ΟΚΩ.
  • Εργασίες ενίσχυσης και συμπλήρωσης της υποδομής που θα περιλαμβάνουν ανάπλαση της τερματικής στάσης του Συντάγματος και προσθήκη νέας αλλαγής στη στάση Μουσών, εκπαίδευση και υποστήριξη του προσωπικού της εταιρείας λειτουργίας του συστήματος.

Από την άλλη μεριά σε ό,τι αφορά στο έργο του μετρό του Πειραιά, δηλαδή την επέκταση της Γραμμής 3 (Χαϊδάρι – Πειραιάς),  η παράδοση σε λειτουργία των 3 πρώτων σταθμών της Γραμμής «Αγία Βαρβάρα», « Κορυδαλλός» και «Νίκαια» σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2019, ενώ η παράδοση του συνόλου των έργων έως τον Ιούνιο του 2021, που σημαίνει ότι σε ένα χρόνο από σήμερα η Γραμμή 3, που θα συνδέει το αεροδρόμιο με το Σύνταγμα και τον Πειραιά, θα φτάνει μέχρι την Νίκαια.

Ειδικότερα, η πρόοδος των έργων Μετρό στον Πειραιά συνοψίζεται ως εξής:

  • Ποσοστό διάνοιξης σηράγγων 100%
  • Ποσοστό έργων πολιτικού μηχανικού 85%
  • Ποσοστό προόδου συνολικών εργασιών 65% και οι εργασίες προχωρούν πλέον με γρήγορους ρυθμούς.

Κυρίες και Κύριοι,

Τα έργα του Τραμ και του Μετρό είναι έργα ζωτικής λειτουργίας για τον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Η ολοκλήρωσή τους κάνει πράξη ένα βιώσιμο, αστικό μοντέλο κινητικότητας, καθώς υποστηρίζει καταλυτικά και βελτιώνει την τουριστική και επιβατική κίνηση στην ευρύτερη περιοχή. Η διασύνδεση του λιμανιού  (μέσω του μετρό) με το διεθνές αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος” αναβαθμίζει το εθνικό, τουριστικό προϊόν και τονώνει δραστικά την τοπική οικονομία.Παράλληλα, κατά τη φάση κατασκευής του έργου, δημιουργήθηκαν εκατοντάδες θέσεις εργασίας, διευρύνοντας τον κύκλο εργασιών των τοπικών και όχι μόνο επιχειρήσεων. Υπάρχει όμως και μια άλλη, πολύ ενδιαφέρουσα διάσταση. Τα έργα του Τραμ και Μετρό  κατάφεραν να ανακτήσουν και να αναδείξουν μέσω της επιστημονικής τεκμηρίωσης το σύνολο της ιστορίας του Πειραιά. Προσέθεσαν πολύτιμη γνώση για την Αρχαία πόλη του Πειραιά. Το σύνολο των δυο έργων με την ολοκλήρωση τους θα περιλαμβάνει μικρά μουσεία, όπου θα αναδεικνύονται τα ευρήματα από τις ανασκαφές.

  • Ο Σταθμός “Δημοτικό Θέατρο” θα αποτελέσει τον πρώτο σταθμό που θα περιλαμβάνει για πρώτη φορά αρχαιολογική έκθεση με μουσειολογικές και μουσειογραφικές αρχές.

Πρόκειται για την μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στον Πειραιά σε μήκος. Το σύνολο της αρχαιολογικής ανασκαφής ήταν 14 στρέμματα (6,5 το Τραμ και 7,5 το Μετρό). Και βέβαια μέσω της αρχαιολογικής ανασκαφής χαρτογραφήθηκε το κέντρο της πόλης και αναβαθμίστηκε η ευρύτερη περιοχή. Γιατί καμία πόλη δεν μπορεί να αποσπασθεί από την ιστορική της συνέχεια εξαιτίας ενός μεγάλου συγκοινωνιακού έργου. Αντίθετα, η αρμονική συνύπαρξη Πολιτισμού και τεχνολογίας, όπως αυτή υλοποιείται μέσα από την πολιτική μας “Και αρχαία και μετρό”, μετά τη Θεσσαλονίκη βρίσκει νέο πεδίο εφαρμογής στον Πειραιά. Συγκεκριμένα, με αφορμή την κατασκευή  του Σταθμού «ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ» και την ανασκαφή που προηγήθηκε, η Εφορεία πρότεινε την οργάνωση της μόνιμης Θεματικής Αρχαιολογικής Έκθεσης «Οι δρόμοι του νερού στον αρχαίο Πειραιά».

Κυρίες και Κύριοι,

Η πολιτική που εφαρμόζεται σήμερα από την Αττικό Μετρό ΑΕ με τον κωδικό «Και Αρχαία και Μετρό» είναι μία πολιτική που φέρνει πιο κοντά την επίτευξη του στόχου της βιώσιμης ανάπτυξης και αυτό γιατί είναι μία πολιτική ολοκληρωμένης αξιοποίησης και των 2 ισχυρών συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας, της τεχνολογίας και του πολιτισμού. Τα οφέλη από μία τέτοια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή πολιτική δρουν πολλαπλασιαστικά και υπερβαίνουν κατά πολύ το άθροισμα των επιμέρους κερδών από την εφαρμογή καθεμιάς πολιτικής ξεχωριστά. Η δε αυτή ολοκληρωμένη πολιτική υποστηρίζει την επιλογή της αυτοδύναμης ανάπτυξης και δίνει ώθηση στην οικονομική, την κοινωνική και την περιβαλλοντική ανάπτυξη της πατρίδας μας και για αυτό αποτελεί το παράδειγμα για τη δίκαιη ανάπτυξη, που θα οδηγήσει την Ελλάδα στην νέα εποχή.

Τι λέει η Αντιπεριφέρεια Πειραιώς

Από τη πλευρά της Αντιπεριφέρεια, ανακοίνωσε:

Η χθεσινή εκδήλωση στο κτήριο της “Ξύλινης Αποθήκης” στον περιβάλλοντα χώρο των “Αστικών Πυλών” του Πειραιά, έδωσε την ευκαιρία σε όλους μας να γνωρίσουμε την εξέλιξη του αρχαιολογικού έργου στο πλαίσιο της επέκτασης της Γραμμής 3 του metro και της Δυτικής Επέκτασης του Τραμ.  Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα έργα αυτά, παρά την αναστάτωση που έχουν φέρει στην πόλη, μας πρόσφεραν μια μοναδική δυνατότητα: να ανακαλύψουμε και να γνωρίσουμε μια πόλη κάτω από την πόλη, να δούμε τα υλικά ίχνη της ιστορίας και της εξέλιξής της.  Καθώς οι πόλεις αλλάζουν, συχνά ως αποτέλεσμα βίαιων γεγονότων και καταστροφών, η ανάδειξη της ιστορίας και της συνέχειας της παρουσίας και της κατοίκησης δίνει ένα ισχυρό μήνυμα στους πολίτες. Γνωρίζουν την ιστορία της πόλης τους, την ερμηνεύουν και την επαναοικειοποιούνται μέσα από τη δύναμη των ευρημάτων που έρχονται στο φως. Η “Ξύλινη Αποθήκη” είναι ένα δεύτερο, διαφορετικό Μουσείο για την πόλη του Πειραιά και δίνει στον επισκέπτη μια μοναδική δυνατότητα, να παρακολουθήσει, με άμεσο τρόπο, τη συντήρηση των ευρημάτων, από το εξειδικευμένο προσωπικό.

Η Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά έχει σε προτεραιότητα και στηρίζει οικονομικά, με ίδιους πόρους, πολλά αρχαιολογικά έργα και δράσεις που συμβάλλουν στην συγκρότηση μιας σύγχρονης, δυναμικής και ελκυστικής πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης.  Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε εξαιρετικά σημαντική την ολοκλήρωση της αναστήλωσης της Ηετιώνειας αλλά και την αναστήλωση – αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου της Ζέας. Η συνεργασία της Περιφέρειας με την Αρχαιολογική Υπηρεσία αποτυπώνεται και στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς με τις δύο εκθέσεις («Ανοχύρωτες Πόλεις» 2016, «Αντιθέσεις» 2017) που αναδεικνύουν την ιστορία και την εξέλιξη της πόλης αλλά και τις δυνατότητές της να εξελιχθεί και να ισχυροποιηθεί πολιτιστικά, να αναχθεί σε έναν ισχυρό και αυτοδύναμο πόλο πολιτισμού και εκπαίδευσης.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: