Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Μελέτη για το «ξύπνημα» της Ιπποδάμειας Αγοράς Πειραιά

Χωρίς κατηγορία στις 18/12/2019

Επίσημη παρουσίαση έγινε στο ΕΒΕΠ για την δημιουργία της – Μώραλης: “Ήταν κοινή επιθυμία”

 |> Παρέμβαση εμβληματικού χαρακτήρα για τον ευρύτερο Πειραιά αποτελεί η δημιουργία της “Ιπποδάμειας Αγοράς”. Βασικά στοιχεία της επικαιροποιημένης έρευνας από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) παρουσιάστηκε στο ΕΒΕΠ, στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης στην οποία παρέστησαν επώνυμα στελέχη του εμπορικού κόσμου της πόλης.

Η έρευνα επιδόθηκε από τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου, Βασίλη Κορκίδη, σε ψηφιακή μορφή, στον δήμαρχο Πειραιά, Γιάννη Μώραλη, στην αντιπεριφερειάρχη, Σταυρούλα Αντωνάκου, και στον γ,γ, Εμπορίου, Γ. Σταμπουλίδη, ενώ με την ίδια μορφή θα προωθηθεί στον υπουργό Επικρατείας, Γ. Γεραπετρίτη, αλλά και στις ηγεσίες των συναρμόδιων για θέματα ανάπτυξης υπουργείων.

Από τις τοποθετήσεις διαπιστώθηκε συναντίληψη για την αναγκαιότητα της εν λόγω παρέμβασης η οποία, με την υλοποίησή της, θα αποτελέσει ένα ισχυρό τοπόσημο για την πόλη του Πειραιά.

Απευθύνοντας χαιρετισμό, κατά την διάρκεια της παρουσίασης των βασικών αξόνων της μελέτης, ο Βασίλης Κορκίδης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πλήρως εμπεριστατωμένη και τεχνικά άρτια τεκμηριωμένη μελέτη η οποία, όπως χαρακτηριστικά τόνισε, θα επιτρέψει την δημιουργία μίας νέας, λειτουργικά και αισθητικά σύγχρονης, κλειστής αγοράς τροφίμων στον Πειραιά, η αναγκαιότητα της οποίας είναι διαπιστωμένη από όλους τους φορείς της πόλης.

Είναι προφανές, τόνισε ο κ. Κορκίδης, ότι η υφιστάμενη αγορά, λόγω παλαιότητας, δεν ανταποκρίνεται λειτουργικά και αισθητικά στις σύγχρονες ανάγκες της πόλης και των επισκεπτών της. Εξ άλλου, η αξιοποίηση του παλαιού “αμαξοστασίου ΗΣΑΠ”, με την κατασκευή της νέας αγοράς, όπως ανέφερε, αφενός δεν θα επηρεάσει τις λειτουργικές ανάγκες της ΣΤΑΣΥ, αλλά θα τις ενισχύσει και, αφετέρου, θα αξιοποιήσει το “κτιριακό απόθεμα” του Υπερταμείου, μετατρέποντάς το σε ένα νέο “τοπόσημο” με ιδιαίτερη σημασία για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, και όχι μόνο, δεδομένου ότι η νέα αγορά, λόγω της γειτνίασης με το λιμάνι, θα είναι εύκολα προσβάσιμη και επισκέψιμη στους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων λειτουργώντας και ως ένα από τα αξιοθέατα της πόλης, με τη στέγη της να φέρει ομοίωμα του ιστορικού Ρολογιού του Πειραιά. Στόχος, είπε καταλήγοντας ο κ. Κορκίδης, είναι η μετατροπή της σε αγορά κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με κύριο αντικείμενο τη λιανική πώληση τροφίμων, προϊόντων και άλλες συνδυαστικές χρήσεις όπως, άνθη, χώροι εστίασης, καφέ και άλλες δραστηριότητες γευσιγνωσίας και έκθεσης παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων.

Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης στον χαιρετισμό του, εξέφρασε την  ικανοποίησή του για τη σύμπνοια που υπάρχει σε σημαντικά ζητήματα μεταξύ των θεσμικών φορέων και των παραγωγικών τάξεων στον Πειραιά, λέγοντας πως η ενότητα αυτή έχει θετικά αποτελέσματα και συμβάλλει στην πρόοδο της πόλης.

Ο κ. Μώραλης τόνισε ότι η Ιπποδάμειος στεγασμένη αγορά τροφίμων θα αποτελέσει  ένα σημαντικό έργο αναπτυξιακού χαρακτήρα για τον Πειραιά. Ωστόσο σημείωσε πως για να προχωρήσει η δημιουργία της, θα πρέπει να επιλυθούν θέματα γραφειοκρατικών διαδικασιών και συναρμοδιοτήτων. Στη συνέχεια, ο κ. Μώραλης αναφέρθηκε σε ευρωπαϊκές πόλεις όπου υπάρχουν κλειστές αγορές τροφίμων τις οποίες επισκέπτονται πολλοί τουρίστες, λέγοντας πως μπορεί να γίνει το ίδιο και στον Πειραιά και η νέα αγορά να λειτουργήσει ως τοπόσημο.

Σημείωσε ότι το έργο ξεκίνησε από την κοινή επιθυμία όλων και έφτασε σε ένα τελικό στάδιο μετά από ενέργειες του τέως αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργου Γαβρίλη. Ανέφερε ότι το ΕΒΕΠ και ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά αναλαμβάνουν πολλές πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη της πόλης, επισημαίνοντας παράλληλα ότι όλοι μαζί πρέπει να δουλέψουν συντεταγμένα για να υπάρξει άλλη μία δομή-πόλος έλξης στον Πειραιά. Στη συνέχεια ο κ. Μώραλης εξέφρασε την ελπίδα ότι και η σημερινή κυβέρνηση θα σταθεί αρωγός σε αυτήν την προσπάθεια.

Ιπποδάμειος Αγορά

Ιστορικά, η κεντρική αγορά της εσωτερικής πόλης του Πειραιά κατά την αρχαιότητα ονομαζόταν “Ιπποδάμειος Αγορά» ή «Αγορά των Ελεύθερων Δημοτών”, προς τιμή του μεγάλου αρχιτέκτονα και πολεοδόμου του Ιπποδάμου του Μιλήσιου, ο οποίος την σχεδίασε. Η αγορά αυτή ανεγέρθηκε τον 5ο αιώνα π.Χ. στο κέντρο της εσωτερικής πόλης, παρόλο που υπήρχε άλλη, κοντά στον Κεντρικό λιμένα, αφού το εσωτερικό μέρος του Πειραιά αποτελούσε ξεχωριστό τμήμα. Η Πλατεία Ιπποδάμειας ήταν επίσης από τις πρώτες περιοχές που κατοικήθηκαν όταν δημιουργήθηκε μετά την απελευθέρωση η σύγχρονη πόλη του Πειραιά, με τους πρώτους κατοίκους την δεκαετία του 1830, που οικοδόμησαν το 1839 τον Μητροπολιτικό ναό της Αγίας Τριάδας. Αναφορικά με την περιοχή της παλαιάς Δημοτικής Αγοράς Πειραιά, λόγω της γειτνίασης με τη Μητροπολιτική εκκλησία αποτελούσε την πιο κεντρική και ιστορική συνοικία του Πειραιά και πήρε το όνομά της από την μεγάλη αγορά που κυριαρχούσε στην περιοχή, από το 1860 μέχρι το 1968, όταν κατεδαφίστηκε για να οικοδομηθεί στην θέση της ο γνωστός μας πύργος. Η ιδέα για την οικοδόμηση μιας μεγάλης αγοράς στην περιοχή ξεκίνησε από την δεκαετία του 1850, πραγματοποιήθηκε το 1862 με σχέδια του μηχανικού της πόλης ταγματάρχη Ι. Τριγγέτα. Η Δημοτική Αγορά ήταν ένα απέραντο ορθογώνιο κτίριο διαστάσεων 94,9 Χ 27,8 μέτρων στο τρίγωνο μεταξύ των δρόμων Γούναρη – Εθνικής Αντιστάσεως – Βασιλέως Γεωργίου Β’ απέναντι από την εκκλησία της Αγίας Τριάδας. Ήταν προσπελάσιμη με εισόδους από τις τρεις πλευρές περιλαμβάνοντας πλήθος από καταστήματα όπως ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία, οπωροπωλεία και κρεοπωλεία στους 4 αντίστοιχους τομείς, ενώ υπήρχαν επιπλέον πολλές ταβέρνες και καφενεία για την εξυπηρέτηση των πελατών. Τις βραδινές ώρες, όταν έπεφτε η κίνηση στην αγορά, μαζεύονταν όλοι οι μεγάλοι παλιοί ρεμπέτες όπως ο Μάρκος Βαμβακάρης, ο Βασίλης Τσιτσάνης και ο Μπαγιαντέρας. Η Δημοτική αγορά κατεδαφίστηκε στις 8 Φεβρουαρίου 1968, ενώ απαριθμούσε σε όλα τα καταστήματα περίπου 1000 εργαζόμενους. Η κατεδάφιση έφερε μεγάλο μαρασμό στην περιοχή παρέμεινε άδειο οικόπεδο για περίπου 5 χρόνια, την περίοδο (1972 – 1974) όταν Δήμος Πειραιά ανήγειρε το Εμπορικό Κέντρο Πειραιά, τον μεγάλο πολυώροφο ουρανοξύστη, που αποτελείται από 23 ορόφους με 84 μέτρα ύψος και είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ουρανοξύστης στην Αττική, μετά τον Πύργο Αθηνών…

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: