Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Επί τάπητος… η ελληνική ναυτιλία στο 7ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της εφημερίδας “Ναυτεμπορική”

ΝΑΥΤΙΛΙΑ στις 16/06/2023

Με κεντρικό θέμα “Τα μεγάλα διλήμματα” εκατοντάδες παριστάμενοι στην ‘’Πέτρινη Αποθήκη’’ του ΟΛΠ – Τι είπαν Βαφειάς, Λασκαρίδης και Παππάς

|> Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στην “Πέτρινη Αποθήκη” του ΟΛΠ το 7ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της “Ναυτεμπορικής”, με τον γενικό τίτλο: “Τα μεγάλα διλήμματα”.

Οι απόψεις που ακούστηκαν και οι συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν, κράτησαν το πολυπληθές ακροατήριο σε εγρήγορση, από νωρίς το μεσημέρι μέχρι αργά το απόγευμα.

Μετά τον σύντομο χαιρετισμό του γενικού διευθυντή της εφημερίδα Σπ. Κτενά, χαιρετισμό απηύθυνε η πρόεδρος της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού.

«Λειτουργήσαμε και λειτουργούμε ως φάρος σταθερότητας. Ζούμε σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, στο οποίο ο τρόπος που αλληλεπιδρούμε αλλάζει ριζικά. Σε τέτοιες συνθήκες ανακύπτουν συνεχώς διλήμματα. Στη ναυτιλία είμαστε μαθημένοι σε αυτό», ανέφερε η κα Τραυλού, υπογραμμίζοντας ότι «στις αλλεπάλληλες κρίσεις η ναυτιλία ήταν πάντα η ακλόνητη σταθερά».

Ένα αρκετά ενδιαφέρον πάνελ έγινε με τίτλο ‘’Τα μεγάλα διλήμματα’’ που συντόνισε ο δημοσιογράφος Αντώνης Τσιμπλάκης και συμμετείχαν ο Χάρης Βαφειάς (ceo Stealthgas Inc & Imperial Petroleum Inc), ο Πάνος Λασκαρίδης (διευθύνων σύμβουλος, Laskaridis Shipping Company Ltd and Lavinia Corporation) και ο Πέτρος Παππάς (ceo, Staer Bulk Carriers).

Χάρης Βαφειάς: “Ακόμη δεν υπάρχει συγκεκριμένη μορφή ενέργειας”

Μιλώντας για τα καύσιμα του μέλλοντος, ο Χάρης Βαφειάς σημείωσε πως αυτή τη στιγμή κανείς δεν θέλει να πάρει το ρίσκο να είναι ο πρωτοπόρος γιατί αν τελικά το κάνει και προχωρήσει μπορεί μετά να επιλεγεί κάποια άλλη ενέργεια και το πλοίο του να γίνει μη αποδεκτό. Όπως είπε, ο ίδιος πιστεύει στην πυρηνική ενέργεια, αν και ακόμα υπάρχει πολύ αρνητική διάθεση από τον κόσμο προς αυτή λόγω παλαιότερων ατυχημάτων.

«Ίσως η αμμωνία είναι μία μορφή ενέργειας με καλές πιθανότητες» πρόσθεσε, για να συμπληρώσει: «Οπότε ας δούμε πού θα καταλήξουνε οι ειδήμονες και ας δούμε τα πρώτα πλοία που θα παραγγελθούν με αυτούς τους νέους τρόπους ενέργειας και ας είμαστε εμείς οι δεύτεροι, που θα πάρουμε κάποια πλοία δοκιμασμένα και δεν θα έχουμε τα προβλήματα ότι είμαστε οι πρώτοι.

Είδα κάποια δημοσιεύματα με κάποιους που θέλουν να σταματήσουν τις παραγγελίες πλοίων με μηχανές εσωτερικής καύσης μέχρι το 2030… Ακόμα δεν έχουν διαλέξει ποια μορφή ενέργειας θα είναι αυτή, ακούγαμε πολλά διαφορετικά πράγματα με μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα. Αλλά ακόμα δεν έχουμε δει να καταλήγουμε σε μια συγκεκριμένη ενέργεια που θα αντικαταστήσει αυτό που ξέραμε μέχρι σήμερα»

Σε ό,τι αφορά τις ναυπηγήσεις παρατήρησε ότι «είναι μια ιδιαίτερη εποχή, διότι τα ναυπηγεία είναι σχεδόν όλα γεμάτα με τις πλειονότητες των παραγγελιών να είναι container και μετά lng καράβια, άρα για τα mainstream καράβια δηλαδή φορτηγά και δεξαμενόπλοια υπάρχουν πολύ λίγα slots διαθέσιμα, οι τιμές έχουν ανέβει πάρα πολύ και για τα μεν και για τα δε».

Σε ερώτηση για τη θέση των Ελλήνων πλοιοκτητών στην παγκόσμια ναυτιλία απάντησε πως οι Έλληνες έχουν δείξει όλα αυτά τα χρόνια πόσο πιο προσαρμόσιμοι και ευέλικτοι είναι, πως προσπαθούν χωρίς καμία βοήθεια, κρατική ή άλλη, να πολεμάνε στα ίσα με τους άλλους πλοιοκτήτες και πως έχουνε πάρει τεράστια ρίσκα για να φτάσουν εκεί που είναι.

«Ναι, η Κίνα είναι μια πολύ πιο μεγάλη χώρα, με αρκετή βοήθεια από το κράτος. Αλλά ο Κινέζος πλοιοκτήτης δεν έχει την θάλασσα στο DNA του όπως έχει ο Έλληνας. Και για αυτό πιστεύω ότι με πολλά προβλήματα θα καταφέρουμε στο τέλος να κρατήσουμε την πρωτιά», εκτίμησε.

Σε ό,τι αφορά το ελληνικό νηολόγιο ο κ. Βαφειάς είπε πως το χρειαζόμαστε, προσθέτοντας πως «θέλουμε και τους Έλληνες ναυτικούς, οι οποίοι είναι ελάχιστοι».

«Ξέρω πολλές εταιρείες που θέλουν να βάλουν ελληνική σημαία στα πλοία τους και δεν μπορούν διότι δεν υπάρχουν ναυτικοί. Άρα δεν είναι κρίμα να έχουμε 5,5 χιλιάδες πλοία και κάτω από 1000 να είναι στην ελληνική σημαία; Δεν είναι κρίμα αυτό; Και να έχουν το benefit άλλες σημαίες;», αναρωτήθηκε και συνέχισε λέγοντας: «Γιατί λοιπόν δεν έρχεται η πολιτεία να σου πει ότι κάνω το ελληνικό νηολόγιο πολύ ανταγωνιστικό, βγάζω τους περιορισμούς».

Ο κ. Βαφειάς πρόταξε ως μεγάλο δίλημμα τις επενδύσεις που πρέπει να γίνουν που αφενός να διασφαλίζουν την απόδοση και να μην έχουν ρίσκο.

Πάνος Λασκαρίδης: ‘’Κανείς δεν βάζει στοίχημα για το καύσιμο του μέλλοντος’’

«Κανένας σώφρων πλοιοκτήτης δεν θα έβαζε στοίχημα ποιο θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος», τόνισε ο Πάνος Λασκαρίδης στο πλαίσιο του πάνελ με θέμα ‘’Τα μεγάλα διλήμματα’’. Όπως ανέφερε, «πολλές εταιρείες δοκιμάζουν διάφορες λύσεις για λόγους εντυπωσιασμού, αλλά κανείς δεν θα έβαζε στοίχημα ποιο θα είναι αυτό». Εξέφρασε πάντως την εκτίμηση πως οι πυρηνικοί αντιδραστήρες «στο μέλλον, σε 10-20 χρόνια, θα είναι απολύτως ασφαλείς και θα είναι μία απολύτως βιώσιμη και καλή λύση».

Το ελληνικό νηολόγιο αρχίζει και πνέει τα λοίσθια

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε πως «το ελληνικό νηολόγιο αρχίζει και πνέει τα λοίσθια». «Δεν θα πάει προς το καλύτερο, αλλά προς το χειρότερο. Τα μαντάτα είναι μαύρα για το ελληνικό νηολόγιο και ούτε η Πολιτεία ούτε ο εφοπλισμός κάνουν τίποτε για να το αναστρέψουν», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τόνισε ακόμη πως οι Έλληνες ναυτικοί μειώνονται, κάτι που έγινε και σε χώρες όπως η Βρετανία και η Νορβηγία. «Σήμερα δεν πάει ο Έλληνας ναυτικός μόνο στο ελληνικό βαπόρι» συμπλήρωσε, επισημαίνοντας μία ακόμη παράμετρο: «Σημαντικό είναι ότι δεν θα έχουμε τους ναυτικούς όταν αφυπηρετούν από τα πλοία να έρχονται και να εργάζονται στα γραφεία μας».

Ο ελληνικός εφοπλισμός επί δεκαετίες κρυβόταν

Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του παρατήρησε πως «οι Έλληνες στη ναυτιλία δεν είναι ποτέ μια γροθιά». «Ο ελληνικός εφοπλισμός επί δεκαετίες κρυβόταν, δεν είχε διεθνή στρατηγική, άλλες χώρες με μικρότερους στόλους είχαν καλύτερο αποτέλεσμα», παρατήρησε για να προσθέσει: «Εμείς πάντα αμυνόμεθα και γκρινιάζαμε, αυτό εξακολουθεί μέχρι σήμερα. Αντιμαχόμεθα προτάσεις άλλων, ενώ πρέπει με το μέγεθος που έχουμε εμείς να βγαίνουμε μπροστά».

Οι μεγάλες προκλήσεις

Εστιάζοντας στα μεγάλα διλήμματα, ο κ. Λασκαρίδης επισήμανε ως τη σημαντικότερη πρόκληση για την εταιρεία του να παραδώσει στη νέα γενιά μια εταιρεία αποτελεσματική και κερδοφόρα, ενώ ξεχώρισε ως μεγάλες προκλήσεις για την Ελλάδα την έλλειψη στελεχών και το θεσμικό πλαίσιο που βρίσκεται σε διαρκή ανταγωνισμό.

«Είναι πολύ πιο εύκολο να φτάσεις στην κορυφή παρά να διατηρηθείς στην κορυφή» σημείωσε, τονίζοντας την ανάγκη να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις «με ανοιχτά μάτια και με επιθετικό τρόπο».

Πέτρος Παππάς: ‘’Μεγάλη πρόκληση η πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές’’

Ο ceo της Star Bulk Carriers ανέφερε μεταξύ άλλων: «Αυτή τη στιγμή ο σωτήρας της ναυτιλίας σε ένα μεγάλο βαθμό είναι οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί», τόνισε ο Πέτρος Παππάς, ceo, Star Bulk Carriers, μιλώντας στο 7ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της ‘’Ναυτεμπορικής’’.

«Πιστεύω ότι αυτό που θα βοηθήσει γενικότερα τη ναυτιλία είναι τα environmental regulations. Θεωρώ ότι θα βοηθήσουν πάρα πολύ στο supply των πλοίων» ανέφερε συγκεκριμένα ενώ ερωτηθείς για τα μεγάλα διλήμματα απάντησε πως για τον ίδιο «είναι σαφέστατα η πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές αερίων», εξηγώντας πως: «Όλοι μας κάνουμε μία στρατηγική κι έχουμε κάποιους στόλους. Κάθε χρόνο, οι στόλοι μεγαλώνουν, παλιώνουν, τι κάνουμε; Παραγγέλνουμε τώρα, περιμένουμε; Αυτό είναι μία πολύ μεγάλη απόφαση που πρέπει να πάρει κανείς».

«Εμείς στη δική μας εταιρεία αποφασίσαμε να πάρουμε μέτρα για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τους περιορισμούς οι οποίοι θα μπουν στο θέμα των αερίων στα επόμενα χρόνια. Τι κάνουμε; Παίρνουμε operational measures, δηλαδή προσπαθούμε να πάμε από το άλφα λιμάνι στο βήτα καίγοντας όσο πιο λίγο πετρέλαιο μπορούμε, κοιτώντας τους καιρούς και τα λοιπά. Τσεκάρουμε αυτή τη στιγμή το carbon capture πάνω στα πλοία, να δούμε αν αυτό μπορέσει να δουλέψει, κοιτάμε να κρατάμε τα ύφαλα χαμηλά… Δηλαδή αυτή τη στιγμή μέχρι να δούμε που πάνε τα πράγματα, προσπαθούμε να παίρνουμε μέτρα τα οποία θα μας έχουν μέσα στους περιορισμούς στους οποίους οφείλουμε να είμαστε μέχρι το 2030».

Σε ό,τι αφορά τα καύσιμα του μέλλοντος ο κ. Παππάς σημείωσε πως «αυτή την στιγμή βλέπουμε αμμωνία, μεθανόλη και βιοκαύσιμα». «Εγώ πιστεύω ότι θα είναι ένας συνδυασμός των τριών. Το καθένα έχει τα υπέρ του και τα κατά του. Για την ώρα κυρίως κατά» επισήμανε ενώ εστιάζοντας στην πυρηνική ενέργεια εξέφρασε την εκτίμηση πως «δεν θα μπορέσει να δουλέψει εύκολα στην ναυτιλία».

Για τους Έλληνες ναυτικούς σημείωσε πως «πρώτον πρέπει να κοιτάξει κανείς το οικονομικό: Ο Έλληνας ναυτικός έναντι του Φιλιππινέζου κοστίζει περίπου 120 δολάρια την ημέρα περισσότερο. Άρα αν είχες τέσσερις Έλληνες ναυτικούς είναι 500 δολάρια την ημέρα. Αυτό το λαμβάνουν υπ’ όψιν τους πολλές εταιρείες».

«Δεύτερον», συνέχισε, «δεν υπάρχουν ναυτικοί. Ο νέος δεν κάνει κέφι να πάει στη θάλασσα. Εγώ βέβαια δεν το αποκλείω ότι μπορεί να συμβεί στο μέλλον, διότι τα χρήματα είναι καλά και αν γίνει το κατάλληλο marketing πιστεύω ότι ίσως έχει περισσότερες πιθανότητες για το μέλλον». Υπογράμμισε παράλληλα πως το πρόβλημα του ότι δεν έχουμε ελληνικά πληρώματα «θα το δούμε στα επόμενα χρόνια, όταν δε θα έχουμε ανθρώπους από τα πλοία να μεταπηδούν στα γραφεία μας και να τρέχουν τα operations και τα technical departments και θα γίνουμε και εμείς Νορβηγοί και βόρεια Ευρώπη με την έλλειψη προσωπικού που έχουν».

Για τον ανταγωνισμό με τους Κινέζους πλοιοκτήτες ο κ. Παππάς τόνισε: «Δεν τον θεωρώ αγώνα δρόμου για το ποιος θα είναι πρώτος. Οι Κινέζοι έχουν τεράστιες εισαγωγές – εξαγωγές. Έχουνε το κράτος να τους υποστηρίζει. Έχουν γιάρδες. Έχουν τράπεζες να χρηματοδοτούν αν χρειαστούν περισσότερα βαπόρια. Εμείς έχουμε βασικά τους εαυτούς μας. Έχουμε όμως τη γνώση, έχουμε πολύ καλό management οι Έλληνες. Ξέρουμε να κάνουμε operations. Έχουμε καλές σχέσεις παγκοσμίως».

Γεωπολιτική και προκλήσεις

Οι προκλήσεις που κρύβει το σημερινό περιβάλλον των γεωπολιτικών εντάσεων και ανατροπών για τη ναυτιλία και τη χρηματοδότησή της βρέθηκε στο επίκεντρο του τρίτου πάνελ, που συντόνισε ο Γιώργος Αλεξανδράτος, αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά.

Στο κρίσιμο στοίχημα της απανθρακοποίησης αναφέρθηκε ο Γιώργος Τεριακίδης, area manager East Mediterranean & Black Sea, DNV – Maritime, ο οποίος και ξεκαθάρισε πως «δεν υπάρχει μία λύση για όλα». Όπως είπε «πρέπει όταν μιλάμε για μείωση εκπομπών, να δούμε για τι είδος και μέγεθος πλοίου μιλάμε. Δεν εφαρμόζονται παντού οι ίδιες πρακτικές και τεχνολογίες». Εξέφρασε πάντως την εκτίμηση πως ο πόλεμος στην Ουκρανία, παρά την άνοδο των ενεργειακών τιμών που πυροδότησε, δεν έχει επηρεάσει τον στόχο της απανθρακοποίησης. «Η ΕΕ και o IMO είναι πολύ ξεκάθαροι στο τι θέλουν να πετύχουν» εξήγησε.

Όπως είπε ο κ. Τεριακίδης όλες οι μελέτες δείχνουν ότι οδηγούμαστε σε ένα μέλλον με πολλά διαφορετικά καύσιμα για διαφορετικές χρήσεις. «Το μέλλον γίνεται πιο περίπλοκο και κατά συνέπεια πιο δύσκολα προβλέψιμο» υπογράμμισε, ενώ έκανε λόγο για μία αναστροφή της παγκοσμιοποίησης. «Η παραγωγή θα φύγει από την Κίνα και θα επιστρέψει στον τόπο της» εκτίμησε.

«Ξαφνικά στη ζωή μας μπήκε το απρόβλεπτο», σημείωσε από την πλευρά του ο Κώστας Ρόκκος, διευθύνων σύμβουλος & πρόεδρος, ΤST International SA.

Από την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008 έως την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία, όλα έφεραν ανατροπές. Ο μεγαλύτερος φόβος για τη ναυτιλία, ωστόσο, όπως είπε, είναι οι πιθανές κυρώσεις στην Κίνα από τις ΗΠΑ. «Αν η Κίνα σταματήσει, οι ζημιές που θα δούμε θα είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές που είδαμε από τις άλλες κρίσεις αθροιστικά» προειδοποίησε και πρόσθεσε ότι η Δύση ασχολείται με την Ουκρανία και αφήνει την Κίνα να εξοπλίζεται.

Ο κ. Ρόκκος σημείωσε ακόμη ότι η άνοδος των επιτοκίων δυσχεραίνει την προσπάθεια των εφοπλιστών να δημιουργήσουν κεφάλαια. Όσο για το τι βλέπει για το μέλλον; «Μέχρι το 2030 θα έχουμε ένα χωνί που ανοίγει διαρκώς και θα πρέπει να περιμένουμε το απροσδόκητο», τόνισε.

Οι απαιτήσεις τόσο τεχνολογικές όσο και περιβαλλοντικές και η εκπαίδευση προσωπικού πάνω σε αυτές θέτουν τεράστιες προκλήσεις για τη ναυτιλία σήμερα, είπε ο Θεοφάνης Μουστακάτος, επικεφαλής διεύθυνσης Ναυτιλιακών Εργασιών στην Εθνική Τράπεζα.

Ο κ. Μουστακάτος ανέφερε ότι η ΕτΕ χρηματοδοτεί σταθερά επί 60 χρόνια τη ναυτιλία, στηρίζοντας τόσο μικρές εταιρείες όσο και μεγάλους ομίλους και εξέφρασε την εκτίμηση ότι θα δούμε τάσεις συγκέντρωσης στη ναυτιλία.

«Όλοι οι πελάτες μας ανάλογα με το μέγεθός τους και το πορτοφόλι τους επενδύουν. Δεν βλέπω κανένας να μην λαμβάνει υπ’ όψιν τις εξελίξεις» είπε, επισημαίνοντας την ανάγκη τόσο οι τράπεζες όσο και οι εφοπλιστές να δράσουν προληπτικα «για να μην προλάβουν οι εξελίξεις».

Στις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης αναφέρθηκε ο Νίκος Δασκαλάκης, managing director της Alpha Shipping Advisors. Όπως είπε από το 2016 έως σήμερα η χρηματοδοτήση των ασιατικών τραπεζών στη ναυτιλία έχει φτάσει τα 105 δισ. δολάρια. Παράλληλα υπάρχουν και οι alternative capital providers, που επίσης στηρίζουν τη ναυτιλία.

«Η χρηματοδότηση είναι διαχείριση κινδύνου» τόνισε, ενώ επεσήμανε πως «είναι σημαντικό να αποφασίσει κάποιος ποιο είναι το όραμα και η στρατηγική του: Να εστιάσει σε κάτι ή να έχει διαφοροποιημένο στόλο».

Εξήγησε δε πως το μέγεθος μετράει και τόνισε; «Όταν είσαι στα 3,5,7 πλοία θα πρέπει να κοπιάρεις τους μεγάλους, ώστε να είσαι ανθεκτικός σε μελλοντικές προκλήσεις».

Στόχος όπως είπε για όλες τις εταιρείες θα πρέπει «να κάνουν τα σωστά πράγματα και όχι μόνο να κάνουν τα πράγματα σωστά

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: