Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

“Η Αττική επιχειρεί”: Καίρια ερωτήματα και απαντήσεις για Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα

Χωρίς κατηγορία στις 19/06/2017

Ποιοί και τι είπαν στην Ημερίδα

>Με γόνιμη ανταλλαγή απόψεων, εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ εκπροσώπων φορέων δημόσιας και ιδιωτικής επιχειρηματικότητας, ολοκληρώθηκε, η Ημερίδα της Περιφέρειας Αττικής με τίτλο «Η Αττική επιχειρεί».

Η ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, στο αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης.

Μετά την έναρξη των εργασιών από την Περιφερειάρχη Αττικής, Ρένα Δούρου καθώς και τις ομιλίες της Επιτρόπου Περιφερειακής Πολιτικής, Κορίνα Κρέτσου και του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη Παπαδημητρίου, ακολούθησαν οι ομιλίες των εισηγητών.

Στην παρουσίαση της πρώτης θεματικής ενότητας με τίτλο «Εξωστρέφεια, Χρηματοδότηση, Καινοτομία», την ευθύνη του  συντονισμού του πάνελ είχε η δημοσιογράφος, Κάκη Μπαλή. Στην ενότητα αυτή τις απόψεις και την εμπειρία τους κατέθεσαν:

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ ΗΜΕΡΙΔΑ Η ΑΤΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ

Ο Δημήτρης Δρόσης, Προϊστάμενος Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης ΕΠ της Περιφέρειας Αττικής, ο οποίος ανέπτυξε τις ιδιαίτερες προκλήσεις της τρέχουσας Προγραμματικής περιόδου και κατόπιν ανέλυσε τους άξονες προτεραιότητας για δράσεις Επιχειρηματικότητας. Ακολούθως αναφέρθηκε στα χρηματοδοτικά εργαλεία, τις κρατικές ενισχύσεις καθώς και τη συμπληρωματικότητα δράσεων μεταξύ υπουργείων. Ο κ. Δρόσης κατέληξε, παρατηρώντας ότι υπάρχει αφενός ανάγκη εκπαίδευσης των διαχειριστικών αρχών, αφετέρου ανάγκη αξιοποίησης προηγούμενης εμπειρίας, μείωσης της γραφειοκρατίας και στοχευμένων παρεμβάσεων.

Τον λόγο στη συνέχεια πήρε ο Χρήστος Κοντογεώργος, Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ο οποίος παρουσίασε τον μεγαλύτερο διεθνή οργανισμό ως δανειστή και δανειζόμενο, την ΕΤΕπ. Ο κ. Κοντογεώργος παρουσίασε τη διάρθρωση του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΕπ, τις προτεραιότητες, αλλά και τις επιπτώσεις σε τομείς που έχουν σημασία: νέες θέσεις εργασίας, υγεία, πόσιμο νερό, μεταφορές, ενέργεια, αστική ανάπτυξη και τηλεπικοινωνίες. Στη συνέχεια ανέλυσε τη διαδικασία χρηματοδότησης και τα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Από την πλευρά του, ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), στην ομιλία του αναφέρθηκε στην αξιοποίηση προγραμμάτων που θα βοηθήσουν την πραγματική οικονομία της χώρας. Επισήμανε ακόμη ότι τα 7 χρόνια αιρετής Περιφέρειας έχουν λειτουργήσει ως αρωγός της κεντρικής πολιτικής, ενώ η προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί για την ενίσχυση των επιχειρήσεων, είναι να υπάρξει στόχευση στην επιχειρηματικότητα ανάγκης και όχι ευκαιρίας, προσδιορίζοντας το πού υπάρχει ζήτηση και το πού κορεσμός. Τέλος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα στοχευμένα clusters και την ανάγκη της εξωστρέφειας.(Ολόκληρη η παρέμβαση του κ. Κορκίδη στο τέλος της ανάρτησης)

Στη συνέχεια ο Χάρης Λαμπρόπουλος, γ.γ. Φαρμακευτικού Φόρουμ του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ), ανέφερε την ιδιαίτερη σημασία της «γνώσης» για την γένεση των «ιδεών». Επισήμανε επίσης τα παραδείγματα κακών πρακτικών προς αποφυγή και την ανάγκη συμμετοχής σε προγράμματα για την ενίσχυση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, ώστε να μεταφέρονται και σε επόμενες γενιές. «Μέσα από τη δημοσιότητα που προσφέρει μια ημερίδα σαν και αυτή», προσέθεσε, «οι εμπειρίες και καλές πρακτικές που θα ακουστούν, θα συνδράμουν θετικά ». Τέλος, αναφέρθηκε στα start ups και στα startup awards που ανέδειξαν νέα ταλέντα.

Ο Γιώργος Ξηρογιάννης, διευθυντής Τομέα Αναπτυξιακών Πολιτικών και Εξωστρέφειας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), μίλησε διεξοδικά για την έννοια της  εξωστρέφειας. Έκανε λόγο για την κατακερματισμένη και διάσπαρτη παραγωγή, την ύπαρξη έλλειψης σε μέγεθος και είδος παραγωγής και ανέφερε ότι η εξαγωγική επίδοση εξαρτάται από το μέγεθος της παραγωγής. Στη χώρα μας, ανέφερε, καλά εμπορικά σήματα λίγες επιχειρήσεις έχουν, ενώ άλλες εξάγουν σε περιστασιακή βάση δημιουργώντας δομικό πρόβλημα. Ο στόχος που πρέπει να επιτευχθεί είναι η ενίσχυση της παραγωγικής δικτύωσης και η ενδυνάμωση της σύνδεσης μεταξύ καινοτομίας και έρευνας.

Τέλος, ο Χρήστος Στάϊκος, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise Greece), εστίασε στη συνεργασία μεταξύ όλων των αρμόδιων φορέων με στόχευση στην εξωστρέφεια και τη δημιουργικότητα, αξιοποιώντας όλα τα υφιστάμενα εργαλεία. Στη συνέχεια εξήγησε το έργο του φορέα που εκπροσωπεί, την παρουσίαση δηλαδή των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας και την προώθηση τομέων και κλάδων με εξωστρέφεια και αξία στην οικονομία. Αναφέρθηκε ακόμη στην προσέλκυση νέων επενδύσεων και την ενημέρωση της αγοράς με νέα προϊόντα, που θα ενισχύσουν το επιχειρηματικό προφίλ της κάθε περιφέρειας ξεχωριστά και κατ’ επέκταση όλης της χώρας.

Στην παρουσίαση της δεύτερης θεματικής ενότητας με τίτλο «Έξυπνη Εξειδίκευση και Βιώσιμη Επιχειρηματικότητα», το πάνελ συντόνισε η δημοσιογράφος Βίκυ Σαμαρά. Τις θέσεις τους ανέπτυξαν:

Η Πόπη Σταυροπούλου, περιφερειακή σύμβουλος, εντεταλμένη για θέματα αναπτυξιακού προγραμματισμού της Περιφέρειας Αττικής, παρουσίασε την Αναπτυξιακή Στρατηγική της Περιφέρειας Αττικής και τα εργαλεία χρηματοδότησης που διαθέτει. Επίσης, αναφέρθηκε στη στρατηγική επιλογή της Περιφέρειας να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα, στηρίζοντας την κοινωνική πρόνοια, με σεβασμό στο περιβάλλον και έμφαση στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. «Κριτήριο της ανάπτυξης είναι η ευημερία των ανθρώπων», παρατήρησε η ίδια.

Στη συνέχεια, ο Γιώργος Βερνίκος, επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού και πρόεδρος της Vernicos Yachts, περιέγραψε ποια είναι τα δυνατά σημεία της γαλάζιας οικονομίας και με ποιες δράσεις μπορεί αυτή να ενισχυθεί. Τόνισε, ακόμη, τη μεγάλη συλλογική προσπάθεια που χρειάζεται για τον σημαντικό αυτόν πυλώνα της οικονομίας.

Τον λόγο, εν συνεχεία, πήρε ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος της Ένωσης ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού, ο οποίος ανέφερε ότι «είθισται να λέμε ότι ακρογωνιαίος λίθος της οικονομίας είναι ο τουρισμός, αλλά ημερίδες όπως αυτή αποτελούν το πεδίο να συνειδητοποιήσουμε αυτά που πρέπει να γίνουν ουσιαστικά μέσα από συνέργειες φορέων (clusters, ιδιώτες, φορείς δημοσίου), ώστε να αποφευχθούν αποσπασματικές ενέργειες».

Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Νιάρχος, πρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου Έρευνας και Καινοτομίας, αναφέρθηκε στον ρόλο των πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων στη βιώσιμη επιχειρηματικότητα, τα οποία πρώτα παρέχουν την εκπαίδευση αλλά μετατρέπουν τη γνώση σε προστιθέμενη αξία για την κοινωνία, διότι «η γνώση», όπως επισήμανε, «μπορεί να γίνει και υπηρεσία». Στη συνέχεια παρέθεσε παραδείγματα καλών πρακτικών.

Η Γιώτα Παπαρίδου, Α’ εκτελεστική αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ), ανέφερε ότι ο κλάδος της εκπροσωπεί το 8% του ΑΕΠ της χώρας, έναν κλάδο με τεράστια αναγνωρισιμότητα, που θα μπορούσε να αποφέρει πολλά έσοδα στη χώρα. Επιπλέον τόνισε ότι πολλά χρήματα δαπανώνται για την έρευνα χωρίς απτά αποτελέσματα – ένα πρόβλημα το οποίο θα πρέπει να καμφθεί.

Η δρ. Εύη Σαχίνη, διευθύντρια του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης-Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, μίλησε για τη δημιουργική βιομηχανία αλλά και για την έννοια της «τεκμηρίωσης» γενικότερα. Η Αττική ξοδεύει το 56,8 % της έρευνας και ανάπτυξης, ενώ βρίσκεται στην πρώτη θέση σε ό, τι αφορά τις δαπάνες και την επιστημονική αριστεία. «Προσεγγίζει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», τόνισε η κα Σαχίνη και ανέφερε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η Αττική για να έχει αυτή τη δυναμική.

Στην τρίτη θεματική ενότητα με τίτλο «Στηρίζουμε τη Νεοφυή Επιχειρηματικότητα και τις Καλές Πρακτικές», επιτυχημένοι επιχειρηματίες συζήτησαν με την Περιφερειάρχη Αττικής – η οποία συντόνιζε τη συζήτηση – και κατέθεσαν τις προσωπικές τους εμπειρίες για την επαγγελματική πορεία που ακολούθησαν και κατάφεραν να σημειώσουν επιτυχία, ο καθένας στο δικό του πεδίο δράσης. Η Περιφερειάρχης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνική πτυχή της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, θέτοντας παράλληλα σειρά ερωτημάτων σχετικά με τις προϋποθέσεις ανάπτυξής της στη χώρα μας.

Η Νάταλι Λεβή, συνιδρύτρια της καινοτόμου online υπηρεσίας Nannuka, εξήγησε πώς ιδρύθηκε η επιχείρηση, πώς επεκτάθηκε και προωθήθηκε η εταιρία στο εξωτερικό. Ακολούθως αναφέρθηκε στη συμβολή της «Nannuka» στην αντιμετώπιση της ανεργίας. «Το δύσκολο είναι να πετύχουμε στην Ελλάδα και να δείξουμε τις δυνατότητές μας στο εξωτερικό», επισήμανε η ίδια.

Ο Λουκάς Πηλίτσης, διευθύνων σύμβουλος & εταίρος της Anchorstone Partners και πρ. διευθύνων σύμβουλος  Private Equity & Venture Capital του Ομίλου Πειραιώς, υπογράμμισε ότι η Ελλάδα διαθέτει καλό δυναμικό, παρατηρώντας ότι «η Ελλάδα είναι η 6η χώρα στον κόσμο σε επιστημονικό προσωπικό». Ο ίδιος επισήμανε πως ο ιδιωτικός τομέας για να πετύχει έχει ανάγκη τη βοήθεια του κράτους.

Από την πλευρά της, η Ζωή Γιαβρή, συνιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Advantis Medical Imaging, αναφέρθηκε στις δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητες του κλάδου της, στον οποίο υπάρχουν λίγες αντίστοιχες εταιρείες σε ευρωπαϊκό επίπεδο – στην Ελλάδα είναι μοναδική. Η ίδια επισήμανε τη δυσκολία διασύνδεσης του Πανεπιστημίου με την αγορά. Επίσης, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετώπισε στην προσέλκυση ενός αρχικού κεφαλαίου.

O Δημήτρης Κοκκινάκης, ιδρυτής του Impact Hub Athens, το οποίο αποτελεί παγκόσμιο δίκτυο, ξεκίνησε στην Ελλάδα το 2013. «Χρειάζεται εκπροσώπηση αλλά και διαφορετικότητα, για να πετύχει κανείς στην καινοτομία», σημείωσε ο κ. Κοκκινάκης, αναφερόμενος στις προϋποθέσεις δημιουργίας του κατάλληλου οικοσυστήματος.

Ο Μιχάλης Στάγκος, συνιδρυτής της Industry Disruptors – Game Changers, διευθύνων σύμβουλος της MSCOMM, ανέφερε ότι η εταιρεία ξεκίνησε χωρίς τη στήριξη δημοσίων χρημάτων: «Προσπαθήσαμε να ανοίξουμε δίκτυα στο εξωτερικό, δίνοντας προσβασιμότητα και σε άλλες αγορές». Αναφορά έκανε και στα τρία μεταπτυχιακά προγράμματα που δημιούργησαν με 26 υποτροφίες συμπράττοντας με τον ιδιωτικό τομέα, όπως επίσης και στα δύο μεταπτυχιακά σε συνεργασία με ερευνητικά κέντρα.

Από την πλευρά του, ο Πέτρος Κόκκαλης, εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας του δήμου Πειραιά, αναφέρθηκε στην επιχειρηματική δραστηριότητα του Πειραιά, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία της γαλάζιας οικονομίας και των πλεονεκτημάτων της.

  • Ομιλία προέδρου ΕΣΕΕ & ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη με τίτλο: «Η Αττική Επιχειρεί: Σχεδιάζουμε μαζί την παραγωγή και την ανάπτυξη για την κοινωνία»

Κυρίες και κύριοι,

Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Περιφέρεια Αττικής και τη Ρένα Δούρου για την πρόσκληση της, να μιλήσω για τη σύνδεση ΠΕΠ και Επιχειρηματικότητας. Η αιρετή Περιφέρεια μετρά ήδη επτά χρόνια και μέσα σε αυτό το διάστημα έχει αποδείξει ότι δεν διαδραματίζει μόνο σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση των πολιτικών της κεντρικής κυβέρνησης, αλλά προσαρμόζει ουσιαστικά τις κεντρικές πολιτικές στο χαρακτηριστικό των τοπικών κοινωνιών της αρμοδιότητάς τους, μεταφέροντας στην κεντρική κυβέρνηση τα μηνύματα, τις ανάγκες και τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών, λειτουργώντας έτσι με επιτυχία ως αμφίδρομος αντάπτορας.

Ανοίγω μια παρένθεση για να αναφερθώ, στην απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, να υποστηρίξει τον αγώνα του εμπορικού κόσμου ενάντια στο αντιαναπτυξιακό μέτρο της απελευθέρωσης της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, που παρακάμπτει για μισό χρόνο τις θεσμοθετημένες αρμοδιότητες των μισών Αντιπεριφερειαρχών, και θα ήθελα να ευχαριστήσω γι’ αυτή τη στάση του το Περιφερειακό Συμβούλιο. Κλείνω εδώ την παρένθεση, χωρίς βέβαια να κλείνει το θέμα.

Οι περιφέρειες και κυρίως η Περιφέρεια Αττικής μπορεί να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην ανάσχεση της αποδιάρθρωσης του παραγωγικού ιστού που υπέστη η χώρα. Όπως επίσης και στη δημιουργία ενός νέου ελκυστικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος από πλευράς διαδικασιών ίδρυσης, λειτουργίας και υποστήριξης.

Με πρώτο στόχο τη στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, την ενίσχυση της καινοτομίας και την αναζωογόνησης των τοπικών αγορών της Περιφέρειας Αττικής, η ΕΣΕΕ έχει αναπτύξει μια γόνιμη συνεργασία μαζί της. Θεωρώντας, λοιπόν, ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι κατάλληλα προετοιμασμένες να προσαρμοστούν και να επωφεληθούν από τις αναπόφευκτες αναδιαρθρώσεις σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, η ΕΣΕΕ επεξεργάζεται προτάσεις, για την υλοποίηση των οποίων η συμβολή της Περιφέρειας είναι καθοριστικής σημασίας, που μπορούν να συνδράμουν στην οικονομική ευημερία και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής μέσω της ανάπτυξης και της αύξησης της απασχόλησης. Κι επειδή μου αρέσει να μιλάω συγκεκριμένα, οι προτάσεις που έχει καταθέσει η ΕΣΕΕ στην Περιφέρεια Αττικής στην κατεύθυνση αυτή είναι οι εξής:

1. Δημιουργία θερμοκοιτίδων υποστήριξης νεοφυών και οικογενειακών επιχειρήσεων από την ΕΣΕΕ

Το προτεινόμενο έργο αφορά στην παροχή υπηρεσιών εκκόλαψης σε νέες, καινοτόμες επιχειρήσεις “start ups” στο πλαίσιο θερμοκοιτίδων (incubators), αλλά και level ups, στο πλαίσιο των οικογενειακών επιχειρήσεων με στόχευση σε θέματα ιδιαίτερα κρίσιμα για τη βιωσιμότητα, τη συνέχιση της λειτουργίας τους και την ανταγωνιστικότητά τους. Σκοπός μας είναι η υποστήριξη της συνέχισης παλαιών και δημιουργίας νέων επιχειρήσεων πραγματικά βιώσιμων, που θα προσφέρουν βιώσιμες θέσεις εργασίας και θα συνεισφέρουν στη χάραξη ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου για τη χώρα με στόχο την έξοδο από την ύφεση. Οι ωφελούμενες επιχειρήσεις στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ιδρύονται από αυτοαπασχολούμενους ή εργαζόμενους επαπειλούμενους από ανεργία, με ιδιαίτερη έμφαση σε νέα επιχειρηματικά σχήματα που θα δραστηριοποιηθούν σε έναν από τους εννέα στρατηγικούς κλάδους της οικονομίας. 

Ειδικότερα, οι άξονες παροχής των υπηρεσιών για start ups – level ups θα είναι:

Η υποστήριξη σε θέματα υιοθέτησης της Καινοτομίας στις διαδικασίες διοίκησης, λειτουργίας, παραγωγής & διανομής προϊόντων και υπηρεσιών, και στην πρωτοποριακή αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών (ηλεκτρονικό επιχειρείν, e-commerce, m-commerce, τεχνολογίες στήριξης σύγχρονων στρατηγικών π.χ. efficient consumer response κ.λπ.)

Η υποστήριξη σε θέματα εξωστρέφειας και προώθησης των εξαγωγών, με ιδιαίτερη έμφαση στην δικτύωση με πελάτες / συνεργάτες σε αγορές-στόχους, την οργάνωση των επιχειρησιακών διαδικασιών για ισότιμη και ανεμπόδιστη συμμετοχή στις διεθνείς αγορές, την προσαρμογή στο κανονιστικό και θεσμικό πλαίσιο των στόχων, την αποδοτική προβολή προϊόντων και υπηρεσιών στη διεθνή αγορά.  

Η υποστήριξη σε θέματα τόσο της Νεανικής όσο και Νέας Επιχειρηματικότητας, με στόχο τη δημιουργία βιώσιμων start ups και θέσεων εργασίας στη σημερινή αρνητική οικονομική συγκυρία, αλλά στην επιχειρηματικότητα ευκαιρίας και όχι ανάγκης.

Η κατάρτιση των νέων επιχειρηματιών αλλά και των συνεργατών τους / στελεχών των νέων επιχειρήσεων σε αντικείμενα κρίσιμα για την επιτυχία του όλου εγχειρήματός τους και η πιστοποίηση των νέων δεξιοτήτων τους. Η υποστήριξη σε θέματα εξεύρεσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων στελεχών, έχει στόχο τη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας σε νέες και παλαιές  επιχειρήσεις.

Υπηρεσίες εξεύρεσης χρηματοδότησης σε όλα τα στάδια της ανάπτυξης της επιχειρηματικής ιδέας (προγράμματα ΕΣΠΑ, ευρωπαϊκά προγράμματα, ιδιωτικές επενδύσεις, venture capitals, business angels, σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία, τραπεζικά προϊόντα, crowd funding  κ.λπ.).

Υπηρεσίες δικτύωσης με εθνικούς και διεθνείς φορείς με συναφή δραστηριότητα με σκοπό την αναγνώριση και ανάδειξη συνεργειών αμοιβαίου οφέλους (win-win strategies),

Η υποστήριξη σε θέματα στρατηγικής αλλά και καθημερινής λειτουργίας των startups (διοίκηση, οργάνωση και λειτουργία επιχείρησης, χρηματοοικονομική λειτουργία, φορολογικά / ασφαλιστικά θέματα, διαχείριση χρέους κ.λπ.)

Υπηρεσίες μεταφοράς τεχνογνωσίας από προηγμένες στους παραπάνω τομείς χώρες, με τη μορφή διεθνών Συνεδρίων, ενημερωτικών ημερίδων, σεμιναρίων κατάρτισης, συμμετοχή σε θεματικές εκθέσεις κ.α.

Υπηρεσίες διαρκούς στήριξης σε θέματα τεχνολογίας που αφορούν άμεσα τους παραπάνω τομείς (διεθνής προβολή επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσω διαδικτύου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης, social business).

2. Υποστήριξη συστάδων επιχειρήσεων (clusters) σε στρατηγικούς τομείς της περιφερειακής οικονομίας με την ΕΣΕΕ σε πόλο facilitator

Μέχρι στιγμής στην ελληνική αγορά οι επιχειρήσεις αντιμετώπιζαν επιφυλακτικά τη συμμετοχή τους σε συνεργατικά δίκτυα και clusters. Ωστόσο, η κρίση έχει ανατρέψει παγιωμένες αντιλήψεις σε σχέση με την επιχειρηματικότητα και έχει διαμορφώσει μια νέα κουλτούρα που ενθαρρύνει την ανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών. Η ευρωπαϊκή εμπειρία μας δείχνει ότι οι επιχειρήσεις που συνεργάζονται και δημιουργούν τα clusters εξειδικεύονται σε ένα συγκεκριμένο τομέα-κλάδο επιχειρηματικής δραστηριότητας έχοντας ένα συγκεκριμένο γεωγραφικό προσδιορισμό και είτε συνδέονται μεταξύ τους με κοινή τεχνολογία είτε αλληλοσυμπληρώνονται, ώστε να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις τους συνεχώς μεταβαλλόμενου παγκοσμιοποιημένου περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε ότι η υποστήριξη τέτοιων συστάδων σε επίπεδο Περιφέρειας Αττικής θα διευκόλυνε σημαντικά την ανάπτυξη στρατηγικών τομέων. Ήδη στον Πειραιά ιδρύσαμε το πρώτο ναυτιλιακό cluster και προτείνουμε τη δημιουργία cluster στα logistics, κάτι που θα συνδέσει το διεθνές εμπόριο και την ελληνική παραγωγή με τη δύναμη των συνδυαστικών μεταφορών, δημιουργώντας στην Αττική στρατηγικούς εμπορικούς κόμβους που θα δίνουν προστιθέμενη αξία και θα λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές της ελληνικής οικονομίας.

3. Συμβουλευτική σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα σε θέματα εξαγωγικού προσανατολισμού, καινοτομίας, δυναμισμού και εξωστρέφειας.

Στην παρούσα οικονομική συγκυρία με τον ανταγωνισμό να οξύνεται ανάμεσα στις επιχειρήσεις και με δεδομένο ότι ανοίγονται πολλές ευκαιρίες στο εξαγωγικό εμπόριο, έχουμε προτείνει τη δημιουργία συμβουλευτικών υπηρεσιών προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε συνεργασία της ΕΣΕΕ με την Περιφέρεια Αττικής.

Να μπορεί δηλαδή μία επιχείρηση να οργανώσει και να μεθοδεύσει μια εξαγωγική δραστηριότητα πέρα από τη συνηθισμένη πρακτική των ευκαιριακών πωλήσεων στο εξωτερικό. Στην κατεύθυνση αυτή οι δομές συμβουλευτικών υπηρεσιών που προτείνουμε να δημιουργηθούν θα μπορούσαν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να διαμορφώσουν την απαραίτητη ενδοεπιχειρησιακή εξαγωγική ετοιμότητα για την επιτυχή είσοδο και τοποθέτηση στις ξένες αγορές αλλά και την υιοθέτηση καινοτομίας.

Ολοκληρώνοντας, οι προτάσεις μας δεν τελειώνουν εδώ, αλλά ούτε μένουν προτάσεις. Η ΕΣΕΕ υλοποιεί ήδη με επιτυχία διάφορα έργα που βασίζονται στις παρακάτω τεκμηριωμένες προτάσεις του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ:

1. Στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ ήδη λειτουργούν τέσσερα Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου στις πόλεις: Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Αλεξανδρούπολη. Η μεγάλη απήχηση που είχε ο νέος θεσμός στις τοπικές αγορές, έχει ως αποτέλεσμα την εκδήλωση ενδιαφέροντος από σημαντικό αριθμό πόλεων σε ολόκληρη τη χώρα για να δημιουργήσουν το δικό τους Open Mall και ελπίζουμε η Περιφέρεια Αττικής να εκδηλώσει ανάλογο ενδιαφέρον, ξεκινώντας άμεσα από το open mall στο κέντρο της Αθήνας που έχει ήδη σχεδιαστεί και να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές. Με βάση την έως σήμερα αποκτηθείσα εμπειρία από την πορεία υλοποίησης και λειτουργίας των Open Mall, ο σημαντικότερος παράγοντας επιτυχίας του όλου θεσμού είναι ο συντονισμός και η υποστήριξη των υφιστάμενων και των νέων Κέντρων σε τομείς όπως: η δημιουργία, λειτουργία και συντήρηση κοινών υποδομών, η μεταφορά τεχνογνωσίας από άλλες χώρες, η δικτύωση μεταξύ των Εμπορικών Συλλόγων που υλοποιούν και λειτουργούν ΑΚΕ για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και εμπειριών, η προβολή του θεσμού γενικά ώστε να εξοικειωθεί με αυτόν το καταναλωτικό κοινό αλλά και οι τουριστικοί επισκέπτες της χώρας, η διασφάλιση της εφαρμογής κοινών κανόνων και εφαρμογών “FeelSafe” από όλα τα Open Malls, που συμβάλλει στην ομοιομορφία και την αύξηση της αναγνωρισιμότητας του θεσμού συνολικά, και η ενδυνάμωση συνεργατικού πνεύματος μεταξύ των μικρών και πολύ μικρών επιχειρηματιών.

2. Με την ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών για την υποστήριξη της προσαρμογής των ελληνικών επιχειρήσεων στις απαιτήσεις του σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Στηρίζουμε τις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) και να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες που παρέχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τις υποστηρίζουμε επίσης, ώστε να μετατραπούν από μικροεισαγωγικές σε μικροεξαγωγικές μέσα από οργανωμένες υπηρεσίες ψηφιακής ενίσχυσης της εξαγωγικής δραστηριότητας μέσω e-commerce.

3. Με την ολοκληρωμένη παρέμβαση για τη διευκόλυνση της διαδοχής στον εμπορικό κλάδο στην Ελλάδα. Στόχοι μας, πρώτον η προσέγγιση του διττού χαρακτήρα της διαδοχής στη διοίκηση και στο ιδιοκτησιακό καθεστώς, καθώς θα σχεδιαστούν διαδικασίες και εργαλεία, ώστε να προετοιμαστούν καταλλήλως τόσο οι μεταβιβάζοντες όσο και οι διάδοχοι. Δεύτερον, η διασφάλιση της ομαλής και αποτελεσματικής μετάβασης, δίνοντας έμφαση όχι μόνο σε αυτές καθαυτές τις διαδικασίες αλλά και στην επιλογή του κατάλληλου χρόνο εκτέλεσης αυτών. Τρίτον, η διάγνωση και ικανοποίηση των διαφοροποιημένων συνθηκών που δημιουργούνται ανάλογα τις δύο διαστάσεις της διαδοχής (μεταβίβαση σε συγγενή ή  μεταβίβαση σε τρίτο), επισύροντας παραμετροποίηση των προβλεπόμενων δράσεων.

4. Με γνώμονα την επέκταση των “boutique” ελληνικών εξαγωγών σε ολοένα μεγαλύτερο αριθμό χωρών, καθώς και την ενίσχυση της ανταγωνιστικής τους θέσης, η Ε.Σ.Ε.Ε. και τα Υπουργεία Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης πρότειναν την από κοινού οργάνωση της πρωτοβουλίας για θεσμοθέτηση ενός και μόνο Σήματος Ποιότητας Ελληνικής Μεσογειακής Γαστρονομίας. Κύριος σκοπός του σήματος είναι η προώθηση παραδοσιακών ελληνικών τροφίμων και ποτών και η αξιοποίηση της ελληνικής γαστρονομικής κουλτούρας, προκειμένου να αναβαθμιστεί η εικόνα των ελληνικών εστιατορίων και μίνι μάρκετ στο εξωτερικό και κατ’ επέκταση να ενισχυθεί η προβολή των ελληνικών προϊόντων και η φήμη της χώρας μέσω “branding“. Η πιστοποίηση των ελληνικών εστιατορίων με το εθνικό σήμα είναι προαιρετική, ωστόσο, η υιοθέτησή του προσδίδει προστιθέμενη αξία στην πιστοποιημένη επιχείρηση που το διαθέτει αφού έτσι δηλώνει ότι προσφέρει υψηλής ποιότητας επίπεδο εδεσμάτων της ελληνικής γαστρονομίας και αντίστοιχο επίπεδο εξυπηρέτησης. Μέχρι στιγμής το λογότυπο του σήματος φέρουν πάνω από 300 εστιατόρια και 500 μίνι μάρκετ στην Ευρώπη. Με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση των προϋποθέσεων και της εφαρμογής του σχεδίου σε όλα τα μέρη του κόσμου όπου υπάρχουν Έλληνες, προτείνουμε την υιοθέτηση του και από το #AtticaGrowth.

Τέλος θα ήθελα, να επισημάνω και να ζητήσω να απαντηθούν συγκεκριμένα σε αυτή την ημερίδα για το ελληνικό εμπόριο, τα εξής τρία ερωτήματα:

Στα προηγούμενα προγράμματα ΕΣΠΑ για τη στήριξη των επιχειρήσεων αποκλειόταν η ένταξη επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου. Ιδίως στην Αττική, οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου αποτελούν τον κρισιμότερο  σε επίπεδα συγκέντρωσης  κλάδο της περιφέρειας. Με  μεγάλη ικανοποίηση διάβασα για το πρόγραμμα «Επιχειρηματικότητα: Κοινωνία, Ανάπτυξη, Καινοτομία» της Περιφέρειας Αττικής, ότι η προσέγγιση της επιχειρηματικότητας πραγματοποιείται χωρίς διακρίσεις κλάδων. Μπορείτε να δεσμευθείτε ότι οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου θα μπορούν να συμμετέχουν στα προγράμματα του ΠΕΠ – Αττικής;

Ένα μεγάλος μέρος του προγράμματος αφορά στην ενίσχυση νέων επιχειρήσεων με καινοτόμο και εξωστρεφή προσανατολισμό. Προκειμένου να στηριχθεί το όλο εγχείρημα και να υπάρξει μεγιστοποίηση του αποτελέσματός του, υπάρχει πρόβλεψη μέσω της Περιφέρειας για τη διαμόρφωση μίας δομής συνεχούς στήριξης σε επίπεδο συμβουλευτικής αυτών των start-up και level-up επιχειρήσεων ;

Με δεδομένο ότι οι επιχειρήσεις σήμερα στην αγορά έχουν άμεση ανάγκη ρευστότητας, ιδιαίτερα όσο τα πιστωτικά ιδρύματα δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους, με ποιό τρόπο θα μπορέσετε να επιταχύνετε τις διαδικασίες χρηματοδότησης των επιχειρήσεων μέσω του ΠΕΠ;

Να γνωρίζετε ότι η ΕΣΕΕ και οι άλλοι κοινωνικοί εταίροι, το ΕΒΕΠ και τα άλλα Επιμελητήρια της Αττικής, εκπροσωπώντας το σύνολο της επιχειρηματικότητας, αλλά κυρίως εμείς, οι μικρομεσαίοι της αγοράς, είμαστε εδώ, κοντά στην Περιφέρεια και ευχόμαστε να μπορέσουμε να βρούμε πολλούς και εποικοδομητικούς τρόπους συνεργασίας, τους οποίους όμως, αυτή τη φορά θα πρέπει να αξιοποιήσουμε άμεσα και με επιτυχία.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: