Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Κορκίδης: Γενικό και αόριστο το ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης της κυβέρνησης για την οικονομία μας

Χωρίς κατηγορία στις 28/05/2018

Ενημερωτικό σημείωμα ΕΣΕΕ

|> Στο κείμενο των 106 σελίδων που συνέταξε η ελληνική κυβέρνηση, αναφορικά με την αναπτυξιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί μετά την έξοδο από τα προγράμματα επιτήρησης τον προσεχή Αύγουστο, περιγράφονται οι στόχοι για την υλοποίηση αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, ενώ παρατίθενται και σχετικά χρονοδιαγράμματα. Έμφαση δίνεται στη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, στην αναμόρφωση του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος, στον αναβαθμισμένο ρόλο των συνεταιριστικών τραπεζών και του ΕΤΕΑΝ, στη χαλάρωση των Capital Controls, αλλά και στον επαναπροσδιορισμό των εργασιακών σχέσεων, ενώ γίνεται αναφορά για τη μνημονιακή δέσμευση μείωσης της συνταξιοδοτικής δαπάνης και εναρμόνισής της με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Σε επίπεδο δημοσιονομικών μεγεθών το σχέδιο της κυβέρνησης αναφέρει ρητά ότι θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις της χώρας για την περίοδο 2018-2022, δηλαδή η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ,  ενώ διατυπώνεται η πρόβλεψη ότι η πραγματική άνοδός του την περίοδο 2018-2022 θα φτάσει το 2,3% σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω των επενδύσεων (+13,1%), της σταδιακής τόνωσης της ιδιωτικής κατανάλωσης (+0,5%) και της ενίσχυσης των εξαγωγών (+4,5%).

Σε γενικές γραμμές επιχειρείται μία απαρίθμηση των μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη συντελεστεί μέχρι σήμερα αλλά και των επόμενων δράσεων στις οποίες προσανατολίζεται η κυβέρνηση, υπό τον περιορισμό βεβαίως των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει απέναντι στους δανειστές.

Το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε 5 κεφάλαια:

  • Δημοσιονομική Βιωσιμότητα,
  • Βιώσιμη ανάπτυξη,
  • Διαρθρωτικές συνθήκες για την ανάπτυξη,
  • Δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη,
  • Χρηματοδότηση της ανάπτυξης

Φορολογία

Βασικό ζητούμενο είναι η δημιουργία ενός σταθερού φορολογικού συστήματος φιλικού στις επενδύσεις, που θα είναι δίκαιο, απλό και αποτελεσματικό, ενώ προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στη μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων αλλά και της εργασίας, με απώτερο στόχο την τόνωση της ανταγωνιστικότητας και των εισοδημάτων. Εντούτοις, η συγκεκριμένη πρόθεση της κυβέρνησης θα υλοποιηθεί μόνο εάν επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι και εξασφαλιστούν οι απαιτούμενοι πόροι για τη χρηματοδότηση των παραπάνω μέτρων. Παρ΄όλα αυτά δεν υπάρχει ποσοτικοποίηση των μέτρων και σαφής εξειδίκευσή τους με αποτέλεσμα να γεννιούνται ερωτήματα για το αν τελικά οι στόχοι που περιγράφονται είναι πράγματι εφικτοί ή απλώς αποτελούν προθέσεις της κυβέρνησης, για την ανακούφιση εκείνων των στρωμάτων του πληθυσμού που έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες απώλειες στη διάρκεια της κρίσης. Συνοπτικά οι άξονες της φορολογικής πολιτικής που προτίθεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση το προσεχές διάστημα αποτυπώνονται ως εξής:

  • Διεύρυνση της φορολογικής βάσης και καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, μέσω π.χ. φορολόγησης των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων ακινήτων – ηλεκτρονική πλατφόρμα όπως η Airbnb.
  • Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού (αλλαγές στον τελωνειακό κώδικα για την ενίσχυση της καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης προϊόντων, τα οποία υπάγονται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης – ΕΦΚ), μέσω και της δημιουργίας ενός Συντονιστικού Κέντρου για την προώθηση της αποτελεσματικής συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων αρχών.
  • Διασταύρωση φορολογικών δηλώσεων και τραπεζικών λογαριασμών για την αντιμετώπιση μεγάλων περιπτώσεων φοροδιαφυγής.
  • Υιοθέτηση μέτρων του ΟΟΣΑ (εργαλειοθήκες) για την αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής μεγάλων επιχειρήσεων.
  • Εξασφάλιση δίκαιων/ουσιαστικών ρυθμίσεων για τους οφειλέτες του δημοσίου – κυρίως Εξωδικαστικός μηχανισμός –  μέσω του οποίου επιχειρείται η βελτίωση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων.
  • Επέκταση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών μέσω κανονιστικών αποφάσεων και κινήτρων για τους φορολογουμένους (π.χ. λοταρία), καθώς αποδεδειγμένα η χρήση των ψηφιακών πληρωμών αυξάνει τα δημόσια έσοδα (ΦΠΑ και ΦΕΦΠ) και βελτιώνει την φορολογική συμμόρφωση.
  • Παροχή φορολογικών κινήτρων για τις επιχειρήσεις μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου και του νόμου για τις στρατηγικές επενδύσεις.
  • Αξιοποίηση του περιουσιολογίου, το οποίο θα χρησιμεύσει για τον έλεγχο περιουσιακών στοιχείων των υπόχρεων και θα συμβάλει στη μείωση της φοροδιαφυγής. Παράλληλα, θα γίνει εφικτή η κατανομή του φορολογικού βάρους με βάση αντικειμενικά εισοδηματικά, περιουσιακά και κοινωνικά κριτήρια και το συνδυασμό αυτών με τα προβλεπόμενα αφορολόγητα όρια.
  • Όσον αφορά στον ΕΝΦΙΑ, στο σχέδιο αναφέρεται ότι μακροπρόθεσμα αναμένεται να αποδίδει έσοδα 2,65 δις ευρώ, ενώ στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας μόνιμος μηχανισμός που θα μπορεί να βελτιώνει το σύστημα φόρων ακίνητης περιουσίας αναπροσαρμόζοντας σε τακτική βάση τις φορολογικές αξίες (εμπορικές και αντικειμενικές συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών ακινήτων).

Χαλάρωση Capital Controls

Στο σχέδιο παρουσιάζεται ένας οδικός χάρτης για το πώς επέλθει η πλήρης άρση των τραπεζικών περιορισμών, με βασική επιδίωξη την κατάργηση των περιορισμών των αναλήψεων μετρητών, που σε συνδυασμό με την κατάργηση των περιορισμών στο άνοιγμα νέων λογαριασμών θα ολοκληρώσει την απελευθέρωση των εγχώριων συναλλαγών. Όσον αφορά στις επιχειρήσεις, οι οποίες στην πραγματικότητα είναι εκείνες που επηρεάζονται περισσότερο από την επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών, θα επιδιωχθεί το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα η αύξηση των ορίων μεταφοράς κεφαλαίων στο εξωτερικό και αύξηση του τρέχοντος ορίου έγκρισης συναλλαγών από τις υποεπιτροπές των τραπεζών.

Ήδη από πλευράς κυβέρνησης σχεδιάζεται αύξηση του μηνιαίου ορίου ανάληψης  από τα ATM αλλά πρέπει να συντρέξουν και άλλες προϋποθέσεις για την οριστική άρση των Capital Controls, όπως η αποκατάσταση της ρευστότητας των πιστωτικών ιδρυμάτων (μείωση «κόκκινων» δανείων, αύξηση καταθέσεων κ.α.) και η εμπέδωση κλίματος σταθερότητας και ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Η μεταφορά κεφαλαίων στο εξωτερικό αποτελεί το δυσκολότερο εγχείρημα, καθώς εξαρτάται από τη δυνατότητα δανεισμού της χώρας από τις αγορές και τη θέσπιση συγκεκριμένων κομβικών μεταρρυθμίσεων, που έχουν υποδειχθεί από τους Θεσμούς.

Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος

Βασικές συνιστώσες που θα στηριχθεί η πολιτική βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος , αποτελούν:

  • Η απλούστευση των απαιτούμενων διαδικασιών/μείωση του γραφειοκρατικού κόστους,
  • Η άρση των φραγμών εισόδου στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών με τη μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο εξωδικαστικών διακανονισμών.
  • Η δημιουργία καταστημάτων μίας στάσης που υποστηρίζουν τη λειτουργία των υφιστάμενων εταιρειών και επιτρέπουν στους νεοεισερχόμενους να δημιουργήσουν νέες καινοτόμες επιχειρήσεις.

Η διαμόρφωση ενός σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ικανού να προσελκύσει επενδύσεις και να κινητροδοτήσει καινοτόμες πρωτοβουλίες εξαρτάται από την αρμονική διευθέτηση ζητημάτων στους τομείς της φορολογίας, αδειοδότησης, πρόσβασης στη χρηματοδότηση και χωροταξικού σχεδιασμού. Ωστόσο, στις σελίδες του αναπτυξιακού σχεδίου δε γίνεται εκτενής αναφορά στον τρόπο που θα βελτιωθεί η εικόνα του εγχώριου επιχειρείν στους τομείς που αναφέρθηκαν και για τους οποίους η προσέγγιση πρέπει να έχει συνδυαστική/συνολική στόχευση και όχι μεμονωμένη.

Συνταξιοδοτικό

Όσον αφορά στην περικοπή των συντάξεων η εξοικονόμηση πόρων αναμένεται να φτάσει το 2,8% του ΑΕΠ έως το 2020, με συνέπεια η σχετική δαπάνη να περιοριστεί από το  17,3% του ΑΕΠ το 2016 στο 13,4% έως το 2020 και σε 12,9% το 2040, λαμβάνοντας υπόψη και την ταυτόχρονη αύξηση του ΑΕΠ-, προσεγγίζοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (13%). Παράλληλα, τονίζεται πως από το 2025 και μετά, η κρατική χρηματοδότηση θα καλύπτει μόνο την εθνική σύνταξη (4,8% του ΑΕΠ) με αποτέλεσμα την περαιτέρω εξοικονόμηση πόρων. Σε κάθε περίπτωση οι διατάξεις του σχεδίου επιχειρούν να αποδώσουν τα επώδυνα μέτρα συρρίκνωσης της συνταξιοδοτικής δαπάνης σε πιέσεις που ασκήθηκαν από πλευράς των δανειστών, προκειμένου να εξορθολογιστεί ο λόγος συμμετοχής τους στο ΑΕΠ, καθώς όπως προαναφέρθηκε ο τελευταίος αποκλίνει σημαντικά από το μέσο όρο των κρατών – μελών της Ε.Ε.

Εργασιακά

Δύο είναι τα ακανθώδη ζητήματα που προκαλούν την αντίδραση των δανειστών: οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας και ο κατώτατος μισθός. Σχετικά με την αύξηση του τελευταίου, οι εκτιμήσεις που γίνονται είναι συντηρητικές και διακρίνονται από επιφυλακτικότητα τόσο όσον αφορά στην εξειδίκευσή του (ποσό) όσο και την περίοδο εφαρμογής του. Μπορεί το Υπ. Εργασίας να έχει σχεδιάσει την εφαρμογή του εντός του 2018, ωστόσο με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν προβλέπεται να υλοποιηθεί νωρίτερα από το 2019. Ειδικότερα, βάσει του σχεδίου, προβλέπεται:

  • Η προσεκτική εξέταση της αύξησης του κατώτατου μισθού, απόρροια των βελτιωμένων συνθηκών της ελληνικής οικονομίας και της εγχώριας αγοράς εργασίας,
  • Ο νέος κατώτατος μισθός θα προκύψει από ένα βελτιωμένο σύστημα και από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, «ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους αρμόδιους φορείς εφαρμογής»,
  • Οι αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού θα λάβουν υπόψη τις εξελίξεις στην παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα, καθώς και το ποσοστό συνολικής ανεργίας, το ποσοστό ανεργίας των νέων και τα ισχύοντα μισθολογικά επίπεδα.
  • Σχετικά με τις συλλογικές συμβάσεις, το σχέδιο αναφέρει ότι θα γίνει η επαναφορά της αρχής της επεκτασιμότητας και της αρχής της ευνοϊκότερης μεταχείρισης, με τις ευνοϊκότερες ρυθμίσεις να υπερισχύουν έναντι των δυσμενέστερων.

“Κόκκινα δάνεια”

Στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της κυβέρνησης προβλέπεται η διαμόρφωση μιας δευτερογενούς αγοράς NPL’s («κόκκινων δανείων), σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές της Ε.Ε., ενώ προβλέπεται και η βελτίωση της τραπεζικής εταιρικής διακυβέρνησης που θα εξυπηρετήσει μεταξύ άλλων την ανάπτυξη της αγοράς. Στόχος είναι η αποσυμφόρηση των τραπεζών και επίτευξη των στόχων που τους έχουν τεθεί, αναφορικά με τον περιορισμό των μη εξυπηρετούμενων  δανείων και ανοιγμάτων μέχρι τα τέλη του 2019. Ζητούμενο είναι η διόδευση όσο το δυνατόν περισσότερων πόρων στην πραγματική οικονομία/επιχειρήσεις, κάμπτοντας τις δυσκολίες που παρατηρούνται σήμερα.

Αναπτυξιακή τράπεζα –  Συνεταιριστικές

Στο σχέδιο αναφέρεται ότι η δημιουργία μιας αναπτυξιακής τράπεζας «αναμένεται να προωθήσει μακροπρόθεσμες επενδύσεις και οικονομική ανάπτυξη, υποστηρίζοντας την επιχειρηματικότητα. Θα προσφέρει ρευστότητα και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την αναπτυξιακή πολιτική της χώρας και για να στηρίξει αυτές τις δραστηριότητες θα εκδίδει τίτλους και θα συγκεντρώνει κεφάλαια. Στην ουσία θα πρόκειται για μία εναλλακτική μορφή χρηματοδότησης των επιχειρήσεων, έμμεσου χαρακτήρα, προκειμένου να εξαλειφθεί μέρος των αγκυλώσεων που παρατηρούνται σήμερα από πλευράς συστημικών τραπεζών, με αποτέλεσμα το υψηλό κόστος δανεισμού και τη δύσκολη πρόσβαση των εταιρειών/επιτηδευματιών στις πηγές ρευστότητας.

Η αναπτυξιακή τράπεζα θα αποτελέσει μετεξέλιξη του ETEAN, το οποίο θα αναδιαρθρωθεί και θα ενισχυθεί η διοικητική του ικανότητα. Η αναπτυξιακή τράπεζα προβλέπεται να  χρησιμοποιήσει υπάρχοντα κονδύλια από άλλους οργανισμούς όπως (π.χ. TANEO), ενώ δεν θα επικεντρωθεί στη λιανική τραπεζική, αλλά θα επιδιώξει να ενισχύει τις εμπορικές τράπεζες, τους ιδιώτες επενδυτές και άλλους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.

Με το ίδιο σκεπτικό, προωθείται η ανάπτυξη των συνεταιριστικών τραπεζών που λειτουργούν σε περιφερειακό επίπεδο και έχουν στενότερη σχέση με τους πελάτες/χρηματοδότες τους. Από τη στιγμή που τα εν λόγο χρηματοδοτικά ιδρύματα έχουν καλύτερη γνώση των προβλημάτων των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, μπορούν να συνδράμουν στην ανεύρεση λύσεων που προσιδιάζουν στις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας.

Δήλωση Κορκίδη

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, έκανε την παρακάτω δήλωση:

«Το Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης ήταν ένα ζητούμενο χρόνων για την κυβέρνηση και η παρουσίασή του μας δίνει τη δυνατότητα να αξιολογήσουμε τις αναπτυξιακές της προτάσεις και το κατά πόσον αντιστοιχούν στις ανάγκες της οικονομίας την επόμενη μέρα μετά το τέλος του προγράμματος. Ένα πρώτο σημείο που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι αυτό καταρτίστηκε και παρουσιάστηκε σε δημόσια εγχώρια και διεθνή fora, χωρίς προηγουμένως να έχει τεθεί προς διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους. Ωστόσο κρίνουμε θετική την πρόταση της μόνιμης επιτροπής που προτάθηκε να λειτουργεί στο Υπουργείο Οικονομίας με τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων για την παρακολούθηση και βελτίωση του Αναπτυξιακού Σχεδίου. Είναι γεγονός, ωστόσο, ότι το Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης ενσωματώνει κάποιες από τις προτάσεις της ΕΣΕΕ για την ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και την προστασία του ελληνικού εμπορίου, όπως για παράδειγμα τη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα, την παροχή φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις, την επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών, την καταπολέμηση του παρεμπορίου, λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού, τη δημιουργία αλυσίδων αξίας και συστάδων επιχειρήσεων, τη δημιουργία Εθνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και αρκετές άλλες. Αρκετές από τις μεταρρυθμίσεις που περιγράφονται στο κείμενο κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά γενικά και αόριστα. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα, πως και σε ποιο χρονοδιάγραμμα θα υλοποιηθούν; Η κυβέρνηση απέφυγε να δεσμευθεί δημόσια σε ένα χρονοδιάγραμμα και να συνδέσει πολλές από τις προβλέψεις του κειμένου των 106 σελίδων με συγκεκριμένους χρονικούς ορίζοντες. Προφανώς αυτό οφείλεται στο ότι δε γνωρίζουμε αφενός τους όρους εξόδου της χώρας από το πρόγραμμα και τη διευθέτηση που θα επιτύχουμε για το χρέος.

Αναρωτιέμαι, όμως, πόσο αξιόπιστα είναι σχέδια που υποβάλλονται σε τέτοιους εξωγενείς περιορισμούς και θέτω σε πολιτικούς και πολίτες τα εξής ερωτήματα:

  • Μήπως τελικά το σχέδιο της κυβέρνησης είναι μία ακόμα μια απόδειξη ότι απέχουμε πολύ από ουσιαστικούς μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς;
  • Μήπως το πλαίσιο της επόμενης ημέρας είναι ένα ακόμα μνημόνιο μετά τα μνημόνια, με κούρεμα συντάξεων, κατάργηση ΕΚΑΣ, πάγωμα μισθών στο δημόσιο και ΕΝΦΙΑ, μείωση του αφορολόγητου και αύξηση ΦΠΑ στα υπόλοιπα μικρά νησιά;
  • Μήπως με την ασφυκτική εποπτεία δεν θα μπορούμε τα επόμενα χρόνια να κάνουμε ούτε βήμα χωρίς τον έλεγχο των δανειστών;
  • Μήπως τα νέα μέτρα των 5,1 δις ευρώ απομακρύνουν τα αντίμετρα;
  • Μήπως αντί για μόνοι μας απέναντι στους δανειστές θα είμαστε μόνοι μας απέναντι στις αγορές;
  • Μήπως το μαρτύριο της σταγόνας θα συνεχιστεί εως το 2022 σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που περιγράφονται στις 40 σελίδες μνημονιακού περιεχομένου;
  • Μήπως τα σενάρια της κάλπης διαφέρουν από το τι θέλουμε εμείς, τι θέλουν οι άλλοι και τι πρέπει τελικά να γίνει;

Με την ευκαιρία της μεγάλης γιορτής του Αγίου Πνεύματος εύχομαι ο Θεός να φωτίσει όλους όσους κρατάνε τη τύχη μας στα χέρια τους, ώστε να πράξουν ότι είναι καλύτερο για τον κόσμο και το τόπο μας».

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: