Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Πιό “απλησίαστο” από πέρυσι το πασχαλινό τραπέζι

ΚΟΙΝΩΝΙΑ στις 07/04/2015

Μέχρι και 20,37% η αύξηση στα ντόπια αρνιά!

Μπορεί η κρίση να χτυπάει “κόκκινο”, με την ανεργία να έχει εξεσφενδονιστεί, με μισθούς-συντάξεις των… 3,60 και την ανέχεια να έχει φτάσει στα ρετιρέ, αλλά κάποιοι εκπρόσωποι του εμπορίου συνεχίζουν να ζουν στον κόσμο τους! Λες και βρίσκονται σε άλλο πλανήτη κι ας είναι μεσοτοιχία με τους καταναλωτές και τα τεφτέρια τους…

Η διαπίστωση για το κόστος του εφετεινού πασχαλινού τραπεζιού, είναι “πικρή”και μάλιστα προέρχεται από έρευνα του κορυφαίου συνδικαλιστικού οργάνου των εμπόρων , όπως είναι η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)!

Όπως κάθε χρόνο λοιπόν, η ΕΣΕΕ προέβη στην καθιερωμένη διερεύνηση του κόστους του εφετεινού πασχαλινού τραπεζιού. Με βάση τα αποτελέσματα που προκύπτουν, το κόστος αναμένεται να αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι σε ποσοστό 5,23%.

Σύμφωνα, με τα στοιχεία που προέκυψαν από την πραγματοποίηση δειγματοληπτικών ελέγχων σε Σούπερ Μάρκετ αλλά και στην Κεντρική Αγορά Αθηνών (Βαρβάκειος), τα κρεατικά εμφανίζονται ακριβότερα κατά 0,74% κατά μέσο όρο. Ωστόσο, η τιμή του ντόπιου αρνιού και κατσικιού καταγράφει αξιοσημείωτη άνοδο κατά 20,37% και 4,41% αντίστοιχα.

Οι μεταβολές αυτές οφείλονται στο μειωμένο φετινό αριθμό των αμνοεριφίων, εξαιτίας των απωλειών από τον καταρροϊκό πυρετό, στις αντίξοες καιρικές συνθήκες που έπληξαν αρκετούς βοσκότοπους και στην προγενέστερη έναρξη της εξαγωγικής δραστηριότητας λόγω του καθολικού Πάσχα. Οι ανοδικές τάσεις που μόλις αναφέρθηκαν περιορίστηκαν σε σημαντικό βαθμό από την ετήσια υποχώρηση της τιμής του κοτόπουλου (-17,39%) και του χοιρινού κρέατος (-4,44%).

Παράλληλα καταγράφεται εκτίναξη του κόστους των φρούτων και των λαχανικών (18,35%). Ενδεικτικά αναφέρεται πως το σπανάκι (62,79%), το μαρούλι (54,76%) και το ραδίκι (42,68%) σημείωσαν μία κατακόρυφη και αναπάντεχη άνοδο της τιμής τους, ενώ στον αντίποδα τη μεγαλύτερη, εντός λογικών πλαισίων, πτωτική τάση κατέγραψαν τα μήλα (-13,93%) και τα κρεμμύδια (-8,54%). Όσον αφορά στα προϊόντα Σούπερ Μάρκετ, παρατηρείται μία μεσοσταθμική υποχώρηση των τιμών περίπου κατά 7% (6,96%), με την πλέον αξιοπρόσεκτη – μεταβολή να εντοπίζεται στο κόστος αγοράς αυγών (-18,47%) και βαφής (-17,97%) καθώς και του πασχαλινού τσουρεκιού (-14,04%).

Σύμφωνα, επομένως, με τα προαναφερθέντα στοιχεία, το μέσο κόστος του φετινού πασχαλινού τραπεζιού υπερβαίνει το αντίστοιχο περυσινό τουλάχιστον κατά 5,18 ευρώ. Για μία πενταμελή οικογένεια το συνολικό ύψος του φετινού τραπεζιού ανέρχεται στα 104,22 ευρώ, όντας αυξημένο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (99,04 ευρώ) κατά 5,23%, με τις τιμές των βασικών ειδών διατροφής (λαχανικά – κρεατικά) να εμφανίζουν μία μεσοσταθμική ανοδική τάση η οποία προσεγγίζει το 8,04%.

Η τιμοληψία πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα 1 με 7 Απριλίου 2015 και περιλαμβάνει προϊόντα που ανήκουν τόσο στην κατηγορία των λαχανικών – φρούτων όσο και σε αυτή των κρεάτων. (ακολουθεί ο Πίνακας 1 με τη μεταβολή της τιμής των προαναφερθέντων προϊόντων, για τα έτη 2015 και 2014).

 

Πίνακας 1: Σύγκριση πασχαλινού τραπεζιού 2015/2014
Λαχανικά – Φρούτα (Τιμές σε ευρώ)  Κρεατικά (Τιμές σε ευρώ)
Προϊόντα 2015 2014 Μεταβολή2015/2014

(%)

Προϊόντα 2015 2014 Μεταβολή2015/2014

(%)

Κρεμμύδι ξερό (κιλό) 0,75 0,82 -8,54% Αρνί (κιλό) 6,50 5,40 20,37%
Πατάτα (κιλό) 0,75 0,78 -3,85% Κατσίκι (κιλό) 7,10 6,80 4,41%
Ραδίκι Ιταλίας (κιλό) 1,15 0,82 42,68% Κοτόπουλο (κιλό) 1,90 2,30 -17,39%
Πατζάρι (κιλό) 1,07 0,78 37,18% Χοιρινό κρέας 4,30 4,50 -4,44%
Καρότο (κιλό) 0,71 0,76 6,58% Μ.Ο. μεταβολής κρεατικώνΗ τιμοληψία πραγματοποιήθηκε στην Κεντρική Αγορά Αθηνών (Βαρβάκειος) και σε Σούπερ Μάρκετ 0,74%
Μαρούλι (τεμάχιο) 0,65 0,42 54,76% Λοιπά είδη Supermarket (Τιμές σε ευρώ)
Λεμόνια (κιλό) 0,97 0,96 1,04% Προϊόντα 2015 2014 Μεταβολή2015/2014

(%)

Λάχανο (κιλό) 0,78 0,63 23,81% Μουστάρδα 2,28 2,12 7,55%
Ντομάτα (κιλό) 1,46 1,41 3,55% Αυγά (6 τεμ.) 1,28 1,57 -18,47%
Σπανάκι (κιλό) 1,40 0,86 62,79% Πασχαλινό Τσουρέκι (400 γρ.) 2,45 2,85 -14,04%
Αγγούρι (τεμάχιο) 0,41 0,34 20,59% Βαφή αυγών 1,78 2,17 -17,97%
Κολοκυθάκια (κιλό) 1,85 1,37 35,04% Φέτα (400 γρ.) 4,74 5,00 -5,20%
Πράσσο (κιλό) 1,31 0,97 35,05% Αναψυκτικό (1,5 lt) 1,33 1,37 -2,92%
Πιπεριά μακριά (τεμάχιο) 2,28 2,38 -4,20% Μπύρα (500 ml) 1,35 1,25 8,00%
Μήλα (κιλό) 1,05 1,22 -13,93% Ελαιόλαδο (1 lt) 4,43 5,07 -12,62%
Πορτοκάλια (κιλό) 0,56 0,49 14,29% Μ.Ο. μεταβολής σε είδη Σούπερ Μάρκετ -6,96%
Μ.Ο. μεταβολής λαχανικών και φρούτων σε Σούπερ Μάρκετ 18,35% Πηγή: Σούπερ Μάρκετ & Κεντρική Αγορά Αθηνών (Βαρβάκειος)

Παράλληλα, όμως, με το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού, το ΙΝ.ΕΜ.Υ. διενήργησε έρευνα για το κόστος των νηστίσιμων εδεσμάτων, τα οποία αποτελούν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης κατά την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας. Καταγράφεται έτσι μία αμελητέα ετήσια άνοδο σε σχέση με την περυσινή εορταστική περίοδο, της τάξεως του 0,40%. Ειδικότερα, τα θαλασσινά με πολύ μικρές αυξομειώσεις κινούνται στα ίδια επίπεδα με το 2014, ενώ όσον αφορά στις τιμές των λοιπών προϊόντων που πλαισιώνουν το τραπέζι της Μεγάλης Εβδομάδας, υποχώρηση καταγράφουν το τουρσί χύμα (-5,00%) και τα ντολμαδάκια σε κονσέρβα (-4,55%), ενώ οι φακές (12,61%) και η ταραμοσαλάτα (1,53%) σημειώνουν ανοδική πορεία. (ακολουθεί ο Πίνακας 2 με τη μεταβολή της τιμής των προαναφερθέντων προϊόντων, για τα έτη 2015 και 2014).

 

Πίνακας 2: Σύγκριση τιμών νηστίσιμων εδεσμάτων 2015/2014
Προϊόντα Ποσότητα 2015(τιμές σε €) 2014(τιμές σε €) Μεταβολή 2015/2014
Καλαμάρια φρέσκα Κιλό 14,00 14,50 -3,45%
Χταπόδι φρέσκο Κιλό 12,40 12,15  2,06%
Γαρίδες μεσαίες κατεψυγμένες Κιλό 12,00 12,00  0,00%
Ταραμοσαλάτα Κιλό 2,65 2,61  1,53%
Ελιές Καλαμών Κιλό 4,03 4,05 -0,49%
Τουρσί χύμα Κιλό 2,28 2,40 -5,00%
Φακές ψιλές Μισό κιλό 1,34 1,19  12,61%
Ντολμαδάκια κονσέρβα Μισό κιλό 2,10 2,20 -4,55%
Μ.Ο. μεταβολής νηστίσιμων εδεσμάτων για την Μεγάλη Εβδομάδα  0,40%
Πηγή: Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών (για τα θαλασσινά) και Σούπερ Μάρκετ

Επισημάνσεις ΕΣΕΕ για την πασχαλινή περίοδο με σημείο αναφοράς τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας και της προστασίας των καταναλωτών. Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δίνεται στα εξής:

  • Όλα τα σφάγια αμνοεριφίων πρέπει να προέρχονται από εγκεκριμένες εγκαταστάσεις σφαγής και να φέρουν ευανάγνωστη τη σήμανση καταλληλότητας (ωοειδή σφραγίδα).

– Τα ελληνικά σφάγια αμνοεριφίων να φέρουν ωοειδή σφραγίδα χρώματος τιρκουάζ και παραλληλόγραμμη σφραγίδα με την ένδειξη «ΕΛΛΑΣ».

  • Τα σφάγια κοινοτικής προέλευσης να φέρουν επίσης ωοειδή σφραγίδα σήμανσης, χρώματος τιρκουάζ, καθώς και σφραγίδα της χώρας προέλευσης π.χ. Ισπανία, Γαλλία, Βουλγαρία κ.λπ..
  • Τα σφάγια που προέρχονται από τρίτες χώρες να φέρουν σφραγίδα σήμανσης χρώματος καφέ, να αναφέρεται η χώρα προέλευσης και ο κωδικός της εγκατάστασης.
    – Γενικά, τα νωπά κρέατα πρέπει να διατίθενται σε θερμοκρασία 2-5οC και τα κατεψυγμένα σε -18 έως -20 C. Η έκθεση των σφάγιων αμνοεριφίων εκτός ψυκτικών θαλάμων απαγορεύεται ακόμη και αν βρίσκονται εντός του χώρου του καταστήματος πώλησης.
  • Απαγορεύεται η πώληση συκωταριών και εντέρων που έχουν αποψυχθεί, ενώ οι νωπές συκωταριές και τα έντερα δεν πρέπει να είναι εκτεθειμένα στο περιβάλλον, στη σκόνη και στα έντομα. Από όλα τα σφάγια των αμνοεριφίων πρέπει υποχρεωτικά να έχει αφαιρεθεί ο σπλήνας.
  • Η μεταφορά των κρεάτων επιτρέπεται μόνο με οχήματα-ψυγεία εφοδιασμένα με την απαραίτητη άδεια καταλληλότητας από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Κτηνιατρικής των Περιφερειών.
  • Η αγορά και η φόρτωση κρεάτων σε μη επιτρεπόμενα μέσα μεταφοράς (Ι.Χ. φορτηγά κ.λ.π.) από πελάτες των επιχειρήσεων είναι παράνομη και η ευθύνη βαραίνει και τους προμηθευτές, οι οποίοι οφείλουν να ελέγχουν την καταλληλότητα του μεταφορικού μέσου.
  • Αναγραφή σε όλα τα εμπορικά έγγραφα (δελτία αποστολής – τιμολόγια) της χώρα προέλευσης των κρεάτων με ευθύνη του αγοραστή και του πωλητή.
  • Οι κρεοπώλες πρέπει να διαθέτουν βιβλιάρια υγείας σε ισχύ και βεβαίωση κρεοπώλη από τη Σχολή Επαγγελμάτων Κρέατος, αναρτημένη με την άδεια λειτουργίας του καταστήματος σε εμφανές σημείο.
  • Τα αυγά πρέπει να πωλούνται με κέλυφος χωρίς ρωγμές, καθαρά, στεγνά, απαλλαγμένα από εξωτερικές δυσάρεστες οσμές και να μην διατίθενται εκτεθειμένα στην ηλιακή ακτινοβολία.
  • Τα συσκευασμένα αυγά πρέπει να φέρουν τον αριθμό έγκρισης του ωοσκοπικού κέντρου και την ημερομηνία παραγωγής και λήξης, η οποία δε μπορεί να υπερβαίνει τις 21 ημέρες από την ημέρα της ωοτοκίας.
  • Επίσης, πρέπει να αναγράφεται στη συσκευασία η κατηγορία του αυγού (Α-Β κ.λπ.), τα πλήρη στοιχεία με τη διεύθυνση του παραγωγού ή το εμπορικό σήμα της επιχείρησης.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλης Κορκίδης, αναφερόμενος στην εμπορική κίνηση της πασχαλινής αγοράς προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

korkidis2Σύμφωνα με την ενημέρωση της ΕΣΕΕ από τους Εμπορικούς Συλλόγους της χώρας, για την έως σήμερα διακύμανση της αγοραστικής κίνησης, συμπεριλαμβανόμενης της Κυριακής 5 Απριλίου, στα αστικά κέντρα το κοινό συμπέρασμα που συνάγεται, συνηγορεί στο γεγονός πως η συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων δεν είναι καθόλου ικανοποιημένη από την καταγεγραμμένη επισκεψιμότητα. Η μέχρι στιγμής πορεία της πασχαλινής αγοράς χαρακτηρίζεται ως υποτονική -ελέω και των συνθηκών πολιτικής αβεβαιότητας και οικονομικής ανασφάλειας- με αποτέλεσμα να ταυτίζεται με το αρνητικό κλίμα του τελευταίου τριμήνου αδράνειας και απραξίας, που διανύει η ελληνική αγορά.

Η εορταστική περίοδος του Πάσχα είναι μικρής διαρκείας και έντασης, με εξαίρεση ίσως τα τρόφιμα και τα παιδικά δώρα, ενώ δύσκολα μπορεί να αναπληρώσει τις απώλειες της αγοράς από την αρχή του έτους. Εντούτοις, δεν εκλείπουν οι προσδοκίες για βελτίωση της κατάστασης και τόνωσης του τζίρου των εμπορικών καταστημάτων μέχρι το πέρας της εορταστικής περιόδου και ιδιαίτερα κατά τις τελευταίες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας, κυρίως μετά την καταβολή του Δώρου του Πάσχα στον ιδιωτικό τομέα. Ας ελπίσουμε ότι οι αισιόδοξες ελπίδες θα επαληθευτούν, από το γεγονός ότι παρά την οικονομική στενότητα, η αξιοπρέπεια στις κοινωνικές υποχρεώσεις των ημερών και η ευαισθησία στα παιδιά και τα βαφτιστήρια περισσεύει σε όλους τους Έλληνες. Σε κάθε περίπτωση, η κίνηση στις περισσότερες αγορές της χώρας είναι αναιμική, με τον κόσμο να περιορίζεται σε «βόλτα» και έρευνα αγοράς, ενώ παρατηρείται περιορισμένη αγοραστική δύναμη και μικρό ενδιαφέρον. Η κίνηση της φετινής πασχαλινής εορταστικής περιόδου σε πολλούς εμπορικούς δρόμους στα κέντρα των πόλεων, καταγράφει εμφανή πτώση σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ενώ ούτε στις τουριστικές περιοχές παρατηρήθηκε ικανοποιητική κίνηση λόγω του Καθολικού Πάσχα αλλά και της πρόωρης έναρξης της τουριστικής περιόδου.

Παρ’ όλα αυτά, για το τζίρο των καταστημάτων την περασμένη Κυριακή το μέτρο σύγκρισης δείχνει ξεκάθαρα αρνητική απόκλιση κατά τουλάχιστον -20% από πέρυσι, αφού αυτή είναι η δεύτερη χρονιά όπου τα μαγαζιά παραμένουν ανοικτά την Κυριακή των Βαΐων, χωρίς να έχει καταβληθεί το Δώρο Πάσχα. Εάν μάλιστα θεωρήσουμε ότι το πενθήμερο 3-7 Απριλίου ουσιαστικά σηματοδότησε την εορταστική πασχαλινή κίνηση, της οποίας η διάρκεια δεν υπερβαίνει τις 10 ημέρες, τότε μπορούμε να πούμε ότι φέτος η κατανάλωση κινείται ακόμα χαμηλότερα από τα ήδη χαμηλά περυσινά επίπεδα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ελάχιστοι ευχαριστημένοι και πολλοί δυσαρεστημένοι που κρατούν μικρό (πασχαλινό) καλάθι.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: