Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Άνεμο αισιοδοξίας στην αγορά φέρνει η ανάκαμψη στα προϊόντα περιποίησης προσώπου/σώματος

Χωρίς κατηγορία στις 07/03/2018

Ανάκαμψη στα καλλυντικά

|> Κρίση και ανέχεια, αλλά τα καλλυντικά κατάφεραν να ξεπεράσουν τις “κακές μέρες” και ήδη να βλέπουν με αισιοδοξία το μέλλον, καθώς η αγορά τους παρουσιάζει τάσεις ανάκαμψης, μετά από μία τετραετία συνεχούς μείωσης. Η διαπίστωση προέρχεται από μελέτη της “Στόχασις – Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ” και δημοσιοποιείται από την ΕΣΕΕ. Η μελέτη αναφέρει:

  1. Κλαδική μελέτη για τα καλλυντικά
  • Η εγχώρια αγορά των καλλυντικών παρουσιάζει τάσεις ανάκαμψης την τριετία 2014-2016, μετά από τέσσερα χρόνια (2010-2013) συνεχούς μείωσης.  Tο μέγεθος της εγχώριας αγοράς των καλλυντικών ανήλθε σε 526 εκ. € το 2016 (σε τιμές χονδρικής), παρουσιάζοντας αρνητικό Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ): -4,6% την περίοδο 2009-2016. Από το 2014 φαίνεται ότι η αγορά παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης, με ΜΕΡΜ 2013-2016: +2,0%. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι, η ζήτηση για τα προϊόντα του κλάδου θεωρείται «σχετικά ανελαστική», εφόσον οι καταναλωτές εξορθολόγησαν την αγοραστική τους συμπεριφορά την περίοδο 2010-2013.
  • Σημειώνεται ότι, διαχρονικά το μεγαλύτερο μερίδιο της εγχώριας αγοράς, σε αξία, κατέχουν τα προϊόντα περιποίησης προσώπου/σώματος ακολουθούμενα από τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών, τα αρώματα-κολόνιες και τα προϊόντα μακιγιάζ. Τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών έχουν εμφανίσει τη μεγαλύτερη πτώση (ΜΕΡΜ:-6,5%) το διάστημα 2009 – 2015, με τα αρώματα – κολόνιες να ακολουθούν (ΜΕΡΜ:-6,2%).
  • Όσον αφορά στη χρηματοοικονομική κατάσταση του κλάδου, τα κέρδη EBITDA (%) των παραγωγικών επιχειρήσεων παρουσιάζουν αυξητική τάση την εξεταζόμενη περίοδο και διαμορφώνονται σε ικανοποιητικά επίπεδα, παρά τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες. Αντίθετα, διακυμάνσεις παρουσιάζει ο αντίστοιχος δείκτης στις εισαγωγικές, ο οποίος διαμορφώνεται σε χαμηλότερα επίπεδα έναντι των παραγωγικών. Η οικονομική κατάσταση των παραγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου χαρακτηρίζεται από βελτιούμενες συνθήκες γενικής και άμεσης ρευστότητας μετά το 2011, ενώ ικανοποιητική είναι η ρευστότητα των εισαγωγικών επιχειρήσεων. Η σταθερότητα του περιθωρίου μικτού κέρδους, ιδιαίτερα των παραγωγικών επιχειρήσεων, την εξεταζόμενη περίοδο αποτυπώνει τη διαρκή προσπάθεια προσαρμογής των επιχειρήσεων στο οικονομικό περιβάλλον των τελευταίων ετών.
  • Όσον αφορά στην ευρωπαϊκή αγορά, η μέση ετήσια κατά κεφαλή κατανάλωση καλλυντικών (σε τιμές λιανικής) το 2015 στην Ε.Ε. ανέρχεται σε 124 € και στην Ευρώπη σε 134 €, με την Ελλάδα να υπολείπεται σημαντικά του μέσου όρου (74 €/ατομική καταναλωτική δαπάνη).
  • Η αγορά των καλλυντικών μεσοπρόθεσμα (2017-2021)/μελλοντικές προοπτικές του κλάδου προβλέπεται να κινηθεί ανοδικά με ΜΕΡΜ +5,3% και να διαμορφωθεί σε 676 εκ. € (τιμές χονδρικής) το 2021. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου είναι έντονος και εστιάζεται στην προσπάθεια αύξησης του μεριδίου τους, μέσω του κατάλληλου μείγματος επικοινωνιών marketing, κυρίως διαφήμισης, προώθησης πωλήσεων (εκπτώσεις, προσφορές κ.λπ.), της ανάπτυξης νέων προϊόντων και της δυναμικής διείσδυσης τόσο σε κανάλια ευρείας διανομής όσο και σε κανάλια επιλεκτικής διανομής.
  1. Δείκτης Κύκλου Εργασιών & Δείκτης Όγκου στην υποομάδα των Καλλυντικών – Φαρμακευτικών

(πηγή: ΕΛ.ΣΤΑΤ.  – Γενικός μη εποχικά διορθωμένος ΔΚΕ & ΔΟ στο Λιανικό Εμπόριο)

Από την επεξεργασία των τελευταίων διαθέσιμων στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ. (ετήσια στοιχεία 2017), αναφορικά με το ΔΚΕ & ΔΟ στον υποκλάδο των Καλλυντικών – Φαρμακευτικών Ειδών στο Λιανικό Εμπόριο, προκύπτουν τα παρακάτω συμπεράσματα:

  • Η σύγκριση των ετών 2017/2016 (μέσος όρος δωδεκαμήνου) καταδεικνύει μία μείωση της αξίας των πωλήσεων κατά 1,5%, ενώ αντίθετα ο όγκος των πωλήσεων καταγράφει άνοδο κατά 2,1%. Η παραπάνω εξέλιξη υποδηλώνει, τουλάχιστον ως μία πρώτη ανάγνωση των αποτελεσμάτων, καθώς δεν είναι διαθέσιμες αναλυτικότερες επισημάνσεις/διευκρινίσεις ανά υποκλάδο, μία υποχώρηση των τιμών των προϊόντων του κλάδου. Παράλληλα, τα μειωμένα σε ετήσια βάση έσοδα/τζίρος και η ταυτόχρονη αύξηση του όγκου των πωλήσεων μπορεί να αποδοθούν στην αλλαγή προμηθευτή που πιθανώς επέλεξαν να κάνουν οι εισαγωγικές επιχειρήσεις του υποκλάδου. Τα φθηνότερα προϊόντα απέφεραν μεγαλύτερο όγκο πωληθέντων αντικειμένων/εμπορευμάτων  και αντίστοιχα χαμηλότερες εισπράξεις/πωλήσεις.
  • Την περίοδο 2017/2013 ο τζίρος των Καλλυντικών – Φαρμακευτικών παρουσίασε κάμψη 3,3%, με τον όγκο των πωλήσεων να κινείται επίσης σε αρνητική τροχιά (-2,8%). Τέλος, στο χρονικό διάστημα 2017/2009 – στην περίοδο της οικονομικής κρίσης – οι πωλήσεις του υποκλάδου των Καλλυντικών/Φαρμακευτικών συρρικνώθηκαν δραστικά  κατά 39,2%, ενώ και όγκος πωλήσεων κατάγραψε σημαντική συρρίκνωση κατά 34,0%. Από τα παραπάνω προκύπτει, με τις επιφυλάξεις που διατυπώθηκαν στο αμέσως προηγούμενο σχόλιο, πως το επίπεδο των τιμών των προϊόντων της υπό εξέταση υποομάδας  (Καλλυντικά – Φαρμακευτικά) βαίνει μειούμενο.

Υποσημείωση

Ο παραπάνω δείκτης της ΕΛ.ΣΤΑΤ. αφορά μόνο εκείνες τις επιχειρήσεις όπου ο ετήσιος (εκτός ΦΠΑ) Κύκλος Εργασιών/Λιανικές πωλήσεις τους υπερβαίνει τις 200.000 €, ενώ συμπεριλαμβάνονται και εκείνες που εμπορεύονται Φαρμακευτικά, ιατρικά και ορθοπεδικά είδη και όχι μόνο Καλλυντικά προϊόντα. Επομένως τα συμπεράσματα που προκύπτουν δεν είναι απολύτως αντιπροσωπευτικά, επειδή δεν είναι γνωστή η ποσοστιαία αναλογία συμμετοχής της κάθε υποκατηγορίας (Καλλυντικά & Φαρμακευτικά) στο συνολικό επεξεργασθέν δείγμα  της ΕΛ.ΣΤΑΤ.

Χαιρετισμός προέδρου ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη
στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση
του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών & Αρωμάτων

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Με ιδιαίτερη χαρά χαιρετίζω την έναρξη των εργασιών της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσής σας.
Με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων η ΕΣΕΕ έχει ιδιαίτερους δεσμούς, καθώς πέρυσι τον Μάρτιο, υπογράψαμε Πρωτόκολλο Συνεργασίας, ώστε μέσα από τη συνεργασία να αντιμετωπίζουμε καλύτερα τα θέματα που απασχολούν τα μέλη μας.
Η δραστηριότητα του Συνδέσμου είναι έντονη.
Θα ήθελα να κάνω ιδιαίτερη μνεία στις παρακάτω δράσεις που υλοποιήθηκαν το 2017:

    • Στη συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» σε θέματα νανο-υλικών και τη χρήση τους στα Καλλυντικά προϊόντα.
    • Στην υπογραφή Συμφωνητικού με τους Γιατρούς του Κόσμου για την υποστήριξη του Έργου τους.
    • Στην συνεργασία με τον ΕΟΦ, ως την αρμόδια Δημόσια Αρχή για τον Κλάδο των Καλλυντικών στην Ελλάδα.
    • Στη συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο βιομηχανίας Καλλυντικών ( Cosmetics Europe) στον οποίο ο ΠΣΒΑΚ είναι μέλος, όπως επίσης
    • και στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ενέργειες για την ενημέρωση των μελών του ΠΣΒΑΚ σχετικά με το e-commerce( webinars, διημερίδες ).

Από το 2009 έως το 2017, δηλαδή καθόλη τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι σωρευτικές πωλήσεις του υποκλάδου των Καλλυντικών/Φαρμακευτικών συρρικνώθηκαν δραστικά  κατά 39,2%, ενώ και όγκος πωλήσεων κατάγραψε σημαντική υποχώρηση κατά 34,0%.

Η σύγκριση των ετών 2017/2016 καταδεικνύει μία μείωση της αξίας των πωλήσεων κατά 1,5%, ενώ αντίθετα ο όγκος των πωλήσεων καταγράφει άνοδο κατά 2,1% – στην ουσία δηλαδή φθηνότερα προϊόντα απέφεραν μεγαλύτερο όγκο πωληθέντων αντικειμένων/εμπορευμάτων  και αντίστοιχα χαμηλότερες εισπράξεις. Η παραπάνω εξέλιξη μπορεί να αποδοθεί σε πιθανή αλλαγή προμηθευτή των εισαγωγικών επιχειρήσεων του υποκλάδου. Παρόλο λοιπόν που τα διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καταδεικνύουν μια υποχώρηση του τζίρου, διάφορες έρευνες για τον κλάδο των καλλυντικών που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα κάνουν λόγο για θετικές προοπτικές που διαμορφώνονται για τον κλάδο.

Αυτή η διαφοροποίηση, ίσως οφείλεται στο γεγονός ότι στα διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το Δείκτη Κύκλου Εργασιών και το Δείκτη Όγκου στον υποκλάδο των Καλλυντικών – Φαρμακευτικών Ειδών στο Λιανικό Εμπόριο δε γίνεται αναφορά της ποσοστιαίας αναλογικής συμμετοχής της κάθε υποκατηγορίας (Καλλυντικά & Φαρμακευτικά), ώστε να έχουμε ένα αντιπροσωπευτική εικόνα αποκλειστικά για τα Καλλυντικά.

Επίσης, τα δεδομένα αφορούν μόνο εκείνες τις επιχειρήσεις όπου ο ετήσιος (εκτός ΦΠΑ) Κύκλος Εργασιών/Λιανικές πωλήσεις τους υπερβαίνει τις 200.000 €. (Το δείγμα της ΕΛ.ΣΤΑΤ. περιλαμβάνει μόνο τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις).

Σύμφωνα, λοιπόν, με ορισμένες κλαδικές μελέτες  που έχουν έρθει στο φως από το 2014 φαίνεται ότι η συγκεκριμένη αγορά παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης, με τον Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής την περίοδο 2013-2016 να είναι +2,0%.

Άλλο ένα χρήσιμο στοιχείο είναι ότι το μέγεθος της εγχώριας αγοράς των καλλυντικών ανήλθε σε 526 εκ. € το 2016 (σε τιμές χονδρικής), με το μεγαλύτερο μερίδιο σε αξία, να το κατέχουν τα προϊόντα περιποίησης προσώπου/σώματος.

Οι κατηγορίες του κλάδου που έχουν ζήτηση είναι χρήσιμοι για νέες επιχειρηματικές κινήσεις. Ωστόσο, σε αντίθεση με τις προαναφερθείσες θετικές παραμέτρους η μέση ετήσια κατά κεφαλή κατανάλωση καλλυντικών (σε τιμές λιανικής) το 2015 στην Ε.Ε. ανέρχεται σε 124 € και στην Ευρώπη σε 134 €, με την Ελλάδα να υπολείπεται σημαντικά του μέσου όρου (74 €/ατομική καταναλωτική δαπάνη).

Συνοψίζοντας, αυτό που έχει αξία να παρατηρήσουμε, πέρα από την αρνητική επίδραση της οικονομικής κρίσης στον κλάδο των καλλυντικών, είναι ότι η εγχώρια αγορά καλλυντικών εμφανίζει ευοίωνες προοπτικές. Γνωρίζω ότι περιμένετε αύξηση της τάξης του 1,1% στην αξία των συνολικών πωλήσεων για το 2018, γεγονός που θα σας βοηθήσει να ισοσκελίσετε τη μείωση της προηγούμενης χρονιάς και να περιορίσετε τις σωρευτικές απώλειες της περιόδου 2009-2017. Εκτιμώ πως η πραγματοποίηση της παραπάνω εκδοχής/εκτίμησης είναι εφικτή. Από πλευράς ΕΣΕΕ, θα ήθελα να σας υπογραμμίσω ότι είμαστε σε ετοιμότητα να εμβαθύνουμε το περιεχόμενο της συνεργασίας μας. Μπορούμε να ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη συνεργατικών οικονομικών και επαγγελματικών σχέσεων μεταξύ των μελών μας. Όπως και να οργανώσουμε από κοινού δράσεις και πρωτοβουλίες για την προώθηση των κοινών επαγγελματικών, οικονομικών και κοινωνικών συμφερόντων των μελών μας. Άλλωστε, η εποχή επιτάσσει τη συνεργασία και τη συνέργεια για την επίτευξη των κοινών μας στόχων.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: