Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Εισήγηση του Κ. Μπακογιάννη για τη Βιωσιμότητα

Χωρίς κατηγορία στις 03/10/2018

Συνέδριο Economist: “Τα κεντρικά κράτη αντιμετωπίζουν δυσκολίες και έχουν μείνει πίσω”

|> Συνεχίστηκε χθες στο ξενοδοχείο Hilton για δεύτερη και τελευταία ημέρα το 2ο Συνέδριο του Economist για τη Βιωσιμότητα στη ΝΑ Ευρώπη και τη Μεσόγειο.

Εισήγηση έκανε και ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδος Κώστας Μπακογιάννης, ο οποίος τόνισε: «Διαπιστώνουμε ότι παντού τα κεντρικά κράτη αντιμετωπίζουν δυσκολίες και έχουν μείνει πίσω στην εποχή της παγκοσμιοποίησης». Και:

Από την άλλη, συντελείται μια «σιωπηλή επανάσταση», όπως χαρακτηριστικά είπε, σε τοπικό επίπεδο, καθώς στις πόλεις γεννιούνται από τα κάτω προς τα πάνω νέες ιδέες, νέες πρακτικές. Σε όλο τον κόσμο η τοπική αυτοδιοίκηση έχει μετατραπεί σε ένα εργαστήρι για τη δημόσια πολιτική. Ο κ. Μπακογιάννης αναφέρθηκε στη συνέχεια σε ορισμένες πρωτοβουλίες που έλαβε η περιφέρεια της Στερεάς Ελλάδας, με κύριους άξονες την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τη διαφάνεια και λογοδοσία και την ανταπόκριση στα «θέλω» των πολιτών. Επεσήμανε τη σημασία πρωτοβουλιών στο πλαίσιο της «έξυπνης» γεωργίας και της στήριξης της επιχειρηματικότητας και τόνισε ότι υπάρχουν παραδείγματα καλών πρακτικών της τοπικής αυτοδιοίκησης από όλο τον κόσμο.

Δημήτρης Παπαστεργίου, Δήμαρχος Τρικκαίων

«Δεν είναι προορισμός η τεχνολογία, είναι απλώς το μέσο για να κάνουμε τις πόλεις μας πιο ανοιχτές, πιο ασφαλείς, πιο βιώσιμες», επεσήμανε ο κατά την παρέμβασή του στο συνέδριο του Economist ο δήμαρχος Τρικκαίων Δημήτρης Παπαστεργίου. Τόνισε ότι το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι πώς θα έρθει η ανάπτυξη και πώς θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, με δεδομένη την υψηλή ανεργία. Έφερε ως παράδειγμα το πρόγραμμα για παροχή κινήτρων σε νέους αγρότες. Τόνισε, επίσης, ότι οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών θα μπορούσαν να είναι και κριτήριο βαθμολόγησης της τοπικής αυτοδιοίκησης. Ο δήμαρχος Τρικκαίων επίσης αναφέρθηκε σε πρωτοβουλίες που πήρε η πόλη των Τρικάλων σε αυτό το πλαίσιο, όπως η εκτεταμένη χρήση του ποδηλάτου, πρωτοβουλίες εκπαίδευσης πάνω στην επιχειρηματικότητα και άλλες.

Ελένη Μυριβήλη, Αντιδήμαρχο Πρασίνου, Αστικής Πανίδας, Αστικής Ανθεκτικότητας και Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή, Δήμος Αθηναίων

Οι πόλεις καλύπτουν το 2% της επιφάνειας της Γης, αλλά παράγουν το 70% των αερίων του θερμοκηπίου, υπογράμμισε από το βήμα του Economist η Αντιδήμαρχος Πρασίνου, Αστικής Πανίδας, Αστικής Ανθεκτικότητας και Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή του Δήμου Αθηναίων Ελένη Μυριβήλη.

Αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία του δήμου Αθηναίων να ρωτήσει 1.000 απλούς πολίτες και ειδήμονες για το ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η πόλη και με βάση τις απαντήσεις των πολιτών αλλά και την εμπειρογνωμοσύνη από άλλες πόλεις να σχεδιάσει μια στρατηγική αστικής ανθεκτικότητας, με χρονιά-ορόσημο το 2030. Μέσω αυτής της στρατηγικής έχουν τεθεί προβλήματα όπως η αύξηση της θερμοκρασίας στην πόλη και έχουν προωθηθεί λύσεις, όπως η εφαρμογή μέσω smartphone για την ενημέρωση των ευπαθών ομάδων και η πρωτοβουλία «Δροσερές γειτονιές».

Marnie McGregor, Διευθύντρια διακυβερνητικών σχέσεων και στρατηγικών συνεργασιών, Πόλη του Βανκούβερ

Στον κοινό αγώνα πόλεων από όλο τον κόσμο για την αντιμετώπιση μεγάλων προκλήσεων της εποχής, όπως η κλιματική αλλαγή και η φτώχεια, αναφέρθηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου του Economist η διευθύντρια διακυβερνητικών σχέσεων και στρατηγικών συνεργασιών της πόλης του Βανκούβερ Marnie McGregor.

Μιλώντας για την πόλη της, το Βανκούβερ, επεσήμανε ότι προσπαθούν να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα χωρίς να μειώσουν την ανάπτυξη. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη υιοθέτησης «έξυπνων» και καθαρών τεχνολογιών, καθώς και στη διαχείριση του προσφυγικού-μεταναστευτικού προβλήματος, που αντιμετωπίζουν πολλές πόλεις. Μίλησε για το φόρουμ που έχουν συγκροτήσει οι 22 μεγάλες πόλεις του Καναδά, μέσω του οποίου υποστηρίζουν κοινά αιτήματα προς την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Τέλος, τόνισε ότι προτεραιότητα για τις πόλεις θα πρέπει να είναι οι ανάγκες των πολιτών.

Carleen Lyden Walker, Συνιδρύτρια και γενική διευθύντρια, Βορειοαμερικανική Ένωση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος ( NAMEPA)

Για ρυθμιστικό τσουνάμι στη ναυτιλία μίλησε στο συνέδριο του Economist η συνιδρύτρια και γενική διευθύντρια της Βορειοαμερικανικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος Carleen Lyden Walker, θέτοντας στο επίκεντρο τη μείωση των επιπέδων θείου στα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα πλοία, σε συνδυασμό με 50% μείωση των επιβλαβών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050. Τόνισε ότι οι δραματικές αλλαγές στον πλανήτη καθιστούν επιτακτική την ανάγκη μεταρρυθμίσεων εδώ και τώρα και υπό αυτό το πρίσμα δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι υπήρξε συμφωνία για τη μείωση στο όριο εκπομπής θείου στο 0,5% από το 2020.

Η κ. Walker εστίασε στον Στόχο 14 του ΟΗΕ που έχει να κάνει με τη υγεία των ωκεανών και σχολίασε τον ρόλο της ναυτιλίας σε μια συγκυρία κατά την οποία έχει αποφασιστεί η υιοθέτηση μιας σειράς αλλαγών.

«Πρόκειται ιστορικά για τις περισσότερες αλλαγές στο συντομότερο χρονικό διάστημα», σημείωσε, αναλύοντας τις παγκόσμιες πιέσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπη η ναυτιλιακή βιομηχανία. Μίλησε για αλλαγές στο περιβάλλον, από τις νέες διαδρομές, την αναβίωση του δρόμου του μεταξιού και τον ρόλο της Κίνας – σε συνέχεια της απόκτησης των φυσικών πόρων της Αφρικής – μέχρι την αυξανόμενη αυτοματοποίηση, την κεβερνοασφάλεια και τα νέα συναλλακτικά εργαλεία, όπως το blockchain.

Εν κατακλείδι, τόνισε ότι χρειάζεται να λειτουργούμε προληπτικά αντί να προσπαθούμε να πάρουμε μέτρα για να αντιμετωπίσουμε τυχόν δυσμενείς επιπτώσεις και προς αυτήν την κατεύθυνση παρουσίασε πρωτοβουλίες όπως η προώθηση περισσότερων γυναικών στη ναυτιλία, οι οποίες επιδεικνύουν μάλιστα μεγαλύτερη ευαισθησία στα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος.

Abdellah Srour, Εκτελεστικός γραμματέας, Γενική Επιτροπή Αλιείας για τη Μεσόγειο (GFCM), Διεθνής Οργάνωση Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών

Στη γαλάζια οικονομία και στην κυκλική οικονομία αναφέρθηκε ο εκτελεστικός γραμματέας της Γενικής Επιτροπής Αλιείας για τη Μεσόγειο (GFCM) της Διεθνούς Οργάνωσης Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών Abdellah Srour μιλώντας για τη θετική μακροπρόθεσμη επίδραση στην επιχειρηματικότητα, την απασχόληση και την ανάπτυξη.

«Τα ψάρια και η αλιεία αποτελούν εγγενές στοιχείο του κοινωνικού ιστού των παράκτιων κοινοτήτων μας», είπε και αναρωτήθηκε για το κόστος από την πιθανή ανεπάρκεια ψαριών για την κάλυψη της συνεχώς αυξανόμενης ζήτησης. «Πώς μπορούμε να φανταστούμε τον κοινωνικό ιστό των παράκτιων πόλεων χωρίς ψάρι και χωρίς αλιεία;» είπε χαρακτηριστικά. Ο οργανισμός FAO στοχεύει στην επισιτιστική ασφάλεια για όλους και το δικό μας έργο (δηλαδή το έργο του General Fisheries Commission for the Mediterranean του FAO) είναι να συνδέσουμε αυτόν τον στόχο με τη δημιουργία αξιοπρεπών θέσεων εργασίας, συμβάλλοντας στην ευημερία των παράκτιων κοινοτήτων σε περιφερειακό επίπεδο.

Ο κ. Srour μίλησε για τη σημερινή κατάσταση των αλιευτικών πόρων τονίζοντας ότι απαιτούνται επείγουσες ενέργειες για τη μείωση της πίεσης σε επίπεδο που αντιστοιχεί στη φυσική παραγωγικότητα των θαλασσών μας. Δεν παρέβλεψε να αναφερθεί στο κόστος που έχει η εξασφάλιση της βιωσιμότητας της αλιείας, καθώς απαιτούνται αυξημένες επενδύσεις, όπως τα εργαλεία παρακολούθησης, ελέγχου και επιτήρησης. «Αλλά έχουμε πολλά να κερδίσουμε από τη βιώσιμη διαχείριση των πόρων», πρόσθεσε σχετικά. Σύμφωνα με τον κ. Srour, η αειφόρος διαχείριση εξασφαλίζει ότι η αλιεία αποτελεί βασικό παράγοντα της μπλε ανάπτυξης της περιοχής. Από την άποψη αυτήν, η κύρια ευθύνη της General Fisheries Commission for the Mediterranean είναι να προωθήσει τη μετάβαση σε βιώσιμες οικονομικές δραστηριότητες, εξασφαλίζοντας ότι οι αλιευτικοί πόροι χρησιμοποιούνται με ορθολογικό τρόπο όχι μόνο σε βιολογικό επίπεδο αλλά και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές διαστάσεις της αλιείας.

Γεώργιος Γράτσος, Πρόεδρος Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (HELMEPA)

«Η ναυτιλία θα μπορούσε να ψύξει τον πλανήτη εάν είχαμε αλλαγή νομοθεσίας», ανέφερε χαρακτηριστικά μέσα από το συνέδριο του Economist ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος Γεώργιος Γράτσος, εξηγώντας ότι η ναυτιλία καταναλώνει θειούχα καύσιμα, την ώρα που το θείο αποδεικνύεται ότι μπορεί να ψύξει την ατμόσφαιρα. Παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν την κλιματική αλλαγή και ειδικότερα μεταξύ 1938-1970 διαπιστώνεται ότι δεν υπήρξε αύξηση μέσης θερμοκρασίας στον πλανητη. Τότε, όπως υπενθύμισε, είχαμε τον Β` Παγκόσμιο Πόλεμο και άρα μια τεράστια βιομηχανική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του πολέμου και μετά από αυτόν.

Από το 1998 μέχρι το 2008 υπήρξε ραγδαία αύξηση της θερμοκρασίας λόγω της ανάπτυξης της Κινας, γεγονός που συνδέθηκε με την σημαντική αύξηση των οξειδίων του θείου. Τότε όμως μειώθηκε η θερμοκρασία του πλανήτη. Όλοι οι κανονισμοί απαιτούν σοβαρή σκέψη, σύμφωνα με τον κ. Γράτσο, ο οποίος ανέφερε ότι για να κατανοήσουμε τη λειτουργία της ναυτιλίας πρέπει να την κατανοήσουμε σε επίπεδο logistics. Ενδεικτικά, σημείωσε ότι μια καθυστέρηση στο μεταφορικό έργο μπορεί να επιβαρύνει κατά 0,6% το κόστος του τελικού προϊόντος, αναδεικνύοντας τη σημασία της συνέπειας ως προς τον χρόνο μεταφοράς. Εξάλλου, όπως είπε, το παγκόσμιο εμπόριο αγαθών ανέρχεται σε 17,2 τρις. δολ. και η ναυτιλία διακινεί το 90%. Πέρα από τον χρόνο, η άλλη πρόκληση είναι οι ρύποι και, όπως εξήγησε ο κ. Γρατσος, τα πλοία εξέπεμπαν στην ατμόσφαιρά τους λιγότερους ρύπους από οποιοδήποτε άλλο μέσο μεταφοράς.

Για να στηρίξει περιατέρω την άποψή του σημείωσε ότι πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα αν μας ενδιαφέρει η υπερθέρμανση του παλανήτη ή να έχουμε καθαρό αερα. Από τη δεκαετία του 75 και μετά βλέπουμε συσχετισμό. Εν κατακλείδι, ο κ. Γράτσος σημείωσε ότι το φυσικό περιβάλλον δεν είναι κάτι με το οποίο μπορούμε να παίζουμε. Πρέπει να το καταλάβουμε και να είμαστε πολύ προσεκτικοί με αυτό ενώ ερωτηθείς σχετικά, αναφέρθηκε στις βλαβερές επιπτώσεις της χρήσης σύμμεικτων καυσίμων, τα οποία φορτώνουν στο Χιούστον με κίνδυνο την πλήρη ακινητοποίηση των μηχανών μεσοπέλαγα. Έτσι, τόνισε την ανάγκη συμμόρφωσης με τους κανονισμούς.

Βασίλειος Λαμπρόπουλος, Γενικός Διευθυντής Επιχειρήσεων, Thenamaris Ships Management

Για ένα τσουνάμι κανονσιμών και νέων απαιτήσεων που θεσπίζονται στη ναυτιλιακή βιομηχανία έκανε λόγο και ο γενικός Διευθυντής Επιχειρήσεων της Thenamaris Ships Management Βασίλειος Λαμπρόπουλος, αναφερόμενος στα 48 έτη εμπειρίας της εταιρείας στη διαχείριση πλοίων.

«Ψάξαμε διαθέσιμες επιλογές για τη στρατηγική μας», σημείωσε, εξηγώντας την εστίαση της εταιρείας του στην ολιστική και ολοκληρωμένη προσέγγιση καθώς και στις νέες τεχνολογίες, προκειμένου να εξασφαλίσει ότι θα κάνει χρήση μιας αξιόπιστης λύσης για την προστασία του περιβάλλοντος. Ανέφερε ως παράδειγμα αέρια όπως το CO2 και οι εκπομπές αζώτου, σημειώνοντας ότι για τη μείωση των εκπομπών ο τρόπος είναι να αλλάξει η ποιότητα του καυσίμου. Όποια μέθοδος επιλεγεί για αυτόν τον σκοπό, θα έχει επιπτώσεις στη δρατηριότητα του πλοίου και άρα χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση η απόφαση για την επιλογή της, σύμφωνα με τον κ. Λαμπρόπουλο, που μίλησε μεταξύ άλλων για τους τρόπους φιλτραρίσματος του καυσίμου. Σημείωσε ότι υπάρχουν συγκεκιμένα είδη ατσαλιού που περιλαμβάνουν διαφορετικά ποσοστά χρωμίου, νικελίου κ.ο.κ. και άρα πρέπει να ελεγχθεί η ποιότητα του αερίου που εκπέμπεται κάθε φορά από την καύση. Η χρήση χημικών για τη διαχείριση των εκπομπών θείου μπορεί να έχει άλλες σημαντικές επιπτώσεις, σχολίασε και μετέφερε στο ακροατήριο συζητήσεις με διυλιστήρια για αυτό το θέμα. Η θέση των τελευταίων είναι ότι θα βρούν καταναλωτές ακόμη και με καύσιμο με υψηλά επίπεδα θείου. Τέλος, σημείωσε ότι υπάρχουν ανησυχίες ασφάλειας των κινητήρων για το όριο 0,5% θείου, διότι εικάζεται ότι το καύσιμο συμπεριφέρεται απρόβλεπτα.

Χάρις Πλακαντωνάκη, chief strategy officer, Star Bulk Carriers

Στους βασικούς θαλάσσιους περιβαλλοντικούς κανονισμούς των τελευταίων ετών, που αποσκοπούν στη μείωση του αποτυπώματος των θαλάσσιων μεταφορών, ενός τομέα που αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, αναφέρθηκε η chief strategy officer της Star Bulk Carriers Χάρις Πλακαντωνάκη, τονίζοντας ότι τέτοιοι κανονισμοί έχουν ήδη τεθεί σε χρονοδιάγραμμα από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International Maritime Organization – ΙΜΟ) του ΟΗΕ και φέρνουν δυναμικές αλλαγές στις ναυτιλιακές αγορές.

«Ένας κρίσιμος κανονισμός που έχει ήδη τεθεί σε ισχύ είναι η Σύμβαση Διαχείρισης Υδατικών Πόρων του ΙΜΟ, η οποία ασχολείται με τη ζημιά που προκαλείται στα τοπικά οικοσυστήματα από την εισβολή ξένων θαλάσσιων ειδών που μεταφέρονται μέσα στις δεξαμενές των πλοίων από ένα μέρος στο άλλο… Το πλέον πιεστικό θέμα σήμερα όμως για τους πλοιοκτήτες είναι ο κανονισμός IMO για το ανώτατο όριο στο θείο (Sulphur Cap), ο οποίος τίθεται σε ισχύ την 1.1.2020», σημείωσε η κ. Πλακαντωνάκη, εξηγώντας ότι οι εκπομπές θείου αντιπροσωπεύουν σήμερα το 9% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών Sox που πιστεύεται ότι οδηγούν σε εκατοντάδες χιλιάδες θανάτους κάθε χρόνο. Το νέο παγκόσμιο ανώτατο όριο θείου είναι 0,5% έναντι του σημερινού ορίου του 3,5%, εκτός από τις Περιοχές Ελέγχου Εκπομπών, όπου τα πλοία υποχρεούνται ήδη να καίνε καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο 0,1% .

«Προκειμένου να συμμορφωθούν, μια επιλογή για τους πλοιοκτήτες είναι να στραφούν σε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, όπως το μαζούτ θαλάσσης με 0,1%», σημειώνει η κ. Πλακαντωνάκη. Εξηγώντας ότι η μέθοδος αυτή δεν απαιτεί κεφαλαιακές δαπάνες, αλλά οδηγεί σε υψηλότερο κόστος καυσίμων αφού η τιμή του μαζούτ είναι περίπου 50% υψηλότερη από την τιμή του μαζούτ υψηλής περιεκτικότητας σε θείο που χρησιμοποιείται σήμερα. Μια άλλη επιλογή, κατά την κ. Πλακαντωνάκη, είναι η ανακατασκευή πλοίων με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων, που απαιτεί αρχική κεφαλαιακή δαπάνη ύψους περί τα 2-4 εκατ. δολ. ΗΠΑ ανά πλοίο ενώ μια τρίτη επιλογή είναι η καύση φυσικού υγρού καυσίμου χωρίς θείο, το οποίο, αν και είναι η καθαρότερη διαθέσιμη λύση, θα απαιτούσε σημαντικές τροποποιήσεις κινητήρα.

Ανδρέας Παπανδρέου, συμπρόεδρος, Sustainable Development Solutions Network Greece (UN SDSN Greece)

Ο συμπρόεδρος του Sustainable Development Solutions Network Greece (UN SDSN Greece) Ανδρέας Παπανδρέου σχολίασε ότι η ναυτιλία, ένας από τους λίγους τομείς στους οποίους η Ελλάδα έχει ισχυρή φωνή, είναι ευαίσθητη σε θέματα βιώσιμης ανάπτυξης. Έτσι, ανέδειξε τον πιεστικό χαρακτήρα της εφαρμογής του νέου ορίου θειούχων εκπομπών. Στο πλαίσιο της συζήτησης που συντόνισε, ανέδειξε πτυχές του θέματος όπως το υψηλό κόστος του καυσίμου στη ναυτιλία, η ανάπτυξη των πλοίων με πλυντηρίδες αερίων, τα scrubbers και οι κοστοβόρες επενδύσεις για την αναβάθμιση των πλοίων ώστε να συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς.

Όπως αναφέρθηκε, τα scrubbers αφαιρούν τα οξείδια του θείου από τα φουγάρα και είναι μια αποδεκτή λύση με βάση τους κανονισμούς. Ταυτόχρονα, μειώνουν σε μεγάλο βαθμό τα μικροσωματίδια και προσφέρουν μια λύση στη βιομηχανία έναντι της χρήσης βαρέως τύπου μαζούτ.

Masamichi Kono, Αναπλ. Γενικός Γραμματέας, ΟΟΣΑ

Η έκθεση του ΟΟΣΑ “Επενδύοντας στο Κλίμα, Επενδύοντας στην Ανάπτυξη” εκτιμά ότι απαιτούνται ετησίως περίπου 6,3 τρισ. δολάρια επενδύσεων σε υποδομές μεταξύ 2016 και 2030, προκειμένου να καλυφθούν οι παγκόσμιες αναπτυξιακές ανάγκες – και αυτό δεν λαμβάνει υπόψη το κλίμα.

Το στοιχείο αυτό παρέθεσε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο 2ο Συνέδριο για τη Βιωσιμότητα του Economist ο αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ Masamichi Kono, υπογραμμίζοντας ότι η κλιμάκωση της πράσινης, βιώσιμης χρηματοδότησης είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των εθνικών κλιματικών στόχων και των ευρύτερων στόχων βιώσιμης ανάπτυξης (SDGs).

Ο ίδιος, μιλώντας για την ανάγκη συστημικής μετατόπισης από τις υποδομές υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα προς ανθεκτικές υποδομές χαμηλών ρύπων, έκανε λόγο για ενθαρρυντικά μηνύματα, όπως το γεγονός ότι τα πράσινα ομόλογα σημειώνουν ετήσια αύξηση από το 2011: μόνο πέρυσι, εκδόθηκαν περισσότερα από 160 δισ. δολάρια.

Richard Mattison, Διευθύνων σύμβουλος, Trucost (Standard & Poor’s)

Η ρύπανση κοστίζει στον πλανήτη περίπου 6,5% του παγκόσμιου ΑΕΠ, τόνισε από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο διευθύνων σύμβουλος της Trucost (Standard & Poor’s) Richard Μattison, αναλύοντας την οικονομική πτυχή των προκλήσεων από την κλιματική αλλαγή.

Αναφερόμενος στη χρηματοδότηση για την επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας, έφερε το παράδειγμα της Κίνας: μόνο το 15% μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την κυβέρνηση, άρα το 85% θα πρέπει να προέλθει από άλλες πηγές.

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Mattison στάθηκε στις ευκαιρίες που εντοπίζονται στην αγορά πράσινων ομολόγων, όπου διαπίστωσε θετικό μομέντουμ. Ο ίδιος επεσήμανε τη σημασία της διαφάνειας και δη της παροχής δεδομένων (6.000 επιχειρήσεις στην ΕΕ θα πρέπει να παράσχουν στοιχεία), ένας τομέας στον οποίο συνδράμει η δραστηριότητα της S&P.

Milena Stevanovic, Senior loan officer, επενδυτική ομάδα για την Ελλάδα, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων

Τη δέσμευση της τράπεζας να διαθέσει τουλάχιστον το 25% των επενδύσεων στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη χαμηλού άνθρακα, διεμήνυσε σε ομιλία της στο συνέδριο του Economist η senior loan officer της επενδυτικής ομάδας για την Ελλάδα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Milena Stevanovic, τονίζοντας ότι το 2017 η ΕΤΕπ υπερκάλυψε για όγδοη συνεχή χρονιά τον στόχο για το κλίμα, παρέχοντας 19,4 δισ. ευρώ στον τομέα της καταπολέμησης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Πρόκειται για το 28% της συνολικής χρηματοδότησης της τράπεζας, η οποία έχει επίσης δεσμευτεί να αυξήσει τη δράση για το κλίμα στο 35% των δράσεων που αναλαμβάνει στις αναπτυσσόμενες χώρες έως το 2020.

«Η δράση για το κλίμα δεν είναι φτηνή. Οι ανεπτυγμένες χώρες έχουν δεσμευτεί να μοχλεύσουν 100 δισ. δολάρια έως το 2020 προκειμένου να προωθήσουν τη δράση για το κλίμα στις αναπτυσσόμενες χώρες (συμφωνία των Ηνωμένων Εθνών)», τόνισε η κ. Stevanovic. Η ίδια αναφέρθηκε στην ευρωπαϊκή αγορά πράσινων ομολόγων -οι εκδόσεις των οποίων αυξήθηκαν κατά περίπου 20% αυτό το έτος, στα 40 δισ. ευρώ- μιλώντας για σαφή περιθώρια βελτίωσης των δυνατοτήτων της.

Αθανάσιος Πολυχρονόπουλος, Εκτελεστικός πρόεδρος, Όμιλος Polyeco

«Η Polyeco Α.Ε. ξεκίνησε τη φιλόδοξη και εξαιρετικά επιτυχημένη πλέον πρωτοβουλία της για τη Σύγχρονη Τέχνη, το Polyeco Contemporary Art Initiative (PCAI), έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που στοχεύει πρωτίστως στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση του κοινού, θίγοντας εμμέσως το κρίσιμο ζήτημα της διαχείρισης των αποβλήτων, το οποίο δεν είναι μόνο τεχνικό, αλλά περιβαλλοντικό και κοινωνικό», υπογράμμισε από το βήμα του Economist ο εκτελεστικός πρόεδρος του Ομίλου Polyeco Αθανάσιος Πολυχρονόπουλος.

Μεταξύ άλλων, έφερε το παράδειγμα ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος για σχολεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό: «Το καλοκαίρι του 2017 ιδρύθηκε η εκπαιδευτική πλατφόρμα PCAI Junior με σκοπό να βοηθήσει παιδιά και εφήβους να κατανοήσουν κρίσιμα, οικολογικά ζητήματα που επηρεάζουν τον τόπο κατοικίας τους. Το πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα στηρίζεται στο βιωματικό παιχνίδι, δίνοντας παράλληλα στους μικρούς συμμετέχοντες τη δυνατότητα να εντρυφήσουν στην τέχνη του κολάζ, του animation, της εικονογράφησης, της συγγραφής σεναρίου και του κινηματογράφου».

Φίλιππος Βαφειάδης, Ιδρυτής και πρόεδρος, Innovyz Institute, Αυστραλία

«Η απαραίτητη τεχνολογία για τον συντονισμό και την ώθηση των αλλαγών που μπορούν να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη και να βελτιώσουν κάθε πτυχή του πολιτισμού μας είναι ήδη διαθέσιμη. Κάθε μέρα που δεν ενεργούμε για να την εφαρμόσουμε σε μεγάλη κλίμακα, είναι μια ημέρα οικονομικής και κοινωνικής ευημερίας που χάνεται», ανέφερε χαρακτηριστικά στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο συνέδριο του Economist για τη Βιωσιμότητα ο ιδρυτής και πρόεδρος του Innovyz Institute από την Αυστραλία Φίλιππος Βαφειάδης.

Ο ίδιος επεσήμανε ότι παράγοντες όπως η φτώχεια, η υγεία, η εκπαίδευση, η οικονομική ανάπτυξη και η αειφόρος παραγωγή είναι αλληλένδετα και πως, στο πλαίσιο αυτό, τα νέα εργαλεία διασφαλίζουν τη βελτιστοποίηση μέσα σε αυτήν την πολυπλοκότητα.

Rossella Cardone, Επικεφαλής βιωσιμότητας και εταιρικής ευθύνης, Ericsson

Τη συμβολή τεχνολογιών όπως το 5G και το IoT στην επίτευξη των στόχων βιώσιμης ανάπτυξης ανέπτυξε η επικεφαλής βιωσιμότητας και εταιρικής ευθύνης της Ericsson Rossella Cardone. Όπως είπε, οι πόλεις καθίστανται πιο έξυπνες και ανταγωνιστικές αλλά και πιο βιώσιμες, με χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ως βασικό στοιχείο ανέδειξε την ενίσχυση της διασύνδεσης, με την αξιοποίηση των δεδομένων και των πληροφοριών χάρη στην ευρύτερη τεχνολογική εξέλιξη.

Γιάννης Ιωαννίδης, Πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά» και Καθηγητής τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

«Τα μεγάλα δεδομένα είναι το νέο πετρέλαιο χωρίς το οποίο δεν μπορούμε να προχωρήσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του Economist ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου

«Αθηνά» και καθηγητής του τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιάννης Ιωαννίδης. Μεταξύ άλλων, έφερε το παράδειγμα σε τομείς όπως η ψηφιακή υγεία και συγκεκριμένα η ιατρική ακριβείας. Ο κ. Ιωαννίδης ανέπτυξε το «τρίγωνο της γνώσης»: έρευνα – εκπαίδευση – καινοτομία. «Τα απόβλητα του ενός είναι χρυσάφι για τον άλλον», τόνισε, αναφερόμενος σε ειδικές εφαρμογές – startups που θα μπορούν να μετρήσουν τα απόβλητα και να δημιουργήσουν δίκτυα μεταφοράς τους.

Θοδωρής Δαλαμάγκας, Κύριος ερευνητής και αναπληρωτής διευθυντής του Ινστιτούτου Πληροφοριακών Συστημάτων, Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά»

Τον ρόλο των νέων τεχνολογιών που εμπλέκονται στις αλυσίδες αξίας δεδομένων (data value chains) και που διαμορφώνουν τη λεγόμενη οικονομία των δεδομένων (data economy) ανέλυσε ο κύριος ερευνητής και αναπληρωτής διευθυντής του Ινστιτούτου Πληροφοριακών Συστημάτων του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά» Θοδωρής Δαλαμάγκας. «Με βάση την εμπειρία μας στο Ερευνητικό Κέντρο ΑΘΗΝΑ και τη θεματική πολλών ερευνητικών έργων που συμμετέχουμε και που αξιοποιούν όλη τη στοίβα τεχνολογιών που απευθύνεται σε αλυσίδες αξίας δεδομένων, πιστεύουμε πως τα εργαλεία και οι στρατηγικές που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των 17 στόχων βιώσιμης ανάπτυξης πρέπει να συναντηθούν με την οικονομία των δεδομένων, για να αποκτήσουν έναν χαρακτήρα όπως λέμε δεδομενοκεντρικό (data-driven)», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δαλαμάγκας.

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: