Τα παράπονά σας… μέσω της εφαρμογής “pireapp” και του τηλεφώνου “15510”
Ο Πειραιάς… διαδικτυώνεται!
Ο δήμος Πειραιά εγκαινίασε την ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τους δημότες, που έχει ως στόχο την καταγραφή και την άμεση επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας, μέσω της εφαρμογής «Pireapp» για smartphones, iPhone & Android και της τηλεφωνικής γραμμής 15510.
Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε σήμερα, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, που παραχώρησε ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας Πέτρος Κόκκαλης και ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Πληροφορικής, Διαφάνειας και Διαδικτυακής Πύλης Ανδρέας Βεντούρης, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Ο δήμαρχος Πειραιά στην ομιλία του, είπε:
«Είναι μια σημαντική ημέρα για τον Δήμο και για την πόλη. Όταν τελείωσαν οι εκλογές τον Μάιο του 2014 είχαμε μπει σε μια διαδικασία ως νέα Δημοτική Αρχή, άσχετα αν αναλαμβάναμε από 1η Σεπτεμβρίου, να βρούμε ένα τρόπο μιας καλύτερης επικοινωνίας του Δήμου και των υπηρεσιών με τους δημότες. Είναι κάτι που νομίζω πως έλειπε από την πόλη μας και από την δομή του Δήμου Πειραιά. Αρκετούς μήνες μετά, είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω μια νέα υπηρεσία του Δήμου, μέσω μια εφαρμογής για έξυπνα κινητά καθώς και ένα πενταψήφιο νούμερο τηλεφώνου, μέσα από τα οποία θα μπορούν οι δημότες από εδώ και στο εξής, να επικοινωνούν με τον Δήμο καταγράφοντας προβλήματα της καθημερινότητας -που στον Δήμο μας είναι πολλά- ώστε να μπορούμε να βελτιώσουμε την αμφίδρομη σχέση της επικοινωνίας δημότη με τον Δήμο, αλλά και να επιλύσουμε προβλήματα.
Είναι κάτι το οποίο πιστεύουμε ακράδαντα πως θα λειτουργήσει θετικά και σε βάθος χρόνου. Τα προβλήματα της καθημερινότητας είναι, όπως όλοι γνωρίζουμε, υπαρκτά και πολλά. Οι υπηρεσίες του Δήμου και ο Δήμος Πειραιά, δεν έχει το κατάλληλο προσωπικό αριθμητικά, αλλά και τα μέσα να επιλύσει αυτά τα προβλήματα όσο γρήγορα θα επιθυμούσε. Δεν πρέπει λοιπόν να πιστεύει κανείς, πως μέσω αυτών των εφαρμογών, αυτής της καινούριας δυνατότητας που δίνεται στους δημότες, τα προβλήματα θα επιλύονται άμεσα, στο λεπτό, στην ώρα, μέσα στην ημέρα.
Αυτό που επιχειρούμε να χτίσουμε, είναι αυτή η σχέση ώστε να μπορεί ο δημότης να καταγράφει και να στέλνει τα προβλήματά του με πιο σύγχρονο τρόπο, γιατί μέχρι τώρα δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα. Έψαχνε να βρει ποια υπηρεσία είναι αρμόδια, έπαιρνε τηλέφωνο στην καθαριότητα, στο πράσινο ή στην οδοποιία για μια λακκούβα, για ένα δέντρο που μπορεί να πέσει, για σκουπίδια. Όλο αυτό γινόταν λίγο άναρχα. Εξυπηρετούνταν οι δημότες, σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, αλλά με έναν τρόπο που δεν ήταν σύγχρονος. Εμείς θέλουμε να ξεκινήσουμε αυτή την επικοινωνία. Και οι δημότες θα εκπαιδευτούν σιγά – σιγά σε αυτή την καινούρια δομή και οι υπηρεσίες του Δήμου θα πρέπει να εκπαιδευτούν. Έχουν εκπαιδευτεί για να ξεκινήσουμε και για να λειτουργήσουμε, αλλά θα πρέπει να εκπαιδευτούν στο πως θα γίνεται αυτή η διαδικασία, με απώτερο στόχο πράγματι να επιλύονται περισσότερα προβλήματα όσο το δυνατό πιο γρήγορα, μέσα από μια σωστή αξιολόγηση. Είναι πολύ πιο άμεση ανάγκη να παρέμβουμε σε ένα δέντρο το οποίο κινδυνεύει να πέσει και να χτυπήσει ανθρώπους και είναι μικρότερη ανάγκη, να παρέμβουμε και να κουρέψουμε ένα δέντρο ή να κλείσουμε μια λακκούβα που δεν είναι τόσο επικίνδυνη.
Αυτή η αξιολόγηση θα γίνεται μέσα από τις υπηρεσίες. Με αυτό τον τρόπο, θα μπορέσουμε όλοι μαζί, δημότες και Δημοτική Αρχή να βελτιώσουμε τη σχέση μας και να βελτιώσουμε την πόλη μας. Επαναλαμβάνω ότι αυτό θα γίνει σιγά – σιγά και θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν είναι κάτι το οποίο θα λύσει άμεσα τα προβλήματα του Δήμου. Είναι μια καλή αρχή, ένα σωστό εργαλείο.
Και εμείς είχαμε ανασφάλεια και προβληματισμό για το αν θα μπορέσουμε μέσα από αυτή τη διαδικασία να λύσουμε τα προβλήματα, διότι γνωρίζουμε ότι είναι πολλά. Θεωρώ ότι είναι κάτι αναγκαίο, σύγχρονο, θα βοηθήσει και με ηρεμία και υπομονή θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε την εικόνα του Δήμου.
Η δική μου πεποίθηση είναι ότι η πόλη αλλάζει ημέρα με την ημέρα. Πιστεύω ότι σε 2, 3 χρόνια θα έχουμε μια πολύ καλύτερη πόλη. Ο Πειραιάς έχει πολλά προβλήματα. Αυτό που μένει να επιτευχθεί είναι μια ισχυρή συμμαχία Δημοτικής Αρχής και δημοτών. Θέλω να πιστεύω ότι υπάρχει ήδη μια καλή σχέση και μέσα από αυτές τις διαδικασίες ενισχύεται αυτή η σχέση, αποκτά ο ένας μεγαλύτερη εμπιστοσύνη με τον άλλον και μόνο θετικά έχουμε να αποκομίσουμε.
Ήδη όπως έχετε δει όσοι ασχολείστε με το θέμα, και άλλοι Δήμοι νομίζω 2,3 στο σύνολο, έχουν παρέμβει σε εφαρμογές. Εμείς είχαμε την ιδέα από την αρχή, το δουλέψαμε, ξεπεράσαμε γραφειοκρατικά προβλήματα και είμαστε στην ευχάριστη θέση να το ανακοινώσουμε. Ήδη λειτουργεί και μπορεί να ξεκινήσει από σήμερα ή αύριο, αλλά επαναλαμβάνω δεν είναι πανάκεια για τη λύση των προβλημάτων του Δήμου.
Είναι ένα εργαλείο, το οποίο αν χρησιμοποιηθεί σωστά από τους δημότες -που πιστεύω ότι θα χρησιμοποιηθεί-και αν οι υπηρεσίες του Δήμου το κατανοήσουν και λειτουργήσουν σωστά, μόνο οφέλη έχουμε να αποκομίσουμε».
Στη συνέχεια μίλησε ο Πέτρος Κόκκαλης:
«Το «pireapp» είναι μια τέτοια εφαρμογή και είμαστε πολύ περήφανοι, που μπορέσαμε και συνεργαστήκαμε με ένα καθαρόαιμο ελληνικό «start up», που έχει φτιάξει αυτή την εφαρμογή και την εφαρμόζει και σε αρκετούς άλλους Δήμους. Όπως είπαν και οι προλαλήσαντες – πέραν βεβαίως της πρώτης προσαρμογής στη λειτουργία του Δήμου μας – πήρε ένα καλό χρονικό διάστημα για να μπορέσουμε να προσαρμόσουμε τη λειτουργία μιας τέτοιας εφαρμογής με τη λειτουργία του Δήμου. Χρειάστηκαν να γίνουν κανονιστικές αλλαγές σε θέματα Οργανισμού του Δήμου, σε θέματα νομικά και βεβαίως και κυρίαρχα χρειάστηκε να εκπαιδευτούν και να ενστερνιστούν και οι εργαζόμενοι στον Δήμο αυτή τη διαδικασία.
Θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ και εγώ με τη σειρά μου τους τρεις Αντιδημάρχους, που θα επιφορτιστούν περισσότερο με αυτήν την εξυπηρέτηση αυτών των προβλημάτων: τον Αλέξανδρο Αργουδέλη στην Οδοποιία, τον Σταύρο Βοϊδονικόλα στο Πράσινο και τον Τάκη Καλογερόγιαννη στην Καθαριότητα. Όπως είπα και πριν, αυτό είναι ένα πρώτο ξεκίνημα στον χώρο «της έξυπνης πόλης» πράγμα για το οποίο είχα μιλήσει και παλιότερα και θα μιλήσουμε πολύ στο μέλλον.
Θα πρέπει σιγά – σιγά αυτή η πόλη να μπορέσει να χρησιμοποιεί τις δυνατότητες που τις δίνει η τεχνολογία. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα σε σχέση με το «pireapp», ότι για πρώτη φορά θα αρχίσουμε να έχουμε μία κεντρική καταγραφή των προβλημάτων και θα αρχίσουμε να έχουμε επομένως και μία δημόσια διαφανή και γνωστή σε όλους ανταπόκριση. Είναι προφανές και νομίζουμε, ότι σίγουρα στην αρχή ο ρυθμός ανταπόκρισης δεν θα είναι αυτός που θα θέλουμε να είναι, αλλά είναι μια αρχή και σιγά – σιγά θα ξεκινήσουμε να αυξάνουμε αυτό τον ρυθμό. Θα εξαρτηθεί βεβαίως και από τον βαθμό συμμετοχής των πολιτών, οι οποίοι είναι και οι χρήστες της πόλης, αλλά είναι και εκείνοι που θα παράξουν τα δεδομένα.
Να πω μόνο, ξεκινώντας προετοιμαζόμενοι για την χωρική επένδυση, ότι θα αποτελέσει και τον φορέα της υλοποίησης των λύσεων της «έξυπνης πόλης» στην πόλη μας και η οποία περιλαμβάνει κυρίως την εκπαίδευση των πολιτών. Και για να καταλάβετε την κατάσταση την οποία βρισκόμαστε, το πρώτο πράγμα, το οποίο έχουμε ξεκινήσει και κάνουμε, είναι να εντοπίσουμε και να έρθουμε σε επαφή και σε συνεργασία με όλους όσους διατηρούν οποιαδήποτε είδους δεδομένα για το τι συμβαίνει στην πόλη του Πειραιά. Αυτό μπορεί να είναι οι ναυτιλιακές εταιρείες και η κίνησή τους, μπορεί να είναι διάφοροι μετεωρολογικοί σταθμοί που υπάρχουν στην πόλη μας, μπορεί να είναι ακόμη και το ticket in του Δημοτικού Θεάτρου και του Ολυμπιακού και των κινηματογράφων της πόλης.
Σκοπός μας λοιπόν είναι να μαζέψουμε πρώτα απ’ όλα οτιδήποτε δεδομένο υπάρχει διαθέσιμο στην πόλη μας και εν συνεχεία να προχωρήσουμε στην υλοποίηση εφαρμογών «έξυπνης πόλης». Εγώ, όπως ερχόμουνα, είδα ένα πεζοδρόμιο που είναι χαλασμένο, το «ανέβασα» στο «pireapp» και θα ήθελα να καλέσω τους πολίτες της πόλης μας να το κάνουν και αυτοί. Σας ευχαριστώ πολύ».
Ακολούθως ο Ανδρέας Βεντούρης, είπε:
«Όταν ο Δήμαρχος μου ανέθεσε την ευθύνη της θέσης του πολιτικού προϊσταμένου της Διεύθυνσης Πληροφορικής, συμφωνήσαμε ότι ένας τομέας καθοριστικής σημασίας, είναι η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση.
Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, κρίναμε ότι για να μπορέσουμε να κάνουμε όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα σε αυτόν τον τομέα, πρέπει πρώτα να ασχοληθούμε με θέματα που αφορούν τη βελτίωση της εσωτερικής οργάνωσης της Διεύθυνσης Πληροφορικής, την υλικοτεχνική μας υποδομή, τη θωράκιση του Δήμου σε θέματα ασφάλειας, την καταγραφή προβλημάτων και ελλείψεων και τον σχεδιασμό μελλοντικών ενεργειών.
Φυσικά αυτή είναι μια διαδικασία που πρέπει να είναι και θα είναι συνεχής.
Κρίνουμε όμως ότι βρισκόμαστε σε αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο ώστε να προχωρήσουμε σε ενέργειες και βήματα που αφορούν τον τομέα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Τι εννοούμε με τον όρο αυτό;
Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση σημαίνει χρήση Νέων Τεχνολογιών στη Δημόσια Διοίκηση, ταυτόχρονα με οργανωτικές βελτιώσεις για την ενίσχυση των δεξιοτήτων του προσωπικού, ώστε να βελτιώνεται η εξυπηρέτηση του κοινού, η ενδυνάμωση της δημοκρατίας και η υποστήριξη των δημόσιων πολιτικών.
Ξεκινάμε την προσπάθειά μας προς αυτή την κατεύθυνση, έχοντας σχεδιάσει, υλοποιήσει και παρουσιάζοντας σήμερα το Concept: Ανοικτή Γραμμή Επικοινωνίας, που αποτελείται από την εφαρμογή pireapp και από έναν πενταψήφιο αριθμό.
Το Pireapp είναι μία εφαρμογή που μπορεί να χρησιμοποιήσει οποιοσδήποτε διαθέτει κινητό με λειτουργικό σύστημα IOS ή Android. Πρόκειται για το 95% των smartphones στη χώρα, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.
Πρόκειται για μία εφαρμογή πολύ απλή τόσο στη χρήση όσο και στον τρόπο λειτουργίας της. Ουσιαστικά ο χρήστης κατεβάζει την εφαρμογή, πραγματοποιεί εγγραφή και στη συνέχεια εντοπίζει το πρόβλημα, το φωτογραφίζει (εκείνη την ώρα γίνεται αυτόματη αποθήκευση του στίγματος τοποθεσίας) και το στέλνει στον Δήμο.
Βεβαίως, δεν χρησιμοποιούν ή δεν διαθέτουν όλοι smartphones. Για αυτό το λόγο, κρίναμε ότι πρέπει να εμπλουτίσουμε το concept και ανοίξαμε μία γραμμή με ένα πενταψήφιο νούμερο (το 15510), στο οποίο μπορεί να καλέσει ο δημότης, να αναφέρει το πρόβλημά του και οι αρμόδιοι υπάλληλοι του Δήμου να το καταγράψουν ακολουθώντας μία προτυποποιημένη διαδικασία.
Ποια είναι αυτή η διαδικασία;
Σε περίπτωση που έχει χρησιμοποιηθεί το pireapp, ο διαχειριστής του συστήματος, απλά αναθέτει το πρόβλημα στην αρμόδια υπηρεσία, η οποία είναι υπεύθυνη για την επίλυση και την ενημέρωση του συστήματος. Όταν το σύστημα ενημερωθεί, ενημερώνεται αυτόματα και ο δημότης.
Σε περίπτωση που έχει χρησιμοποιηθεί ο πενταψήφιος αριθμός, ο τηλεφωνητής που απαντάει στην κλήση του δημότη, καταγράφει στο λογισμικό το πρόβλημα, την περιγραφή και την τοποθεσία και κάνει την ανάθεση στην αρμόδια υπηρεσία. Μόλις το πρόβλημα επιλυθεί, ο δημότης ενημερώνεται τηλεφωνικά.
Να διευκρινίσουμε το εξής: αν δεν επιλυθεί το πρόβλημα ή δεν ανήκει στην δικαιοδοσία μας, στην αρμοδιότητά μας ή θα καθυστερήσει κλπ, πάλι ο δημότης ενημερώνεται τηλεφωνικά.
Όπως σας είπε και ο Δήμαρχος, προχωρούμε σε πιλοτική λειτουργία της Ανοικτής Γραμμής Επικοινωνίας. Έχουμε αρχικά εντάξει 3 Διευθύνσεις του Δήμου μας. Το Πράσινο, την Καθαριότητα και την Οδοποιία.
Φυσικά, θέλουμε να αυξάνεται συνέχεια η χρήση της και θεωρούμε ότι σε αυτό το πλαίσιο είναι πολύ κρίσιμο, να κατανοηθεί και να αφομοιωθεί από τους αιρετούς και το προσωπικό των Κοινοτικών Διαμερισμάτων, ώστε να γίνει γρηγορότερη και ευκολότερη η διάθεσή του στις τοπικές κοινωνίες. Θα κάνουμε επίσης καμπάνια ενημέρωσης στα σχολεία, στα ΚΑΠΗ και σε διάφορους φορείς της πόλης.
Στην πορεία θα το βελτιώνουμε συνεχώς και θα εντάξουμε και άλλες υπηρεσίες με σκοπό την ανάδειξή του σε μοναδικό σημείο εισόδου καταγραφής προβλημάτων και αιτημάτων στο Δήμο μας που έρχονται σε εμάς από τον Δημότη και τελικά την ανάδειξή του σε επιχειρησιακό κέντρο σε περιπτώσεις έντονων καιρικών φαινομένων ή έκτακτης ανάγκης.
Στόχος μας είναι η υπηρεσία να δουλέψει 16 ώρες την ημέρα, με 2 οκτάωρες βάρδιες, καθώς και τα Σαββατοκύριακα. Επειδή λειτουργεί πιλοτικά προς το παρόν, ξεκινάμε με μια 8ωρη βάρδια εντός του ωραρίου εργασίας του προσωπικού, με σκοπό να μπορέσουμε να εισάγουμε και τη 2η βάρδια όσο το δυνατόν πιο σύντομα.
Κλείνω λέγοντας, ότι παράλληλα με την υλοποίηση του εγχειρήματος που παρουσιάζουμε σήμερα, σκοπεύουμε να ανοίξουμε το βηματισμό μας σε πρόσθετες ενέργειες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα που αφορούν την παροχή ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών στον δημότη, προσπαθώντας συνεχώς να υλοποιούμε όσα προγραμματικά είπαμε και όσα έχουμε οραματιστεί».
Στο πλαίσιο της παρουσίασης της δράσης του «Pireapp» ο δήμαρχος κ. Μώραλης απάντησε σε διάφορες ερωτήσεις που του υποβλήθηκαν. Όπως:
- Για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ
«Είχαμε μια άποψη όλη η πόλη και οι όμοροι Δήμοι για το λιμάνι. Από τις Δημοτικές Αρχές, τους φορείς της πόλης και ενδεχομένως την πλειοψηφία των Δημοτών. Με διαφορές βέβαια στο τι θέλαμε ο καθένας, ήμασταν εναντίον στην πώληση των μετοχών του Οργανισμού στο λιμάνι. Και η προηγούμενη κυβέρνηση και η σημερινή. Όμως και η πλειοψηφία της Βουλής σε ποσοστό τρομακτικό υπερψήφισε μια συμφωνία που προέβλεπε την πώληση των μετοχών. Πως θα μπορούσε να το αποτρέψει λοιπόν μια Δημοτική Αρχή, η όποια Δημοτική Αρχή, οι όποιοι φορείς. Η προσφυγή των φορέων της πόλης στο ΣτΕ, απερρίφθη σήμερα.
Θέλω να πω ότι είναι και προβλήματα που ξεπερνούν τα όρια μιας πόλης. Ένας Δήμος δεν είναι κυβέρνηση, ένας Δήμαρχος δεν είναι πρωθυπουργός. Πρέπει να κατανοήσουμε μέχρι που είναι οι δυνατότητές μας, η παρέμβασή μας, η πίεσή μας.
Φαίνεται όπως είπε και ο αρμόδιος υπουργός, ότι ολοκληρώνεται τον Ιούνιο, η διαδικασία.
Θυμίζω ότι η σημερινή Δημοτική Αρχή, γιατί εδώ υπάρχουν ορισμένες παρανοήσεις, δεν ήταν εναντίον της εμπλοκής ιδιωτών στο λιμάνι, ήταν υπέρ της εμπλοκής ιδιωτών με μακροχρόνιες παραχωρήσεις όπως ήταν το καθεστώς της COSCO μέχρι σήμερα.
Ήταν εναντίον της πώλησης των μετοχών και της σύμπραξης ενδεχομένως ενός μονοπωλίου που δημιουργείται στο λιμάνι.
Τώρα τι περιμένουμε εμείς.
Πρέπει να δούμε την επόμενη ημέρα και όχι να στεκόμαστε συνέχεια στο χθες. Πάρθηκε μια απόφαση, υπερψηφίστηκε επαναλαμβάνω από το σύνολο των κομμάτων της Βουλής με εξαίρεση το ΚΚΕ και τη Χρυσή Αυγή.
Και τα κόμματα το Μάιο του 2014 προεκλογικά έλεγαν για τους Δήμους: όχι στην πώληση, δημόσιο χαρακτήρα του λιμανιού, ωστόσο είτε γιατί υποχρεώθηκαν είτε γιατί πιέστηκαν, άλλαξαν γνώμη.
Η Βουλή, η Κυβέρνηση καθορίζει τα της χώρας. Οι Δήμοι έχουν τις δικές τους αρμοδιότητες. Αυτό που περιμένουμε εμείς είναι μια καλύτερη σύμβαση του λιμανιού με την πόλη, αυτό που λέμε ανοιχτό λιμάνι.
Περιμένουμε οι επενδύσεις, οι οποίες προβλέπονται με σύμβαση παραχώρησης να είναι επενδύσεις που θα συμμετέχει και ο Δήμος Πειραιά, τουλάχιστον στο δικό του κομμάτι, σε διαβούλευση όπως προβλέπεται στην παραχώρηση, όχι δεσμευτικά βεβαίως, αλλά προβλέπεται. Να υπάρχει μια διαβούλευση για να δούμε πως αυτές οι επενδύσεις μπορεί να έχουν μια κοινή λογική μεταξύ λιμανιού και πόλης.
Περιμένουμε να ξεκινήσουμε και αυτό θα γίνει. Να έχουμε επιτέλους -και κακώς έπρεπε να υπάρξει η πώληση των μετοχών του Οργανισμού για να γίνει αυτό- έναν ετήσιο πόρο από τη λειτουργία του λιμανιού, περίπου στα 2 εκατομμύρια στην αρχή ως Δήμος. Είναι ένα σημαντικό ποσό για το Δήμο Πειραιά και να δούμε από εκεί και πέρα και η COSCO, ως μια κρατική κινεζική εταιρεία αν θα ήθελε μέσα στην πόλη μας και με αφορμή τη λειτουργία του λιμανιού, να εξετάσει συνέργειες με τη Δημοτική Αρχή και ένα ανοιχτό λιμάνι. Λιμάνι που θα έχει κοινή στρατηγική: Πόλη και Οργανισμός, για να βελτιώσουμε την ανάπτυξή μας. Πιστεύω ότι αυτή η πώληση, άσχετα αν δεν τη πίστευα με τον τρόπο που έγινε, θα έχει και θετικά αποτελέσματα για την πόλη. Το πιστεύω, αρκεί να τηρηθούν αυτά που γράφονται στη σύμβαση παραχώρησης και να δούμε ότι αυτό το οποίο εκφράζει η Κίνα ότι δηλαδή βλέπει τον Πειραιά ως μια δυνατότητα δική της για ένα άνοιγμα προς την Ευρώπη. Και επιπλέον, αν έχει τη δυνατότητα να έρθει και να επενδύσει χρήματα και να βοηθήσει τις τοπικές κοινωνίες. Δεν θεωρώ ότι έχει μόνο αρνητικά, θεωρώ ότι έχει και θετικά και από την έρευνα την οποία παρουσιάσατε την προηγούμενη φορά φάνηκε αυτό.
Όπως είπατε οι δημότες φαίνεται στην έρευνα που παρουσιάσατε ότι εμπιστεύονται το ελληνικό δημόσιο-ΟΛΠ, αλλά σε άλλα ερωτήματα βλέπουμε ότι περίπου 50% με 50% ή εν πάση περιπτώσει 60/ 40 πιστεύουν ότι υπάρχουν ευκαιρίες και με τη νέα εξέλιξη του λιμανιού.
Εδώ είμαστε να τις αξιοποιήσουμε και πιστεύω ότι αυτό τελικά θα αποβεί προς όφελος της ευρύτερης περιοχής. Αυτό είναι το πιστεύω μου, ασχέτως επαναλαμβάνω αν είχα διαφορετική άποψη για τον τρόπο και συνεχίζω να έχω ότι θα έπρεπε να έχει γίνει διαφορετικά».
- Για τα μεγάλα έργα και το κυκλοφοριακό στον Πειραιά
«Το κυκλοφοριακό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του Δήμου αυτήν την περίοδο. Αφορά και τους δημότες – κατοίκους και τους επισκέπτες – τουρίστες. Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και να λέμε τα πράγματα όπως είναι. Δε νομίζω ότι θα έχουμε σημαντική βελτίωση το 2016. Όσο διαρκούν τα έργα του ΤΡΑΜ και με αυτή τη μορφή που υπάρχουν τα κυκλοφοριακά προβλήματα – τουλάχιστον σε αυτόν τον άξονα που εκτελούνται τα έργα του ΤΡΑΜ θα είναι παρόμοια και το 2016. Είχα συνάντηση με τον κ. Σγουρίδη καθώς και με την ΤΡΑΜ και την ΜΕΤΡΟ Α.Ε. πριν περίπου ένα μήνα και θέσαμε αυτά τα προβλήματα. Δυστυχώς -και το επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά– δεν έχουμε πολύ μεγάλη δυνατότητα παρέμβασης. Δεν γνωρίζουν όλοι οι δημότες ότι το ΤΡΑΜ δεν είναι δημοτικό έργο. Είναι ένα έργο της κεντρικής κυβέρνησης. Ούτε το επέλεξε ο Δήμος ούτε ενδεχομένως το επικρότησε ποτέ. Αλλά αυτό δεν πάει να πει, ότι μπορεί και να το αποτρέψει κατά την άποψη μου όπως και κατά την άποψη και της κεντρικής διοίκησης και των τριών κυβερνήσεων, που τουλάχιστον εγώ έχω προλάβει ως Δημοτική Αρχή. Δεν μπορεί αυτό το έργο να σταματήσει ή να το βγάλουμε από τον Πειραιά. Αυτό που προσπαθούμε λοιπόν, είναι να κάνουμε μία διαχείριση της έλευσης του ΤΡΑΜ για να λύσουμε όσα περισσότερα προβλήματα μπορούμε. Σας διαβεβαιώνω ότι δεν είναι εύκολο. Εμπλέκονται μια σειρά άλλων υπηρεσιών – πέρα από την ΤΡΑΜ – η ΕΥΔΑΠ, η ΔΕΗ, το Φυσικό Αέριο. Όλα αυτά τα οποία βλέπετε να ανοίγουν και να κλείνουν και να ξανανοίγουν και να γίνεται όλος αυτός ο «μύλος», είναι πράγματα δυστυχώς τα οποία δεν μπορούμε να αποφύγουμε.
Προσπαθούμε σε ένα βαθμό να λύσουμε και να βελτιώσουμε μικρά προβλήματα, αλλά δεν είναι εύκολο. Θεωρώ λοιπόν ότι πληροφοριακά θα μπορούσε να παίξει ρόλο το «pireapp», πληροφόρηση δηλαδή προς τους δημότες: ποιος δρόμος κλείνει, που θα κλείσει κ.λ.π. Πιστεύω όμως, ότι και το 2016, επειδή δεν έχουμε και τις μεγάλες λεωφόρους στον Πειραιά και τους μεγάλους δρόμους, το κυκλοφοριακό θα είναι δυστυχώς στην ίδια κακή κατάσταση που ήταν και το 2015. Το θέμα είναι να ακούσουμε και από εσάς τους δημοσιογράφους ή και άλλες παρατάξεις πως θα μπορούσαν αυτά τα προβλήματα να βελτιωθούν. Γιατί επαναλαμβάνω αυτά δεν είναι έργα τα οποία ελέγχει ο Δήμος Πειραιά. Δεν κάνει ο Δήμος Πειραιά τα έργα που λέτε στον ΗΣΑΠ – φαντάζομαι να λέτε τα έργα του ΜΕΤΡΟ – ή του ΤΡΑΜ. Είναι έργα που κάνει η Κυβέρνηση. Εμείς τα παρακολουθούμε. Υποχρεωτικά δίνουμε αδειοδοτήσεις και τα παρακολουθούμε. Δεν έχουμε τρόπο παρέμβασης.
Πήγαμε στον αρμόδιο Υπουργό. Στο ΜΕΤΡΟ υπάρχει καθυστέρηση λόγω διαφόρων ευρημάτων στον σταθμό του λιμανιού, του ΗΣΑΠ. Στο δε ΤΡΑΜ το νέο χρονοδιάγραμμα είναι για τον Φεβρουάριο του 2017 και αυτό χωρίς ασφάλεια. Σε αυτά τα έργα λοιπόν, που δημιουργούν και το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα, τί μπορεί να κάνει μια Δημοτική Αρχή, όταν δεν μπορούν να απενταχθούν τα έργα αυτά, όταν δεν μπορούν να σταματήσουν. Το ΜΕΤΡΟ όταν ολοκληρωθεί, θα βοηθήσει την πόλη. Για το ΤΡΑΜ άλλοι λένε ότι είναι μια γραμμή που δεν είναι χρήσιμη, άλλοι λένε να το δούμε στην πράξη.
Θέλω να πω ότι αυτά δημιουργούν ταλαιπωρία μέχρι να κατασκευασθούν. Πράγματι το ΤΡΑΜ όπως ξέρετε έπρεπε να παραδοθεί το πρώτο τρίμηνο του 2015 και ήδη είμαστε ένα χρόνο μετά. Αλλά, επαναλαμβάνω, δεν αφορούν καθυστερήσεις του Δήμου, ούτε της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής. Δεν τα χειρίζεται ο Δήμος τα έργα αυτά. Άρα δεν μπορούμε να παρέμβουμε καθοριστικά».
- Για το θέμα των Παροδίων και την ανακοίνωση του «Λιμανιού της Αγωνίας»
«Ουδέποτε 18 μήνες τώρα έβγαλα ανακοίνωση για την οποιαδήποτε παράταξη. Αλλά οφείλω και κάποια στιγμή να απαντήσω, όταν η όποια παράταξη επιτίθεται σε εμένα ή την δημοτική αρχή. Το θέμα των παροδίων είναι γνωστό. Δημιουργήθηκε όταν ξεκίνησαν κάποιες απαλλοτριώσεις τη δεκαετία του 90,βγήκαν οι πίνακες με βάση τις απαλλοτριώσεις, βεβαιώθηκαν κατάλογοι στους παρόδιους ιδιοκτήτες και έκτοτε, παρά τις προσπάθειες που έκαναν και ο κος Αγραπίδης και ο κος Μιχαλολιάκος για να απαλλάξουν τους δημότες από αυτήν την χρέωση, δεν κατέστη δυνατόν. Διότι δεν υπήρξε ποτέ νομοθετική ρύθμιση. Φτάσαμε λοιπόν το 2014 να ελεγχθούμε και να μας εγκαλέσουν για τα έσοδα του 2013 συγκεκριμένα, γιατί δεν εισπράττουμε αυτές τις βεβαιωμένες οφειλές και γιατί δεν προβαίνουμε σε αναγκαστικά μέτρα. Οι υπηρεσίες του Δήμου ήταν υποχρεωμένες να προβούν σε αυτές τις ενέργειες. Μπήκαμε σε μια διαδικασία όλο το δημοτικό συμβούλιο. Πέρυσι τον Μάιο, θυμίζω, ομόφωνα αποφασίσαμε ότι για να λυθεί το θέμα χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση, δεν λύνεται με άλλον τρόπο. Στη συνέχεια προσπαθήσαμε – και το Λιμάνι της Αγωνίας και άλλες παρατάξεις και εμείς ως δημοτική αρχή να βρούμε λύση και να απαλλάξουμε τους δημότες από αυτή τη χρέωση, γιατί θεωρούμε ότι είναι άδικο να πληρώσουν αυτά τα χρήματα. Δεν έχει βρεθεί ο τρόπος. Εγώ δεν κατηγόρησα για αυτό ποτέ κανέναν, αλλά από την άλλη δεν μπορεί ένα πρόβλημα, το οποίο ξεκινάει το 1992 και οι χρεώσεις βεβαιώθηκαν το 2000, δηλαδή μια υπόθεση το λιγότερο 16 ετών, να τη χρεώνεται η σημερινή δημοτική αρχή. Αυτό είναι αυτονόητο για οποιονδήποτε λογικό και αντικειμενικό άνθρωπο. Αυτό λοιπόν που έγινε μεταξύ εμού και του Λιμανιού της Αγωνίας είναι ότι προσπάθησαν να πουν ότι η σημερινή δημοτική αρχή φταίει που δεν λύνει το πρόβλημα. Η απάντησή μου ήταν λοιπόν, ότι έχει στις τάξεις του ο Πειραιάς Νικητήςανθρώπους που διοίκησαν τον Δήμο ή συμμετείχαν σε δημοτικά συμβούλια. Η απάντησή μου λοιπόν ήταν ότι δεν μπορεί να εγκαλείται αυτή η δημοτική αρχή επειδή προσπαθεί υπεύθυνα, με σύστημα και με δουλειά να λύσει το πρόβλημα και ότι σε κάθε περίπτωση και το Λιμάνι της Αγωνίας έχει στις τάξεις του έμπειρους δημοτικούς συμβούλους, που ήταν στις δημοτικές αρχές και δεν είδα όλα αυτά τα χρόνια να αναλάβουν κάποια αντίστοιχη πρωτοβουλία, όπως η σημερινή, που την παρουσιάζουν τόσο εύκολη και να λύσουν το πρόβλημα.
Και επειδή σήμερα διάβασα και ανταπάντηση του “Λιμανιού της Αγωνίας”, δεν θα μπω στη διαδικασία ανταλλαγής ανακοινώσεων. Έχουμε σοβαρά προβλήματα στο Δήμο. Είπα τη γνώμη μου άπαξ και στο Δημοτικό Συμβούλιο και απάντησα και στο Λιμάνι της Αγωνίας.
Θεωρώ ότι οποιοσδήποτε αντικειμενικός δημότης ακόμα και ο χειρότερος προσωπικός εχθρός μου ή της παράταξής μου, δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι το πρόβλημα των παρόδιων ιδιοκτητών είναι πρόβλημα που δημιούργησε ή δεν επιθυμεί να λύσει η σημερινή δημοτική αρχή. Εδώ θα καταργήσουμε και την κοινή λογική. Για ένα πρόβλημα που ξεκίνησε τη δεκαετία του 90 και δεν έχει λυθεί μέχρι τώρα, με αποφάσεις που αρκετοί δημοτικοί σύμβουλοι ψήφισαν στην κατεύθυνση του να λυθεί το πρόβλημα, δεν μπορεί να εγκαλείται η σημερινή δημοτική αρχή. Είναι παράλογο».
- Για το Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων στο Σχιστό
«Όπως ξέρετε συμμετείχα σε μία συνάντηση με τον Αντιπεριφερειάρχη και τους συναδέλφους Δημάρχους της περιοχής σε μια μεγάλη συνάντηση που έγινε στο Υπουργείο Ναυτιλίας, όπου ο κ. Βίτσας, ο κ. Δρίτσας και οι Γενικοί Γραμματείς του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και Μετανάστευσης που μας ενημέρωσαν γενικότερα για το προσφυγικό – μεταναστευτικό, αλλά και για το Σχιστό. Η ενημέρωση που έχω είναι ότι ολοκληρώνεται με γρήγορους ρυθμούς. Είχα μια συνομιλία με τον Αντιπεριφερειάρχη, ο οποίος πήγε και είδε το στρατόπεδο και μου είπε ότι ολοκληρώνεται τάχιστα τις επόμενες μέρες.
Δυστυχώς δεν ξέρουμε ποια είναι τα νέα δεδομένα. Εάν μιλάμε για μια λειτουργία του Σχιστού, του στρατοπέδου εννοώ σαν αυτή που μας περιέγραψαν οι Υπουργοί στη συνάντηση που σας είπα για μια δυναμική δηλαδή που στο maximum θα φτάνει τα 2.100 άτομα και τα οποία θα μένουν μέχρι 72 ώρες και θα προωθούνται προς τα Βόρεια κ.λ.π. ναι πιστεύω ότι είμαστε έτοιμοι. Και μιλάω εγώ που είμαι και έξω από τη γειτονιά. Γιατί θέλω να είμαι δίκαιος: κυρίως επιβαρύνονται οι περιοχές του Κερατσινίου και του Περάματος – οι άλλοι δύο Δήμοι. Αλλά παρ’ όλα αυτά είδαμε ότι είχαμε μια κοινή πλεύση, παρά τους προβληματισμούς που αφορούσαν τη μη ενημέρωση που το έχουμε καυτηριάσει. Να μην επανερχόμαστε. Οι δήμαρχοι έπρεπε να έχουν μια ενημέρωση πριν το διαβάσουν στις εφημερίδες για το Σχιστό, αλλά και μία ανασφάλεια για το πώς όλοι αυτοί οι άνθρωποι θα ζήσουν εάν μαζευτούν 4.000 να υπάρχουν κατάλληλες υποδομές περίθαλψης, φαγητού, για τα ασυνόδευτα παιδιά. Όλα αυτά μας τα εξήγησαν. Εάν λοιπόν αυτά που μας εξήγησαν συμβούν, τότε δεν θα υπάρξει πρόβλημα.
Αυτό που φοβίζει αν θέλετε τον Πειραιά και το Λεκανοπέδιο είναι κάτι που το έθεσα και στους Υπουργούς και ήταν και στην ανακοίνωση μου και το έθεσα και στη συνάντηση μου με τον Πρωθυπουργό. Είναι: Εάν τα σύνορα κλείσουν, στο απευκταίο αυτό σενάριο, το οποίο όμως πλησιάζει απ’ ότι φαίνεται, τότε θα πρέπει να γίνει χρήση και των υπολοίπων λιμανιών της χώρας. Διότι εάν συνεχίσουν όλοι οι πρόσφυγες και οι μετανάστες να έρχονται στο λιμάνι του Πειραιά και το λιμάνι και ο Πειραιάς ως ευρύτερη περιοχή, αλλά και η Αττική κάπου θα μπλοκάρουν. Γιατί όσοι έρχονται στον Πειραιά που κατανέμονται όπως είπατε: στο Γαλάτσι, στο TAE KWΟNDO, στο Ελληνικό στον Ελαιώνα, στον Ταύρο στο Σχιστό.
Πρέπει λοιπόν και το θεωρώ αυτονόητο και είναι κάτι όπως είπα και στη δήλωσή μου, το άκουσε ο Πρωθυπουργός και θεώρησε ότι είναι ένα λογικό επιχείρημα και λογικό αίτημα να γίνει χρήση των υπολοίπων λιμανιών. Και τότε το επιχείρημα των Υπουργών ότι αν πήγαιναν στη Βόρειο Ελλάδα θα θεωρείτο ενδεχομένως ότι το κράτος οργανώνει ένα «trafficking» των προσφύγων για να φύγουν από τη χώρα, εφόσον τα σύνορα είναι κλειστά δεν υπάρχει πλέον τέτοια υποψία ή τέτοια κατηγόρια ενδεχομένως από τους εταίρους μας ότι δρομολογούμε αυτό το πράγμα. Άρα, νομίζω ότι είναι πάρα πολύ λογικό και αυτονόητο να χρησιμοποιηθούν και τα άλλα λιμάνια της χώρας: του Βόλου, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, ώστε να γίνεται μια καλύτερη κατανομή και στα λιμάνια και στη χώρα. Αυτό νομίζω είναι το ζητούμενο.
Ο Δήμος Πειραιά, το έχω ξαναπεί και καμία φορά και στο Δημοτικό Συμβούλιο υπάρχουν αντιπαραθέσεις πολύ μικρές για το συγκεκριμένο θέμα, δεν έχουμε νομίζω στον Πειραιά αντιμετωπίζει και το σημαντικό πρόβλημα όλους αυτούς τους μήνες. Επαναλαμβάνω το σημαντικό. Τώρα, αν κάποια στιγμή σε μια πλατεία που παίρνουν και καταγγέλλουν δημότες, μπορεί να είναι και 20 άνθρωποι, ναι αυτό για μένα στο μέγεθος του προβλήματος ή σε αυτό που έχει αντιμετωπίσει η Αθήνα ή τα νησιά μας, δεν μπορεί ο Πειραιάς, κατά την άποψή μου ο Δήμος Πειραιά να λέει ότι εμείς ταλαιπωρηθήκαμε από τους πρόσφυγες, τους μετανάστες, τουλάχιστον μέχρι τώρα. Γι΄αυτό και λέω: θα δούμε στο μέλλον.
Πιστεύω λοιπόν, και οι άλλοι Δήμαρχοι επαναλαμβάνω που είναι πιο κοντά στο Σχιστό, ήμασταν θετικοί ότι σε ένα τέτοιο πολύ μεγάλο πρόβλημα ότι δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια μας ή να είμαστε στη λογική : «βεβαίως όλοι τους θέλουμε τους πρόσφυγες και είμαστε αλληλέγγυοι κλπ, αλλά στου αλλουνού το σπίτι».
Πιστεύουμε ότι αυτό ήταν λάθος. Γι αυτό κι εμείς ποτέ δεν θέσαμε ούτε σαν πόλη θέματα για το λιμάνι, δηλαδή που θα πήγαιναν από τα νησιά; Δεν θα ερχόντουσαν και στον Πειραιά; Εμείς λέμε να χρησιμοποιηθούν και άλλα λιμάνια».