Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

Γιάννης Πλακιωτάκης: “Πολιτική αβλαβούς διέλευσης, εφαρμόζει η κυβέρνηση για τη Ναυτιλία”

Ναυτιλια στις 28/05/2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 

|> Δημήτρης Καπράνος  Shipping International

|> Μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Γιάννη Πλακιωτάκη, δημοσιεύτηκε στο έγκυρο ναυτιλιακό περιοδικό “Shipping International” (τεύχος Μαΐου 2017). O βουλευτής Λασιθίου, τ. πρόεδρος της ΝΔ και υπεύθυνος του τμήματος Ναυτιλίας του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, μιλάει στον Δημήτρη Καπράνο, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία και τίθεται ανοιχτά υπέρ της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης. Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της συνέντευξης του Γιάννη Πλακιωτάκη στον Δημήτρη Καπράνο…

Σύντομο ήταν το διάστημα της προεδρίας του Γιάννη Πλακιωτάκη στο κόμμα της Νέας Δημοκρατία. Συνδέθηκε, ωστόσο, με την διεξαγωγή μιας αποφασιστικής σημασίας εκλογή νέου προέδρου, η οποία διεξήχθη υπό συνθήκες υποδειγματικές και έληξε με την νίκη του Κυριάκου Μητσοτάκη. Μια νίκη που θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί έκπληξη, καθώς ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης φερόταν σχεδόν ως βέβαιος νικητής. Το ότι “δεν ακούστηκε κουβέντα” για την διαδικασία, δείχνει ότι ο Γ. Πλακιωτάκης εξασφάλισε μια πεντακάθαρη και δίκαιη εκλογική αναμέτρηση. Και αυτό είναι, χωρίς αμφιβολία, ένα μεγάλο “συν” στο πολιτικό του βιογραφικό.

Διαφήμιση για την υποστήριξη της σελίδας

Ο Γιάννης Ιωσ. Πλακιωτάκης, ο ένατος πρόεδρος της ΝΔ, εκλέγεται βουλευτής Λασιθίου και έχει διατελέσει υφυπουργός Εθνικής Αμύνης στην Κυβέρνηση Κώστα Καραμανλή από τον Σεπτέμβριο του 2007 μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 και υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφαλίσεως και Προνοίας από τον Ιούνιο του 2014 μέχρι τον Ιανουάριο του 2015 στη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ.

Είναι παντρεμένος με την Κυπρία Αφροδίτη Δωρίτη. Έχει σπουδάσει Βιοχημικός Μηχανικός στο Πανεπιστήμιο της Ουαλίας. Κατέχει μεταπτυχιακούς τίτλους στην Βιοχημική Μηχανική στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και στην Διοίκηση Επιχειρήσεων στο City University Business School. Στα νεανικά του χρόνια ήταν αθλητής του Σ.Α.Ο. Σήμερα του έχει ανατεθεί από τον Κυριάκο Μητσοτάκη ο τομεύς της Εμπορικής Ναυτιλίας και θεωρήσαμε σωστό να έχουμε μαζί του μια συνομιλία, γύρω από τα θέματα τα οποία απασχολούν τον σημαντικότατο αυτό κλάδο της εθνικής μας οικονομίας.

  • Κύριε πρόεδρε, είναι γεγονός ότι η ΝΔ όποτε ανεδείχθη κυβέρνηση, ασχολήθηκε ιδιαιτέρως με τα θέματα της Ναυτιλίας. Ως αντιπολίτευση, αυτό τον καιρό, ποιές είναι οι βασικές σας σκέψεις για την άσκηση πολιτικής στον συγκεκριμένο, ευαίσθητο, χώρο;

Για την Νέα Δημοκρατία αλλά και για εμένα προσωπικά, η ελληνική ναυτιλία αποτελεί εθνικό κεφάλαιο και έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της χώρας. Προσφέρει ανεκτίμητης αξίας πόρους στην εθνική οικονομία, συμβάλλει στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη των νησιωτικών και ακριτικών περιοχών της χώρας μας και αποτελεί τον πιο ανταγωνιστικό τομέα της ελληνικής οικονομίας. Θα πρέπει να αφήσουμε κατά μέρους τις πολιτικές αντιπαραθέσεις και σκοπιμότητες και να χαράξουμε μια εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη της ναυτιλίας μας. Στο πλαίσιο αυτό, άμεση προτεραιότητα της Νέας Δημοκρατίας αλλά και του Προέδρου της Κυριάκου Μητσοτάκη,είναι η διαμόρφωση ενός στέρεου οικονομικού περιβάλλοντος, η διαφύλαξη του υπάρχοντος νομοθετικού και φορολογικού πλαισίου και η παροχή επενδυτικών κινήτρων για την ανάπτυξη και ευημερία της ναυτιλίας μας.

  • Υπήρξατε ιδιαιτέρως σκληρός με την κυβέρνηση στο θέμα του θαλασσίου τουρισμού, κατά την ομιλία σας, στα εγκαίνια του East Med. Νομίζετε ότι ,πράγματι, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει βλάψει τον θαλάσσιο τουρισμό με την πολιτική της;

-Να ξεκαθαρίσω ότι πάντα σέβομαι τους πολιτικούς μου αντιπάλους και δεν συνηθίζω να τους ασκώ στείρα, αλλά δίκαιη και εποικοδομητική κριτική. Θεωρώ, ότι η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με την πολιτική της θα επιφέρει ισχυρό πλήγμα στον θαλάσσιο τουρισμό μας και αν προχωρήσει στην ψήφιση του νέου νομοσχεδίου, το πλήγμα αυτό, θα μετατραπεί σε ανεπανόρθωτο με τεράστιες συνέπειες. Αν ισχύσουν οι ρυθμίσεις του νέου νομοσχεδίου σε σχέση με την αύξηση της φορολογίας και την αύξηση του κόστους παραμονής των σκαφών στις ελληνικές μαρίνες, το αποτέλεσμα θα είναι καταστροφικό διότι οι ιδιοκτήτες των σκαφών θα αναθεωρήσουν την επιλογή της χώρα μας ως τόπο μόνιμου ελλιμενισμού (homeporting).
Δυστυχώς, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και ο υπουργός Ναυτιλίας Παν. Κουρουμπλής, δεν διαθέτουν όραμα και συγκεκριμένο πρόγραμμα για τον θαλάσσιο τουρισμό μας. Με προχειρότητες και πειραματισμούς, σκοπεύουν να φέρουν προς ψήφιση ένα νομοσχέδιο -κατά την έναρξη της τουριστικής περιόδου- το οποίο δεν προσφέρει υπηρεσίες στην ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας μας την ελληνική ναυτιλία, αλλά και στον θαλάσσιο τουρισμό μας. Σε αντίθεση με τον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα και τα στελέχη του, η Νέα Δημοκρατία πιστεύει ότι η Ελλάδα πρέπει να μετατραπεί σε κέντρο του παγκόσμιου Yachting.

  • Οι εταίροι μας, τα τελευταία χρόνια, πιέζουν συνεχώς προς την κατεύθυνση της αυξήσεως της φορολογίας στο ελληνικό πλοίο. Ποιά είναι η δική σας θέση και τι θα κάνατε ως κυβέρνηση;

– Το θέμα της φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιρειών είναι σύνθετο και αποτυπώνει τις αγκυλώσεις που επικρατούν στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι αγκυλώσεις αυτές, τροφοδοτούνται από αξιωματούχους της Ένωσης που είτε δεν γνωρίζουν τα θέματα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας είτε δεν θέλουν να συμβάλουν στην επίλυση των θεμάτων για να εξυπηρετήσουν εθνικά η περιφερειακά τους συμφέροντα. Θεωρώ ότι στην σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία και ενόψει Brexit, οι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να αφήσουν τα νομικίστικα επιχειρήματα και να στηρίξουν την ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας όπου κυρίαρχο ρόλο κατέχει η Ελληνική Ναυτιλία η οποία εκπροσωπεί το 50% αυτής.

  • Πώς βλέπετε το θέμα των διμερών συμβάσεων; Η ΕΕΕ υποστηρίζει ότι αν χαμηλώσουν οι απαιτήσεις των Ελλήνων ναυτικών θα δημιουργηθούν 100.000 θέσεις εργασίας στα ελληνικά και τα ελληνόκτητα πλοία. Εσείς τι λέτε;

– Το θέμα των διμερών συμβάσεων είναι λεπτό και ιδιαίτερης σπουδαιότητας για την εργασιακή ειρήνη και την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας. Παρακολουθώ με προσοχή τις θέσεις και των δύο πλευρών και δεν σας κρύβω ότι παρά τις κάποιες σωστές απόψεις που υπάρχουν εκατέρωθεν, με ανησυχεί το ενδεχόμενο πιθανού αδιεξόδου στην τελική έκβαση των συμβάσεων.
Για την άρση του αδιεξόδου, θεωρώ πως και οι δύο πλευρές θα πρέπει να βάλουν νερό στο κρασί τους, ώστε να φτάσουν σε μια αμοιβαία κοινά αποδεκτή συμφωνία. Το βέβαιο είναι, ότι στην πληγωμένη από την κρίση Ελλάδα, χρειαζόμαστε ένα ασφαλές εργασιακό και επιχειρησιακό περιβάλλον που θα εξασφαλίζει ανταγωνιστικές παραγωγικές θέσεις εργασίας και ένα πλαίσιο συνεργασίας, που θα στηρίζει τις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες των ναυτιλιακών δρώντων και θα εξασφαλίζει την βιωσιμότητά τους.

  • Πώς τοποθετείστε στο θέμα της Ναυτικής Εκπαιδεύσεως; Είναι δυνατόν να φεύγουν Ελληνόπουλα στην Κύπρο και την Βουλγαρία για να γίνουν αξιωματικοί του Ε.Ν. σε ιδιωτικές σχολές και να απαγορεύεται να λειτουργούν στην Ελλάδα Ιδιωτικές Ναυτικές Σχολές; Ως Κυβέρνηση, θα επιτρέψετε την επαναλειτουργία των Ιδιωτικών Ναυτικών Εκπαιδευτικών Οργανισμών;

Θεωρώ αδιανόητο νέοι άνθρωποι οι οποίοι διψούν για γνώση, να φεύγουν στο εξωτερικό και ειδικότερα στις γειτονικές μας χώρες. Σήμερα που η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη από στελέχη που διαθέτουν προσόντα και όρεξη για δουλειά, είναι εγκληματικό να μην μπορούμε να παράσχουμε τις απαραίτητες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές προοπτικές σε αυτά τα στελέχη, ώστε να παραμείνουν στην χώρα μας και να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία στην εθνική μας οικονομία. Το φαινόμενο αυτό ναρκοθετεί το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, αλλά και της πατρίδας μας γενικότερα, και θα πρέπει να σταματήσει. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί η ελληνική Ναυτική Εκπαίδευση μέσω της αναβάθμισης των Ναυτικών Ακαδημιών και του κύκλου σπουδών τους. Πιστεύω πως δεν μας τιμά, η εικόνα που παρουσιάζουν οι Ναυτικές Ακαδημίες μας σήμερα.
Συγκεκριμένα, η έλλειψη πόρων, η απουσία σύγχρονου υλικοτεχνικού εξοπλισμού στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού, η απουσία μονίμων καθηγητών, η μη εύρεση πλοίων για την οργάνωση εκπαιδευτικών ταξιδίων των σπουδαστών των ακαδημιών και η απαξίωση των κέντρων εκπαίδευσης των ναυτικών, δεν εμπνέουν κανέναν νέο άνθρωπο να ακολουθήσει το ναυτικό επάγγελμα και δεν συνάδει με το αφήγημα που παρουσιάζει την Ελλάδα ως παγκόσμια ναυτική δύναμη. Είναι πρωταρχικής σημασίας για την ελληνική ναυτιλία να εξασφαλιστεί η επιβίωση του ναυτικού επαγγέλματος και για το λόγο αυτό, θα πρέπει να αναλάβουμε πρωτοβουλίες ώστε να εισαχθούν νέα στελέχη στον κλάδο. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να εκπονηθεί μια εκστρατεία στρατηγικής επικοινωνίας προς τα σχολεία της χώρας και την ευρύτερη κοινή γνώμη, για την προώθηση του ναυτικού επαγγέλματος και των ευκαιριών φοίτησης στις Ναυτικές Ακαδημίες.
Σε σχέση με τις Ιδιωτικές Ναυτικές Σχολές, πιστεύω ότι αυτό που χρειαζόμαστε αυτή τη στιγμή άμεσα, είναι μια ισχυρή και σύγχρονη δημόσια ναυτική εκπαίδευση. Όταν την αποκτήσουμε, τότε σαφώς και πιστεύω πως η ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση και μπορεί να υπάρξει και μπορεί να προσφέρει πολλά στον κλάδο. Η Νέα Δημοκρατία πάντως, πιστεύει στην παράλληλη λειτουργία με τα κρατικά και ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων υπό συγκεκριμένους όρους και πλαίσιο. Εφόσον υπάρξουν οι ανάλογες προϋποθέσεις δεν θα ήμασταν αντίθετοι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

  • Πώς αντιμετωπίζετε το θέμα της Ακτοπλοΐας; Πιστεύετε ότι το κράτος θα μπορούσε να στηρίξει την ακτοπλοϊκή βιομηχανία και με ποιόν τρόπο;

Η ελληνική ακτοπλοΐα εκτός από τα οικονομικά οφέλη που προσφέρει στην εθνική μας οικονομία, επιτελεί και έναν σπουδαίο κοινωνικό και εθνικό ρόλο. Δεδομένου της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας της πατρίδας μας, συνδέει καθημερινά 95 νησιά με την ηπειρωτική Ελλάδα (όταν στα 69 νησιά εξ αυτών, η σύνδεση είναι αποκλειστική διότι δεν υπάρχει άλλο μέσο συγκοινωνίας) και τροφοδοτεί με τα απαραίτητα είδη επιβίωσης 1,6 εκατομμύρια νησιώτες μας που διαφυλάττουν τα εθνικά μας συμφέροντα και την εθνική μας ακεραιότητα. Στο οικονομικό επίπεδο επίσης, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε ότι η ακτοπλοΐα προσφέρει το 6,5% του ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί πάνω από 260.000 εργαζόμενους. Επιπρόσθετα, αποτελεί σημαντικό φορέα στήριξης του ελληνικού τουρισμού και των κλάδων της βιομηχανίας και του εμπορίου μέσω της μεταφοράς εμπορευμάτων στα ελληνικά νησιά.
Η ελληνική πολιτεία πιστεύω, ότι θα πρέπει να στηρίξει την ακτοπλοΐα μας, ώστε να αντιμετωπιστούν οι οποιεσδήποτε αγκυλώσεις και τα προβλήματα που υπάρχουν στον χώρο, αλλά και για να εξασφαλιστεί ένα υψηλό επίπεδο υπηρεσιών από τους φορείς του χώρου. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να δοθούν κίνητρα και διευκολύνσεις τόσο για την προσαρμογή των πλοίων μας στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα που θα προκύψουν μετά από το 2020 με την υιοθέτηση της αλλαγής καυσίμου όσο και για την αντιμετώπιση του κόστους κατασκευής και λειτουργίας των πλοίων, να εκσυγχρονιστούν οι λιμενικές υποδομές της χώρας ώστε να βελτιωθούν και οι ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, να δοθούν κίνητρα για την δρομολόγηση νεότευκτων πλοίων στις άγονες γραμμές, να δοθούν κίνητρα για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με την ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα, να μειωθεί το ΦΠΑ στα εισιτήρια και τα μισθώματα των γραμμών Δημόσιας Υπηρεσίας και τέλος, να δοθεί έμφαση στην αναβάθμιση των υπηρεσιών εξυπηρέτησης των μικρών και απομακρυσμένων νησιών.

  • Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η ο Πειραιάς υπό την ιδιοκτησία της Cosco; Ποιά είναι η γνώμη σας για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ; Υπάρχει, πράγματι, πρόβλημα;

Η συμφωνία με την COSCO αν δεν τορπιλιστεί από τις ιδεοληπτικές ενέργειες και τους ακτιβισμούς κάποιων υπουργών της κυβέρνησης που δεν λένε να αποβάλλουν το ξεπερασμένο αριστερίστικο παρελθόν τους, θα εξελιχθεί ομαλά και θα αποφέρει σημαντικά οφέλη για την χώρα.
Η συμφωνία με την COSCO είναι στρατηγικής σημασίας για την γεωστρατηγική θέση και τα συμφέροντα της χώρας μας και οφείλουμε να την πιστώσουμε στον πρώην πρωθυπουργό κ. Κώστα Καραμανλή ο οποίος το 2008, παρά τις λαϊκίστικες εξάρσεις του συνόλου της αντιπολίτευσης, προχώρησε στην σύναψη αυτής της συμφωνίας. Ο Πειραιάς ήδη έχει αρχίσει να μετατρέπεται σε παγκόσμιο ναυτιλιακό διαμετακομιστικό κέντρο και με τις συμφωνημένες επενδύσεις που θα υλοποιήσει η COSCO θα μετατραπεί σε σημαντική εμπορική πύλη της Κίνας προς την Ευρώπη. Η παραχώρηση του Λιμένα Θεσσαλονίκης είναι στα χνάρια της παραχώρησης του Λιμένα Πειραιά. Θεωρώ ότι αν τηρηθούν οι διατάξεις και οι όροι της σύμβασης και υλοποιηθούν οι επενδύσεις που ορίζονται σε αυτήν, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα αναβαθμιστεί και θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης τόσο για την ελληνική οικονομία όσο και για την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας.

  • Πώς κρίνετε την μέχρι τώρα πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ στον τομέα της Εμπορικής Ναυτιλίας;

– Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ μου θυμίζει τον κανόνα του διεθνούς ναυτικού δικαίου περί της αβλαβούς διέλευσης. Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός και τα στελέχη της κυβέρνησής του, επιδιώκουν την μη διατάραξη της ειρήνης, της τάξης και της ασφάλειας στα ναυτικά δρώμενα της πατρίδας μας.

Απάντηση