Τύπος Πειραιώς - Ενημέρωση

All about… για τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας 2015

Τι είπαν Μώραλης και Ανωμερίτης

Ο ρόλος των λιμένων και παράκτιων πόλεων ως πύλες για τη θαλάσσια ανάπτυξη (Ports and coastal  cities: Gateways to maritime growth), αποτέλεσε το θέμα της κεντρικής εκδήλωσης για τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας για τη Θάλασσα (European Maritime Day) που συνδιοργανώνουν στον Πειραιά η Γ.Δ. Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας της ΕΕ (DG Mare), το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, ο δήμος Πειραιά και ο ΟΛΠ.

Στην εναρκτήρια εκδήλωση για τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας για τη Θάλασσα, που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής, συμμετείχαν και απηύθυναν εναρκτήριες ομιλίες ο αν. υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας, η αν. υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά και ο δήμαρχος της φιλοξενούσας πόλης Γιάννης Μώραλης, ενώ κεντρικές ομιλίες εκφωνήθηκαν από τον επίτροπο Περιβάλλοντος, Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας Karmenu Vella, την ευρωβουλευτή Gesine Meissner και την εκπρόσωπο της Λετονικής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ. Οι εργασίες της κεντρικής εκδήλωσης συνεχίζονται και σήμερα.

Διαφήμιση για την υποστήριξη της σελίδας

Ο αν. υπουργός κ. Δρίτσας, κηρύττοντας την έναρξη των εργασιών της Συνόδου, τόνισε τη σημασία που αποδίδει η χώρα μας για την ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας με έμφαση στις πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην προώθηση της ναυτιλίας της και των λοιπών θαλασσίων δραστηριοτήτων, καθώς και στην ναυτική απασχόληση και εκπαίδευση ως κύριες πολιτικές επιλογές. Ο κ. Δρίτσας αναφέρθηκε επίσης στο μεταναστευτικό το οποίο χαρακτήρισε ως ευρωπαϊκό ζήτημα, τονίζοντας την αναγκαιότητα ολοκληρωμένης προσέγγισής του από την ΕΕ. Τέλος αναφερόμενος στο κεντρικό θέμα της εκδήλωσης  “Ports and coastalcitiesGateways to maritime growth” απέδωσε έμφαση στο ρόλο που διαδραματίζουν οι λιμένες ως βασικές πύλες του εμπορίου στο πλαίσιο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών καθώς και την συνεισφορά τους ως βασικών κόμβων στο σύστημα των συνδυασμένων μεταφορών.

Στο πλαίσιο εργασιών της Συνόδου έχει συσταθεί σημαντικός αριθμός Ομάδων Εργασίας (Stakeholder Workshops) και διεξάγονται Ημερίδες για θέματα της ναυτιλίας με τη συμμετοχή ενδιαφερόμενων φορέων (Δημόσιες Αρχές των Κρατών Μελών της ΕΕ, ακαδημαϊκά – ερευνητικά ιδρύματα καθώς και ιδιωτικοί φορείς της ναυτιλίας).

Τέλος σημειώνεται, ότι στο πλαίσιο του εορτασμού της Ευρωπαϊκής Ημέρας για τη Θάλασσα θα πραγματοποιηθούν παράλληλα, σειρά εκδηλώσεων από τους τοπικούς φορείς (Public Days) στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά (30-31/05) στις οποίες συμμετοχή έχει και το ΥΠΟΥΝΤ με το Λιμενικό Σώμα.

akti vasileiadisΣτο πλαίσιο αυτό, όπως ανακοινώθηκε από τον ΟΛΠ, αύριο Σάββατο 30/5 (12 μ) γίνεται παρουσίαση του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στο Συνεδριακό χώρο του Hellas Liberty (Ακτή Βασιλειάδη, ΣΙΛΟ, Πύλη Ε2).

Κλείσιμο Συνεδρίου

Στο κλείσιμο του Συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας και στη διεξαγωγή των συμπερασμάτων του, συμμετείχε ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης, ο οποίος απαντώντας σε ερωτήσεις της συντονίστριας του Συνεδρίου Jacki Davis, πρότεινε όπως η επόμενη Ευρωπαϊκή Ημέρα Ναυτιλίας, η οποία θα διεξαχθεί το Μάιο του 2016 στο λιμάνι Τούρκου της Φινλανδίας, να έχει ως κύριο θέμα «Πόλεις και Λιμάνια», μια νέα αποδοτική κοινωνική και επιχειρηματική βιώσιμη συνεργασία.

Το πλήρες κείμενο των απαντήσεων του κ. Ανωμερίτη έχει ως ακολούθως:

Οι απαντήσεις του Γ. Ανωμερίτη στις ερωτήσεις της συντονίστριας Jacki Davis, έχουν ως εξής:

  • Ποιες είναι, από την πλευρά σας, οι βασικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν για να αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό των λιμένων και των ακτών για να ενεργούν ως κινητήρες της γαλάζιας ανάπτυξης και να συμβάλουν σε μια ευρωπαϊκή οικονομία βασισμένη στην έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη;

1.Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι: (α) λιμάνια είναι χερσαίοι και θαλάσσιοι χώροι, στους οποίους διακινούνται πρόσωπα και προϊόντα για τις ανάγκες της οικονομίας, υποκείμενα σε συγκεκριμένους διεθνείς περιοριστικούς κανόνες, (β) ακτές  είναι κάθε ελεύθερος για τους πολίτες χώρος που εφάπτεται της θάλασσας, στον οποίο μπορούν να ασκούνται μόνο ήπιες οικονομικές δραστηριότητες και δεν παραχωρούνται σε ιδιώτες.

2.Η αξιοποίηση και στις δυο περιπτώσεις μπορεί να γίνει με πλήρη σεβασμό των κανόνων προστασίας του περιβάλλοντος. Στα λιμάνια, δημιουργώντας κανόνες ECOPORT, στις ακτές καθιερώνοντας κίνητρα “γαλάζιας σημαίας”.

3.Ζητούμενο είναι η ισόρροπη ανάπτυξη λιμενικών και αστικών δράσεων και η περαιτέρω βελτίωση των διευρωπαϊκών δικτύων.

  • Πώς βλέπετε το ρόλο των λιμένων και των ακτών να εξελίσσεται στο μέλλον, ποιες είναι οι βασικές τάσεις που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους, και που νομίζετε ότι είναι οι μεγαλύτερες ευκαιρίες για την προώθηση της ανάπτυξης και της δημιουργίας θέσεων εργασίας;

Επειδή τα πλοία μεγαλώνουν και οι εμπορικές συναλλαγές μέσω θαλάσσιων μεταφορών αυξάνουν, θα πρέπει τυχόν νέες λιμενικές εγκαταστάσεις να δημιουργούνται εκτός των ορίων του αστικού ιστού των πόλεων, σε περιοχές όπου δεν επηρεάζεται η φυσική διαμόρφωση των ακτών.

Οφείλουμε να βρούμε μια νέα ισορροπία ώστε και τα λιμάνια να λειτουργούν αποδοτικά για την οικονομική ανάπτυξη και οι πόλεις να έχουν πρόσβαση στη θάλασσα.

Τα λιμάνια πρέπει να διασυνδεθούν με την καθημερινότητα της πόλης, η Αυτοδιοίκηση να έχει έναν πιο ουσιαστικό ρόλο στο μετοχικό κεφάλαιο των λιμένων και στη διοίκησή τους, χωρίς όμως να επηρεάζεται η αποδοτική τους λειτουργία.

  • Πώς βλέπετε το ρόλο των διαφόρων παραγόντων στον τομέα αυτό: ποιος θα πρέπει να ενεργοποιήσει τα λιμάνια και τις ακτές ώστε να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις ευκαιρίες για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν;

Τα λιμάνια και οι ακτές πρέπει να βρίσκονται πάντα κάτω από τον έλεγχο του δημοσίου και της Αυτοδιοίκησης.
Οι τυχόν επιχειρηματικές δραστηριότητές τους μπορούν να παραχωρούνται σε ιδιώτες ή κοινωνικούς φορείς, υπό τον όρο της προστασίας του περιβάλλοντός τους.

Ειδικά στην Αττική, οφείλουμε να προχωρήσουμε  στη δημιουργία του Αττικού Λιμενικού Συστήματος, συνένωσης δηλαδή όλων των λιμενικών εταιριών μιας περιοχής, ώστε να υπάρχει μία ενιαία διαχείριση λιμένων και ακτών.

Τα λιμάνια πρέπει στα πλαίσια των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν να ενεργοποιήσουν clusters καινοτομίας και προγράμματα πιστοποίησης των λιμενεργατών και των υπαλλήλων τους, αφού το εργατικό δυναμικό αποτελεί μαζί με τις τεχνολογίες την πιο σημαντική παράμετρο ανάπτυξης των λιμανιών.

  • Σε ποιο βαθμό τα διαφορετικά λιμάνια / ακτές / θαλάσσιες περιοχές μοιράζονται κοινές προκλήσεις και σε ποιο βαθμό μπορούν να μάθουν ο ένας από τον άλλο για τον καλύτερο τρόπο για να αντιμετωπιστούν αυτά τα ζητήματα; Πόσο σημαντικό είναι αυτό για να αναπτύξουν αποτελεσματικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων;

Τα λιμάνια στην Ευρώπη βρίσκονται στο κέντρο ή στις παρυφές μεγάλων πόλεων.

Τα λιμάνια μπορούν να παραχωρούν χερσαίους ή παλαιούς αποθηκευτικούς χώρους που βρίσκονται επί δεκαετίες στο κέντρο των αστικών ιστών για πολιτιστική κυρίως χρήση, μεταφέροντας μέρος των εγκαταστάσεών τους σε πιο απομακρυσμένες περιοχές.

Πόλη και λιμάνι οφείλουν να συνεργάζονται για την ανάπτυξη ενός τόπου και για τις κοινωνικές ανάγκες των πολιτών τους.

H ESPO μπορεί να συμβάλει στην προσπάθεια αυτή, ανοίγοντας το διάλογο μεταξύ λιμένων και πόλεων για ελάχιστες κοινές θεσμικές αρχές στη συγκρότηση και λειτουργία των λιμένων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το  μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ: Έχει δύο μετόχους: Το Δήμο του Ρότερνταμ (70%) και το Ολλανδικό κράτος (30%), ενώ οι περισσότερες των λειτουργιών του έχουν με Συμβάσεις Παραχώρησης δοθεί σε ιδιωτικές ή δημόσιες επιχειρήσεις.

  • Αν θα έπρεπε να προσδιορίσετε μόνο μία προτεραιότητα για την ανάληψη δράσης κατά το επόμενο έτος (δηλαδή πριν ΕΗΘ 2016) για να αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό των λιμένων και των ακτών ώστε να ενεργούν ως κινητήρες για γαλάζια ανάπτυξη, ποια θα ήταν αυτή;

Συζήτηση επί δύο θεμάτων: Το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των λιμένων μέσα από: α) τη δημόσια αρχή λιμένος (Port Authority) υπό τον έλεγχο του κράτους και της Αυτοδιοίκησης και β) την επιχειρηματική του λειτουργία (Operation) με την παραχώρηση λειτουργιών στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.  Το πλαίσιο ελαχίστων κανόνων συνεννόησης μεταξύ Πόλεων και Λιμένων. Πιστεύω ότι το επόμενο Συνέδριο πρέπει να έχει τίτλο: “Πόλη και λιμάνια σε μία κοινή πορεία βιώσιμης ανάπτυξης”.

Ομιλία Μώραλη

Ο δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης κατά το κλείσιμο των εργασιών του διήμερου Συνεδρίου για την «Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας», στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μίλησε και είπε:
moralis syned2Πριν περίπου 2,5 χιλιετίες η διορατικότητα του Θεμιστοκλή οδήγησε τους Αθηναίους στην αξιοποίηση του Λιμανιού του Πειραιά ώστε να κατακτήσουν όλο τον γνωστό τότε κόσμο και να δημιουργήσουν τελικά κατά τον χρυσό αιώνα του Περικλή το μεγαλύτερο επίτευγμα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, τη Δημοκρατία.
Τα Λιμάνια και οι ακτές είναι οι πλέον ασφαλείς και σίγουρες πύλες για την ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας, και όχι μόνο. Πολύ περισσότερο για χώρες όπως είναι η Ελλάδα που η θάλασσα τη βρέχει από άκρη σε άκρη, είναι και η μοναδική διέξοδος. Επιτρέψτε μου να πω ότι στις κρίσιμες στιγμές που περνάει η χώρα μου, ανήκω σε εκείνους που πιστεύουν ότι η προσπάθεια για την ανασύνταξη και τη σταθεροποίηση  της οικονομίας μας πρέπει να ξεκινήσει από τη θάλασσα, από τη ναυτιλία, από τα λιμάνια και τον τουρισμό. 
Σε κάτι λιγότερο από δυο μέρες, σχεδόν διακόσιοι ομιλητές, από κάθε άκρη της Ευρώπης, μίλησαν για την επιστήμη, την επιχείρηση, τον φορέα, την ενασχόλησή τους, με κοινό σημείο αναφοράς και, επιτρέψτε μου, πάθος, τη θάλασσα. Ακούσαμε για όλες τις πτυχές της θαλάσσιας ανάπτυξης, για την βιωσιμότητα, την καινοτομία, την τεχνολογία, την ενέργεια την απασχόληση, την ασφάλεια, τον ρόλο των λιμανιών, την πολιτιστική κληρονομιά, την περιφερειακή συνεργασία, τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, τις υδατοκαλλιέργειες, τον τουρισμό. Πιστεύω  ακράδαντα ότι όσα συζητήθηκαν σε αυτό το δημιουργικό διήμερο θα βοηθήσουν σημαντικά προκειμένου να υπάρξουν νέες ιδέες, νέες προτάσεις αλλά και βιώσιμες λύσεις.
Πολλά από αυτά θα αποτελέσουν χρήσιμη γνώση για εμάς, μια νέα Δημοτική Αρχή. Και αυτό διότι το νόημα και η ουσία του θεσμού αυτού βρίσκεται στην καρδιά του οράματος που έχουμε για την πόλη και το Λιμάνι του Πειραιά, της στρατηγικής που έχουμε σχεδιάσει και ήδη υλοποιούμε. Η οργανική και λειτουργική διασύνδεση Πόλης, Λιμανιού, Θάλασσας, με τομέα αιχμής τη γαλάζια ανάπτυξη θα αναδείξουν σύντομα τον Πειραιά σε Διεθνές Ναυτιλιακό και Εμπορικό Κέντρο, ανταγωνιστικό των μεγαλύτερων λιμανιών παγκοσμίως.

Κλείνοντας τις εργασίες του συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας για το 2015, θα ήθελα πρωτίστως να ευχαριστήσω όλους όσοι συνέβαλλαν στην οργάνωσή του, πιστεύω με ικανοποιητικά αποτελέσματα. Επίσης θα ήθελα να σας αναφέρω ότι πολίτες του Πειραιά αγκάλιασαν με ενθουσιασμό και θέρμη τη διοργάνωση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας και να σας προσκαλέσω για τις επόμενες δύο μέρες στις Ημέρες Θάλασσας στον Πειραιά για να δείτε, να ακούσετε, να γευθείτε, να μάθετε, να ξεναγηθείτε, να αθληθείτε και να διασκεδάσετε στις εκδηλώσεις που διοργανώνουμε στο μεγαλύτερο Λιμάνι της Μεσογείου.
Παραδίδω με χαρά τη σκυτάλη στο φίλο  Aleksi Randell, τον Δήμαρχο της Πόλης του Τούρκου της Φινλανδίας, που θα αναλάβει να διοργανώσει την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας το 2016. Good luck –(φινλανδικά) onneaAleksi».

Παρούσα και η Κέρκυρα

Ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας συμμετείχε με περίπτερο στο 3rd Posidonia Sea Tourism Forum 2015, που διοργανώθηκε στο Συνεδριακό κέντρο του Μεγάρου Αθηνών, 26 και 27 Μαΐου.

Τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚ) εκπροσώπησε ο υπεύθυνος κρουαζιέρας Αριστείδης Μπατσούλης,  ενώ παράλληλα στο εκθεσιακό περίπτερο φιλοξενούνταν η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» με το διαχειριστή της  Αναστάσιο Γκόβα και στελέχη της εταιρείας, όπου σε συνεργασία με τον Οργανισμό έχουν συστήσει μικτή εταιρεία με τον τίτλο «Υδατοδρόμια Βορείου Ιονίου Ε.Π.Ε.», η οποία θα είναι ο φορέας λειτουργίας του Υδατοδρομίου Κέρκυρας, δηλ. του πρώτου επίσημου Υδατοδρομίου που αδειοδοτήθηκε σε ολόκληρη την Ελλάδα, στο λιμάνι της Κέρκυρας. Πραγματοποιήθηκαν πλήθος επαφών μέσα στο διήμερο με εταιρίες κρουαζιέρας, επιχειρηματίες, λιμενικές αρχές κ.α. που δραστηριοποιούνται στο χώρο του θαλάσσιου τουρισμού και έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την δημιουργία υδατοδρομίων στην περιοχή τους και ενημερώθηκαν για τις νέες εξελίξεις σε πολιτικό και επιχειρησιακό επίπεδο καθώς η νέα αυτή υπηρεσία θα αποτελέσει την απαρχή  χάραξης μιας νέας τουριστικής πολίτικης με πλήθος επίλογων από θάλασσα και αέρα ενώ  παράλληλα δίνει την  δυνατότητα ανάπτυξης και ανανέωσης των τουριστικών προορισμών σε συνεργίες με τους κλάδους της κρουαζιέρας του Yachting και της ακτοπλοΐας.

 Ιούνιος με 61 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων

Σημαντικός κρίνεται ο φετινός Ιούνιος για την χώρα μας λόγω των πολιτικών εξελίξεων σε ευρωπαϊκό, ελληνικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο  αλλά παράλληλα σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν στον τομέα του τουρισμού και της κρουαζιέρας εν προκειμένω.
Συγκεκριμένα, στο λιμένα της Κέρκυρας, θα προσεγγίσουν 61 κρουαζιερόπλοια που αντιστοιχούν στο 15% του συνόλου των προσεγγίσεων της φετινής χρονιάς και σηματοδοτεί την έναρξη της  “High Season” της ελληνικής κρουαζιέρας αφού στο πεντάμηνο Ιούνιος-Οκτώβριος θα πραγματοποιηθούν 302 προσεγγίσεις, το 74% των συνολικών αφίξεων με 60 προσεγγίσεις μηνιαίως κατά μέσο όρο.
Οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων αναμένεται να κατακλύσουν το νησί τις επόμενες ηλιόλουστες μέρες του Ιουνίου και σύμφωνα με υπολογισμούς  πάνω από 90,000 επισκέπτες θα εκδράμουν προς τις παραλίες και τα αξιοθέατα του νησιού.
Ανάμεσα τους ξεχωρίζουν η Παρασκευή 5 Ιουνίου με 4 Κ/ζ & 9.000 επιβάτες, η Δευτέρα 15 Ιουνίου με 4 Κ/ζ & 6.000 και η Τρίτη 23 Ιουνίου με 4 Κ/ζ & 6.000 επιβάτες.

>>> Από τις εκδηλώσεις για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας, θα μείνει… αξέχαστη η δεξίωση που δόθηκε τηυν Πέμπτη το βράδυ για τους εκπροσώπους του Τύπου, στην Πέτρινη Αποθήκη του λιμανιού. Αξέχαστη, όχι λόγω… λιτότητας, αφού η αθερίνα και το γαβράκι διετίθεντο αφειδώς, όχι με τη… σέσουλα, αλλά  μέσα σε λεκάνες, απ’ όπου οι προσκεκλημένοι έτρωγαν (όσοι… τολμούσαν!) ή με… οδοντογλυφίδα ή με τα… χέρια!

Απάντηση